Hans/HNRS - tycker vi nånting?

Allt som rör SPVM i allmänhet
Henka

Hans/HNRS - tycker vi nånting?

Inläggav Henka » tis okt 30, 2012 10:42 pm

Hur ser folket på Hans/HNRS? Säkerhet är ju förstås bra, men det finns ju fler aspekter. Personligen har jag ingen riktig åsikt, jag menar, blir det krav så blir det krav, men det kanske finns andra med åsikter i ämnet - eller?
Henka Eriksson

Porsche 944 Roadsport C 2010-2011
Porsche 944 Modsport 2013

Niklas Falk

Re: Hans/HNRS - tycker vi nånting?

Inläggav Niklas Falk » ons okt 31, 2012 2:31 pm

Det finns flera skrivelser och absolut sista ordet är inte skrivet.

Men säkerhetsföredrag (salespitch, förklaringar, alternativ) är bokat till årsmötet.

Jag hoppas inte på för mycket och har krage som ska passas in i bilen (det är ju långt från att bara ha rätt krage och hjälm, speciellt om man väljer HANS (Hybrid är mindre petig att få till)).

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor nov 01, 2012 12:05 pm

Tycker

- överkurs för klubbracing på vår nivå ( kan någon visa en skada som hade avhjälpts med Hans )

- jämfört med andra avsteg vi har (acceptansen för båg ex) är det obegripligt som krav

- tycker det kan vara rekommendation men inte tvingade

- möjligt att Modsport (slicks klasser att ha krav)

Joachim

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tor nov 01, 2012 5:25 pm

Josen skrev:- överkurs för klubbracing på vår nivå ( kan någon visa en skada som hade avhjälpts med Hans )
Det går ju ungefär lika fort och bilar hamnar på taket ibland oavsett klass (dvs är risknivån verkligen lägre bara för att det är billigare?).

Det finns nåt fall i UK där en dödolycka hade undvikits om ett felmoterat HANS inte använts. Hybriderna är enklare att få rätt.
Nackskador förekommer, en Ginettaförare fick tävlingsförbud för livet av läkare efter en rejäl smäll på en träning på Falkenberg. Om ett FHR hade hjälpt i det fallet kan man aldrig vara säker på, men kanske.

Att agera först nu är ju lite sent, det har varit på gång länge. Men Folkrace (som har flest nackskador) slipper... Men de har ju inte 100+ km/h rakt in i barriär (där HANS ger fördel, sido och rull etc är den inte så bra på).

henric

Inläggav henric » tor nov 01, 2012 10:19 pm

Tycker ungefär som de flesta att det borde vara frivilligt med HANS.
Som jag ser det, så är det fler nackdelar än fördelar med ett krav på HANS.

-Det blir svårare att få in nya förare pga högre kostnader.

-Skyddet, vad jag förstått hjälper bara vid kollision rakt framifrån. Vid min avåkning på Sturup,där jag träffade däckbarriären i 90 graders vinkel hade Hans inte hjälpt, men man kanske
varit tvungen att kassera den tillsammans med hjälmen och bältet?

- Det ska tydligen vara jekligt noga att justera in och spänna fast HANS rätt annars kan det skada mer än hjälpa vid en eventuell smäll, bara där blir jag lite nervös.

Men okay om man skulle köra med hög fart rak in i armcoräcket så är det säkert jättebra med HANS :wink:
Henric Månsson

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre nov 02, 2012 1:17 pm

HNRS, som det egentligen heter

HANS har köpts upp av Simpson och kommer inte att vidareutvecklas

Hybrid heter den sorten skydd som kan rekomenderas, här sker nyutveckling

Fördelen med dessa skydd är många, tar upp belstningar från alla håll dvs framifrån, även sidobelastningar och sneda belastningar

++++ Du behöver inte byta stol
+++++Du behöver inte byta bälten

Du behöver däremot byta hjälm, jag antar att de flesta har hjälmar som gick ut 2012

En FIA godkänd hjälm med HANS uttag eller redan monterade uttag för hybridsystemet är vad jag förstår OK, möjligen SBF även nu har egna synpunkter på Hjälmar

En HANS hjälm FIA godkänd kan användas, du byter bara HANS ankarna till HYBRID ankare, dessa medföljer köpet av HYBRID

HNRS Hybrid finns i tre typer

Hybrid Dyrast, FIA godkänd
Hybrid PRO mellanpris FIA godkänd (kolfiber)
Hybrid PRO Rage Billigast FIA godkänd (glasfiber, lite tyngre än PRO) pris knappt 600 Euro

Läge för massköp??
för lägre pris

Länk till Simpsson Europa (i Sverige)

http://simpson-europe.com/index.php?rou ... path=65_66

https://docs.google.com/document/d/1bbS ... edit?pli=1

MSCC och SPVM väntar på bättre besked från SBF i frågan

/ Bengt Metz
Bilagor
HybridProRage_NoStrap 1000px-228x228.jpg
HybridProRage_NoStrap 1000px-228x228.jpg (13.95 KiB) Visad 4895 gånger
Hy Pro Rage-228x228.jpg
Hy Pro Rage-228x228.jpg (12.35 KiB) Visad 4895 gånger
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Torkel K

Inläggav Torkel K » fre nov 02, 2012 9:24 pm

Efter att ha läst på lite lutar jag också mycket åt ett Hybridskydd istället för ett HNRS. Enda negativa mot HNRS tycks ha varit ett massivt pris, vilket nu är fixat i och med att Pro Rage blev FIA-godkänt.

Jag tänker vänta lite till, så de rätar ut alla frågetecken och cementerar reglementet. Men om inget ändras blir det allt ett Hybridskydd.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör nov 03, 2012 10:03 am

OK

Hans utvecklas inte lägre och kan ge vid felmonteringn mera skador ?

Nej detta får svänga in bättre innan vi accepterar detta i vårt reglemente

Joachim

Användarvisningsbild
Björn Davidsson

Inläggav Björn Davidsson » lör nov 03, 2012 5:20 pm

Torkel K skrev:Efter att ha läst på lite lutar jag också mycket åt ett Hybridskydd istället för ett HNRS. Enda negativa mot HNRS tycks ha varit ett massivt pris, vilket nu är fixat i och med att Pro Rage blev FIA-godkänt.

Jag tänker vänta lite till, så de rätar ut alla frågetecken och cementerar reglementet. Men om inget ändras blir det allt ett Hybridskydd.

+1
Utan att läst på, med hybrid, hur blir det med stol/bälte (åldersmässigt)?
Björn Davidsson

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » lör nov 03, 2012 7:06 pm

Björn Davidsson skrev:Utan att läst på, med hybrid, hur blir det med stol/bälte (åldersmässigt)?
varken HANS eller Hybrid ändrar SBFs syn på ålder på bälten och stol (undantaget från FIAs 5-årsregel gäller, hittils iaf).

Att en stol är anpassad för HANS innebär bara att axelhålen är fyrkantigare och högre upp, men det står inte "FIA 8858-2010" på stolen (dvs den är inte del av FHRskyddet, specifikations/standardmässigt). Det krävs bara att bältet skja fungera, oavsett vad det står på stolen.
Detsamma gäller ju alla med egentillverkad stol, FHR ska fungera tillfredsställande där med.

Användarvisningsbild
Jonas Svensson

Inläggav Jonas Svensson » sön nov 04, 2012 11:00 am

Har svårt att vara negativ när det gäller förbättringar av säkerheten.
Visst blir det ett större kostnads steg att börja tävla och lite konstigt kan jag också tycka, att det inte blir krav i tävlingsformer där det kanske hade gjort större nytta...
Men bra att det på samma sätt som tidigare är undantaget 5 års regeln. Detta gäller väll även hjälm eller?
Har själv hjälm som är HANS förbered (köpte den 2006, snell SA 2005) och om jag fattat det rätt behöver jag "bara" komplettera med ett Hybrid skydd.
Men tänker höra vad som sägs på årsmötet innan jag slår till. Men med fördelarna som ett Hybrid har framför HANS så lutar det åt ett sådant sedan.
Clubman #54

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » sön nov 04, 2012 1:41 pm

Jonas Svensson skrev:Men bra att det på samma sätt som tidigare är undantaget 5 års regeln. Detta gäller väll även hjälm eller?
Det finns inget sista förbrukningsdatum för personlig utrustning (hjälm, overall, handskar, skor, underkläder), det finns olika standarder (som tex 8856-2000 och FIA 1986, där FIA 1986 inte är godkänd längre nästa år).
Det kontrolleras vid varje tävlingsbesiktning om den personliga utrustningen uppfyller sin standard. I princip alltså... (sömmarna i långkalsongerna har jag aldrig fått kollade).

Torkel K

Inläggav Torkel K » mån nov 05, 2012 10:08 am

Nu finns ett specialerbjudande på rejsa.nu med lite rabatt på Hybridskydd. Jag kan inte länka in (sitter på jobbet) men tråden finns under "Allmänt banåkaforum".

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån nov 05, 2012 6:57 pm

Länk till erbjudande

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=84419

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » fre nov 23, 2012 11:33 am

Jonas Svensson skrev:Har svårt att vara negativ när det gäller förbättringar av säkerheten.
Visst blir det ett större kostnads steg att börja tävla och lite konstigt kan jag också tycka, att det inte blir krav i tävlingsformer där det kanske hade gjort större nytta...

Men tänker höra vad som sägs på årsmötet innan jag slår till. Men med fördelarna som ett Hybrid har framför HANS så lutar det åt ett sådant sedan.

Jag håller helt med Jonas - förbättrad säkerhet kan man inte vara negativ till.

Det man kan bli lite konfunderad över är om alla aspekter inte är utredda och någon/några klasser får undantag (Volvo Original?).

Precis som flera redan skrivit lutar det år ett Hybrid-skydd även för mig. Ny hjälm skall jag ändå köpa då den gamla Peltor-krukan är mer än sliten...
(Kan faktiskt tycka att det borde förekomma mer kontroll av den personliga utrustningen, min hjälm är helt slut i stoppningen invändigt men det enda som kollats har varit ytterskalet. Däremot är och ser min overall ut som ny men den är enligt gamla standarden och måste kasseras för tävlingsbruk. :? )
///Martin Gistell

M3E30 beroende
Nu även i Z3 Coupé - Roadsport B

Användarvisningsbild
Jonas Svensson

Inläggav Jonas Svensson » lör nov 24, 2012 9:55 pm

Var på ett säkerhetsföredrag, med Jan Phersson från Simpson, på Mocomp i Nol i Torsdags. Det var riktigt bra (även bälten och stolar diskuterades) + man fick möjlighet att prova Hybrid och HANS i olika storlekar. Skulle tror det blir samma på årsmötet.

Med erbjudandet som finns på rejsa så funderar jag på att slå till lite tidigare än jag först planerat.
Tror helt klart på detta som en bra grej att använda och nu när priset är "hyfsat" så känns det rätt, även om det ev. skulle bli något senare införande av krav.
Clubman #54

Magnus Mårtenson

Inläggav Magnus Mårtenson » mån dec 10, 2012 9:07 pm

Hej,

postar här också för intresset kanske är större på detta forumet än Rejsa.

Jag har tolkat och fått lite hjälp att tolka SBF's nya regel och krav på att använda FHR nästa år.

I SBF's reglemente står följande:

TR 6.5:

"Om FHR-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta."

Sedan räknas de olika FIA och Snell märkningar som är godkända och i vissa fall hur länge.
Bl.a FIA 8860-2004, FIA 8860-2010, Snell SA 2010. m.m.

I TR 6.6 som berör FHR skyddet står följande:

"Delar ingående i FHR ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29 och List No 36.
I denna förteckning som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering beroende på fabrikat på utrustningen.
Montering och användande av ”HANS-utrustning” ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide.
OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler."

I FIA's listor 29 och 36 är de FHR samt remmar till dessa som är godkända upptagna, dvs HANS, Hybrid osv. Inget konstigt, det har debatterats fram och tillbaka ett tag nu.

Länkar:

http://www.fia.com/sites/default/files/ ... tems_0.pdf

http://www.fia.com/sites/default/files/ ... aint_2.pdf

Mitt bekymmer och förmodligen flera av er andra som tänker tävla nästa år kommer med meningen "OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler."

Nämligen i FIA's lista 41 finns de hjälmar som är godkända enligt FIA att användas tillsammans med FHR.

Länk:

http://www.fia.com/sites/default/files/ ... mets_0.pdf

Sammanfattning, det finns ett antal hjälmar upptagna i en lista samt att FIA i "footern" skriver att samtliga hjälmar enligt FIA 8860 är godkända.

Med andra ord, de hjälmar som inte finns med i listan eller är FIA 8860 är inte godkända tillsammans med FHR och därmed inte Ok att tävla med.
De krav och godkännande som benämns under TR 6.5 gäller inte om man inte har tur och hjälmen finns med i lista 41.

En FIA 8860 hjälm kostar från ca 20000kr och uppåt.

Personligen skulle jag "önska" att SBF i reglementet skrev om och tog bort texten "OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler." under TR 6.6 och istället förlitade sig på den övriga texten som anger både krav på hjälm och FHR samt ingående komponenter.

Jag är i behov att införskaffa både FHR och hjälm till nästa år och vill ha den säkraste och mest prisvärda kombinationen som finns till mig. Tyvärr hänger inte SBF och FIA med i sina regler/reglemente och listor så att vi blir klart begränsade som det är idag. Samtidigt vill jag inte chansa på att besiktningsmannen som givetvis kollar igenom min säkerhetsutrustning inte kan reglerna och släpper igenom mig ändå ;-)

Enligt Jan Phersson på Simpson-Europe är formuleringarna i reglementet felaktiga, men om ingen ändrar dem är det de som gäller oss alla.

Vem har kontakter i SBF som kan driva den här frågan? Hade varit bra för många innan de investerar massa pengar i saker de inte får använda eller kommer till första tävlingen och endast får titta på.

Om jag är helt fel på det så rätta mig gärna.
Magnus Mårtenson, Roadsport A #15

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån dec 10, 2012 9:29 pm

Hej Magnus

Köp det rabaterad FNHR skyddet nu och hjälmen senare då mer klara besked kommit

Du kan själv kontakta Racingsektionen på SBF för klarläggande eller Säkerhetskommiten

Kolla Bilsport online, kräver inloggning

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Magnus Mårtenson

Inläggav Magnus Mårtenson » tis dec 11, 2012 12:03 am

Nu är det skickat till en representant från SBF. Får se hur svaret kommer lyda.

Vad har ni andra gjort för reflektioner?
Magnus Mårtenson, Roadsport A #15

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis dec 11, 2012 5:34 pm

Eftersom FIA schabblat bort 8858-2002 (Gamla HANS) i sin nya website så är det nog bara en tidsfråga innan de rotar rätt på grejerna igen.

Google kan ibland hjälpa att rota fram saker (men det ska vi ju inte behöva)
https://www.google.se/search?q=helmet+s ... ion%2Ffile

Återgå till "SPVM Allmänt"