Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Kimmen » lör jan 01, 2011 3:56 pm

Ja, din overall är ju väldigt välstruken över skärpet :roll: :wink:
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Kontakt:

Inläggav Eddie Varvstopp » sön jan 02, 2011 9:15 pm

Hejsan alla glada SPVMare!
Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag ser fram emot att se er under någon tävling nu i sommar. För er som inte vet vem jag är så får jag nog skriva ett par rader om min bakgrund. Jag har kört med MSCC KM i Roadsport C sedan 2004 med min Porsche 944, nu har jag även blivit involverad i organisationen som arrangerar KM.

Frågan som ställs i tråden är mycket intressant och berör även MSCC KM.
Saker jag inte tror på:
* Sänkta deltagaravgifter. Bär sig inte evenemangen ekonomiskt får man lägga ner även om det låter hårt. Att jämföra med klubbverksamhet haltar helt då klubben kan subventionera på ett helt annat sätt. Kan man få fler deltagare och/eller sponsorer som stöttar så är det bara bra och endast då kan det vara sunt att sänka avgifterna.
* Släppa in annat än sportbilar. Det har helt enkelt visat sig att det inte ökar antalet deltagare på något sätt. Då tycker jag man kan köra vidare med sportvagnskravet.

Saker jag tror på:
* Fokusera på rätt målgrupp. Gatbilsåkare kan man glömma då jag inte tror de ens dyker upp om de får betalt. Däremot tror jag på att bearbeta "trackday"-folket då dessa i regel har bra koll vad som gäller och ofta redan har material och kompetens som kan användas för tävling. Likaså tycker jag man skall försöka nå fram de som har sportbilar i den berömda listan. Exempelvis Honda CRX är populär trackday bil, Corvette är något som syns mer och mer på banorna, Mazda RX7, Toyota MR2, BMW Z3/4, Nissan 200SX, Nissan 350Z är bilar som är populära bilar. När det gäller Porsche, BMW och Alfa blir det svårare då de redan har sina klubbserier men inget hindrar att dubblera ;) .
* Synas och Inspirera. De två största medierna är Trackdays och på forum (kanske Facebook även om jag inte använder det) Här tycker jag man kan lära mycket från Niklas Falk och MX-5 cup. Niklas har ordbajsat på en del forum rätt länge, han har själv kört, varit engagerad och lyckats inspirera folk. Nyckelordet här att att visa hur pass kul det är och läser man på MX-5 cupens forum verkar detta vara helkul. Ett par andra exempel: Bengt syns med sina racerapporter vilket jag tror är viktigt att dela sina erfarenheter. Kimmen reggar sig på alla forum och missionerar om Modsport vilket är ett bra exempel på att synas :D .
Edvin Persson
Porsche 944 -84 - Roadsport C | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » mån jan 03, 2011 12:56 am

Eddie Varvstopp skrev:...En massa kloka ord som jag delar din uppfattning i.. .

Hej Edvin,

Först, trevlig blogg du har. :)

Eftersom du nämner Corvette och jag har en sådan så kan jag utveckla var i processen Corvette-folket verkar befinna sig.

Corvetteklubben har kört KM på Mantorp en gång varje år de senaste 25 åren (både dragracing och banracing). Dock har intresset för banracing vaknat de senaste åren, mycket på grund av C5 och C6 modellerna.
På KM:et körs bankörningen som en trackday för alla som vill prova sin Corvette. Själva KM:et körs med dörr mot dörr racing, tyvärr så ställer endast en fåtal upp på detta. Så efter en del forum diskussioner under 2009/10 så planerades en informell Time Attack serie med två klasser som införlivades i fem olika trackday arrangemang.

TA i kombination med trackday körning var ett bra sätt att få med dem som var lite mer försiktiga och oroliga för konsekvenser med dörr mot dörr- racing. Detta embryo hade under 2010 i snitt nånstans emellan 12- 20+ Corvetter som deltog i TA. Huvudelen körde sedan race på KM:et. Fler nya är nu sugna på att köra på bana men tyvärr i nuläget på trackday nivå.
Vi är dock några få som är sugna på att ta nästa steg, dvs. riktig racing, däribland jag själv.
Finns naturligtvis en och annan som kör eller tävlat med Corvette på bana men de syns inte på CCS forum i nån större utsträckning. Speedlab körde med sin vid senaste KM och de fick fin respons, så jag tror att med lite profilering av bilar och serien man kör i, så får det positiva effekter.

Roadsport är unikt i så motto att man kan börja köra efter endast smärre modifieringar och är därför den uppenbara ingången till nästa steg efter TA, tyvärr är detta inte så väl känt i bredare kretsar (än! :wink: ), likaså med ”rätt” modifieringar (finns inga exempel) för att kunna klassa in sin Corvette. Det finns dessutom en del väldigt potenta gatreggade Corvetter som kanske skulle passa i Modsport men ingen med bur i nuläget.

Mitt sätt att dra strån till stacken blir att lite längre fram i vår presentera mina roadsport intentioner på CCS forumet. Dock kommer jag personligen inte initialt att propagera för att fler skall satsa på roadsport (under 2011), detta av strategiska skäl;
Jag vill inte att det skapas en situation där ett flertal hoppar av TA serien för att köra roadsport istället då detta är en initial kontaktpunkt mellan märkesbröder. Jag bedömer att det är för få ännu som kör på bana inom CCS och tror det vore korkat att sabba den långsiktiga rekryteringen till riktigt tävlande utan det måste bli en mognadsprocess i en gemensam riktning. Skulle TA inte bli av av nån anledning så kommer saken naturligtvis i en annan dager och en agressivare marknadsföring kan ta upp eventuellt slack.

Det som behövs för att putta fler över planket är lite erfarenheter inom märket i bl.a. ombyggnation och någon som går före, visar vägen och drar med andra märkesbröder.
Jag tror att situationen som jag beskrivit är liknande i de flesta märkesklubbar, en del märken har kommit betydligt längre än Corvette i detta avseendet men så småningom så…
MX-5 cupen är ett grymt bra exempel. :)
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

rpm

Inläggav rpm » mån jan 03, 2011 10:46 am

Förstår inte att alla unisont menar att deltagaravgiften inte är viktig. Det är ju den man "ser" direkt precis som bensinpriset när man står vid pumpen. Nu har jag ingen inblick i era siffror, men känns ju som att av startagiften är en femtedel banhyran, resten kringkostnader. Den fördelningen känner jag inte igen vid dom träffar jag frekventerar (där det finns inhyrda flaggvakter samt ambulans), skulle gissa på ungefär halva kostnaden eller lägre med samma uppslutning.

/ Peter Alfredsson
Senast redigerad av 1 rpm, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » mån jan 03, 2011 11:39 am

rpm skrev:Förstår inte att alla unisont menar att deltagaravgiften inte är viktig. Det är ju den man "ser" direkt precis som bensinpriset när man står vid pumpen. Nu har jag ingen inblick i era siffror, men känns ju som att av startagiften är en femtedel banhyran, resten kringkostnader. Den fördelningen känner jag inte igen vid dom träffar jag frekventerar (där det finns inhyrda flaggvakter samt ambulans), skulle gissa på ungefär halva kostnaden eller lägre med samma uppslutning.

Peter A

Du får gärna utveckla med ett exempel, tror det gör det lättare att se kostnadsskillnaden mellan trackday och SBF sanktionerad tävling.

Jag har inte heller full insikt i fördelning av kostnader men det jag vet är att en biltävling som följer banlicens för nationell tävling (som SPVM är) är ganska omfattande i bemanning på posteringarna, sen tillkommer tex bärgning (oftast med entreprenadmaskiner), bogseringsfordon, en eller flera ambulanser och räddningsbilar, läkare, speaker, tidtagningspersonal och utrustning, domare oftast i plural, flertal besiktningstekniker, sekretariat, personal för städning av toaletter mm, löpande soptömning under tävlingshelgen mm mm. Omkostnader för de uppräknade exemplen finansieras i huvudsak av startavgifter och publikintäkter. Sedan tillkommer naturligtvis banhyran för helg och inklusive buller, tillstånd, annonsering (i den mån den finns) nån form av vinst för arrangören (+ i budget) och andra saker jag glömt att nämna.

En detalj som kan skilja avsevärt i personlig kostnad är om man sätter bilen i räcket, det kan kosta multum att ersätta armcoräcken vid en trackday men räcken och däcktravar är gratis på en tävling då det ingår i startavgiften s.a.s. :mrgreen:

Det finns en högre gräns på vad folk har lust att spendera på startavgifter och hade lägre sådana hade naturligtvis varit kanon, men jag jämför vad man får för pengarna och då tycker jag att man trots allt får en hel del för nuvarande startavgift på runt 3000:-.
Magnus
Bild

rpm

Inläggav rpm » tis jan 04, 2011 10:59 am

Mange_C5 skrev:
rpm skrev:Förstår inte att alla unisont menar att deltagaravgiften inte är viktig. Det är ju den man "ser" direkt precis som bensinpriset när man står vid pumpen. Nu har jag ingen inblick i era siffror, men känns ju som att av startagiften är en femtedel banhyran, resten kringkostnader. Den fördelningen känner jag inte igen vid dom träffar jag frekventerar (där det finns inhyrda flaggvakter samt ambulans), skulle gissa på ungefär halva kostnaden eller lägre med samma uppslutning.

Peter A

Du får gärna utveckla med ett exempel, tror det gör det lättare att se kostnadsskillnaden mellan trackday och SBF sanktionerad tävling.

Jag har inte heller full insikt i fördelning av kostnader men det jag vet är att en biltävling som följer banlicens för nationell tävling (som SPVM är) är ganska omfattande i bemanning på posteringarna, sen tillkommer tex bärgning (oftast med entreprenadmaskiner), bogseringsfordon, en eller flera ambulanser och räddningsbilar, läkare, speaker, tidtagningspersonal och utrustning, domare oftast i plural, flertal besiktningstekniker, sekretariat, personal för städning av toaletter mm, löpande soptömning under tävlingshelgen mm mm. Omkostnader för de uppräknade exemplen finansieras i huvudsak av startavgifter och publikintäkter. Sedan tillkommer naturligtvis banhyran för helg och inklusive buller, tillstånd, annonsering (i den mån den finns) nån form av vinst för arrangören (+ i budget) och andra saker jag glömt att nämna.

En detalj som kan skilja avsevärt i personlig kostnad är om man sätter bilen i räcket, det kan kosta multum att ersätta armcoräcken vid en trackday men räcken och däcktravar är gratis på en tävling då det ingår i startavgiften s.a.s. :mrgreen:

Det finns en högre gräns på vad folk har lust att spendera på startavgifter och hade lägre sådana hade naturligtvis varit kanon, men jag jämför vad man får för pengarna och då tycker jag att man trots allt får en hel del för nuvarande startavgift på runt 3000:-.

Gäller SBF tävling. Kanske skulle ni ta in offerter från andra flaggnissar etc. Just a thought.. Tror helt klart att era startavgifter påverkar viljan att börja tävla

/ Peter Alfredsson
Senast redigerad av 2 rpm, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » tis jan 04, 2011 3:16 pm

Hej

Som jag skrivet i Forumet tidigare så får Tävlingsledare inget betalt, de betalar oftast sina resor tor tävlingsplatsen själv
Mat brukar arr klubb / org betala

Som Tävlingsledare räknas Dommare, Tävlingsledare, Banfunktionärer (Flaggvakter), Besiktningstekniker och några till

Komersiella tävlingsarr betalar ofta nån klubb som ordnar TL, oftast hyr man allmänna banfunktionärer och flaggvakter

Licensen heter TL som dessa personer ibland har

De större kostnaderna ligger på Asfallten, underhåll och städning i samband med event, biytor som används
I övrigt är det ev bärgning, Sjukvårdare/Läkare/Ambulans, Rescue samt tidtagning som kostar

I min personliga Racebudget står ovanstående kostnader för knappt 30% av totalbeloppet för en tävlingshelg

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » ons jan 05, 2011 12:35 am

rpm skrev:
Gäller SBF tävling. Kanske skulle ni ta in offerter från andra flaggnissar etc. Just a thought.. Tror helt klart att era startavgifter påverkar viljan att börja tävla

/ Peter Alfredsson

För att klara ut eventuella missförstånd, jag är ingen aktiv SPVM förare än då jag inte deltagit aktivt i SPVM tävlingar tidigare och har därför ingen avsikt att föra SPVM's talan i hur arrangemang skall genomföras, startavgifter osv.
SPVM sitter på erfarenheter från framförallt ett förarperspektiv vilket inte jag gör, dock har jag viss erfarenhet av genomförande av tävlingar i egenskap som tävlingsfunktionär i varierande positioner och av det skälet anser jag att jag också kan deltaga och diskutera omständigheter kring detta.

Ja, jag pratar om SBF sanktionerad tävling eftersom det är vad SPVM kört. Banlicenserna (från SBF) stipulerar vilken minimibemanning en träning eller tävling på en viss nivå skall ha. Trackday kan bemanningsmässigt i bästa fall betraktas som träning och har alltså inte samma omkostnader eller bemanning som krävs när det skall tävlas inom SBF.
Nödvändigt eller inte, men inte mycket man kan göra åt detta om man vill köra inom SBF's regelverk.

Precis som Bengt nämnt så arbetar funktionärer alltsom oftast gratis men förses med mat och dricka under dagen. Vissa organisationer tex SSK, betalar också ut reseersättning till funktionärerna.
Det är lätt att få en förenklad bild av att det är bara att hyra eller låna in funktionärer och sedan placera ut i tillräckligt antal så är flaggproblematiken löst. Kvalitén kan lätt bli lidande och irritationen hög hos förare pga flaggfunktionärens bristande erfarenhet av det aktuella banavsnittet. Snabba bärgningar, korrekt utförd blåflagg (vilket inte är lätt alla gånger), säkerhetsmässigt agerande är ett par mätvärden på kvalitén.

Det finns alltså en viss grundkostnad (anmälningsavgift), anmälningsavgift finns också på en trackday upp till ungefär samma kostnad men skillnaden är i vad man får eller inte får för dessa pengar.

Fokus i tråden borde vara att finna konstruktiva förslag i hur man skall rekrytera fler startande samt hur man skall kunna presentera de attraktiva element och förslag man finner till presumtiva förare från tex trackdaysidan. Och på så vis få in fler deltagare!

mvh //Magnus
Magnus
Bild

f2sidecar

Inläggav f2sidecar » tor jan 06, 2011 8:06 am

undrar om det finns möjlighet att köra sidovagn i år med? man hade kunnat lägga ihop alla klasser så blir det fler startande,så kör man jämnast tid i själva tävlingen. och snabbast tid på kvalen så man hamnar i rätt ordning på startgriden.

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » tor jan 06, 2011 2:44 pm

Jag har grunnat ett tag på det här med serie- och startavgifter..

1.
Vad är det långsiktiga målet inom nyrekryteringen (förutom det uppenbara i fler startande), vad skall nyrekryterade bestå av?
Fler "trogna" seriedeltagare
eller
fler men i sammanhanget opålitliga strödeltagare som ojämnt fördelat över deltävlingarna men trots det gemensamt höjer den totala deltagaresiffran?

2.
Utan att ha en susning om hur det varit historiskt men finns det några tankegångar runt att väsentligt höja serieavgiften och sedan istället ha en lägre startavgift för enskild deltävling?
För att dra till rejält; kanske uppemot halva säsongskostnaden i serieanmälan!? :shock:

Exempelvis:
Serieanmälan 600 SEK + 5 deltävlingar à 3000 SEK= 15600 SEK
Serieanmälan 8600 SEK + 5 deltävlingar à 1400 SEK= 15600 SEK

Jag kan se en risk med att det är lätt att anmäla sig men sedan inte köra när man har väldigt låg serieavgift och det torde påverka organisation och kostnadsbedömning av serien i negativ riktning.
Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor jan 06, 2011 8:22 pm

Även om start-avgifterna inte är the major-stopper så är det för mycket pyssel att komma till start första gången

Fanns något förslag om testa-på-vagnsbok där man kunde få boken på tävlingen - tror jag skulle locka fler att komma och prova. Tror dock att SBF aldrig skulle accpetera ett koncept som detta - öppnar dörren för att ifrågasätta vagns-boken och de slantar SBF drar in där. Se bara hur man jagade SMA folket :shock:
Eller om man kunder bjuda på start-avgiften första gången - tror inte arrangören är pigga på det....

För att komma till start första gången

2500:- + 500 ( tror jag det är ) + slant till besiktigare Vagnsbok
3000:- Startavgift
500:- Hyra transponder
1000:- Pyssle som skall med släckare, pressening, katt-sand :)
~ 8000:-
Körning träning, 1 kval 2 rejs

+ Bil och resa dit

Well börjar inte det här någonstans här börjar gränsen gå få en privat-person utan firma eller annat i ryggen ?

/Joachim

rpm

Inläggav rpm » tor jan 06, 2011 11:45 pm

Josen skrev:Även om start-avgifterna inte är the major-stopper så är det för mycket pyssel att komma till start första gången

Fanns något förslag om testa-på-vagnsbok där man kunde få boken på tävlingen - tror jag skulle locka fler att komma och prova. Tror dock att SBF aldrig skulle accpetera ett koncept som detta - öppnar dörren för att ifrågasätta vagns-boken och de slantar SBF drar in där. Se bara hur man jagade SMA folket :shock:
Eller om man kunder bjuda på start-avgiften första gången - tror inte arrangören är pigga på det....

För att komma till start första gången

2500:- + 500 ( tror jag det är ) + slant till besiktigare Vagnsbok
3000:- Startavgift
500:- Hyra transponder
1000:- Pyssle som skall med släckare, pressening, katt-sand :)

+ Bil och resa dit

Well börjar inte det här någonstans här börjar gränsen gå få en privat-person utan firma eller annat i ryggen ?

/Joachim

Där har ni nog svaret på frågeställningen. Seriöst mkt pengar för en vanlig tjomme.. Bensin och r-däck samt bromsbelägg för en hel sommar av banmöten/trackdays för den pengen

/ Peter

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » fre jan 07, 2011 12:06 am

Josen skrev:Fanns något förslag om testa-på-vagnsbok där man kunde få boken på tävlingen - tror jag skulle locka fler att komma och prova. Tror dock att SBF aldrig skulle accpetera ett koncept som detta - öppnar dörren för att ifrågasätta vagns-boken och de slantar SBF drar in där.

..För att komma till start första gången
*En massa kostnader..*

+ Bil och resa dit

/Joachim

Har någon frågat SBF? :?:

Prova på vagnbok i kombination med utökad kontroll av teknikerna borde vara möjligt och i linje med SBF's fina fraser i G.3.9 och G. 3.10 som "med enkla medel ge flera möjligheten att prova på organiserad bilsport" och "skapa känsla och intresse för motorsporten, som leder till rekrytering till annan bilsport och tävlande".
Tror det skulle vara fullt möjligt att få till en deal, om inte så driver SBF nya förare och bilar rakt i famnen på aktiviteter som de försöker motverka.

Kostnaderna innan man överhuvudtaget kommer till första start tänkte jag inte på. :oops:
Lite som golfspelande före "pay and play", stå i kö och bli medlem sedan köpa utrustningen och förhoppningsvis tycka att golf är roligt att utöva. :roll:
Magnus
Bild

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » fre jan 07, 2011 12:41 am

"Provapå vagnbok" i all ära men det är ett ytterst kortsiktigt medel. En vanlig vagnsbok ligger på ca 1000sek per år då den gäller 5 år. Sen kommer ju samma kostnader till tävling 2 istället + den kostnaden som man fick betala för Provapå vagnboken? Totalt blir alltså summan högre för hela säsongen.

Summeringen ovan är heller inte sanningsenlig då den täcker kostnader som täcker upp till 5 år. Vad ska man mer lägga till den kostnaden? Inköp av bil? Personlig utrustning? Då blir vagnsbokskosten ganska försumbar.

Jag tror man bör ha en mer långsiktig plan. Vi vill ju inte ha förare som bara är med och åker en gång.
Henrik Pihl
Modsport

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre jan 07, 2011 10:17 am

En vanlig vagnsbok ligger på ca 1000sek per år då den gäller 5 år

Vad menar du nu ?
Vagnsboken kostar 2500:- initialt och sen ~1000 per år !
Om man tappar bort den skall SBF ha 2100:- till ( vilket skämt....)
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2010_Avgifter_Teknik.pdf
Summeringen ovan är heller inte sanningsenlig då den täcker kostnader som täcker upp till 5 år. Vad ska man mer lägga till den kostnaden? Inköp av bil? Personlig utrustning? Då blir vagnsbokskosten ganska försumbar.

Vad menar du med inte "sanningsenlig" - för att får starta första gången kostar det detta ?

Där har ni nog svaret på frågeställningen. Seriöst mkt pengar för en vanlig tjomme.. Bensin och r-däck samt bromsbelägg för en hel sommar av banmöten/trackdays för den pengen

Kan man få track-days-folket att ta ett steg till finns potentential, sen är detta med vilka bilar som får vara med igen...
Jag tror själv på att få folk att bli bitna gäller det att få dit dem och testa på - men det är för hög tröskel.
Långsiktigheten kommer inte av sig själv, man måste börja någonstans

Andra förslag

Är att peka ut mentor eller få(aktiva) folk och jaga runt bland "hang-arounds", ringa upp är bra steg.
Hjälpa till med att låna ut prylar,
Ställa upp med praktiskt hjälp,
Stötta aktivt i depån

Stefan

Inläggav Stefan » fre jan 07, 2011 10:35 am

Håller med Magnus när han skriver:
"Fokus i tråden borde vara att finna konstruktiva förslag i hur man skall rekrytera fler startande samt hur man skall kunna presentera de attraktiva element och förslag man finner till presumtiva förare från tex trackdaysidan. Och på så vis få in fler deltagare!"

Hade någon talat om för mig hur mycket det kostar att tävla när jag började (-79) så hade jag aldrig börjat :wink:
Så denna eviga diskussion om kostnaden verkar vara baserad på myten att någon tjänar (läs. suger ur oss petrolheads pengar).
en stor hög pengar på oss racingaktiva.
Som tur var så var det inge som talade om dom riktiga kostnaderna. Vilket jag är glad för då racing har gett mig massor av
fantastiska kompisar och upplevelser. ch hur mycket det kstar att köra är till största delen upp till deltagaren själv. Sedan är det bara att inse att det inte finns bilig racing. Bara mer eller mindre dyr.

Så låt oss för en stund anta att det inte kommer att gå att radikalt sänka kostnaderna för RIKTIGA tävlingar som går på helgerna, är lagliga och har full säkerhet (vilket inte gäller dom flesta trackdays) och spinna vidare på dom inlägg som tar upp ideer om hur vi får fler startande i SPVM.

Kanske skall vi som är aktiva skall anmäla oss som frivilliga instruktörer på trackdays och sprida evangelitet om hur kul och enkelt det är att köra SPVM (och inte hur dyrt det är) och fånga upp dom som är intresserade och fungera som coach/mentor.
Jag har genom åren rekryterat ett antal personer genom att låta dom följa med som mekaniker osv. För att sedan hjälpa dom skaffa en bil, vagnbok och en licens. Förutom att det är ett trevligt sätt att skaffa vänner så blir det fler startande i SPVM.

Skulle vi inte inom SPVM:s aktiva förare kunna samordna sig och jobba med något i den här stilen och kanske vi årsmötet dela ut ett pris till "Året rekryterare". Kanske vi skall starta en förar rekryterings grupp?
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre jan 07, 2011 11:50 am

Kanske skall vi som är aktiva skall anmäla oss som frivilliga instruktörer på trackdays och sprida evangelitet om hur kul och enkelt det är att köra SPVM (och inte hur dyrt det är) och fånga upp dom som är intresserade och fungera som coach/mentor.

Men det är ju inte enklet längre, går väl inte köra huvudet i sandet och bortse från att det är krångligt och dyrt ?
Finns för många andra alternetiv som ger folk möjligeten att köra på bana på enkler sätt, måste väl våga se sanningen i vitögat och inte lösa det med någon halleljula-stäming bara ?
Titta på BMW folket som ständigt söker enkare sätt ( ex sprint-cup ) blanda ban-träffar med racing.
Konkuera med detta utan att seriös göra något - skärpning Stefan

Ursäkta om jag låter grining, jag är biten och kommer stå på start-linjen 2011. Men jag ser det svårare och svårare utan konkreta åtgärder att få fler utom redan invidga att komma ut på start-linjen

Tror på prova på konceptet
- Prova på vagns-boken ( gör en besikning i depån )
- Låt första startaren starta längts bak
- Mentor utes till startade (motsvarande bil/klass) och denna jagar nya som igel
- Reducerad start-avgift; arrangören skall stå för antal dessa för respektive tävling
- Allt kitt som behövs till håller SPVM
- Transponder lånas ut

I praktiken
Du anmäler dig kommer till banan, får hjälp med allt pyssel och säk-besktningar bilen, startar sist i racen > blir biten :)
Jag är övertygad om att detta ger antal nya startade varje år :)

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » fre jan 07, 2011 12:00 pm

Josen skrev:
En vanlig vagnsbok ligger på ca 1000sek per år då den gäller 5 år

Vad menar du nu ?
Vagnsboken kostar 2500:- initialt och sen ~1000 per år !
Om man tappar bort den skall SBF ha 2100:- till ( vilket skämt....)
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2010_Avgifter_Teknik.pdf

Vad menar du med inte "sanningsenlig" - för att får starta första gången kostar det detta ?

Kan man få track-days-folket att ta ett steg till finns potentential, sen är detta med vilka bilar som får vara med igen...
Jag tror själv på att få folk att bli bitna gäller det att få dit dem och testa på - men det är för hög tröskel.
Långsiktigheten kommer inte av sig själv, man måste börja någonstans

Andra förslag

Är att peka ut mentor eller få(aktiva) folk och jaga runt bland "hang-arounds", ringa upp är bra steg.
Hjälpa till med att låna ut prylar,
Ställa upp med praktiskt hjälp,
Stötta aktivt i depån

Man får skilja på pris och kostnad. Priset för en 5års vagnsbok är 2100sek + 670sek/år = kostnad 1090SEK/år.
Henrik Pihl
Modsport

Stefan

Inläggav Stefan » fre jan 07, 2011 3:33 pm

Josen skrev:

Men det är ju inte enklet längre, går väl inte köra huvudet i sandet och bortse från att det är krångligt och dyrt ?
Finns för många andra alternetiv som ger folk möjligeten att köra på bana på enkler sätt, måste väl våga se sanningen i vitögat och inte lösa det med någon halleljula-stäming bara ?
Titta på BMW folket som ständigt söker enkare sätt ( ex sprint-cup ) blanda ban-träffar med racing.
Konkuera med detta utan att seriös göra något - skärpning Stefan

Ursäkta om jag låter grining, jag är biten och kommer stå på start-linjen 2011. Men jag ser det svårare och svårare utan konkreta åtgärder att få fler utom redan invidga att komma ut på start-linjen

Tror på prova på konceptet
- Prova på vagns-boken ( gör en besikning i depån )
- Låt första startaren starta längts bak
- Mentor utes till startade (motsvarande bil/klass) och denna jagar nya som igel
- Reducerad start-avgift; arrangören skall stå för antal dessa för respektive tävling
- Allt kitt som behövs till håller SPVM
- Transponder lånas ut

I praktiken
Du anmäler dig kommer till banan, får hjälp med allt pyssel och säk-besktningar bilen, startar sist i racen > blir biten :)
Jag är övertygad om att detta ger antal nya startade varje år :)

:wink:
Stefan Mumm

Stefan

Inläggav Stefan » fre jan 07, 2011 3:41 pm

Hej Josen
Kan du förklara vad du menar med "- skärpning Stefan". Ingen ironi men jag undrar verkligen?
Stefan Mumm

Återgå till "SPVM Allmänt"