Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2017

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte Jönköping21-22 jan
Mantorp 6- 7 maj
Kinnekulle27-28 maj
Knutstorp 7- 9 jul
Karlskoga11-13 aug
Falkenberg16-17 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

Nyhetsdetalj

RACERAPPORT
2017-05-04
Bengt Ace Gustavsson

Sportvagnspremiär på Mantorp Park



Ett säkert vårtecken är att sportvagns- och racingsäsongen äntligen drar igång på allvar.
Nu till helgen samlas över tvåhundra racerbilar till Vårracet på Mantorp Park. Bland alla dessa racerbilar från små snabba racersportvagnar till stora mäktiga Amerikanska V8:or, märks Sportvagnsmästerskapets läckra sportvagnsekipage kanske allra mest. Sportvagnsmästerskapet, förkortat SPVM, körs i år för femtiosjunde året och är en av Sveriges absolut mest anrika racingserier Det var 1960 som SSF, Sveriges Sportvagnsförare anordnade det första sportvagnsmästerskapet runt om på landets racerbanor.

Johan Hedström Roadsport/Modsport.

Jonas Jonsson, debutant i Roadsport.

En stark tradition
Att tävla med sin sportbil har alltid varit populärt, speciellt i klubbracingsammanhang, vilket väl bevisas av Sportvagnsmästerskapet är en lika populär racingserie  även idag 57 år efter starten.
Endast SM-serien i racing, numera kallad STCC har en längre tradition än SPVM, men bara ett år,
så nog törs man väl med fog säga att det är en långvarig motorsporttradition som lever vidare?
Årets tävlingssäsong som körs över fem tävlingshelger från Knutstorp i söder, till Karlskoga i norr, inleds som sagt på Mantorp Park den 6-7 Maj.

Sportvagnarna i fokus
I SPVM är det bara sportbilar som deltar, allt ifrån 50-talets klassiska MG och Triumph modeller till de senaste årsmodellerna av Porsche och Corvette, bara för att nämna några i den stora spännvidden av ekipagen som gör upp om placeringarna på banorna. En del bilar i nära nog standardskick, där en del också används av sina ägare även på landsvägen, andra rejält modifierade och ombyggda speciellt för racing. För att göra tävlandet attraktivt och möjligt för fler är SPVM indelat i två huvudkategorier; Roadsport, för de gatlegala sportbilarna;  Modsport för de mer extremt modifierade bilarna. Såväl Roadsport som Modsport är dessutom inbördes uppdelade i tre klasser där antalet hästkrafter per kilo avgör i vilken klass ekipaget tävlar. Dessutom kör man klasser för ännu extremare racersportbilar och så kallade Clubmanbilar.

Östgötska förare utmanar
Bland förarna från länet hittar vi bland annat SPVM-debutanten, 31 årige Jonas Jonsson från Norrköping.
Jonas som till vardags är byggkonsult har tidigare tävlat i långloppsracing , men sadlar den här säsongen om till sportvagn och en liten snabb MK Indy, som är en utveckling av den klassiska Lotus Seven, ritad av legendariske racerbilskonstruktören Colin Chapman. Bilen väger in på drygt 700 kg och har en otrimmad Fordmotor på ca 140-150 hk, vilket gör bilen riktigt pigg och förhoppningsvis även driftsäker. Något som är viktigt för Jonas som denna debutsäsong vill skaffa sig mer rutin i bilen och framförallt ha roligt. Det sistnämnda är kanske det absolut viktigaste som amatörracerförare, även om det gärna också får bli någon pallplats under säsongen. Det är ju trots allt racing det handlar om, även om man främst åker för att det är roligt och inte för någon hägrande F1-karriär. Med en familj där den yngste inte hunnit fylla ett år ännu är detta först och främst en rolig hobby och skön avkoppling, men utan en förstående familj som verkligen ställer upp hade det varit svårt att komma ut på banan säger Jonas. - Vi har ganska nyligen byggt till huset med ett stort rymligt garage och när det var färdigt, så var plånboken tom. Men min sambo Carin tyckte att vi skulle ha en racerbil i garaget, så när bilen dök upp på annons, köpte hon den helt sonika när jag inte hade råd. Utan henne hade det knappast blivit något tävlande i år, fortsätter Jonas. Som tur är bilen också registerad för allmän väg, en av de stora fördelarna med SPVM:s Roadsportklass, så vi kan använda den till mer än bara racing avslutar han.

En annan Östgötaförare är Johan Hedström, boende strax utanför Linköping.  Han är inne på sin sjätte säsong i SPVM och tävlar även han i Roadsport, men till skillnad från Jonas Jonsson, som kör sin MK Indy i Roadsport B, tävlar Johan med sin Mazda MX-5, eller Miata som de flesta känner igen den som i Roadsport C, där bilarna är lite mer standardbetonade. Johan som innan han började tävla i Sportvagnsmästerskapet inte hade någon annan motorsporterfarenhet än hyrkart med jobbarkompisarna och TV-soffan när det visades Formel 1, tycker också att det viktigaste med racingen är att ha roligt. Om man sedan blir fyra, femma eller sexa är det bara en bonus. Umgänget i depån mellan racen är minst lika viktigt som kampen ute på banan.
- Stämningen är verkligen toppen och alla hjälper varandra om något händer med bilen, säger Johan. Just stämningen och kamratskapen var tillsammans med möjligheten att kunna använda racerbilen som vanligt sportbil på vägen det som avgjorde valet av racingserie.  - Sedan är ju alltid roligt med många bilar på banan och det brukar vi alltid vara i Roadsport C, där den vanligaste bilen är just Mazda Miata, som också har sin egen MX-5 Cup att tampas om i helgens tävlingar på Mantorp avslutar han.
För ingen ska tro att klubbracing inte handlar om racing på riktigt, även om det viktigaste är att ha roligt på banan!

Bo Lindman