Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2017

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte Jönköping21-22 jan
Mantorp 6- 7 maj
Kinnekulle27-28 maj
Knutstorp 7- 9 jul
Karlskoga11-13 aug
Falkenberg16-17 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

Regler MX-5 Cup

Policy for MX-5 Cup
- Vi kör för att ha kul och eftersträvar fair play på banan
- Vi strävar mot säkra omkörningar
- Vi undviker kontakt till varje pris och ger varandra plats
- Vi respekterar snabbare förare
- Vi inser att vi alla har bra och dåliga dagar i tävlandet
- Vi hjälper varandra i depån

 

Nedan är regler i MX-5 Cup för följande område beskrivna:

  • Poängräkning
  • Kvalificering och startordning
  • Snygga bilar i MX-5 Cup

För regler gällande begränsingar på bilarna i klass Modifierad och Standard se "Klassregler i MX-5 Cup"

 

Poängräkning
I MX-5 Cup fördelar poäng per klass och race enligt följande:

1:a  -  30 poäng
2:a  -  24 poäng
3:a  -  19 poäng
4:a  -  15 poäng
5:a  -  12 poäng
6:a  -  10 poäng
7:a  -  9 poäng
8:a  -  8 poäng
9:a  -  7 poäng
10:a - 6 poäng
11:a - 5 poäng
12:a - 4 poäng
13:a - 3 poäng
14:a - 2 poäng
15:a - 1 poäng

Varje förare som avslutar loppet får som minst 1 poäng.

Totalresultatet i MX-5 Cup fås genom att summera ihop poängen i varje race

  

Kvalificering och startordning
I Roadsport C (och därmed i MX-5 Cup) gäller följande:

Då Roadsport C har egna heat:

  1. Kvalpasset avgör startordningen för race 1.
  2. Placeringsresultatet från race 1 (alltså inte varvtider, utan ordningen fältet gick i mål på) avgör startordningen för race 2.
  3. De första 6 bilarna i Race 2 startar i omvänd startordning, alltså enligt: 6a 5a 4a 3a 2a 1a 7a 8a 9a 10a 11a osv

Då Roadsport C kör i heat tillsammans med andra (t.ex. Roadsport B):

  1. Kvalpasset avgör startordningen för race 1.
  2. Bästa varvtid från race 1 avgör startordningen för race 2.

 

Regel om snygga bilar i MX-5 Cup

Avsikt:
De bilar som kör i MX-5 Cup ska vara i sådant skick att de på ett positivt sätt representerar MX-5 Racing Club och Roadsport C. Detta innebär att en rimlig estetisk nivå på tävlingsbilen är ett krav för att ta poäng i MX-5 Cup.

Bilar som startar i race i MX-5 Cup skall vara fria från uppenbara kosmetiska skador:
Eventuella skador som kan uppkomma under en tävlingshelg ska vara åtgärdade tills nästa race i MX-5 Cup. Till skador räknas däckavtryck, bucklor, sprickor i plast, icke matchande karosseridelar och dylikt. Detta innefattar naturligtvis även skador som uppkommit vid evenemang utanför MX-5 Cup.

Bilarna kommer att inspekteras innan och efter race:
Relevanta bilar, dvs. bilar med dokumenterade skador från tidigare race, kommer att inspekteras av styrgruppen innan kval, t ex i samband med SPVMs egen besiktning. De bilar som under helgen varit involverade i någon form av kontakt kommer att inspekteras efter helgens sista race. Skador som anses så svåra att de måste åtgärdas kommer att markeras med en klisterlapp, dokumenteras med foto och skall alltså åtgärdas tills nästa race i MX-5 Cup.

Eget ansvar att upplysa styrgruppen om skador:
Notera: Varje förare i MX-5 Cup är skyldig att själva rapportera in eventuella skador på bilarna till en representant för styrgruppen. Även skador som inte tidigare markerats av styrgruppen kan vara anledning till att få ingå i racet utan tävlan.

Dispens:
Dispens kommer endast att ges vid specifika undantag, men kan sökas hos styrgruppen. Krav för att dispensen ska behandlas är att föraren gjort en tydlig ansträngning att åtgärda skadan i tid innan race, men inte lyckats. Dispens ska sökas i god tid innan race (cirka en vecka).

Vilken nivå förväntas?
Vi förväntar oss att bilarna ska vara på en nivå som en lekman hemma i garaget kan uppnå med en seriös insats. Med andra ord:
- Prisvinnande lackeringsjobb förväntas inte, men en seriös insats med en matchande färg ur sprayburk krävs.
- Fläckvis bättringar efter skador på paneler är acceptabelt, men uppenbara skrapmärken, däckavtryck, lackrester från andra bilar, bucklor, sprickor eller dylikt är inte acceptabelt.
- Alla karosseridelar ska själva fylla sin funktion, dvs bilen ska inte behöva hållas ihop med tejp, buntband eller dylikt.