Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2017

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte Jönköping21-22 jan
Mantorp 6- 7 maj
Kinnekulle27-28 maj
Knutstorp 7- 9 jul
Karlskoga11-13 aug
Falkenberg16-17 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

Nyhetsdetalj

RACERAPPORT
2017-05-09
Bengt Ace Gustavsson

Sportvagnspremiär på Mantorp Park


Närmare 200 bilar kom till start när MK Scandia arrangerade Vårracet på Mantorp Park. Det var premiärhelg för Sportvagnsmästerskapet, SSK-Serien, V8 Thunder Cars, Ginetta GT5 Challenge, Radical Cup och Bavaria Racing!

Joakim Carlsson vann Modsport före Jonas Jansson och Tuomas Kivistö.

Toni Berggren ställde in GPS:en rätt och vann Roadsport A.

Jani Hjerpe var omutlig i Radical.

Monika Arvidsson vann båda Clubmanracen före Stefan Mumm och Hasse Johansson (Mumm saknas på bilden.)

Vädret var strålande och förarna bjöd på spännande racing. Mest imponerande att se var Verktygsboden Modsport med 20 bilar på startlinjen. Bengt Johansson tog pole med sin mäktiga AC Cobra före Niclas Lindström i en Ginetta G55 i Modsport II. Tyvärr hände det något med Cobran, för när förarna rullade ut till start saknades Johansson”¦ Joakim Carlsson tog snart kommandot i racet. Jonas Jansson försökte hänga på, men fick ge sig. Carlsson vann före Jansson och den finska nykomlingen Tuomas Kivistö i en intressant Camaro med historia från Linköping! I Modsport II snurrade Lindström på första varvet. Han gjorde sedan en imponerande uppkörning, tills ett relä gav upp och bilen stannade”¦ Det var i stället Fredrik Ström som klev fram och vann Modsport II före Leif Andersson och Gert Severinsson. I Modsport III vann Nicklas Johansson före Niklas Mårtensson och Fredrik Hedberg.

I andra racet var Carlsson om möjligt ännu mer överlägsen. Segermarginalen blev 34 sekunder till sist före Jansson och Per Gustavsson. Det var idel kända namn på pallen, för Ström vann Modsport II före Andersson och Severinsson. Modsport III var nästan lika förutsägbart med Johansson som segrare före Mårtensson och Pär Fredriksson.

Roadsport C har ju blivit rena Mazdamästerskapet på senare år då Mazda MX-5 Cup körs vid några av SPVM-tävlingarna varje år. Denna helg ingick inte i deras mästerskap, därför var det extra glädjande att det ändå kom 12 Miator till start i alla fall. Erik Blixt visade att han hade kvar farten från i fjol och han tog en övertygande pole. Men han låg i fel position i starten. Förarna skall hålla två fina led ända tills starten går, men Blixt hittade ett eget spår. Han fick därför en drive through för felaktig start. Detta gjorde att han gav bort segern till Philip Carlson. Blixt tappade inte mer tid än att han tog sig i mål på andra plats. Johan Hedström kom trea. I andra racet gjorde Blixt inga misstag. Trots den omvända startordningen var han uppe i ledningen redan på första varvet. Carlsson hängde på bra och var bara två sekunder efter i mål. Anders Träff kom trea.

Roadsport A+B hade tyvärr ett ganska glest startfält, det är ju ännu tidigt på året”¦ Anders Edlund har varit mannen att slå i flera år men den här gången fick han äntligen kvalificerat motstånd. Toni Berggren hade filat rätt på sin Corvette i vinter och han visade redan på kvalet att han menade allvar när han tog pole före Edlund. Berggren tog starten före Edlund, men han fick ingen lätt resa. Edlund låg hela tiden precis bakom och väntade på ett misstag från Berggren, men det kom aldrig. Berggren vann med 0.2 sekunder före Edlund och Lars Macklin. Andra racet började på samma sätt, men så fick Edlund problem med bilen och tappade fart. Berggren vann före Macklin och nykomlingen Björn Nyman.

I Roadsport B vann veteranen Max Lindblom båda racen före Ulf Andersson och Gunnar Östlund.

RS och Clubman körde som vanligt ihop, men god förstärkning av Radicalklassen. De körde kvalet tillsammans. Finländaren Jari Hjerppe var helt i en egen klass och han var snabbast i allt hela helgen. Han vann först RS-klassen före Johan Kylberg och Peter Gustafson i första racet och i andra före Jörn Martin Aalerud och Kylberg. I Clubman har blott 16 åriga Monika Arvidsson blivit varm i kläderna. Hon kör sin andra säsong i Clubman och denna helgen vann hon båda racen före veteranerna Stefan Mumm och Hasse Johansson.

Radical körde två sprintrace och ett långlopp över 40 minuter. Hjerpe var snabbast iväg, men han gjorde en felaktig start och fick drive through, sedan bröt han efter endast fyra varv. Detta lämnade fältet fritt för Alex Andersson, som vann före Magnus Wallén och Jörn Martin Aalerud. I andra racet var Hjerpe och hans bil i form igen och han vann före Andersson och Aalerud. Hjerpe var lika bra i långloppet som han vann före Aalerud och Erik Stillman/Alex Andersson.

Ginettaklassen går in på sin elfte säsong och i år är den nyare G40-modellen för första gången i majoritet. Det var ett imponerande startfält med 21 bilar på griden. Robin Lassander tog ledningen. Hans lycka blev dock inte långvarig”¦ Diffen skar redan efter tre varv och det var bara att parkera. Många av förarna som körde G20 i fjol har i år bytt upp sig till G40-modellen. Sebastian Arenram är en av dem och han smög sig upp och tog ledningen och vann sin första seger före veteranen Anders Gustavson och Otto Gullberg. I G20-klassen var Joakim Strid tillbaka i gammal god mästarform. Han körde oförskämt fort med sin gamla G20 och kom på sjätteplats totalt i racet! Rutinerade Daniel Axelsson var nästan lika snabb och gick i mål hack i häl på Strid. Andreas Lundin kom trea.

I andra racet tog Otto Gullberg ledningen från pole. Arenram hade det svettigt genom första kurvan där han kom ut långt på kerbsen. Han lyckades tygla retursladden och det var tur det, annars hade det blivit rena bowlingstriken i startfältet! Gullberg pressades av Niclas Harbig, men lyckades hålla undan och vinna före Harbig och Arenram. Strid vann även andra racet i G20-klassen, även denna gång som sexa totalt och med Axelsson i släptåg. Anders Ekdahl kom trea.

V8 Thunder Cars körde sin SM-premiär och där tog Mattias Lindberg en dubbelseger före Marcus Palnér. Alexander Graff och Freddie Magnusson fick dela på tredjeplatserna.

Nästa deltävling för Sportvagnsmästerskapet körs på Kinnekulle sista helgen i maj.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se