Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Stefan

Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Stefan » tis dec 14, 2010 10:11 pm

Nu närmar sig SPVMS årsmöte i Jönköping med stormsteg och i mitt huvud finns en fråga som jag anser vara viktigare än många andra och det är hur får vi fler deltagare i SPVM.
Vill man dramatisera det lite så handlar det om SPVM:s framtid.
Så låt oss börja med att titta på nuläget för SPVM.
-Vi saknar deltagare så att vi själva kan fylla en helgs tävlingar med egna deltagare. Vilket innebär att vi blir beroende av andra klasser/serier
-Både bilar och förare i Sportvagnmästerskapet är av (oroväckande) hög/stigande ålder (förutom MX-5 som är ett lysande undantag).
Så varför har vi hamnat i denna situation?
Svaret är enkelt. Vi har inte lyckats fylla på med nya deltagare!
Så varför är vi dåliga på att fylla på med nya deltagare?
Som jag ser det finns det två huvudsakliga anledningar till detta;
1: Sportvagnsmästerskapet är till stora delar okänt i "Motorsportvärlden" med andra ord har inte lyckats kommunicera vår existens.
2: Vi har haft en exkluderande syn på vilka bilar som ansetts som "Sportvagnar" och har fått delta i serien. Jag tror att just denna "diskussion/debatt" om vilka bilar som skall få vara med har skrämt iväg många potentiella deltagare.
Så därför har jag ett förslag som kanske är som att "svära i kyrkan" men jag föreslår helt enkelt att vi tillåter alla bilar med två dörrar.
Låt oss höra vad ni tycker? Har vi råd att hålla "moderna sportvagnar" som till exempel BMW M3, Mini osv. utanför vår serie?

Till sist vill jag bara säga att det är med stor glädje jag har sett MX-5 klassens mycket imponerande expansion (höll på att skriva explosion). Det visar att det utan massor med pengar går att skapa en ny racing klass. Det visar också att det inte går att skapa en ny klass utan engagerade personer.

Och en sak till kom så många som möjligt till Jönköping och gör er röst hörd. Det är så föreningar fungerar.

Stefan som tror på en fantastisk framtid för "sportvagnsracing".
Stefan Mumm

Niklas Falk

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Niklas Falk » tis dec 14, 2010 11:13 pm

Stefan skrev:Till sist vill jag bara säga att det är med stor glädje jag har sett MX-5 klassens mycket imponerande expansion (höll på att skriva explosion). Det visar att det utan massor med pengar går att skapa en ny racing klass. Det visar också att det inte går att skapa en ny klass utan engagerade personer.
Jag kan väl fylla på att förekomsten av en befintlig klass som det bara vara att "fylla på" har underlättat enormt (det fanns ingen tröskel som minimiantal, investeringar och annat).

Tillväxt i svensk racing är oftast kannibalism mellan klasser, det är svårt att locka in nytt blod, men det behövs för att hålla antalen uppe eftersom det är naturligt att alla inte har samma intresse för evigt (tex minst 10% nya varje år för att inte krympa).

Sen kan jag väl ta en käpphäst till, det är förare vi behöver, de gamla bilar som tävlat förr kan inte köra utan förare (mantrat "vart är alla gamla bilar" har hörts några gånger).
Lyckas vi bara få förare intresserade av sprintracing i vårt sällskap så går det alltid att peka ut nåt koncept som passar, allt från en Seven i C (bara för att nämna nåt annat än en snorbillig högerstyrd MX5a för en gång skull) till en 911TT i Modsport.

Diskussionen om "alla 2dörrars" är bra att dra upp, speciellt om man var och en tänker lite på vad det skulle kunna möjliggöra på sikt (med möjligheten till racing, inte bara att det ändrar gamla skrifttavlor).
Men att bara ändra i ett dokument ger inte 10 nya ekipage vid grinden, det behövs ett rekryteringsarbete också (speciellt om man vill ha in nya och inte bara plocka strötävlande från annan befintlig klass).
Ökade bilmodeller i Modsport är ju ingen stor dörröppnare eftersom det redan finns många liknande reglementen, men möjligheten för fler att köra Roadsport kan öppna dörrar för gatreggade bilar som inte har nån reell tävlingsmöjlighet idag (och ägare/förare som inte vill byta till nåt annat som har tävlingsmöjlighet idag).
Men det vore bra att lyckas få tag på nån som kan dra in ett par entusiaster för nåt koncept som inte finns med idag (säg Honda Civic tex (iofs 3dörrars), som inte har tävlingshemvist idag i gatreggad form, samtidigt väldigt billiga bilar att pilla ihop). Utan nån som visar nyheten/skillnaden så kommer ingen att märka den (bilder från startfält är mycket effektivare PR än välgömda dokument). Samtidigt så är inte dagens vagnlista uttömd på sina möjligheter, det finns gott om häftiga koncept som är möjliga, men det gäller att beskriva dem och få nån att tycka att det verkar skoj.

Men allt detta är svårt, hårt jobbande "knäppgökar" (i positiv mening) växer inte på trän men det behövs alltid nån som går före och bevisar att det inte är omöjligt (och har uthållighet, det tar några år innan det syns att det faktiskt fungerar och inte är en myt).

Antalet klasser och möjliga "konkurrenter" är ganska annorlunda nu än slutet på 80-talet, så det är omöjligt att vrida klockan tillbaka, vi bör nog vrida den framåt och fundera på vart vi vill till 2020 och framåt.

Henka

Inläggav Henka » ons dec 15, 2010 1:18 am

Miata klubben är ett föredöme, verkligen. Tror inte det är bilen i sig utan klubben som gör det - verkar iaf utifrån vara väldigt god sammanhållning, mycket evenemang utanför SPVM - och, troligen, mycket snack internt i klubben om hur kul det är att rejsa. Jag misstänker att man hittat en bra mix - en intressant bil, en kärna med folk som jobbar för att det ska finnas en bredd av aktiviteter, där SPVM bara är en osv. Jag VET inte, jag ser det bara utifrån. Det verkar inte riktigt finnas nån annan klubb som satsar som jag ser det, rätt mig hemskt gärna.

MGCC/MSCC verkar ju också satsa endel - men det verkar mer vara internt, inte så mycket utåt. Av förklarliga skäl håller de sig i den sista biten av Sverige och kör uteslutande på de banorna. Bengt, slå mig hemskt gärna på fingrarna här, det bevisar bara min tes... JAG vet inte vad de pysslar med mer än att jag ser en klan på SSM varje år... Dessutom känns det som att det nångång blivit nån grejj mellan MSCC och SPVM och det verkar vara väldigt svårt att komma förbi det - jag vet inte, jag ser bara vad som skrivs idag, jag har ingen historik...

Ser vi på "klubben" som min bil typ klassar in i, 944Sverige, så är det väl i princip tre fyra stycken som tävlar på bana. Majoriteten kör PCSR - jag valde bort det för jag tycker det är ointressant at rejsa mot enbart Porsche. PCSR-åkarna hävdar att de har bra spons på däck och evenemang men jag avskräcks ändå av totalen. De har också svårt att hitta åkare i de lägre klasserna, typ mostv C och halva B.

Alfa klubben kör väl sitt CAR tror jag - men jag inbillar mig, utifrån resultatlistor, att de också har det tunnsått.

Var är alla Hondor? Borde ju finnas en driva med heta CRX och kanske nån S2000 tom? Finns det nån Honda klubb?

Det jag är ute och far efter är att klubbar generellt är dåliga på att visa upp sig - förutom då Miata-nissarna som är (irriterande) bra på det. Många potentiella förare har väldigt svårt att ta steget och rejsa - det blir enklare om man har en klubb som är engagerad och driven och som vill visa upp just sin bil eller klubb som framgångsrik på banorna.

Själv valde jag bil utifrån mitt eget tänk - är ju Audi-fantast i hjärtat så jag valde den enda bakhjulsdrivan kärran de erbjudit, Porsche 944. Jag har typ fått gissa mig fram till hur man tävlar - nu har jag tur, jag jobbar tillsammans med en gammal fantom som snart gör comeback och han tussade ihop mig med Grantofsen som sedan hetsade mig till att tävla.... För mig var det omständigheterna - men jag hade mycket tur och råkade ha rätt vänner. Hur en "vanlig dödlig" gör vet jag inte - och det är lite så jag komit till slutsatsen att klubbar och deras engagemang ör väldigt viktiga!

Förresten - varför har jag haft reklam på min bil hela året från en tidning som heter Automobil när jag inte läst ett enda dyft om rejsen, förare och bilar? Känns ju ganska konstigt faktiskt - de gled upp på SSM i nån Lambo och stod i depån i 15min - men inte ens därifån har jag sett nåt... Återigen - jag har säkert fel, det har väl varit flera uppslag och ett gäng miata-åkare och nån seven-fantom har väl varit med på idol-plansch... Vet inte vad vi har för deal med dem, men å andra sidan vet jag inte vad jag får tillbaka för att jag är rullande reklampelare åt dem.
Henka Eriksson

Porsche 944 Roadsport C 2010-2011
Porsche 944 Modsport 2013

Stefan

Inläggav Stefan » ons dec 15, 2010 7:20 am

Henka du har tag i något mycket viktigt och det är SPVM:s relation med märkesklubbar. Det finns en hel del märkesklubbar (inte glassätartittapå100likabilarputsakromoriginaldelsklubbar)som kör sina egna "ban-/racing" aktiviteter. Ta till exempel Alfa, eller BMW gänget. Tyvärr har det varit så att när man försökt tala med dem så har det inte varit någon större feedback. Lite på grund av det introverta släkte vi "petrolheads" är men också kanske på grund av det rykte SPVM haft eller inte haft eftersom väldigt få känner till oss.
Men om nu märkesklubbarna har fått tunna startfält så kanske det finns intresse för olika typer av samarbete och om vi öppnar upp vårt reglemente som det var tänkte med "Streetsport" reglementet för några år sedan. Tanken med det var att försöka fånga upp en del "Streetracers". Men varför inte släppa in dom i Roadsport tills dess det är så många att det kan bli egna heat? Eller bara vidga Roadsport?

Men i grund och botten jag tycker inte att det bara är en fråga om marknadsföring/kommunikation på ledningsnivå. Snarare måste alla aktiva SPVM förare fråga sig själv "vad har jag gjort för att rekrytera nya deltagare"?
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » tor dec 16, 2010 12:48 pm

Skrev lite i tråden om tävlingskalendern men kan lägga till lite tankar här.

Stefan skrev:Men i grund och botten jag tycker inte att det bara är en fråga om marknadsföring/kommunikation på ledningsnivå. Snarare måste alla aktiva SPVM förare fråga sig själv "vad har jag gjort för att rekrytera nya deltagare"?

Nej inte bara på ledningsnivå - men gärna där oxå! :roll: :wink:

Eftersom jag fick ett meddelande från "Michelingubben" som undrade vem jag är kan jag väl fylla på med att jag heter Martin Gistell, var 95-99 ordförande i BMW Sport Club och med om att starta upp BMW Cup. Förutom att under senare år, och under så gott som hela 90-talet, kört på banträffar med gatbilar har jag även tävlat i BMW Cup (-99) och i SLC-långlopp (-01-03).

Jag är fortfardande medlem i BMW Sport Club och har sett deras stora tillväxt de senaste åren på nära håll. BMW Cup har idag uppemot 30 bilar per tävling (indelat i tre klasser) och verkar fortsätta växa. Serien har en stor fördel i att den kan samutnyttja resurser från banträffarna för gatbilar och även skapa intresse hos de som kör med sina gatbilar. De senaste åren har också flera bilar/förare i BMW Cup synts utåt vilket säkert gett uppmärksamhet hos potentiella nya deltagare.
Genom just kombinationen gatbilar/tävling har BMW Cup kunnat hålla nere startavgifterna - säkert inte oviktigt för den som är på väg in i tävlandet.

Jag tror dock inte att jättemånga i BMW Cups startfält skulle kunna köra Roadsport som det är idag - med krav på hel bur i BMW Cup är det inte många av de potentiella bilarna som är gatregistrerade. Men det finns några M3E36 Coupé och någon Z3M Coupé som kanske skulle kunna gå in i Modsport.

När det gäller tillåtna bilar var jag redan i mitten på 90-talet i kontakt med dåvarande ledningen för SPVM för att höra om man fick vara med i Roadsport med en M3E30 (för er som inte är så bevandrade i BMW modellkoder är det den "riktiga" ,första generationens, M3 som kom till för att vara utgångsmaterial för racing enligt Grupp A). I mitt tycke milt sagt en "sportvagn"...

Svaret då, liksom det verkar vara nu enligt diskussionen här, var negativt.
Jag tror knappast att man genom att tillåta just den första generationens M3 får en massa nya startade i Roadsport B men som homologeringsspecial, tvådörrrars och knappt mer än 2+2 sitsig fann jag det både då och nu konstigt att den inte kunde klassa in i serien.

Kanske är det som herr Mumm skriver ovan dags att släppa in alla 2-dörrars bilar i Roadsport - problemet är väl att de inte är speciellt många i dagens fordonsflora...

Mvh
Martin Gistell
(Som vissa sannolikt känner mer som den man köper Kumho-tävlingsdäck av... :wink: )
///Martin Gistell

M3E30 beroende
Nu även i Z3 Coupé - Roadsport B

Stefan

Inläggav Stefan » tor dec 16, 2010 3:47 pm

Egentligen så är frågan om tillväxt i SPVM mer än bara en fråga om 2-dörrars sedaner eller inte.
Av erfarenhet vet jag att det inte finns någon "Quick-fix" genom att bara skriva in fler bilar i listan över tillåtna bilar.
Tittar man på dagens lista över bilar så finns det en uppsjö av tillåtna bilar. Dock kan det troligen vara ett steg i rätt riktning
att bredda basen ännu mer. Det finns trots allt en hel del 2-dörrar bilar som tex just BMW M3, Golf GTi i alla versioner i marknaden. En hel del "asiater" som Nissan SX200, Honda CRX osv är ju redan "inne" så att säga. I StreetRacing kretsarna finns ju en hel del 2-dörrars bilar men förarna känner inte till möjligheten att köra i SPVM.
Vi skall inte heller underskatta dom trösklar (läs:murar) som vårt kära Bilsportförbud, hoppsan nu blev det fel igen jag menar ju vårt Bilsportförbund ordnat med vagnböcker och diverse regler. Vi som kör har lärt oss leva med dessa dolda skatter på vårt intresse. För en nybörjare så känns det djävligt krångligt.

Genom åren har varit inblandad i många diskussioner om vad en "sportbil" egentligen är och gett upp det spåret och föredrar att se på det mer som "sportiga bilar" för sportig körning.

Att öppna upp för fler bil modeller är som sagt inte någon "Quick-fix" men kanske början på en process som leder fram till ett större, starkare och skojigare SPVM.

PS: Martin var inte sur för det som hände för många år sedan. Kom och kör istället ;-)
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tor dec 16, 2010 5:09 pm

Om man tar exemplet BMW M3 som varit på tapeten länge och ofta, hur många bilar extra skulle det ge SPVM 2011? Jag gissar på 1 kanske 2 st.
2012 kanske det skulle vara 3-4 st.
Precis som många påpekar så får M3:an vara med i både FIA GT och Nordic GT men inte i Modsport...själv har jag lite problem att värja mig mot dom argumenten.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » tor dec 16, 2010 6:28 pm

Stefan skrev:Egentligen så är frågan om tillväxt i SPVM mer än bara en fråga om 2-dörrars sedaner eller inte.
Av erfarenhet vet jag att det inte finns någon "Quick-fix" genom att bara skriva in fler bilar i listan över tillåtna bilar.
Tittar man på dagens lista över bilar så finns det en uppsjö av tillåtna bilar. Dock kan det troligen vara ett steg i rätt riktning
att bredda basen ännu mer. Det finns trots allt en hel del 2-dörrar bilar som tex just BMW M3, Golf GTi i alla versioner i marknaden. En hel del "asiater" som Nissan SX200, Honda CRX osv är ju redan "inne" så att säga. I StreetRacing kretsarna finns ju en hel del 2-dörrars bilar men förarna känner inte till möjligheten att köra i SPVM.
Vi skall inte heller underskatta dom trösklar (läs:murar) som vårt kära Bilsportförbud, hoppsan nu blev det fel igen jag menar ju vårt Bilsportförbund ordnat med vagnböcker och diverse regler. Vi som kör har lärt oss leva med dessa dolda skatter på vårt intresse. För en nybörjare så känns det djävligt krångligt.

Jag tror precis som du skriver Stefan att egentligen är inte problemet att det finns för få tillåtna bilar. Jag tror däremot att det finns andra typer av arrangemang och det som är tillåtet där som lockar mer än SPVM.
Alla vi som kommit så långt som till detta forum vet att det är mycket mer än bara hästkrafter som avgör hur fort en bil går runt en bana men försök att säga det till någon i 20-års åldern som är uppväxt med Need For Speed, Grand Turismo och turbotrimmade japs...
Och ja, jag har varit på Gatebil-träff och sett hur det går till där - show is the name of the game. Ju mer det låter/ryker och bär i väg på rakorna ju bättre - regler, vad är det? Och alla unga killar och tjejer, ganska många faktiskt, verkar älska det. Att det sen inte går jättefort sett till varvtid spelar i deras ögon mindre roll.

Så att få den unga generationen att inordna sig under regelverk från både serie och förbund tror jag är minst lika stort huvudbry som frågan om vad för bilkonfigurationer man skall tillåta.

Stefan skrev:PS: Martin var inte sur för det som hände för många år sedan. Kom och kör istället ;-)

Är väl inte helt omöjligt - men då blir det men en bil som finns med på klassningslistan redan nu... 8)

///Martin

Ps. Kanske är några med Modsport-ekipage som kan tänka sig att åka till ett Gatebil-arrangemang och ställa upp i deras extremlöp? Skulle nog kunna vara en ögonöppnare för de yngre. Räkna dock med konkurrens från några norska 1000-hästars turbomonster som gärna genar i kurvorna...
///Martin Gistell

M3E30 beroende

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tor dec 16, 2010 7:10 pm

Martin G skrev:...som gärna genar i kurvorna...

Usch då, jag har haft lite intresse av detta, men är det rallycross så vette f*n.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor dec 16, 2010 8:07 pm

Vill bara stämma in i att det är för krångligt att komma igång och att start-avgifterna måsta hållas i schack.
Konceptet som BMW-cup har hittat är ju guld - vad kan man hämta där ?
Trots att jag själv är 'biten' tvekar jag mellan varven att dra Elisen till B nästa år, massa pyssel för att komma till start :roll:
Sen är tjusningen med Roadsport mångfalden tycker jag. Att få se Porschar, Eliser, sjuor, Alfa osv i samma startfält är unikt och det borde gå att spinna vidare på.
För min del borde en M3:a e36 (tvådörras ) få vara med i B - finns dessutom mycket av dessa att köpa idag för rimliga slantar :)

Kan man be en arrangör som SSK att ha ett gat-åkar pass ? Open-pit lane för super-sportbilar ?
Öka närvaron/intäkter på tävlingar ?

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » fre dec 17, 2010 10:31 am

Josen skrev:Vill bara stämma in i att det är för krångligt att komma igång och att start-avgifterna måsta hållas i schack.
Konceptet som BMW-cup har hittat är ju guld - vad kan man hämta där ?

Egna träffar med bankörning för sportbilar? (eller det kanske skall vara "sportiga bilar"...)
Ger säkert en del deg men mycket jobb - tro mig, jag vet.

Josen skrev:Sen är tjusningen med Roadsport mångfalden tycker jag. Att få se Porschar, Eliser, sjuor, Alfa osv i samma startfält är unikt och det borde gå att spinna vidare på.

Håller med till 100%! :!:

Josen skrev:För min del borde en M3:a e36 (tvådörras ) få vara med i B - finns dessutom mycket av dessa att köpa idag för rimliga slantar :)

Skall jag vara ärlig tror jag inte vi skall stirra oss blinda på just M3-modellen i BMW:s tvådörrarsprogram. Är inte många som åker banträffar med sin M3E36 som tar steget över och börjar tävla med just den modellen.
Egentligen klassar en 193 hk 328 E36/E46 eller 231 hk 330 E46 mycket bättre in i Roadsport B än en 286/321 hk M3E36.
Och med 2.8/3.0l sexan finns det ju redan Coupé-modeller som är klassade för Roadsport...

Större problem är kanske helbilsgodkännandet för en nyare 4-sitsig bil som omöjliggör fast monterad båge (än mindre bur).

Josen skrev:Kan man be en arrangör som SSK att ha ett gat-åkar pass ? Open-pit lane för super-sportbilar ?
Öka närvaron/intäkter på tävlingar ?

Se ovan - när det gäller SSK var de medarrangör vid Bilsports "En dag på racerbanan" på Kinnekulle i slutet på 90-talet. Kanske inte de bästa erfarenheterna därifrån - mer vilt än tamt emellanåt (á la Gatebil).
///Martin Gistell

M3E30 beroende

Henka

Inläggav Henka » fre dec 17, 2010 11:55 am

Modsport tillåter ju "replikor" av modeller på listan...

Min tes är ju hur som helst att vi borde börja med att prata med PCSR, BMWSC och CARChallange.... Vi borde väl kunna köra ihop i roadsport? Vi kan väl iaf prova ETT evenemang ihop? Viktgränserna är ju hyfsat lika - jag har inte koll på varvtider (och spridning i varvtid per respektive klass) men det borde vara hyfsat lika...

Det kanske är så att det helt enkelt saknas en klass, typ tourenwagen - men det får vi ju ett kvitto på om vi bjuder in dem till SPVM och om de nappar på förslaget. Kan tänka mig att BMW klubben kanske har svårt att se varför de ska överge sin serie, men både Alfa och Porsche känns ju som att de borde vilja haka på... Rent sådr spontant utan att ha frågat, bara lite nätfiske!
Henka Eriksson

Porsche 944 Roadsport C 2010-2011
Porsche 944 Modsport 2013

Jan Nordgren

Inläggav Jan Nordgren » fre dec 17, 2010 6:24 pm

Min tes är ju hur som helst att vi borde börja med att prata med PCSR, BMWSC och CARChallange.... Vi borde väl kunna köra ihop i roadsport? Vi kan väl iaf prova ETT evenemang ihop? Viktgränserna är ju hyfsat lika - jag har inte koll på varvtider (och spridning i varvtid per respektive klass) men det borde vara hyfsat lika...

Vi har under åren varit i kontakt med PCSR, BMWSC och CARChallenge. Porscharna skulle varit med på Gotland men backade ur eftersom man tänkt ha egna funktionärer. men de kunde inte ställa upp både på deras Knutstorpstävling och på Gotland. BMWSC initierade för några år sedan amatörracingens dag där bl. a SPVM skulle vara med. BMWSC backade för kostnaderna. Alforna har vi inte haft direktkontakt med på länge men vår kassör är inblandad i Alfaklubben och håller sig uppdaterad på vad som händer där. En racehelg utan support av klubben blir för dyr för de enskilda deltagarna.
Jag hoppas att vi framöver kan samarbeta med SRL och på så sätt få ihop ett bra koncept både för deltagare och publik. Nästa år bli ett prövoår och vi behöver en samarbetspartner för att få ihop tvådagarsarrangemang. Av någon anledning hade vi i många klasser en dipp i år, men det verkar som vi får ut många flera bilar nästa år.
Jag tror inte regeländingar får upp deltagareantalet men vi kan ju alltid väcka upp vårt Streetsportreglemente igen och låta dessa bilar köra i Rodadsport.

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre dec 17, 2010 9:50 pm

Hai igen

Kostnaderna är höga för att åka SPVM

Detta är troligen en orsak till att så få åker

Detta påverkas nog inte så mycket om bilarna har 2 eller 4 dörrar

Inte alla kan hel eller delfinansiera sitt "hobbytävlande" i egen eller annans firma

Att få ner kostnaderna hade nog gjort att fler kommer och åker

Sponsorer behövs ex köra Kumho eller Yokohama och då kunna köra på dessa till ett bra pris
Olja använder väl alla, ordna sponsor här
Bränsle
mm mm

Vänligen PMa mig om detta inlägg skall editeras eller tas bort

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » fre dec 17, 2010 10:27 pm

Michelingubben skrev:Att få ner kostnaderna hade nog gjort att fler kommer och åker
Kanse det, då är det ju "bara" att fylla heaten till banlicensen så borde det komma några till...
Kostnaderna finns där hur man än bär sig åt, antingen betalar man själv eller så "lurar" man nån annan att göra det.
Michelingubben skrev:Sponsorer behövs ex köra Kumho eller Yokohama och då kunna köra på dessa till ett bra pris
Olja använder väl alla, ordna sponsor här
Bränsle
mm mm
Ingen skänker bort pengar och innan SPVM är en PR-magnet så finns det inga märkbara pengar att hämta om det är påverkan av startavgifter du är ute efter (alla andra kostnader är ju var och ens problem).
Räknar man 320 starter (80 tävlande (vi ville ju ha fler) *5 helger) så skulle 500kr sänkt avgift kosta 160kkr, och en femhundring lägre är ingen märkbar skillnad. Att dra in 160kkr i spons kräver en rejäl motinsats (extrem skulle jag säga för att vara SPVMs nivå).

Att få ut mer av de pengar man lägger ner i sin hobby ger mer i mina ögon, det kan tom vara bra ränta på att betala lite mer än minimum (vill du tex ha toapapper på Mantorp så kostar det, då mer än minimum...). Det går utmärkt att vara dumsnål.

Gällande vagnböcker och krångel av den typen, det verkar inte vara några större problem om drivkraften är stor nog (och man kan visa på en upptrampad stig). Visst är det en liten tröskel, men det går att putta förare över den.

Stefan

Inläggav Stefan » fre dec 17, 2010 11:19 pm

När det gäller kostnaden för startavgifter så är det enda sättet att lösa det fler startande eftersom kostnaden för att arrangera
tävlingar på den nivå som SPVM är tämligen lika oberoende av om det är 100 eller 150 startande en tävlingshelg.
Att sedan tro att det kommer att bli lägre start avgifter är en trevlig tanke men tyvärr troligen bara en from dröm.
Har tävlat i UK ett antal år och jag kan säga att det är definitivt mer bantid här i sverige för mindre pengar/startavgift.
Så jag är rädd för att om vi skall sänka startavgifterna så är det frågan om att "kugga" ned ambitionerna till klubbtävling eller "Trackday" nivå. Så länge en bandag kostar ca 35-45000 Skr + avgifter till SBF så kommer det inte att bli billigare att starta.
Kan någon trolla fram en sponsor för SPVM på kanske en 500 000 - 1 000 000 Skr så gärna för min del ;-)
Stefan Mumm

rpm

Inläggav rpm » lör dec 18, 2010 3:07 am

Så, vad kostar era tillställningar ? 100 startande á banhyra 40000:- ger 400:- per skalle. SBF skall ha vad ? Licensen har man ju redan betalt. Vagnbok med. Har fått för mig att det är kostnader på tusenlappar(vid varje tillfälle) innan man står på gridden. Stämmer detta ? Hur ser den ekvationen ut ? Finns det vinstintressen ? I all välmening...

Stefan

Inläggav Stefan » lör dec 18, 2010 9:05 am

Det är en vanlig myt att det finns någon (förutom banägarna) som kammar hem en massa pengar på en SPVM tävling.
Jag vill bara göra det klart för alla att så är det inte.
Till kostnaden för banhyra som under en helg dessutom kan vara upp mot 60 000 kr så tillkommer funktionärer, besiktningsmän, tidtagning, bärgning, sjukvård, avgifter till SBF och så vidare. Vilket tillsammans snarare för en helg landar minst vid ca 250-300 000 kr (reservation för att jag inte har hunnit kolla med Jan Nordgren som vet de exakta kostnaderna). Så ser räknestycket mindre lockande ut. Den som vet exakt vad det kostar att arrangera en racehelg är Jan Nordgren som jobbar stenhårt (oavlönat) för att arrangera SPVM:s tävlingar.

Så jag är ledsen Peter att kostnaden skulle kunna landa på 400 kr per tävlande tyvärr inte möjligt om man skall kör en laglig tävling med godtagbar säkerhet.

Svensk racing på vår nivå bygger till stor del på idieelt arbete av några eldsjälar. Refererar återigen till mitt tävlande i UK där den klass jag kört i ingår i tävlingar arrangerade av BARC. BARC är en förening men drivs som ett företag och arrangerar en enorm massa serier och tävlingar. Det har lett till ett stoet utbud av mycket välorganiserade tävlingar. Men startavgifterna är ca 500-1000 Kr högre per tävling och du har vanligtvis bara 15-20 min träning före racet (detta upprepas lördag & Söndag). Vill du träna 3x20 min på fredagen så brukar det kosta 1500-2500 kr beroende på bana.

Med det vill jag ha sagt att så mycket lägre startavgifter skall vi nog inte hoppas på trots att jag också håller med om att dom är höga.

En tanke/fundering:
Möjligtvis kan man fundera på om inte ett visst vinstintresse/kommersialisering vara bra för vår serien då det skulle innebära större/mer marknadsföring och fler skulle känna till SPVM och det skulle bli fler startande vilket alla troligen skulle dra nytta av.
Stefan Mumm

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » lör dec 18, 2010 3:14 pm

40-60 för asfalten per dag (Kinnekulle är enda undantaget, men där arrar SSK så bra), 50-60 för funktionärer och bärgning, 30 för tidtagning mm så hamnar man nånstans 150-170 per dag (Detta gällde tex Mantorp 2008 och 2010).
Sen går det att knö in nånstans 12-15 heat/outings per dag, där 12 är lämpligast eftersom funktionärer etc blir gladare om det en lunchpaus och det är ju alltid nån bärgning/sanering.
Så vill man ha två dagar med kval,race1,race2 så är 8 klasser/heat väldigt praktiskt, fyll dem med 20 i varje i snitt så blir det ca 2 papp per skalle.
Men en sån basberäkning är det inte svårt att förstå priser på 2500 och 3000, speciellt när vi inte är 20 i snitt. Här blir anledningen till minst 15 av en undergrupp för eget heat också väldigt tydlig.

SBF tar väldigt lite betalt i samband med en tävling, tillstånden är mycket billiga i jämförelse med allt annat (Tävlingsledning etc är ju inbakat i funktionärerna). Licenserna och vagnböckerna står för den största delen av inkomsterna.

Det kan ju vara så knäppt ibland att en högre avgift och drift i företagsform kan locka fler tävlande (man kan locka fler nya än man tappar initialt).

Man kan ju även fundera över tävlingsformen lite också. Det är ju inte ovanligt i England och på andra ställen att man delar in helgen i kval, sprint och featurerace (ett längre race).
Kanske kunde vi testa dubbelt så långt race2, tex på Kinnekulle, för att se om det är nåt att fundera på?
Anledningen till att testa på Kinnekulle är att där klarar allas tankarna av det (det finns ju de som inte klarar mer än 10 varv på Anderstorp).
Endagars på Kinnekulle är ju det tillfälle som det funnits tid för en Warmup, så kanske är ett längre race trevligare. Men det är ju inte entimmes med förarbyte (det finns många sätt att köra innan det blir långlopp).

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » lör dec 18, 2010 4:25 pm

Hai

Lite ang vad som kostar

Banfunktionärer, tekniker, tävlingsledning och domare kostar normalt vad maten kostar, 50-100kr/funktionär/dag, de funktionärer jag ordnat genom åren får inte ens bensinpengar ex för att köra från halland till Knutstorp tor och kanske 2-3 ggr för en tävlingshelg (MSCC), detta kan variera mellan de arrangerande klubbarna, tillkommer eventuella utbildningskostnader som normalt klubbarna betalar

Helt klart att vi förare hade föredragit mer tid på asfalten om man lägger tid från torsdag kväll tom söndag kväll dvs tre hela dagar

Man undrar hur "trackday" gubbar får ekonomi, billigare dagar mitt i veckan, lägre säkerhet, färre funktionärer ??????

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Återgå till "SPVM Allmänt"