Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Roxan

Re: Hur skall vi få fler startande till SPVM ?

Inläggav Roxan » sön jan 09, 2011 9:01 pm

Josen skrev:Om jag förstår det rätt åker Roaxan(Johan) clubman i år :) Jag som trodde du skulle dyka upp i B med en sjua ?
Blir säkert kanon-kul :) Har också tänkt clubman några år men inte haft garage/tids-resurser för att hantera en

Det stämmer Josen.
Caterhamen står kvar hemma i garaget, dock inte helt ihop.
I en perfekt värld med massor med tid och inga barn och helst ingen fru så ska jag köra full säsong med clubman i Spvm och köra med sjuan på MSCC klubbmästerskap.
Men som sagt i en perfekt värld Josen...........

God fortsättning förresten.
Johan Roxlin
MSCC

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » sön jan 09, 2011 9:08 pm

Martin G skrev:
Roxan skrev:
Niklas Falk skrev:Personligen har jag lagt ekonomi som lockbete på hyllan för länge sen. Vad händer om vi kan locka några få med nån tusenlapp eller två lägre årskostnad, jo, det kommer fortfarande gnällas på kostnaderna ända tills alla får betalt för att köra (och då om att man får för lite).

Hellre prisvärt (dvs mer värde för den förhållande fixa peng en helg/säsong kostar) än billigt!

Är det tillräckligt intressant så brandskattar man sig för att delta. Offra hellre energi om hur man får det intressant (för nuvarande och potentiella nya). Mitt råd är att inte börja med kostnaden.

Bra skrivet!

Instämmer helt med Niklas - det går aldrig att få racing att bli "billigt". 8)
Själv brukar jag ibland uttrycka mig "nej, det är inte dyrt - men det är mycket pengar". Och precis så kan det väl vara om man börjar från noll och skall ta sig in i racingens värld. Har man däremot åkt lite trackdays och har en lämplig bil som man succesivt redan modifierat blir det lite lättare att ta steget över till att tävla.

Ser man till kostnaderna för att stå på startlinjen är min uppfattning att någon av den billigaste racingen finns i just SPVM:s serier. Bara möjligheten att i Roadsport åka med båge istället för bur (enligt SBFs snåriga krav) gör tröskeln betydligt lägre att komma över.

Roxan skrev:Men jag undrar fortfarande varför man tror att det skulle vara sista året på SSM?

Kan det vara så att man tror att SPVM helt kommer att åka tillsammans med SRL???
Eller börjar SSM också tycka att det är för många klasser under helgen?

SSM har lidit av att det har varit fullt till bredden.
I år hade vi Radical för att fylla ut tiden, men med facit i handen så var det för mycket och för tight.
Men i år kommer det inte köras några klasser utanför SPVM och RHK.
Skulle vara väldigt tråkigt om SPVM tar beslutet att inte köra SSM.
Johan Roxlin
MSCC

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » sön jan 09, 2011 10:50 pm

Roxan skrev:Skulle vara väldigt tråkigt om SPVM tar beslutet att inte köra SSM.
SPVM kommer aldrig välja att skippa SSM, och jag tror inte att MSCC skulle vilja det heller (och vem skulle då påverka det i den riktningen). Då är det enklare att utöka ända till femdagars om RHK blir så många att de behöver klyva ett flertal heat.

SSM är ju guldägget i kalendern.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån jan 10, 2011 10:25 am

...God fortsättning förresten.

Detsamma :) Riktigt kul att du kör Clubman; verkar vansinigt kul :) Hoppas nu att det håller ihop under säsongen
Själv får jag knappt det att gå ihop med jobb,familj och viljan köra racing ;)

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » mån jan 10, 2011 10:37 am

Niklas Falk skrev:
Roxan skrev:Skulle vara väldigt tråkigt om SPVM tar beslutet att inte köra SSM.
SPVM kommer aldrig välja att skippa SSM, och jag tror inte att MSCC skulle vilja det heller (och vem skulle då påverka det i den riktningen). Då är det enklare att utöka ända till femdagars om RHK blir så många att de behöver klyva ett flertal heat.

SSM är ju guldägget i kalendern.

MSCC vill absolut inte förlora SPVM, det är ju det som står för sportvagnarna evenemanget förrutom RHKs GT bilar.
Det var Mikael Aagaard som jag citerade, som skrev att det kanske var sista året vi körde SSM.
Därför undrar jag var han fått det ifrån.
För enligt mig kommer det inte ske några förändringar ang det.
Johan Roxlin
MSCC

Användarvisningsbild
Roxan

Inläggav Roxan » mån jan 10, 2011 10:42 am

Josen skrev:
...God fortsättning förresten.

Detsamma :) Riktigt kul att du kör Clubman; verkar vansinigt kul :) Hoppas nu att det håller ihop under säsongen
Själv får jag knappt det att gå ihop med jobb,familj och viljan köra racing ;)

Jag sitter väl lite i samma sits där när det gäller jobb, familj och viljan att köra race.
Hon är ganska tålig, men det är en tunn gräns som man försöker tänja på :lol:
Jag ser verkligen framemot att testa detta året i Clubman är så glatt överraskad över allt trevligt folk där och hur väl dom tar hand om en, faktiskt långt innan jag änns fått hem bilen :lol:
Nu ska den bara bli race ready också.
Fick du kört något med Elisen 2010?
Johan Roxlin
MSCC

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån jan 10, 2011 3:28 pm

Fick du kört något med Elisen 2010?

Tack jodå några ban-träffar hanns med; triggade att pyssla vidare med den :) Hoppas kunna lära mig köra mitt-motorbil hyffsat

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån jan 10, 2011 8:06 pm

Känns som lågt hängade frukt att få in fler bilar i roadsport ?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64882&start=21

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » mån jan 10, 2011 11:28 pm

Josen skrev:Känns som lågt hängade frukt att få in fler bilar i roadsport ?

Du menar väl Modsport? Jag skulle inte tro att många av dom är gatreggade? Sen är ju frågan hur pass väl de passar vårat reglemente vad gäller modifieringar?
Henrik Pihl
Modsport

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » tis jan 11, 2011 1:29 am

Cyberoid skrev:
Josen skrev:Känns som lågt hängade frukt att få in fler bilar i roadsport ?

Du menar väl Modsport? Jag skulle inte tro att många av dom är gatreggade? Sen är ju frågan hur pass väl de passar vårat reglemente vad gäller modifieringar?

Eller kanske? Såhär beskrivs klassen på hemsidan. Jag ser dock inte många nummerplåtar på bilderna.

CAR Challenge : Vad är CAR Challenge?
Vad är CAR Challenge?

Foto: Richard Eliasson

CAR Challenge är klubbens racingserie, ett enkelt sätt att förverkliga sin dröm om att kunna titulera sig "Räserförare". Tävlingarna köres i sprintformat på klubbens banmöten.

Reglementet är baserat på den populära Roadsport serien men anpassat för bilar av märket Alfa Romeo. Vi kör sprintformat med 2 race och tillhörande träning tillsammans med övriga bantokiga på Club Alfaromeos banmöten. Reglementet är som sagt baserat på Roadsport så har du en sådan bil kan du klassa in den direkt. Det är dock inget krav på gatlegal bil. Vi har 4st klasser som baseras på tävlingseffekt / bilens aktuella vikt -minus förare. Sedan läser man av detta i en tabell för att se vilken klass man tillhör. Klass 1 är de snabbaste bilarna med fri trimning på motorerna, låg vikt och breda däck. Klass 2 kan innebära trim och det är oftast gjort en hel del med bilarna. Klass 3 är standard bilar och klass 4 skall passa om man precis har byggt klart sin bil men kanske inte har hunnit med att lätta så mycket. Vi har ingen totalsegrare utan man tävlar mot sina kompisar i samma klass, vilket innebär att man kan släppa förbi ekipage som inte kör i samma klass.

Om du är intresserad av att vara med och köra så kontaktar du tävlingsledningen, kontaktinformation finns under länken "Tävlingsledning".
Henrik Pihl
Modsport

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tis jan 11, 2011 5:25 pm

Jag har faktiskt missionerat där lite...men så för ett par veckor sedan så hade någon moderator tagit bort den tråden :?
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis jan 11, 2011 5:48 pm

Nog en rädda för att förare skulle välja att köra med oss och utarma deras redan tunna startfält.
Att slå ihop sig med oss är ju positivt för de enskilda förarna ur ett upplevelseperspektiv då de får tävla mot fler bilar, men negativt då de mister sin identitet samt ev subventionering deras klubb bidragit med. Svårt att säga bu eller bä här, fast jag hade röstat för förarupplevelse hos SPVM istället för märkesidentitet om jag var Alfarejsbilsägare... :)

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » tor jan 13, 2011 6:19 pm

Hej hopp,

Jag heter Tobias och tänkte köra med er i Roadsport C i år. Tänkte jag skulle berätta hur jag hamnade här.
Kört lite gokart, det va kul, ville prova bil på bana, men det kostade aldeles för mkt att hyra så jag köpte en miata. Kört på Kinnekull, sviestad och Mantorp + massa konbaneträffar. Kollade i rejsas kalende vad som fann, anmälde mig och åkte dit. Men det räckte ju inte :wink: , vill ju gärna köra race med, så kollade vart man kunde tävla och hittade detta, viket kommer bli hur kul som helst tror jag.

Sedan har jag i efterhand upptäckt att det finns andra serier. Hade jag hittat en av långlopps serierna först kanske det hade blivit den serien.. visst går det i efterhand att sälja byta bilar o så, poängen är att denna värld av bilar o racing inte är självklart vad som gäller för en oinsatt.
Tex summering av kostnader som Fredrik gjort i denna tråd tar inte upp det faktum att jag behöver hyra ett garage för 1800:- i månaden för att man tydligen inte fick meka i ett vanligt garage, eller att jag måste köpa varenda verktyg (ägde väl en hammare och en shiftnyckel innan på sin höjd). Sen att personlig utrustning kostar nästan lika mkt som bilen hade vart trevligt att få reda på innan med hehe (och argumentet att det går att köpa begagnat håller inte, då jag letat i flera månader utan resultat)
Pengar spelar roll om man inte har så många, och att en tävling kostar 2-3000:- (+ träningsavgift) mot en trackday 500:- och då får man bara köra en bråkdel så mycket tid är fortfarande ett mysterium för mig, vi hade ju ambulans, bärgare och flaggvakter för den femhundringen på kinnekulle i somras.

Inget av detta har hindrat mig på vägen så klart :P , men andra kanske inte är lika envisa. Det som fått mig att ta steget och göra detta fullt ut är dom eldsjälar som kontaktat mig när jag frågat nyfiket på MX5 forumet och de då erbjudit hjälp med precis allt. Tack till er!

hoppas jag kunde bidra till nått med detta :mrgreen:
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor jan 13, 2011 8:45 pm

Pengar spelar roll om man inte har så många, och att en tävling kostar 2-3000:- (+ träningsavgift) mot en trackday 500:- och då får man bara köra en bråkdel så mycket tid är fortfarande ett mysterium för mig, vi hade ju ambulans, bärgare och flaggvakter för den femhundringen på kinnekulle i somras.

Håller med dig Niklas ( även om jag är i minioritet bland de invigda/experterna ;) ). Även om allt kostar så är det många bäckar små som gör det och min vy är att kostnaden för inträdesbiljetten måste vara 'rimlig' + att det måste vara enklare att pröva/börja. Skall det till någon tillväxt är det på gräsrot man börjar är min vy

/Joachim

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tor jan 13, 2011 11:58 pm

Tobias Nyström skrev:Inget av detta har hindrat mig på vägen så klart :P , men andra kanske inte är lika envisa. Det som fått mig att ta steget och göra detta fullt ut är dom eldsjälar som kontaktat mig när jag frågat nyfiket på MX5 forumet och de då erbjudit hjälp med precis allt. Tack till er!

Det är den envisa sorten som håller på med racing, så du har hamnat helt rätt! 8)
Du pekar på en jätteviktig sak. Ska vi ska växa tror jag att det krävs att de som redan är aktiva bjuder till och engagerar sig, då ser folk oss och förstår hur kul vi har tillsammans... :)

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » fre jan 14, 2011 7:21 pm

Josen skrev:
Det är väl bara att ringa och fråga Sbf på Måndag om dom har något att komma med, det kanske redan finns något förslag på gång. Ett samtal dit behöver inte ta mer tid i anspråk än vad ett inlägg här tar. http://www.sbf.se/info/kontakt/

Rätt jag ringer och frågar Måndag vagnsbok + licens krav om det kan tänkas sig någon ligth-varinat för att prova på som ligger i linje Sbf att få in nya

Redovisar svar här sen

I linje med detta är ett förslag att till varje SPVM tävling står 1-2 pröva-på-pass till förfogande och först till kvarn gäller och kan bara utnyttjas en gång. Sponsras av SPVM + Arrangören som har gemensamt intresse av att höja antal deltagare :)

För övrigt kan jag berätta att en ytterlligare en Elise S2:a är på väg mot banorna efter dagens garage-övning, men tyvärr är vederbörande ( som också kör i BMW cup ) inte säker på att han har råd med SPVM :shock: får jag dock honom till att prova kommer han bli fast :twisted:

/Joachim

Nåt att rapportera än? :?:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör jan 15, 2011 9:57 am

Hej Magnus

Nej ansvarig på SBF som kunde dryfta detta med mig var inte på plats, skulle ringa tillbaka vecka 3/4 - återkommer
Om jag fattar det rätt så har inte bilarna som går i STCC seriren vagnsbok - gör mig ännu mera förbryllad ?

/Joachim

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » lör jan 15, 2011 1:33 pm

Josen skrev:Hej Magnus

Nej ansvarig på SBF som kunde dryfta detta med mig var inte på plats, skulle ringa tillbaka vecka 3/4 - återkommer
Om jag fattar det rätt så har inte bilarna som går i STCC seriren vagnsbok - gör mig ännu mera förbryllad ?

/Joachim

Utan att projicera för mycket på kostnader,men i sammanhanget kan man ju inte undvika att undra vad som motiverar skillnaden i vagnbokskostnad om man jämför inom SBF. :roll:
vad är det som gör en roadsportbil dyrare än tex riktigt utrustad rallybil när det kommer till vagnboksbesiktning?
Antal år boken gäller eller vad?

Vagnbok Dragracing 270 kr
Vagnbok Rally, Standardrallybil 270 kr
Vagnbok Rally, Homologerad Rallybil 1 600 kr
Vagnbok Racing/Rallycross, Vagnbok 2 100 kr
+
Vagnbok Racing/Rallycross, Kontrollmärke, årligt 670 kr
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör jan 15, 2011 7:00 pm

Ursäkta lite OT om vagnsboken....

Vagnbok Racing/Rallycross, Vagnbok 2 100 kr
+Vagnbok Racing/Rallycross, Kontrollmärke, årligt 670 kr

Precis - hur kan då en enkel klubbserie med miator ( eller corvetter ;) ) kräva denna nivån och krånglet med detta ?
STCC bilar slipper men inte en Roadsport C miata, sanslöst...
Borde inte vi inom SPVM sköta detta själva med säkerhets-besiktningar på plats i respektive klass ?
Det är det klart steg mot att göra det enklare för nya att komma med.

+ Tappar du bort klipp-klistra-papp-boken kostar det 2100; - så var rädd om den :)

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » lör jan 15, 2011 9:48 pm

Enkla tävlingsformer

Nytt insteg till Racing??

http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/

Svenska Bilsportförbundet

Om enkla tävlingsformerKontaktReglerEnkla tävlingsformer•Tävlingsformer
Drivers Open
En dag på strippen
Konbana
Lådbil
Uthållighet
•Licenskrav:
Ja, minst tillfällig licens krävs och den kan sökas på plats. I licensen ingår en försäkring.
•Åldersgräns:
Varierande beroende på tävlingsform.

Vill du veta mer?

•Är du intresserad av att testa?
•Söker du en aktiv klubb?
•När och var körs nästa tävling?
Ladda hem produktblad

•För webb
•För tryck
Enkelheten är kännetecknet
En vanlig ”Svensson-bil” kan bli en tävlingsbil! Är den bara besiktigad och skattad flnns det tävlingar för både en eller flera förare på samma bil. Det enda som behövs är körkort, eller körkortstillstånd och handledare, och en licens – vilket kan sökas på plats om du saknar sådan.

Sedan är det bara att komma igång, antingen du väljer att köra en slinga ensam på ett inhägnat industriområde eller i en grusgrop i vad som kallas ”Drivers Open”. En dag på strippen är en annan enkel tävlingsform, lämpad för den ensamma föraren. Här gäller det köra rakt från stillastående till mållinjen så fort som möjligt med en vanlig bil. Dock ej någon cabriolet. Vill man ratta ordentligt finns det istället konbanor av olika modeller där det gäller att köra så fort som möjligt runt hindren.

Är man flera som vill samsas om samma bil går det också bra. Uthållighet kallas det och kan handla om att åka så många varv som möjligt under en viss tid, eller med en viss mängd bränsle. Här kan man turas om genom att köra en stund vardera på banan. Och banan får vara antingen en permanent tävlingsbana, en åker, en grusgrop, grusväg eller liknande.

Gemensamt för alla enkla tävlingsformer är att det är lätt att komma igång, roligt och hastigheten låg – fast upplevs ofta som hög för den som kör!

Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna
08-626 33 00, mailbox@sbf.se

Regler

http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tav ... er/regler/

http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_DOP_TL_regler.pdf

/Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC