Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2018

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte i Jönköping27-28 jan
Mantorp 5- 6 maj
Kinnekulle26-27 maj
Knutstorp 6- 8 jul
Karlskoga18-19 aug
Falkenberg15-16 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

Nyhetsdetalj

SPVM
2017-12-26
Bengt Ace Gustavsson

Ginetta G20 tillbaka hos SPVM!


Warning: exif_read_data(1Ginetta070527-022.JPG): IFD data bad offset: 0xFFFFFD06 length 0x0DDC in /customers/2/1/9/spvm.se/httpd.www/lib/classes/class.usertagoperations.inc.php(265) : eval()'d code on line 5 I maj 2007 kördes den allra första deltävlingen i ”Ginetta G20 Cup”. En enhetsklass hämtad från England med bilar som gav begreppet ”value for money” en ny innebörd. Klassen blev en stor succé med stora startfält och spännande tävlingar. Inte mindre än elva säsonger har den lilla öppna sportbilen funnits med i det som numera heter ”Ginetta GT5 Challenge”. Under senare år har den modernare G40-versionen tagit över allt mer och nu är det dags för de båda modellerna att gå skilda vägar.

”G20 Cup” debuterade på Kinnekulle Ring och då liksom resten av året var serien gästklass hos SPVM. Sedan dess har Ginetta varit med i många olika sammanhang, bland annat med SSK och STCC som arrangörer. Nu är det dock dags för G20-bilarna att återvända till SPVM, där klassen från och med 2018 blir en del av Modsport 3.

 -  Det känns logiskt, säger Ginetta´s promotor Leif Lindström. Bilen passar bra in i reglementet och sedan några år tillbaka är det flera som kör sina G20 där.

 Fler än 30 exemplar av G20 kom till Sverige under åren 2007-2010. Flertalet finns kvar i landet och de allra flesta har behållits i originalskick. Och det är så man vill ha det i fortsättningen, även när bilarna körs i Modsport 3.

 -  Om det blir tillräckligt antal bilar får G20 en egen resultatlista, plus att de samtidigt tävlar i  Modsport 3, säger SPVM:s ordförande Jan Nordgren. Det blir också en fördel för andra i klassen då vi med tillräckligt antal bilar kan låta 3:an köra egna heat och inte behöva tävla samtidigt som de större och snabbare bilarna i Modsport 1 och 2.

 Medan Ginetta G40 blir allt fler till antalet och har en intressant serie tillsammans med bl.a. TCR och Porsche Carrera Cup, så får G20-modellen en andra möjlighet att slåss om placeringarna i populära Modsport. Inte dåligt för en biltyp som går in på sin 12:e säsong och där bilarna är identiska med hur de såg ut när klassen lanserades.