SPVM organisation

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Tobias Nyström

SPVM organisation

Inläggav Tobias Nyström » lör feb 25, 2012 10:48 pm

Hej,

jag hittar inte information om hur SPVM styrs. Är det en demokratisk förening, eller är det Jan och Stefan som bestämmer allt (även om dom lyssnar på andra)?

Om det finns en styrelse, vilka är detta? Vilka befogenheter har dem? Finns det stadgar?

Det jag undrar mest om är så klart vilka banor som körs på och vem som sätter reglementet?

Ingen av denna info finns att hitta på hemsidan.

Under "om":
föreningen SPVM som är en paraplyorganisation för de tävlande i mästerskapet.

Under kontakt, står Jan och Stefan.

Jag vet att Niklas är aktiv i SPVM, eftersom han sköter forumet, men han står ingenstans som officiell heller.

Hur ligger det till?
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Niklas Falk

Re: SPVM organisation

Inläggav Niklas Falk » mån feb 27, 2012 2:07 pm

Lite uppdaterad http://www.spvm.se/index.php?page=kontakt

Klassrepresentanterna som är ordförande i respektive förarförening hittar du här http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente
Men den borde nog fräschas upp med mer aktuell info map Modsport gissar jag.

Användarvisningsbild
Tobias Nyström

Inläggav Tobias Nyström » mån feb 27, 2012 3:07 pm

Tack Niklas, men det svarade inte på min fråga. Är SPVM en demokratisk förening eller är det en förening som styrs med absolut makt av styrelsen?
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing
2011 Roadsport C
2012 Roadsport C
2013 Pausåret

Torkel K

Inläggav Torkel K » mån feb 27, 2012 4:56 pm

Jag har ärlig talat aldrig övervägt om SPVM är ”demokratiskt” eller ej. Jag har bara konstaterat hur grymt mycket jobb några få frivilliga lägger ned varje år där bakom kuliserna för att vi andra ska få köra racing. SPVM är ju en sådan typisk organisation som överlever och existerar just på de där få eldsjälarna som varje år använder sin tid, sin energi och sitt kontaktsnät för att göra det bästa av varje budget och säsong.

Men det är ju så att alla som är intresserade är välkomna på årsmötet (alla bjuds ju t o m in och uppmanas att deltaga) och fria att lägga in vilka förslag på ändringar av reglemente/ planering man vill. Förslagen behandlas och diskuteras fritt och det är den stora massans åsikt som får råda. Ganska ofta begränsas såklart sådant som låter väldigt lockande av regler och förordningar, budgeten, tillgången på material eller personal och andra praktiskta detaljer, men det är ju ganska naturligt. Det låter demokratiskt, tycker jag.

Men vill man hugga i och hjälpa till och stödja verksamheten finns det ju alltid något man kan bidra med! Inget att tveka på, bara att anmäla sig till tjänstgöring!

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 27, 2012 5:08 pm

Protokoll från konstituerande möte.
Styrelsen omvaldes på årsmötet, föreningen är en förening med så god demokrati man kan begära med så lågt röstetal (det är ju långt från 50% som dyker upp på årsmötet).
Lite historia http://www.spvm.se/uploads/news/id284/S ... _4_okt.pdf

Hade SPVM varit en promotorsporganisation hade det sett annorlunda ut.

Återgå till "SPVM Allmänt"