Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Mange_C5

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Mange_C5 » lör jan 15, 2011 10:49 pm

Michelingubben skrev:Enkla tävlingsformer

Nytt insteg till Racing??

Licenskrav:
Ja, minst tillfällig licens krävs och den kan sökas på plats. I licensen ingår en försäkring.
•Åldersgräns:
Varierande beroende på tävlingsform.

Enkelheten är kännetecknet
En vanlig ”Svensson-bil” kan bli en tävlingsbil! Är den bara besiktigad och skattad flnns det tävlingar för både en eller flera förare på samma bil. Det enda som behövs är körkort, eller körkortstillstånd och handledare, och en licens – vilket kan sökas på plats om du saknar sådan.

/Bengt Metz

Bengt, tanken är väl att rekrytera fler som tar steget från tex konbana, Drivers Open, trackdays mm till att köra "på riktigt" inom SPVM?

Det som mest liknar racing är väl Driver Open.
Många krav är dock samma och eller rekommenderade till samma som vid vanlig SBF tävling, så var den beskrivna "enkelheten" finns kan man ju undra. :roll:
Jag kan bara svara för mej själv men jag hittar inte riktigt anledningen med Drivers Open reglementet, mer än att SBF försöker muta in trackdays mm genom att hitta på regler.
Drivers Open reglerna säjer bl.a Banan ska vara av sådan beskaffenhet så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 80km/tim.
Tror inte trackdayfolket är så intresserade av detta med Drivers Open om man skall bromsa hastigheten på riktiga banor till 80km/h, jag är det iallafall inte!

Bengt, är din tanke att locka förare till att köra Drivers Open och sedan locka över dem till SPVM, eller vad?
Enda nyttan med Driver Open reglementet inom Enkla tävlingsformer som jag ser det, är att man kan påvisa hur mycket bättre existerande roadsportreglemente är och att det är Roadsport man skall satsa på! :twisted:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » sön jan 16, 2011 10:27 am

Insteg??

Mitt inlägg visar nog snarare på ett insteg till att åka på bana överhuvudtaget

Detta är troligen inget för SPVM att syssla med utan ligger nog snarare på klubbnivå typ MSCC och andra

Kostnaderna är ju klart lägre och enkelheten är slående, syftet är, tror jag, att förare skall bli bitna och satsa vidare

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Flesh

Inläggav Flesh » tor maj 19, 2011 3:08 pm

Hejsan Alla!

Tänkte försöka delge lite av mina tankar, har ögnat igenom den här tråden och en del andra också för den delen.

Kort om mig bara, Marcus Stålheim, kör idag Bmw Cup, blir mitt femte år iår, andra året i klass special som är deras "värsta" klass.

Har ärligt talat aldrig brytt mig om er speciellt mycket då vår Bmw inte klassat in förut, men nu när den gör det i modsport har jag försökt följa, läsa och suga åt mig så mycket information som möjligt om modsport, men det är inte lätt, här gör ju Kimmen ett stort jobb som puschar för SPVM och just modsport då, om det inte varit för honom hade jag nog fortfarande varit olyckligt ovetande om er.

Men vad som behöver göras enligt mig är helt klart en mer marknadsföring av klubben på Rejsa.nu tex och inte vara så anonyma.
Har letat resultat och eftersnackstrådar sen i söndags kväll efter premiären på Kullen i helgen, En film kom upp i mitten på veckan av lajban racing (tummen upp)
Men inga resultat eller ens ett ord från någon på de forum jag kan hitta iaf, innan Kimmen skrev lite i sin tråd på just rejsa.

Vi planerar att köra Mantorp och Anderstorp iår för att utvärdera klassen, men ska vara ärlig och säga att det är dyrt att köra med er, nu är det givetvis så att vi är bortskämda med Bmw:s koncept med gatbilar men vad hindrar er från att göra samma sak ? gatbilsåkarna fyller ju 80 platser på mindre än 12h till premiären och många blev utan plats, och till andra träffen på kullen som är snart är det nästan fullt, 80 bilar där också och det är bara BMW.

Eller dra ner på tvådagars till endagars ? nu är jag inte insatt om det rent praktiskt går, men försöker bara ge lite förslag här på hur man ska locka lite mer förare, tyvärr så är det nog så att även om ni har de fränaste bilarna och härlig blandning så kommer man inte undan för kostnaden i anmälningsavgift och boende kostnader som tillkommer vid flerdagars arrangemang.

Enligt schemat till Mantorp för spvm är det 25min kval och träning och sedan två heat á 10varv för 3000:-på två dagar och då ingår el.
Det står att det är open pit från 13.30 till 17, men inte för vilka eller vad som gäller ?

Om man vill jämföra det med Bmw klubbens premiär på Mantorp så är det två ggr 20min för varje klass träning och tidtagning, och ett heat 12varv på lördagen
sen är det 1h fri träning på Söndagen och sedan det andra heatet 12 varv som sedan avslutas dagen med 30min Sponsorkörning för den som vill för 1000:-
och elen tillkommer inte, om den redan ligger i anmälningsavgiften vet jag inte, men spelar mindre roll.

Visst så är serieanmälan dyrare till Bmw 2000:- och 500:- per deltävling mot era 600:- för hel serie eller 150:- för enstaka tävling.

Vet inte om jag kommer någonstans med detta, men ville iaf ge er en syn på hur en utomstående ser på er.

Och med det så hoppas jag att vi fortfarande är välkommna till Mantorp :D och kom gärna fram och säg hej till oss i den enda Bmw:n än så länge, vi kommer nog känna oss lite ensamma och vilsna innan vi fattar erat upplägg :)
Marcus Stålheim

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » tor maj 19, 2011 3:17 pm

Bra inlägg Marcus,

i Roadsport C har vi en väldigt aktiv skara Miata-räcers, men vi håller tilll på vårt egna forum och inte så mycket på detta forum (eller på rejsa tyvärr):

http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... f=8&t=1921
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Flesh

Inläggav Flesh » tor maj 19, 2011 3:49 pm

Tobias Nyström skrev:Bra inlägg Marcus,

i Roadsport C har vi en väldigt aktiv skara Miata-räcers, men vi håller tilll på vårt egna forum och inte så mycket på detta forum (eller på rejsa tyvärr):

http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... f=8&t=1921

Det är ju sådär ett forum ska vara, :D gemenskap och härliga och hårda ord i all välmening psykningar osv osv. det är ju det som får folk att stanna kvar och att komma till, det är bara synd att det ska vara flera små forum istället för ett stort.

Så var Bmw klubben för några år sedan också, sen blev allt så himla allvarligt och det mesta av gemenskapen dog ut på ett par år bara. trist men sant.

Det är lite det jag saknar med SPVM överhuvudtaget, man får ingen feeling för hur ni har det på tävlingarna, man brukar kunna få en känsla av hur det kan vara på tävlingarna genom forum också.
Marcus Stålheim

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tor maj 19, 2011 5:47 pm

Ja, spvm folket är kanske inte lika bra på att skriva om tävlingarna som folk i andra serier.
Bengt-Åces pressreleaser har uteblivit vissa tävlingar oxå när han varit på annat.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre maj 20, 2011 8:09 pm

Bidrar med min race-rapport som jag postat runt på lite Lotus from :)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62246&start=221

Återgå till "SPVM Allmänt"