Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2017

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte Jönköping21-22 jan
Mantorp 6- 7 maj
Kinnekulle27-28 maj
Knutstorp 7- 9 jul
Karlskoga11-13 aug
Falkenberg16-17 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

Om Racersport

Det är lågt, det är lätt, det går fort, det hänger i sanslöst i kurvorna, och det är kompromisslöst roligt! Så nära LeMans-racer man kan komma om man inte begåvats med en väldigt angenäm veckopeng. Att köra en RS-bil är den ultimata upplevelsen inom sportvagnsracing.

Racersportvagnar, eller sportvagnsprototyper som de också kallas, är tvåsitsiga bilar som konstruerats uteslutande för tävling. Det innebär att man slipper många av de hopplösa kompromisser som gatbilar drabbas av och som gör livet besvärligt när man vill försöka tävla med dem.

De flesta som är lite intresserade brukar känna till Le Mans, och de fräcka sportvagnarna där. Historiskt har det varit Grupp C-bilar, senare SR1 och SR2-or , och nu LMP1 respektive LMP2. Porsche, Ferrari, Jaguar, Aston Martin, Lola, Alfa Romeo, Matra och på senare år Audi och Peugeot och många fler har varit där med stora förhoppningar och mer eller mindre ambitiösa satsningar.

För den som inte har medel att köra i så grandiosa sammanhang finns det lyckligtvis en hanterbar utväg, RS-klassen.

RS är en samlingsklass för racersportvagnar, även kallade ”prototyper”. Klasserna är oftast skapade för att entusiaster med mer normal ekonomi skall ha möjlighet att delta. Principen är att det skall vara symmetriskt tvåsitsiga sportvagnar, byggda uteslutande för tävling. Det finns alltså flera reglementen som fyller denna princip, och i RS kan man anamma något av dem under förutsättning att det har godkänts av något FIA-anslutet förbund. Därför kan man köra efter FIA’s CN-reglemente eller det äldre C3 reglementet som är snarlikt, brittiska NSS (National Supersport), Sports2000, Radical m.fl

En prototyp kan förstås bli hur dyr som helst, ”the sky is the limit”, liksom vilken tävlingsbil som helst. Men det går alldeles utmärkt att skaffa en bra begagnad bil för 200 000 kr. Fördelen med CN/C3 är att marknaden finns i hela europa. Och driften är ofta billigare än för standardvagns-racing. Bromsar, växellåda, hjulupphängningar mm är valda för tävling från början. Kör man med standardmotor så håller det länge om man bara sköter vanligt underhåll. Däcken kan köras flera säsonger, om man inte skall ta ut de sista tiondelarna.

RS utgår från två Grupp C reglementen, nämligen CN och C3.
CN, ”Production Sportscars” har standardmotorer, s.k. Grupp N-motorer, upp till 3,0 liter. Motorerna skall komma från bilar i vanlig produktion, därav namnet. CN reglementet skrivs av FIA under appendix J, Article 259.
Den andra klassen är C3, ”Junior Sportscars”, som tillåter trimmade motorer på max 2,5 liter men är lite tyngre. Detta är ett gammalt reglemente (Article 260), men CN och C3 är väldigt lika i mått och aerodynamik och passar ganska bra tillsammans.

Från dessa två reglementen styrs ekipagets tävlingsvikt efter motorstorlek. Oavsett vilket prototyp-reglemente man hänvisar till, skall man ha vikt efter denna tabell.
Från 1/1 2013 gäller tävlingsvikt inkl förare, vikterna i tabellen skall ökas med 80 kg.

Cylindervolym (cm3)      Vikt (kg)
                    Trimmad motor   Std (Gr. N)
      0 till 1000           500          475
1000 till 1300           535          495
1300 till 1600           560          515
1600 till 2000           600          535
2000 till 2500           640          575
2500 till 3000     not allowed    625

Exempel;
Lucchini/Alfa 3,0        CN            625 kg
PRC Volvo 2,3           C3            640 kg
PRC Opel 2,0             CN           535 kg
PRC Opel 2,0             C3            600 kg
Radical/Suzuki 1,3  Otrimmad   495 kg
Radical/Suzuki 1,3  Trimmad     535 kg