Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Mange_C5

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Mange_C5 » lör dec 18, 2010 4:54 pm

Niklas Falk skrev:Man kan ju även fundera över tävlingsformen lite också. Det är ju inte ovanligt i England och på andra ställen att man delar in helgen i kval, sprint och featurerace (ett längre race).Kanske kunde vi testa dubbelt så långt race2, tex på Kinnekulle, för att se om det är nåt att fundera på?

Denna iden tycker jag låter spännande. :)
Niklas Falk skrev:Anledningen till att testa på Kinnekulle är att där klarar allas tankarna av det (det finns ju de som inte klarar mer än 10 varv på Anderstorp).

Spelar det nån roll vilken bana? Trodde alla klasser och heat körde en viss race distans på samtliga banor under en säsong? Kortare bana=mer varv, eller? :?:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » lör dec 18, 2010 5:40 pm

Michelingubben skrev:Hai

Man undrar hur "trackday" gubbar får ekonomi, billigare dagar mitt i veckan, lägre säkerhet, färre funktionärer ??????

/ Bengt Metz

Ja, vad tror du själv? :wink:
Mitt i veckan och oftast ingen bullerdag blir som jag förstår det billigare, eftersom bullerdagar numera är värdefulla och därmed dyrare. Säkerhetsfrågan (dvs närvaro av räddningsbil/ambulans) och tillräckligt antal posteringar/funktionärer (dvs bantäckning) är saker som emellanåt fallerar eller tummas på i kostnadsjakten vid trackday arrangemang, upplägget av ett arrangemang är nåt som iallafall jag väger in när jag väljer om jag skall köra på en trackday eller inte.
I de fall där jag ändå har deltagit i ett trackday arrangemang som varit lite för vagt i upplägget så har det inte heller känts eller upplevts som 100%. :cry:

Detta att en tävling är säkerhetsmässigt på en bra nivå är en av anledningarna (vid sidan om själva tävlingsmomentet) till att jag är sugen på att gå vidare från trackday till att börja "köra på riktigt".
Feature race liknade som Niklas föreslog ger förmodligen mer upplevd bantid och därigenom som mer kvalité för pengarna. Man kanske missar lite test tid om man ser warm up som viktig men det låter som dyra minuter och onödig eller bortslösad bantid i förhållande till vad man oftast får ut av det. Det finns det ju vanliga träningskvällar om vill man testa mycket eller satsar mer än genomsnittet av övriga klassdeltagare. :)

editerad text..
Senast redigerad av 1 Mange_C5, redigerad totalt 0 gånger.
Magnus
Bild

Stefan

Inläggav Stefan » lör dec 18, 2010 7:50 pm

Jag har i princip inget mot att det finns kommersiella intressen i racing på vår nivå så länge det ger bra arrangerade tävlingar och att vi tävlande (i alla klasser) kan hålla samman och agera som en motpart till tävlingsarrangören (läs arrangerande klubb och banägare).
Det handlar om att ge och ta. Är det om det som avgör på om man skall tävla eller inte 500 kr högre eller lägre startavgift per tävling (5 x 500 = 2500:-) på ett år så är det nog frågan om man skall se sig om efter någon annan fritids aktivitet. Racing är inte billigt bara mer eller mindre dyrt ;-)
Trackdays kan var ett alternativ om det bara handlar om att köra fort utan någon säkerhet men det är fortfarande inte riktig racing i min bok.
Däremot skulle man kunna tänka sig att SPVM kanske arrangerade bra och säkra Trackdays där förarna i vår serie ställde upp som instruktörer som en rekryterings aktivitet.
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » sön dec 19, 2010 2:59 pm

Liten kommentar

Jag tycker som Stefan att de 2500kr som startavgiften består av är den lilla kostnaden

Edit lite censur på begäran Edit

/ Bengt Metz
Senast redigerad av 1 Michelingubben, redigerad totalt 0 gånger.
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » sön dec 19, 2010 3:04 pm

Förslag:

Ordna sponsorer, Bränsle, Olja, Däck

Minst 15-20, max 25-30 ekipage beroende på banlicens i varje heat

En dag på Räserbanan, Roadsport D eller nåt

Det finns nu speciell förarlicens för racing "light", jag kollar vad som gäller med säkerhetsutrustning bil, förare, vagnbok

Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » sön dec 19, 2010 8:51 pm

Hej Bengt!
Får ganska ofta känslan av att du skriver en del inlägg bara för att trilskas och vara motvals. Jag säger inte att man inte skall ifrågasätta, men letar man fel så ser man ganska snart fel i allting. Som en klok man sa till mig en gång, "Det man fokuserar på får man mer av."
Att lista kostnader i ett öppet forum är knappast säljande och direkt kontraproduktivt till rubriken i denna tråd. Det är säkert så att du har de kostnaderna för var tävling, själv ligger min kostnad för en tävlingshelg på drygt halva din kostnad, men men.

Jag skulle önska att vi i detta forum hade en sluten forumsdel för förare där vi kan ventilera/"tjafsa" utan att göra det offentligt. ER-cup och MX-5klubben har det så och det funkar jättebra. Visst, man missar i vissa fall input från ev nya förare, men viktigare, man skrämmer inte bort folk med tjafstrådar som är allt annat än säljande av SPVM-konceptet ( ett koncept som faktiskt är överjäv..gt bra, det finns en anledning till att Sportvagnsmästerskapet funnits så länge! ).

Jag är medveten om att mitt inlägg är en del i problemet jag vill motverka, men jag vet inte hur jag ska nå ut annars. Förhoppningsvis blir det en sluten forumsdel ganska omgående och då kan ju denna tråd lyftas in ditt... :)

Fredrik

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » sön dec 19, 2010 10:13 pm

Fredrik Henriksson skrev:Hej Bengt!
Får ganska ofta känslan av att du skriver en del inlägg bara för att trilskas och vara motvals. Jag säger inte att man inte skall ifrågasätta, men letar man fel så ser man ganska snart fel i allting. Som en klok man sa till mig en gång, "Det man fokuserar på får man mer av."
Att lista kostnader i ett öppet forum är knappast säljande och direkt kontraproduktivt till rubriken i denna tråd. Det är säkert så att du har de kostnaderna för var tävling, själv ligger min kostnad för en tävlingshelg på drygt halva din kostnad, men men.

Jag skulle önska att vi i detta forum hade en sluten forumsdel för förare där vi kan ventilera/"tjafsa" utan att göra det offentligt. ER-cup och MX-5klubben har det så och det funkar jättebra. Visst, man missar i vissa fall input från ev nya förare, men viktigare, man skrämmer inte bort folk med tjafstrådar som är allt annat än säljande av SPVM-konceptet ( ett koncept som faktiskt är överjäv..gt bra, det finns en anledning till att Sportvagnsmästerskapet funnits så länge! ).

Jag är medveten om att mitt inlägg är en del i problemet jag vill motverka, men jag vet inte hur jag ska nå ut annars. Förhoppningsvis blir det en sluten forumsdel ganska omgående och då kan ju denna tråd lyftas in ditt... :)

Fredrik

Hm..
Bra ordspråk där!
Personligen så tror jag mer på öppenhet, när skall nya förare få förmånen att se, höra och delge synpunkter i diskussioner som kommer att beröra dem (att ny förare inte har beslutsrätt innan man deltagit fattar nog de flesta)?
Hur många nuvarande SPVM förare är aktiva på detta forumet? Verkar inte vara så många, tror INTE det blir bättre inputs om några få skall diskutera framtidsfrågor som tex rekrytering, vad nya förare önskar osv i ett stängt forum.. :roll:

Angående tjafs så förstår jag hur du tänker (vi har emellanåt samma på CCS forumet), men jag tror mer på diciplin och att enskild försöker skriva ur ett neutralt perspektiv och åsidosätter egen vinning i trådar som kräver det (tex denna eller reglementestrådar :wink: )
Dessutom, det väl en del av moderatorjobbet att upplysa och tillrättavisa individen i de fall det behövs?

Mörka faktiska kostnader tror jag också är kontraproduktivt på samma vis som diskussionen om att mörka varvtider i en annan tråd, jag håller med om att Bengts kostnader låter dyrt men det går ju också att se var och vad man kan välja bort eller hålla ner, tex transportkostnader till och från bana är högst individuellt beroende på bostadsort och val av transportmedel.

Som jag ser det så bör det inte bli så mycket dyrare än trackdays, skillnaden blir mest merkostnaden i startavgiften och övernattningskostnader men på köpet får man en kul samvaro (som jag förstått i andra inlägg) och det är kanske något som man bör fokusera på och kan använda i rekryteringsretoriken mot trackday chaufförer.
Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » sön dec 19, 2010 10:39 pm

Verkar finnas balanserade folk som gör inlägg :roll:

Jag har funnit den "Nya" licenstypen i Racingreglementet 2011/12

lyder som följer

Bilsportlicens Enkel
Licensen gäller för kategorin Enkla tävlingsformer (t.ex. Drivers Open, En dag på
strippen, Konbana, Lådbil, Uthållighet) Alla Sportgrensutskott kan, i samråd med
licensavdelningen, inom ramen för sin gren utse förenklad tävlingsform, både vad gäller
enskild klass och specifikt arrangemang. Licensen gäller även för obegränsad träning i de
sportgrenar där licensinnehavaren har en vilande licens. Vill utövare träna men saknar
vilande licens ska denne efter genomförd licenskurs i en av våra sportgrenar ansöka om
licens enligt Gemensamma regler. Ska licensen enbart användas för Enkla tävlingsformer
köps den på Bilsport Online. Vid köpet tar föraren del av ett elektroniskt
utbildningsmaterial. Medlemskap krävs i SBF ansluten klubb.

Jag ANTAR att kraven för föraren i dessa fall är som vid "Prova på"
Tidtagning off och inga Extrema bilar

Denna typ av åkning kan då göras i samband med SPVM åkningar och vara avsedda för att "locka" nya förare in i banåkandets ädla konster

Krav:

trepunktsbälte,
inga lösa grejer i bil,
bomulskläder,
(läder)handskar,
läderskor och
"lämplig" hjälm dvs bättre än cykelhjälm men det duger nog med MC hjälm

Inte krav:

Vagnbok
Båge/bur

Kollar vidar i morgon med SBF

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » mån dec 20, 2010 11:24 am

Sänkta startavgifter tror inte heller jag är någon lösning, tvärtom.
Går inte evenemangen ihop så går dom snart i graven.
I MSCC, där jag är engagerad anordnar man 5 kM tävlingar.
Någon konbana, backtävling och 3 på riktig bana.
Start avgifterna är väldigt låga där och varierar från evenemang till evenang.
Den KM tävlingen som är dyrast är också den som är populärast.
Nu kan detta knappast användas som en måttstock då dom här evenemangen inte går ihop utan subentioneras av klubbens andra evenemang.
Men ville bara flika in en åsikt om vad jag tycker om sänkta startavgifter.

Som många andra sagt tidigare så kan man inte jämnföra SPVM tävlingar med billigare Trackdays som är med väldigt mkt sämre säkerhet.
Johan Roxlin
MSCC

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » fre dec 31, 2010 1:24 am

Inget nytt kanske men.. producera schyssta likformiga skyltar liknande de som brukar finnas på bilutställningar.
Krävs dock att respektive förare bjuder till med utförlig beskrivning.

Presumtiva förare är också till stor del märkesentusiaster och tror därför att det är viktigt att på ett tydligt sätt beskriva bakomliggande orsaker till egna märkets framgång eller modesta resultat (förare oräknat) på banan och också på så vis kunna skapa en hyffsat rättvis bild av vad som krävs och vad man kan förvänta sig om man vill ta sin bil till banan och/eller tipsa om lämplig bilmodell att investera i om egna bilen inte alls är lämplig.

tex:
*Startnummer och klass
*Bilmodell
*Vikt/hk förhållande standard
*Vikt/hk just nu (tävlingsvikt)
*%-tillägg; med kort beskrivning
*Motor; standard eller alt. kort beskrivning om modifieringar
*Bromsar; standard alt. kort beskrivning om modifieringar
*Chassi; standard alt. kort beskrivning om modifieringar
osv

Skyltarna sätts upp på depåplats som då samtidigt blir en monter.
Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre dec 31, 2010 8:39 am

Mange_C5 skrev:Inget nytt kanske men.. producera schyssta likformiga skyltar liknande de som brukar finnas på bilutställningar.
Krävs dock att respektive förare bjuder till med utförlig beskrivning.

Presumtiva förare är också till stor del märkesentusiaster och tror därför att det är viktigt att på ett tydligt sätt beskriva bakomliggande orsaker till egna märkets framgång eller modesta resultat (förare oräknat) på banan och också på så vis kunna skapa en hyffsat rättvis bild av vad som krävs och vad man kan förvänta sig om man vill ta sin bil till banan och/eller tipsa om lämplig bilmodell att investera i om egna bilen inte alls är lämplig.

tex:
*Startnummer och klass
*Bilmodell
*Vikt/hk förhållande standard
*Vikt/hk just nu (tävlingsvikt)
*%-tillägg; med kort beskrivning
*Motor; standard eller alt. kort beskrivning om modifieringar
*Bromsar; standard alt. kort beskrivning om modifieringar
*Chassi; standard alt. kort beskrivning om modifieringar
osv

Skyltarna sätts upp på depåplats som då samtidigt blir en monter.

Det här har jag oxå tänkt på, vore väldigt snyggt samt kul för dom som passerar att läsa om vad dom egentligen ser, speciellt i Modsport depån där det kan vara svårt att se vad det är för bil...
Jag skulle lätt kanna fixa en mall till ett sådant blad, men då måste alla när dom serieanmäler sig skicka sina uppgifter på sin bil.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre dec 31, 2010 10:19 am

Så här skulle det kunna se ut...
Bilagor
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.13.28.jpg
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.13.28.jpg (157.91 KiB) Visad 2858 gånger
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.13.50.jpg
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.13.50.jpg (165.46 KiB) Visad 2858 gånger
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.14.10.jpg
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 10.14.10.jpg (166.43 KiB) Visad 2858 gånger

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » fre dec 31, 2010 2:49 pm

Snyggt och ungefär som jag tänkte! :D
Gillar historiebeskrivningen vid sidan.

Kanske bör vara lite olika innehåll beroende på huvudklass, hur skulle tex en roadsportskylt se ut? Kanske mer eller andra detaljer som till exempel max tillåtna däcksbredd för bilens vikt.

Nån villig att ge Kimmen annat underlag? Gärna nån med %-tillägg, faktisk däcksbredd resp. max tillåtna däcksbredd för bilens vikt, tävlingsvikt och ideal tävlingsvikt för sin bil i resp. klass.
Själv bidrar jag med lite exempelfakta:
Corvette C5 Z06 Roadsport A
Motor: V8-LS6 standard 405 hk + 5% för datastyrt insprut=425hk
Tjänstevikt 1500kg
Ideal tävlingsvikt 1361kg+ 5% anti-spinn och 5% ABS
Minimi tävlingsvikt 1497kg= 3,2kg/hk

Beräknad verklig vikt/Effekt: 3,26 kg/hk
Verkligt vikt/effekt förhållande, viktstraff ej medräknade: 3,58kg/hk
*Lätt förvirrande med två olika värden men kommer nog från olika beräkningsexcel, kanske nån kan förklara?

Max däcksbredd: Fri
Kör med Toyo R888 285/30/18

Kimmen, kan du kanske komponera ihop ett exempel?
Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre dec 31, 2010 3:20 pm

Det kan jag, men det får bli i morgon :) .
Håller på att gjuta kolfiber i garaget (för första gången) och så ska man ju på nyårsfest om ett par timmar... Gott Nytt år 8) .

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre dec 31, 2010 4:16 pm

Eller så gör man det på en gång...
Bilagor
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 16.14.26.jpg
Skärmavbild 2010-12-31 kl. 16.14.26.jpg (193.43 KiB) Visad 2833 gånger

/Joakim Granfors

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre dec 31, 2010 4:41 pm

Fan va bra! 8) du som är grym på layout (heter det så?) kan väl göra en poster också (Per är också grym men det blir så många miator när han är igång. :wink: Ska vi locka publik gäller det ju att visa dom råa bilarna! 8) )

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » lör jan 01, 2011 1:22 pm

Ett ytterligare exempel Roadsport A

Förare: Bengt Michelingubben Metz (även kallad Early Brake eller 1st Start)
Bil: Caterham Superlight 2001
Motor: Ford Zetec Silvertop (Mondeo-96 NGA) 1988cc
Dubbla Weber45, Dunell tändsystem
Effekt: Beräknad/Verklig 195hk/186hk vid 7200/6900 varv
Växellåda: Manuel, synkad 5vxl, Ford Type 9,
Quaife rakskurna drev, 1:2.03 ettans växel
Beräknad/verklig vikt: 623kg/640kg inkl förare
Vikt effekt Verklig: 3,29kg/hk
Bromsar: Wilwood 4pot fram, Ford Sierra/Scorpio 1pot bak
Däck: Yokohama 185/60/13" A048 Soft (får ha 190 runtom)
Övrigt: Gaturegistrerad,
rullar ofta utanför bana på egna hjul
Bilagor
P1010015.JPG
P1010015.JPG (218.9 KiB) Visad 2774 gånger
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » lör jan 01, 2011 2:17 pm

Nu är det ju bilen som ska presenteras i första hand... :wink:

Kanske såhär.
Bilagor
Skärmavbild 2011-01-01 kl. 14.13.53.jpg
Skärmavbild 2011-01-01 kl. 14.13.53.jpg (204.69 KiB) Visad 2770 gånger

/Joakim Granfors

Henka

Inläggav Henka » lör jan 01, 2011 3:21 pm

Grymt Jocke! Hmm - går det att lura dig på en på min bil också senare i år kanske?

Tycker det här är en himla bra idé - samma info borde faktiskt sedan finnas klick-bar från hemsidan under förarpresentation typ - det liksom håller ihop allt! Vore ju bra om vi sedan kunde hålla ihop det så det blir hyfsat lika mellan alla, alltså samma mall. Enhetligt och snyggt.
Henka Eriksson

Porsche 944 Roadsport C 2010-2011
Porsche 944 Modsport 2013

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » lör jan 01, 2011 3:48 pm

Kanonbra Joakim

Borde kanske vara som i mitt fall Verkliga vikter / hästkrafter i presentationen

OTOTOT

När jag visade bilden jag sände med för ett gäng arbetskamrater så frågade en av dem om man inte kunde ha Airbagen i bilen i stället :mrgreen:

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Återgå till "SPVM Allmänt"