Motion till Årsmötet inlämnad

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Michelingubben

Motion till Årsmötet inlämnad

Inläggav Michelingubben » tis jan 01, 2013 3:04 pm

Lägger ut den här

/ Bengt Metz

Motion ang förtydligande/tolkningar av senaste reglementet

Reglementestext (den nya)

6.1.1 Alternativa handlingar för Roadsport

1. Helbilsgodkända bilar kan ej modifieras med den säkerhetsutrustning tävlingsreglementet kräver.
2. Även andra bilar kan vara svåra att få godkända vid en besiktning av ackrediterat besiktningsorgan.
Efter särskild ansökan hos SPVM kan annat godkännandeförfarande och handlingar än under 1.1.2 godtagas. SPVM:s besiktningsman utför besiktning och handlingarna ersättes av särskilt
3 .Godkännandeprotokoll. Avgift för detta uttages separat. Bilen skall i
4. princip uppfylla alla de krav som ackrediterat besiktningsorgan ställer med de undantag och kompletteringar som står i detta reglemente.
5. Kravet på att bilen skall vara påställd, skattad och försäkrad bortfaller.
Vid detta alternativa förfarande skall följande handlingar för bilen gälla:
Registreringsbevis
Vagnbok
Godkännandeprotokoll (SPVM)

1. Här förutses, tror jag, att nämnda bilar blivit underkända enbart på denna punkt vid besiktning hos ackrediterat besiktningsorgan dvs bilarna måste som alla bilar i Roadsport, årligen, ha blivit besiktigade hos ackriditerat besiktningsorgan och protokoll skall redovisas för SPVMs besiktningsman

2. Även andra bilar kan vara svåra att få godkända vid en besiktning av ackrediterat besiktningsorgan., se punkt 1.

3. Jag anser att det inte skall vara någon ekonomisk vinning för de bilägare som väljer alternativt förfarande dvs kostnaderna för tävlande skall vara neutralt
Exempel, för egen del har jag årligen utgifter för Besiktning skatt och försäkring, dessa kostnader bör SPVM ta ut i besiktningsavgift varje år annars kommer säkert några att välja att inte betala dessa kostnader utan i stället använda det alternativa förfarandet (besiktning genom SPVM) för att spara kostnader, de flesta har säkert kostnader för 3-5000kr årligen
Punkt 1. måste gälla för att använda sig av SPVMs besiktning
4. Varför ordet Princip, antingen uppfylls kraven eller uppfylls kraven inte
5. Detta gäller BARA om punkt 1. gäller

Angående bränslen

Modsport har tillägg enl nedan
E85 bränsle och metanol ger för överladdade motorer ett tillägg på 20%.
Roadsport har inget tillägg för metanol och 10% för överladdade motorer med E85
Varför denna skillnad i reglementena, bortglömd punkt??

6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara ”E” märkta. Minsta tillåtna
6. mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. 7. Egen Skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för däcksbredd.
6. Angående mönsterdjup så är det dessvärre så att alla förare inte är så noga med att följa reglementet.
Mönsterdjup är en relativt enkel sak för förare och besiktningsman att kontrollera.
Förare kan redan hemma i garaget kolla igenom sina däck så att rätt mönsterdjup finns inför varje tävling dvs kassera däck som närmar sig 1,6mm (Biltema 151920 25kr).
Min poäng är att bättre kontroll av däcksmönsterdjup behövs.

7. Egen Skärning i däcket är ej tillåtet.

Denna text har ändrats, tvärt emot ett majoritetsbeslut som togs i Falkenberg hösten 2012, hur gick detta till??

Bra eller dålig ändring av ett majoritetsbeslut ?? har jag ingen synpunkt på, däremot anser jag att det behövs en övergångsperiod så att alla som köpt fabriksskurna däck får köra slut på dessa. (1 omgång dvs 4 däck)
Märkning av däck behövs då, så att inga nya fabriksskurna däck kommer i omlopp.
De flesta köpte sådana däck i god tro då de använts i SPVM under ett flertal år.
En anmälan till Teknisk kontrollant bör kanske då finnas, kan vara mycket enkel
Ett anständighetskrav!!

6.20.3 Avgasrening
Avgassystem och avgasvärden skall klara en kontrollbesiktning hos ackrediterat besiktningsorgan.
Bilar med katalysatorer skall ha uttag för avgasmätning enl. SBF reglemente för Kontroll av
Katalysator.
Avgasrening kan vara en annan punkt där det kan vara svårt att få en bil igenom besiktning hos ackrediterat besiktningsorgan, kan SPVMs besiktning gälla även här?

Jag vill att min motion tas med i protokollet, inte som en bilaga
Jag har dålig erfarenhet av motioner som "försvinner"

Oxie 2012-12-30

Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

rogerfred

Re: Motion till Årsmötet inlämnad

Inläggav rogerfred » ons jan 02, 2013 7:07 pm

Denna nya regel ändring öppnar ju upp för nyare samt bilar som får nerslag på utförda säkerhets åtgärder såsom fullbur, racestolar, bälten m.m.. Denna nya regeländring tryggar ju upp för en tillväxt i samtliga klasser.
Roadesport klasserna är ju till för bilar som kan köra på allmänväg med allt vad det innebär.
Men i ärlighetens namn hur många av våra bilar används att köra till vardags med. Varför ska man betala vägskatt, försäkrings avgifter? Vore det inte bättre att lägga dessa kostnader på banhyra, däck eller säkerhetsutrustning.
Vilket sätt man vill besiktiga sin bil på är ju upptill hur den ska användas. Det viktiga är att det är samma säkerhets regler för att få bilen godkänt som på Svensk Bilprovning.
Det måste ligga i allas intresse att hålla nere kostnaderna utan att tumma på säkerheten.

Vi ses på årsmötet.
Roger Fredriksson
Roger Fredriksson med passion för RACING

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » ons jan 02, 2013 7:13 pm

Hai Roger

I Modsport har du inte dessa kostnader

Roadsport är än så länge en klass för Gatbilar som är reggade, besiktigade, skattade samt försäkrade på traditionellt vis, rätta mig om jag har fel

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » ons jan 02, 2013 8:41 pm

1.
Det skall enligt mig inte vara av ekonomiska skäl man väljer alternativ besiktning.
Jag är benägen att hålla med Bengt i att kostnader för dem som väljer "SPVMs alternativa besiktning" måste motsvara besiktning, skatt och försäkring som dem som faktiskt har sina bilar i trafik (och vi är faktiskt några stycken :wink: ).
Frågan är hur man väljer att sätta rätt prislapp för biltypen? SPVM ringer runt till olika försäkringsbolag och skapar en tabell med indexvärden kanske?

2.
Motivering till alternativ besiktning bör vara av rätt anledning.
Jag förutsätter att att avsikten är att det är främst säkerhetsutrustning tex bågen är i konflikt med helbilsgodkännande som motiverar alternativ besiktning och då också är syftet med öppningen i reglerna. Att bilen är så hårt trimmad så att avgasvärden omöjliggörs ser inte jag som argument för alternativ besiktning.

Vem skall sköta besiktningarna?
Blir lätt en situation med påtryckningar för att släppa igenom en bil som inte uppfyller punkter utöver rent säkerhetsmässiga detaljer. :?

Blir ett intressant möte i Jönköping. 8)
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Torkel K

Inläggav Torkel K » ons jan 02, 2013 8:47 pm

Michelingubben skrev:Roadsport är än så länge en klass för Gatbilar som är reggade, besiktigade, skattade samt försäkrade på traditionellt vis, rätta mig om jag har fel
Jo, nu har du faktiskt fel. För det nya reglementet har ju just öppnat upp en möjlighet att köra med en avställd bil. :wink:

Inte för att jag bryr mig längre (för jag har ju gått över till Modsport nu) men: detta påverkar väl egentligen inte dig över huvud taget, Bengt? Eller? Du har ju inga som helst problem med besiktningen på din bil? Att fler kan sätt i fullbur och att fler bilar kan vara med och köra, det är väl bra och kul för alla?

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » tor jan 03, 2013 1:00 am

Hai Torkel

Jag har problem med

Hastighetsmätare (ej fungerande)
Vevhusentilation (sluten)
Säkerhetsbälten (fyrpunkts)
Ljusinställning (strålkastarna ändrar sig)
Säkert en tidsfråga innan nån besiktningsman vägrar att klättra ner genom buren,
de brukar ringa in nån liten besiktningsman som har lite lättare att klättra ner

Men än så länge har det gott, utom hastighetsmätaren

Troligen blir det ytterst få , om ens någon, bil som kommer att åberopa reglementsändringen, trots detta är det på sin plats att förtydliga denna ändring så att det INTE ballar ur som en del andra reglemntsändringar enligt min mening har gjort

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Återgå till "SPVM Allmänt"