Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Josen

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Josen » fre jan 07, 2011 4:21 pm

Hej Stefan

Men "skärpning" menar jag att inte våga ( du försöker hindra denna debatt) öppet lyfta fram och adressera konstruktivt roadblocks som ;vagnsböcker, startavgifter och accelererande krav på deltagarna i detaljer är kontraproduktivt för att få in nya deltagare. Att försöka hindra en debatt och bara prata om hur roligt vi har är på ett sätt i min vy faktiskt förolämpade mot nya, de förstår väl själva vad det innebär att komma till start.
Tyvärr tror jag inte på din idé om att åka runt på track-days och berätta om hur kul SPVM är utan att erbjuda något extra.

Precis som Magnus skriver
Lite som golfspelande före "pay and play", stå i kö och bli medlem sedan köpa utrustningen och förhoppningsvis tycka att golf är roligt att utöva. :roll:

Jag tror på dina idéer om instruktörer och kanske t.o.m chassi/setup hjälp på banan och open pit lane med tävlingar.
Men det krävs mycket av förarna - orkar vi eller vill vi ?

Själv träffar jag idag i garaget två killar som vill börja köra Elise i B - jag funderar på hur jag skall locka med dem :roll: utan att det skall kännas allt för mastigt....

Sen får du gärna förklara vad du menar klipp och klistra ovan med en smilies ?

Vänlig Hälsning

Joachim

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre jan 07, 2011 5:08 pm

Det är väl bara att ringa och fråga Sbf på Måndag om dom har något att komma med, det kanske redan finns något förslag på gång. Ett samtal dit behöver inte ta mer tid i anspråk än vad ett inlägg här tar. http://www.sbf.se/info/kontakt/
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

rpm

Inläggav rpm » fre jan 07, 2011 5:35 pm

Så var redovisas de faktiska kostnaderna för genomförandet av de respektive tävlingshelgerna ? På årsmöten ? Här på detta forum ? / Peter

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre jan 07, 2011 8:04 pm

rpm skrev:Så var redovisas de faktiska kostnaderna för genomförandet av de respektive tävlingshelgerna ? På årsmöten ? Här på detta forum ? / Peter

Att skapa sig en totalbild över kostnaden är svår då det skiljer mellan deltagare i både ambition och resurser. För att skapa lite perspektiv tror jag man måste dela upp kostnader i två delar.

1. Kostnader ej specifika för en tävlingshelg där man får valuta för investeringen hela tävlingssäsongen eller i flera år framöver ( gäller oavsett amatörrejsserie SBF, inte bara SPVM):
* Inköp av rejsbil (samt ev ombyggeskostnder för säkerhetsregler och klassanpassning). MÅSTE
* Personlig säkerhetsutrustning (Stol, hjälm, kläder etc). MÅSTE
* Vagnbok (vart femte aktivt år). MÅSTE
* Vagnboksbesiktning (varje aktivt år) MÅSTE
* Serieavgift. MÅSTE
* Transponder (Hyr en när du "provar på", men när man bestämt sig att fortsätta köper man en då man tjänat igen kostnaden efter en handfull tävlingshelger). MÅSTE
* Däck. MÅSTE
* Depåprylar som Släckare, presenning, absorberingsmedel. MÅSTE
* Reparering av bil som gått sönder. MÅSTE
* Besiktning Svensk Bilprovning. MÅSTE (endast Roadsport)
* Transport; släp, lastbil etc. MÅSTE ( Valfritt i Roadsport då man kan köra bilen till och från tävling)
* Säsongens uppdatering av bilen. VALFRITT
* Depåtält, depåanpassade verktyg etc. VALFRITT

2. Kostnader specifika för tävlingshelg (oavsett rejsserie SBF ) :
* Anmälningsavgift. MÅSTE
* Drivmedel för transport och tävlingsfordon. MÅSTE
* Mat & Logi (denna kostnad varierar kraftigt mellan deltagare, från nästan ingenting för dem som tältar och grillar korv till större summor för dem som gillar hotellrum och restaurang). MÅSTE
* Träningspass. VALFRITT

Jag tror jag fått med det mesta ovan.
Det är nästan omöjligt att säga hur dyr/billig din racing blir då kostnaderna för de flesta av punkterna ovan varierar. Jag vill minnas att Niklas Falk någon gång sa att hans rejsbudget ligger på ca 30 000:- för en säsong om man räknar in allt utom införskaffande av bil och ev reparationer, men då kör han tävlingsbilen till och från bana och lever tältcampinglivet i depån.

Jag är ingen gammal räv i dessa sammanhang då jag går in i min fjärde SPVM-säsong i år. Men redan under mitt första året var det diskussion kring kostnaderna och det höjdes röster inom MX-5 kretsen (som jag tillhör) att det är dyrt och vi borde titta på egna arr osv osv. Ansvariga i MX-5 RacingClub tittade då på vad det verkligen kostar att att arrangera en nationell tävling och ganska snart kom vi fram till att SPVM är ett mkt vettigt alternativ. SPVM är en förarförening som består av oss som kör. Det är bara att kolla i årsredovisningen så ser man att det inte blir en massa pengar över, varenda spänn går till oss som tävlar i en eller annan form. Oavsett om SPVM arrangerat tävlingarna själva eller om vi kört tillsammans med annan arrangör så har anmälningsavgifterna legat på samma nivå. Eftersom det inte genererat något överskott vid SPVM:s egna arrangemang inser nog de flesta att det inte är någon jättemarginal när vi kör med andra arrangörer heller.
Att arrangörerna skulle få ner kostnaden utan att tulla på säkerhet innebär isf att banägarna sänker banhyran och/eller att förarna lägger mer tid och kraft på funktionärs/ideelt arbete. Att banägarna skulle sänka hyran tror jag inte då det inte är några problem med beläggning idag och själv betalar jag gärna några kronor extra för att slippa fokusera mig på ruljansen under tävlingshelgerna...

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre jan 07, 2011 8:14 pm

Det är väl bara att ringa och fråga Sbf på Måndag om dom har något att komma med, det kanske redan finns något förslag på gång. Ett samtal dit behöver inte ta mer tid i anspråk än vad ett inlägg här tar. http://www.sbf.se/info/kontakt/

Rätt jag ringer och frågar Måndag vagnsbok + licens krav om det kan tänkas sig någon ligth-varinat för att prova på som ligger i linje Sbf att få in nya

Redovisar svar här sen

I linje med detta är ett förslag att till varje SPVM tävling står 1-2 pröva-på-pass till förfogande och först till kvarn gäller och kan bara utnyttjas en gång. Sponsras av SPVM + Arrangören som har gemensamt intresse av att höja antal deltagare :)

För övrigt kan jag berätta att en ytterlligare en Elise S2:a är på väg mot banorna efter dagens garage-övning, men tyvärr är vederbörande ( som också kör i BMW cup ) inte säker på att han har råd med SPVM :shock: får jag dock honom till att prova kommer han bli fast :twisted:

/Joachim

Stefan

Inläggav Stefan » fre jan 07, 2011 9:14 pm

Lycka till med SBF (ingen ironi den här gången heller).

Förstår inte detta "Men "skärpning" menar jag att inte våga ( du försöker hindra denna debatt).."?
Vad jag vill minnas så handlade denna tråd om hur vi skall få mer startande till SPVM och inte ensidigt om kostnader och vad jag
förstår så är det ett öppet forum där det är tillåtet att uttrycka sina tankar och ideer. Att du tolkade det som ett försök att hindra en debatt tycker jag är synd. Det var verkligen inte meningen. Men att efter hört denna typ av kostnadsfixerad diskussion under i stort sett alla år jag tävlat utan något större resultat så utryckte jag några andra tankar. Om folk sedan tycker att det är dåliga ideer så är det sin sak och så som debatter/diskussioner fungerar.

I grund och botten så är SPVM:s stora problem att väldigt få människor inte känner till oss och som konsekvens av detta så har vi svårt att attrahera ny deltagare och också sponsorer som i förlängningen kan sänka kostnaderna. Sedan håller jag med om att det finn en hel rad av "hinder" i form av olika påhitt från SBF för att förbättra sin ekonomi. Jag säger inte att den diskussionen inte är valid men den är svårpåverkad då det är ett hinder för alla som tävlar.

Visst ja. Joakim om SBF inte känner för att lyssna på dig så starta ett upprop med namninsamling. Jag är först med att skriva på.

Och till sist Quoten med smilern var en "tangenthalkning", sorry.
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » fre jan 07, 2011 9:45 pm

En sak av mer praktisk natur som jag saknar som ny förare/modifierare är tydliga beskrivningar inklusive foton av nödvändiga ombyggnationer.

Har sett och läst om Miataombyggnationen som finns beskrivet på SPVM sidan, efter mycket googlande kan jag konstatera att det faktiskt är ganska dåligt dokumenterat med bra bilder på hur man löst ombyggnationerna på olika fordonstyper OCH fått det vagnboksgodkänt.

Det brukar finnas överblicksbilder på buren men inte tydliga förklaringar tillsammans med detaljerade bilder på infästningar, hur man löst bult/platta på baksidan eller i de svetsade lådor som förekommer osv. Samma med hur man löst huvudströmbrytaren och dragöglor mm.
Som standardsvar brukar byggaren hänvisas till besiktningsman, iofs sant men kanske inte rätta svaret. Får man hjälp så blir man tacksam och en sådan tråd eller flik på SPVM sidan kan göra skillnaden. :)

Dessutom, tillsammans med bra sökord borde ge många träffar på google vilket kan vara ett indirekt sätt att sprida SPVM. :wink:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Kontakt:

Inläggav Eddie Varvstopp » fre jan 07, 2011 10:59 pm

Jo det där med kostnader tror inte jag har så stor betydelse om folk ställer sig på startplattan. Däremot har det nog större betydelse om man skall hålla kvar folk i serien, men det var inte det tråden handlade om.

Mitt resonemang att missionera hos trackday folket är för att en del av dessa människor redan lägger liknande pengar på att bara motionsåka på bana. Likaså kan man hitta i princip färdiga bilar i dessa kretsar. En annan punkt är att vissa ekipage har ett sådant värde att de både kan finansiera en körklar bil och en helt års seriekostnader. Därför köper jag inte riktigt att kostnaderna skulle vara ett hinder i första hand, det är något annat fundamentalt som gör att denna grupp människor inte börjar tävla. Själv har jag inte löst den gåtan och det enda jag kan gissa på är något psykologiskt.

För egen del är det definitivt psykologiskt då jag inte tyckte vagnboken var så blodig, bilen är ju klar sedan länge och jag lägger väldigt mycket pengar varje sommar på min körning. Det är mest tiden som är mitt bekymmer.

Visst, har man lite pengar så är kostnaderna ett stort hinder men det känns ärligt lite fel att försöka locka in folk som egentligen inte har råd.

Om man vänder på det tycker jag det är det en gåta (eller en hemlighet) varför folk ägnar sig åt svindyr racing. Kan man beskriva det och basunera ut det så kan man nog inspirera folk att komma till start.

Att Corvetteklubben hade KM visste jag inte, kul :D . Jag vill nog slå ett slag för dessa lättrejsing serier (jo jag är partisk). MSCC har ju starka band till SPVM och jag har sett många som gått genom KM till SPVM. Prova på blir inte enklare än att ställa upp i ett MSCC KM (någon annan får svara för Vetteklubben).
Edvin Persson
Porsche 944 -84 - Roadsport C | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » lör jan 08, 2011 1:49 am

Josen skrev:I linje med detta är ett förslag att till varje SPVM tävling står 1-2 pröva-på-pass till förfogande och först till kvarn gäller och kan bara utnyttjas en gång. Sponsras av SPVM + Arrangören som har gemensamt intresse av att höja antal deltagare :)

Att arrangörerna skulle stå för hälften av våra (dvs SPVM:s) "Prova på kostnader" tror jag är snudd på omöjligt. Vad vi då säger till arrangören i ett förhandlingsläge är följande: "När vi åker tillsammans med er så betalar vi för alla våra bilar utom nykomlingarna, istället får ni stå för halva startavgiften för dem då det får oss (SPVM) att växa." Arrangören kommer rimligtvis att fråga vad de får ut av det? Att de skulle betala för att vi skall växa är inte troligt då det är olika organisationer och det finns inga garantier för framtida samarbeten vilket historiken visat.

Jag tror på idén, men det blir nog isf SPVM som får stå för hela "Prova på kostnaden" d.v.s vi förare. Låt säga att vi kan snitta ungefär 50 förare per tävlingshelg. Om vi kan locka med oss fem "Prova på förare", vilket borde vara lätt då kostnaden enligt resonemanget här betyder mkt. Då innebär det att vi får betala 10% mer i startavgift för att finansiera dessa "inkastarförsök". Inga problem för mig om det kan leda till att vi i framtiden blir fler... :)

Stefan skrev: Men att efter hört denna typ av kostnadsfixerad diskussion under i stort sett alla år jag tävlat utan något större resultat så utryckte jag några andra tankar.
Jag anade nästan att detta inte var en ny diskussion då ämnet bara under min (i förhållande till din) korta tid hos SPVM flammat upp vid ett flertal tillfällen.

När MX-5 RacingClub var nybildad och Per H och Niklas F började snacka på forumet om att dra igång en MX-5Cup så blev jag under vintern sugen att testa. Jag beställde kläder, hjälm och bokade in licenskurs på Sviestad. Men under vintern/våren pågick det en kraftig diskussion på MX-5 forumet kring kostnader och startavgifter. Då kände jag inte till de olika karaktärerna bakom forumprofilerna lika väl som jag gör idag vilket gjorde att jag då påverkades kraftigt. Jag tänkte "Jaha, det är väl ingen idé att hoppa på detta som bara är kostnader, kostnader och kostnader... :? " Men av någon anledning bestämde jag mig ändå för att åka till Kinnekulle och testa ett Rejs även om lusten pga "tjafset" hade krympt rejält. Tror det var en mix av att man hade köpt alla grejer och att man pantat sig själv genom att tidigt säga att man skulle åka i den nya Cupen som gjorde att jag ändå åkte dit. OCH VILKEN JÄKLA FLYT ATT JAG GJORDE DET!! NÅT ROLIGARE HAR JAG ALDRIG GJORT OCH DET KÄNDES SOM MAN VAR STUCK FOR LIFE DIREKT!!! 8) :D
Visst, hobbyracing kostar en slant. Men när det gäller upplevelse per satsad krona är det värt varenda spänn! Jag är idag glad för att inte kostnadsdiskussionen fick mig att stanna hemma! :)

Mange_C5 skrev:Har sett och läst om Miataombyggnationen som finns beskrivet på SPVM sidan, efter mycket googlande kan jag konstatera att det faktiskt är ganska dåligt dokumenterat med bra bilder på hur man löst ombyggnationerna på olika fordonstyper OCH fått det vagnboksgodkänt.

Det brukar finnas överblicksbilder på buren men inte tydliga förklaringar tillsammans med detaljerade bilder på infästningar, hur man löst bult/platta på baksidan eller i de svetsade lådor som förekommer osv. Samma med hur man löst huvudströmbrytaren och dragöglor mm.

Nackdelen med forum är också fördelen, d.v.s att det finns jäkligt mkt info (och det därför kan vara svårt att hitta). I bil/bygg-trådarna kan man hitta rätt. Hittar man inte bild eller beskrivning på det man vill ha kan man ju alltid sända ett mail eller PM till någon med liknande bil som man själv har fast längre gången i "förädlingsprocessen". Det är makalöst vad hjäpsamma folk är när man gillar deras bygge! :) Men visst, fler detalbilder och beskrivningar på hemsidor och forum tycker jag också! :)

Eddie Varvstopp skrev:Prova på blir inte enklare än att ställa upp i ett MSCC KM.

*Tummen upp* 8)

Användarvisningsbild
Clubman #60

Inläggav Clubman #60 » lör jan 08, 2011 4:03 am

Hvordan vi bliver flere startende i spvm?, find en klub og fusionere med !

Der er for få ”kunder” til SPVM, vi er en niece klub. :!:

Det handler ikke om forhøje anmeldelse gebyr eller hvad prisen på en vognbog er.

Amatør motorsporten mangler jo ikke køre, se bare hvordan det går med de historiske klasser både i Sverige og Danmark, de er vokset voldsomt. Det er en af grundene til at vi i SPVM har svært ved at få vores løbs kalender fyldt ud, fordi der er så mange historiske biler og at de nemt får fyldt en løbs weekend op se bare i år, kommer vi ikke til at køre den sædvanlige tävling på falkenberg og det kan meget vel gå hen og blive sidste år vi køre med på SSM Knutstorp i juli.

Så det er ikke et spørgsmål om økonomi, men at interessen for sportsvogne ikke er særligt stor.

Hvis vi vender blikket indad og ser på os selv, så er vi 5 ”klasser” hvis vi tager MX-5 ud af roadsport

Modsport:
Realistisk startende biler 10-15
Det er nok ikke sandsynligt at tro der kommer flere biler i modsport, da det er meget dyrt, og vel nok noget af det sværeste at bygge racerbil til Modsport.
Så hvis de forblive det samme antal som de har været de seneste par år skal vi nok være glade for det.

Clubman:
Her findes der ca. 23 biler i Skandinavien så her kan vi få en til vækst på 8 biler, men det bliver svært. I år er der 6-7 biler til salg og hvis vi er heldige kan der vel sælges 1-3 biler om året.
Grunden til det er svært at sælge en Clubman bil er vel at den ser sku’ lidt mærkelig ud :roll: , også kræver den en del erfaring for at indstille bilen så den er konkurrence dygtig.
Så det er heller ikke her vi kan få flere startende.

Roadsport:
Realistisk startende biler 15-20
Roadsport er en enkelt og billig måde at komme ud og motorsport på, her løber vi ind i problemet med hvilke biler der må køre med, og så er udvalget af sportsbiler ikke så stort i dag.
Også har vi konkurrencen fra Trackday bilerne, og dem får vi ikke til at køre i SPVM, fordi de ser ikke deres biler som racebiler, men ser der mere som noget socialt samvær og hvor trackday kun er en lille del af det og have bil, og så mange af dem slet ikke sportsbiler.
Men en tilgang på 5-10 biler kan vi vel gøre os forhåbninger om

RS:
Realistisk startende biler 0-5
RS bilerne kommer ikke inden for de nærmeste år, til at samle biler nok til kunne starte eget start felt, så den eneste mulighed de har for at komme ud at køre er sammen med Clubman. Så burde vi have en klasse for RS biler?, vi skulle nok snarere slå Clubman og RS sammen til en ny klasse ( Raser Sportsvogne) som var delt op evt. 3 under klasser, en under 2000 ccm, en over 2000ccm og en med mc motor.

Madza MX-5
Realistisk startende biler 15-20
MX-5 har været inde i fantastisk udvikling og burde vel have deres egen klasse i SPVM, så vil udviklingen nok også fortsætte og de ville vel også kunne blive 5-10 biler mere.

Så hvis vi tæller det hele sammen kan vi komme op på ca. 90 biler i SPVM og det er for lidt til at ”drive” en klub, vi skal vel som minimum op på 150 biler

Så MIN konklusion 8) på at få flere startende i SPVM, find en anden klub med 80-100 biler som vi kan slå os sammen med, for gør vi ikke det bliver det rigtig svært i fremtiden at finde køretid til vores sportsbiler

Mikael Aagaard
Clubman #60

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » lör jan 08, 2011 10:01 am

Modsport:
Det er nok ikke sandsynligt at tro der kommer flere biler i modsport, da det er meget dyrt, og vel nok noget af det sværeste at bygge racerbil til Modsport.
Så hvis de forblive det samme antal som de har været de seneste par år skal vi nok være glade for det.

Hoppas på att det blir 15-20 bilar men man måste ju hoppas :) .
Vidare så behöver det inte vara så dyrt med Modsport som man tror, jag trodde också att det var en dyr klass tills jag började köra där.
Har faktiskt setat och räknat vad racen kostat och det var billigare för mig än vad Bengt Metz påstår att hans race kostat i Roadsport, i den kostnaden har jag då oxå fått 5 st mini semestrar för hela familjen (en Thailandsresa för familjen kostar väl som 2 hela säsoner).
Skulle vilja påstå att bara är lite dyrare däckskonto p.g.a. mjukare gummi som inte håller lika många varv som R-däcken.
Det som kan kosta mer i Modsport är vinterhalvåret... eftersom man inte har så många restriktioner så är det lätt hänt att man köper en del balla grejer till bilen då :lol:.

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör jan 08, 2011 10:54 am

Så MIN konklusion 8) på at få flere startende i SPVM, find en anden klub med 80-100 biler som vi kan slå os sammen med, for gør vi ikke det bliver det rigtig svært i fremtiden at finde køretid til vores sportsbiler

God idé - RHK känns som ett naturligt att närma sig med ?

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » lör jan 08, 2011 11:29 am

RHK har fullt på sina tävlingar

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » lör jan 08, 2011 12:21 pm

Tycker nog att det känns bra med Swedish Racing League, synd bara att det inte blev något race i September.
Modsport och Nordic Gt är ganska lika, Ginetta och alla Miator ser jag en viss likhet i...känns som man kan träffa många nya bekantskaper :)

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » lör jan 08, 2011 5:43 pm

Clubman #60 skrev: kommer vi ikke til at køre den sædvanlige tävling på falkenberg og det kan meget vel gå hen og blive sidste år vi køre med på SSM Knutstorp i juli.
Mikael Aagaard
Clubman #60

Varför skulle det bli sista året på SSM Knutstorp?

Mvh
Johan
Johan Roxlin
MSCC

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » lör jan 08, 2011 8:30 pm

Roxan skrev:
Clubman #60 skrev: kommer vi ikke til at køre den sædvanlige tävling på falkenberg og det kan meget vel gå hen og blive sidste år vi køre med på SSM Knutstorp i juli.
Mikael Aagaard
Clubman #60
Falkenberg har begränsningen att de endast kan köra kval/race på två dagar (de har bara 10 racedagar per år).
På knutstorp finns inte den begränsningen, redan 2010 vad det vissa kval på fredagen, SSM kan förmodligen bli ett fyradagarsevent utan problem (en dag träning, en kval och två race).

Personligen har jag lagt ekonomi som lockbete på hyllan för länge sen. Vad händer om vi kan locka några få med nån tusenlapp eller två lägre årskostnad, jo, det kommer fortfarande gnällas på kostnaderna ända tills alla får betalt för att köra (och då om att man får för lite).

Hellre prisvärt (dvs mer värde för den förhållande fixa peng en helg/säsong kostar) än billigt!

Är det tillräckligt intressant så brandskattar man sig för att delta. Offra hellre energi om hur man får det intressant (för nuvarande och potentiella nya). Mitt råd är att inte börja med kostnaden.

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » sön jan 09, 2011 12:09 am

Niklas Falk skrev:
Roxan skrev:
Mikael Aagaard
Clubman #60
Falkenberg har begränsningen att de endast kan köra kval/race på två dagar (de har bara 10 racedagar per år).
På knutstorp finns inte den begränsningen, redan 2010 vad det vissa kval på fredagen, SSM kan förmodligen bli ett fyradagarsevent utan problem (en dag träning, en kval och två race).

Personligen har jag lagt ekonomi som lockbete på hyllan för länge sen. Vad händer om vi kan locka några få med nån tusenlapp eller två lägre årskostnad, jo, det kommer fortfarande gnällas på kostnaderna ända tills alla får betalt för att köra (och då om att man får för lite).

Hellre prisvärt (dvs mer värde för den förhållande fixa peng en helg/säsong kostar) än billigt!

Är det tillräckligt intressant så brandskattar man sig för att delta. Offra hellre energi om hur man får det intressant (för nuvarande och potentiella nya). Mitt råd är att inte börja med kostnaden.

Bra skrivet!
Men jag undrar fortfarande varför man tror att det skulle vara sista året på SSM?
Johan Roxlin
MSCC

Användarvisningsbild
Clubman #60

Inläggav Clubman #60 » sön jan 09, 2011 11:15 am

Det jeg mener er at, hvis den negative udvikling i anmeldte biler i SPVM fortsætter især hos Modsport og Clubman, til SSM var der 12 biler i hver klasse og når andre klasser har over 25 biler til start, så kan SPVM blive fravalgt fordi vi har for få biler i for mange klasser.
Vi har set det i Velodromloppet/Karlskoga, Falkenberg Classic.

Jan Nordgren kæmper jo en nærmest umulig kamp for at skaffe køre tid til de 5 SPVM tävlinger, og det bliver bare svære og svære for hver år.
Fordi til de traditionelle tävlinger er vi for mange klasser med for få biler, og det med at SPVM selv arrangere tänlinger ( som vi har prøvet et par gange med underskud i klubkassen til følge :cry: ) virker ikke fordi vi er en alt for lille klub.

Med hensyn til omkostningerne så er der kun en vej for at reducere dem, og der er flere anmeldte i hver klasse. Prisen på en tävling for en klasse er ca. 45-50.000 kr. og der er 15 biler anmeldt er gebyret pr. deltager ca. 3000 kr. er der der imod 25 biler ja så er gebyret kun 2000 kr. 8), ved godt det er en for forsimpling at tingene, men det er den eneste måde vi får gebyret ned på, og det er et race faktum :!:

Mikael
Clubman #60

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » sön jan 09, 2011 11:25 am

Roxan skrev:
Niklas Falk skrev:Personligen har jag lagt ekonomi som lockbete på hyllan för länge sen. Vad händer om vi kan locka några få med nån tusenlapp eller två lägre årskostnad, jo, det kommer fortfarande gnällas på kostnaderna ända tills alla får betalt för att köra (och då om att man får för lite).

Bra skrivet!

Instämmer helt med Niklas - det går aldrig att få racing att bli "billigt". 8)
Själv brukar jag ibland uttrycka mig "nej, det är inte dyrt - men det är mycket pengar". Och precis så kan det väl vara om man börjar från noll och skall ta sig in i racingens värld. Har man däremot åkt lite trackdays och har en lämplig bil som man succesivt redan modifierat blir det lite lättare att ta steget över till att tävla.

Ser man till kostnaderna för att stå på startlinjen är min uppfattning att någon av den billigaste racingen finns i just SPVM:s serier. Bara möjligheten att i Roadsport åka med båge istället för bur (enligt SBFs snåriga krav) gör tröskeln betydligt lägre att komma över.

Roxan skrev:Men jag undrar fortfarande varför man tror att det skulle vara sista året på SSM?

Kan det vara så att man tror att SPVM helt kommer att åka tillsammans med SRL???
Eller börjar SSM också tycka att det är för många klasser under helgen?

Eftersom referenser till BMW klubbracing / BMW Cup varit uppe kan vi som jämförelse säga att deras serieavgift i år kommer att hamna på 2000 kr, plus medlemsavg i klubben på 500:-.
Startavgiften har aviserats bli 500 kr/race - alltså 1000:- per tävlingshelg.

Detta kanske är något billigare än SPVM men deras tävlingar har ett helt annat upplägg - i alla fall utom ett körs träning/kval och två race på samma dag. Vilket det givetvis finns plus och minus med! :wink:
Och ja, serien är subventionerad genom att det finns gatbilskörning på samma dag. Utan denna och inkomsterna från de serieanknutna sponsorerna, som arrangörerna har varit duktiga på att knyta till sig, hade startavgifterna sannolikt varit högre.

Men - SPVM är i mitt tycke attraktivt just genom blandningen av bilar!

Jag tror att man måste lyfta fram detta och kanske visa upp sig på t.ex. Bilsports träff på Mantorp (heter den fortfarande "En dag på racerbanan"?) och liknande arrangemang där nästa generations potentiella deltagare finns.

Och att få med lite text från tävlingarna i Automobil, om de fortfarande är mediapartner?, borde väl inte vara helt omöjligt. Bilder finns det ju förutom från Racefoto att tillgå från en massa duktiga amatörfotografer som lägger ut sina bilder på nätet.

Jag vet inte hur era årsmöten brukar se ut men kanske någon gruppövning och actionlista på dagordningen?
///Martin Gistell

M3E30 beroende
Nu även i Z3 Coupé - Roadsport B

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » sön jan 09, 2011 1:19 pm

Om jag förstår det rätt åker Roaxan(Johan) clubman i år :) Jag som trodde du skulle dyka upp i B med en sjua ?
Blir säkert kanon-kul :) Har också tänkt clubman några år men inte haft garage/tids-resurser för att hantera en

Återgå till "SPVM Allmänt"