Kinnekulle

Allt som rör SPVM i allmänhet
Ernestus Racing
Kontakt:

Kinnekulle

Inläggav Ernestus Racing » mån maj 02, 2011 8:26 am

Er det noen som vet om det er fritrening på fredagen den 13 mai? Før premieren på Kinnekulle?

mvh

Andreas Ernestus

Ernestus Racing
Juno SSE-CN

Niklas Falk

Re: Kinnekulle

Inläggav Niklas Falk » mån maj 02, 2011 8:42 am

Enligt SSKs kalender
http://www8.idrottonline.se/ImageVaultF ... r_2011.PDF
så är det träning fredagen den 13/5

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » mån maj 02, 2011 2:17 pm

Första tävlingen :) Nära nu, ska bli spännande och roligt. Var på SSK testhelg och svängde för ett par veckor sedan, kände att det var aldeles för sparsamt med information, kontaktade SSK och fick reda på lite saker, och reda på att jag fått dålig licensutbildning eftersom jag inte kunde nånting. Det som jag fortfarande inte har fått någon som helst information om är hur en omkörning ska gå till. Varken under träning eller tävling.
Jag har erfarenhet från trackdays med gatubil och då kör man om när bilen framför markerar det tydligt genom att lämna spåret eller slå på blinkersen. När ag körde under SSK testdag så hamnade jag i några obehagliga situationer pga av min oerfarenhet.

* Jag vet inte hur jag ska köra om långsammare bil, tvekar och orsakar kö.
* Snabbare bil kör om mig när jag samtidigt försöker flytta på mig (inte bra).
* Snabbare bil kör om mig när jag inte är beredd (kastar sig på insidan, inte bra).

Problemet är att ingen vill svara på dessa frågor, och jag förstår till viss del varför, men jag behöver veta inför kinnekulle.

När jag tävlat i virtuell bilsport, så har det varit olika regler i olika ligor (i vissa behöver man bara få in nosen på insidan i en kurva för att den framför måste lämna spåret, i andra ska nosen ha nått framdörren). Inte hittat nått om detta i våra reglementen, och undrar då vad är praxis.

Får man köra försvarande linje under race?
Får man köra som man vill under kval, tills man får blåflagg? Eller måste man flytta på sig direkt ifall det kommer en snabbare och sabba sitt eget varv?

MVH
Tobias Nyström
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » mån maj 02, 2011 5:22 pm

Svårt att svara på detta på ett forum, bättre att snacka "live" på plats.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » mån maj 02, 2011 8:03 pm

Pratar gärna när vi ses :)

Men tills dess, vems ansvar är det att se till att alla gör lika dant? Dvs om allas beteende är hyffsat förutsägbart så riskerna för olyckor är minimala. Jag resonerar så att om ingen har lärt mig hur jag ska göra hur blir det då när det är jag och 5 st till som inte heller vet? Nån sorts regler bör det finnas? Iallafall under träning.

Ex. situation där jag håller höger i en vänsterkurva för att släppa om en bil på kinnekulle, nästa kurva är vänster, då kan jag ju inte flytta mig mera åt sidan, då kom det en bil om och går mot apex så jag får bromsa (skär min väg), trots att jag kanske redan är nere i halva hastigheten på den platsen emot när jag kör ett fritt varv... jag har film på detta ifall nån vill se.
Jag har fått höra att man ska hålla sin linje, men betyder det hålla höger om man är på höger sida, eller att man ska köra sin racelinje? Om det betyder racelinje hade jag krockat flera gånger under testdagen, då bilar kastar sig om på insidan.
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån maj 02, 2011 8:15 pm

* Jag vet inte hur jag ska köra om långsammare bil, tvekar och orsakar kö.
* Snabbare bil kör om mig när jag samtidigt försöker flytta på mig (inte bra).
* Snabbare bil kör om mig när jag inte är beredd (kastar sig på insidan, inte bra).

Spontant
-> Visa dig tydligt för långsammare bil och kör distinkt, ligg inte i 'döda vinkelen' och kör
-> Håll ditt spår och låt snabbare bilar köra om där det passar, upphinnade bil väjer och de får vänta tills plats (möjlighet) finns
-> Vill du släppa förbi håll ditt spår och peka vilken sida de skall köra om på - bra mot ex snabba A-bilar
-> Ta för vana att skanna av backspeglar då och då

/Joachim

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » mån maj 02, 2011 9:55 pm

Josen skrev:-> Vill du släppa förbi håll ditt spår och peka vilken sida de skall köra om på - bra mot ex snabba A-bilar

peka? blinkers kanske?
Josen skrev:-> Ta för vana att skanna av backspeglar då och då

Hade full koll på backspeglarna efter att första bilen hade dykt på insidan. Ibland så mycket koll att jag hade dålig uppsikt frammåt.

Här är en film, svart volvo skrämde mig, jag är nästan av banan när han kör om, kan inte flytta mig mera, ändå måste jag bromsa när han inte lämnar plats.

http://www.youtube.com/watch?v=DInvLim5B60

som ni ser gick jag i depå, det va inte roligt längre och jag va helt slut.

Jag gick in med inställningen att snabbare bilar får vänta till rakan, men i praktiken blev det så att jag kände mig tvingad att flytta på mig för dom låg så nära bakom hela tiden.

Innan ni dömer mig, så hör mina förutsättningar:

* Första gången på bana med racebilar
* Andra gången med denna bil (som är högerstyrd) på bana
* Jag har ingen bruksbil så jag är inte van att köra bil
* kör bilen till banan, så vill inte att det ska hända nått som gör att jag inte kommer hem
* lagt sjukt med pengar i detta projektet (ni vet vad det kostar :)), så händer nått så är hela racesässongen körd, jag har inte råd att köpa en ny bil.
* Och framför allt, ingen har berättat för mig hur jag ska bete mig på banan...
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Återgå till "SPVM Allmänt"