SPVM - framtid / tävlingsupplägg

Allt som rör SPVM i allmänhet
Användarvisningsbild
Martin G

SPVM - framtid / tävlingsupplägg

Inläggav Martin G » tor aug 22, 2013 11:36 am

Jag vet att flera med mig har samma tankar funderingar men tycker att det kan vara dags att lyfta frågan redan nu inför kommande år.

Till att börja med - jag vet att det inte är lätt att få ihop en kalender (har själv bokat banor och ordnat träffar för BMW Sport Club) så ingen skugga över er som jobbar för SPVMs bästa.

Men...

Vi kan inte fortsätta att ha flertalet tävlingar utspridda över tre dagar. Många med mig vet jag har synpunkter på att man måste ta en fredag ledigt för att kunna vara med på träningen och det är inte bra om majoriteten av tävlingarna har detta upplägg.
Personligen köper jag SSM, det är ett speciellt evenemang med mycket stämning i sommar/semestertid där de flesta nog kan ta en fredag ledigt.

Tävlingarna på Anderstorp valde jag till stor del att avstå pga upplägget - jag köper helt enkelt inte att vara tre dagar på banan för fyra heat. Vissa säger/tycker - "men kom på lördagen och kör tidsträning och race".
Visst är detta ett alternativ men jag personligen vill gärna hinna några varv i bilen innan det är dags för att prestera varvtider. (Plus att 2950:- för tre ggr ~20 min är milt sagt mycket pengar...)

Det är helt ok om det erbjuds extra friträningsmöjligheter på fredagen, som t.ex. SSK har, men då skall detta ligga utanför själva tävlingsinbjudan.
Som minst tycker jag man i startavgiften kan kräva att det är en friträning, en tidsträning och två race innom loppet av de två dagar tävlingshelgen omfattar.

Skall vi locka fler startande tror jag "vi" måste fundera över tävlingshelgernas upplägg - konkurrens från annan klubbracing, med betydligt lägre startavgifter, och svårigheten för de/oss mitt i livet att vara borta från alla vanliga måsten och familj flera dagar är helt klart något att fundera över.

Mvh och i all välmening
//Martin
///Martin Gistell

M3E30 beroende
Nu även i Z3 Coupé - Roadsport B

Niklas Falk

Re: SPVM - framtid / tävlingsupplägg

Inläggav Niklas Falk » tor aug 22, 2013 2:30 pm

Fyra outings (träning kval och två race) på två dagar ger utrymme för ca sex heat (möjligen sju om det är väldans effektivt). Med 3-4 heat i SPVM så blir det inte många samarbetspartners där det klaffar. SSK är en (som alltid lyckas köra fler heat per dag än de flesta andra), i övrigt blir det att plocka 2-3 lösa klasser för att få ihop det.

Att fylla både Modsport och Roadsport så det blir fem heat istället och ha ca 100deltagare totalt är en dröm och då kan vi ha två dagar helt för oss själva (kanske bjuda in en klass för att ha nåt att titta på till kaffet).

3000 per bil och 15st i ett heat för att det ska "bära sig" är gamla riktvärden som inte är skrivna i sten, men det är ungefär där man landar ändå när man gått varvet runt och inte vill hantera en egen ideell tävlingsstab.

För egen del är de fem fredagarna upplagda som semester långt i förväg. Att hoppa från jobbet med ena benet i föraroverallen var det länge sen jag tröttnade på.

Fredagens test ingår i avgiften på Falkenberg också...

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor aug 22, 2013 6:05 pm

Är kluven

Håller med Martin om att för många blir 3 dagar ( 4 ) för mycket och det är för dyrt på ett sätt
Men som Niklas tycker jag också fredagen är ok om det är många klasser. Samtidigt som jag vet att en dagarstävlingar inte fungerar för många ( som behöver skruvtiden ) mellan heat.

Vad jag funderar på är hur vi kan fylla upp startfälten mera. Hur kan vi attrahera fler ? Vilka sam-arr kan vi göra med andra klubbar ? Jag tror på att hålla till på std banor som inte kostar en förmögenhet att köra på/till. Jag skulle tycka 2 x Kullen på ett år vore helt ok tillsamman med SSK.

Skulle man kunna köra ett event per år på 1,5 dagars arr ? Typ åka med MSCC ?
Kan vi göra något med Alfa/BMW/Porsche folket ?

Jag vill också ändra B-klassens gräns för att få in mera bra mellan-klass-bilar ( Äldre Boxter, S2000 Elise R, Subaru BRZ, BMW Z4 Coupés...)

Torkel K

Inläggav Torkel K » tor aug 29, 2013 12:58 pm

Martin G skrev:Skall vi locka fler startande tror jag "vi" måste fundera över tävlingshelgernas upplägg - konkurrens från annan klubbracing, med betydligt lägre startavgifter, och svårigheten för de/oss mitt i livet att vara borta från alla vanliga måsten och familj flera dagar är helt klart något att fundera över.
Detta finner jag intressant. Martin, kan du ge några exempel på andra klubbar och vad de får betala för en tävlingshelg? Vad ingår i deras helger? Hur lägger de upp sina racehelger? Det är ju alltid bra med exempel på hur andra löser samma problem.

Användarvisningsbild
Martin G

Inläggav Martin G » fre aug 30, 2013 9:54 pm

Torkel K skrev:
Martin G skrev:Skall vi locka fler startande tror jag "vi" måste fundera över tävlingshelgernas upplägg - konkurrens från annan klubbracing, med betydligt lägre startavgifter, och svårigheten för de/oss mitt i livet att vara borta från alla vanliga måsten och familj flera dagar är helt klart något att fundera över.
Detta finner jag intressant. Martin, kan du ge några exempel på andra klubbar och vad de får betala för en tävlingshelg? Vad ingår i deras helger? Hur lägger de upp sina racehelger? Det är ju alltid bra med exempel på hur andra löser samma problem.

Jag tror inte vi skall stirra oss blinda på vad andra gör, SPVM är unikt! :wink: , men det är bra att ha lite koll på vad det finns för andra alternativ för oss som kör klubbracing.

Gemensamt för alla nämnda serier nedan är att de uteslutande är för ett bilmärke (CAR kör ibland race ihop med andra italienska bilar) och är sprunget ur respektive bilklubbs bankörning. I de flesta fall kombineras också tävlingarna med bankörning för gatbilar.

Några exempel, startavgift per tävlingstillfälle/helg:
BMW Cup: 1-2 dagars tävlingar, 1200:- för serieanmäld / 2000:- för enstaka tävling
Car Challenge (Alfa): 1-2 dagars tävlingar, 1400:-
PCS Racing (Porsche): 1-2 dagars tävlingar, 2000:-

I t.ex. BMW Cup är det normalt två träningar/tidsträningar på morgonen, ca 20-25 min vardera, och två race under en dag.

Jag har själv en gammal dröm, sedan sent 90-tal :roll: , att anordna en klubbracehelg med SPVM, Alfa, BMW och Porsche. Räknar man med fyra SPVM heat skulle det totalt bli åtta klasser/heat (Porsche kör två heat - slicks/R-däck).
Om man kan använda en bana 7 h, 9-12 & 13-17, borde det funka med åtta klasser, alltså 16 heat, och två dagar (tycker jag). Alla får då en fri träning och tidsträning dag 1 och två race dag 2.

Som jämförelse - vid Falkenberg Classic skall det köras 22 heat på lördagen och 17 på söndagen. Race 2 på söndagen är då 5 varv längre.

Ett annat alternativ kanske kan vara som Osbeck skriver - kolla om man kan samordna/samköra någon tävling med MSCC. Vi kanske kan träna med dem på lördagen och ha våra race på söndagen?
(Fast då blir det sannolikt två tävlingar på Knutstorp - inget problem för mig.)

Vad tycker du?
Många som läst i tråden men få som tycker något... :|
///Martin Gistell

M3E30 beroende
Nu även i Z3 Coupé - Roadsport B

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre aug 30, 2013 10:10 pm

Håller med Martin om klubbracing-dagen, klockrent att anordna, tom historic har visat sitt intresse att vara med på något som detta.
Kan man då lägga till ett heat för formel/clubman/RS ( det som Peter B föreslår här ) har man skapat ett nytt enklet format :)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88738&highlight=
Ska Clubman få dö ifred eller vad är tanken?

Sen kan ju vissa bilar ur BMW fältet/Alfa/Porsche dubbla och köra med SPVM klasser ( Roadsport/Modsport )

Sen har jag önskemål som jag tror är lättare till 2014

- > Åka med RHK på Velodromloppet gelleråsen, när vi åker med RHK har vi oftast stadig startfält, kolla FMK och SSM.

- > 2 x Kullen eller Knutan mot att köra på Mossen , även om SPVM stadgar säger 5 olika banor på säsongen

Tyck till !

Joachim

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » lör aug 31, 2013 1:10 am

Martin G skrev:
Jag har själv en gammal dröm, sedan sent 90-tal :roll: , att anordna en klubbracehelg med SPVM, Alfa, BMW och Porsche.

Vad tycker du?
Många som läst i tråden men få som tycker något... :|

Idén med klubbracehelg tror jag stenhårt på.

Två race på Knutstorp?
Näe, inte förrän de fått tummen ur och färdigställt byggplanerna så att man får sträcka ut och slipper uppleva halva banan som racing i ett parkeringshus.. :mrgreen:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Torkel K

Inläggav Torkel K » lör aug 31, 2013 10:29 am

Jag ser inte två race på samma bana under en sommar som ett problem alls. Det kan vara Kinnekulle två gånger, Falkenberg två gånger eller gärna(!) Knutstorp två gånger. Jag visste inte att det stod i stadgarna att det skulle vara 5 olika banor! Det får vi sudda ut, för sådana begränsningar har vi inte råd med.

För mig är det viktigare att få mer bantid under helgen än att evenemanget pressas ihop till två dagar. Både Anderstorp och Falkenberg innebär ju i år 4x20min för 3000kr, utspritt på 3 dagar. Det känna som väldigt lite tid på banan för de pengarna, tycker jag. Dagarna då man bara har ett träningspass eller ett kval blir ganska fattiga. Jag tar hellre fler träningspass under fredagen än en sänkt anmälningsavgift. Även om jämförelsen med en track day är orättvis då det kommer till omkostnader så tror jag tyvärr det är just den jämförelsen folk som funderar på att börja köra med oss gör.

Det ultimata skulle såklart vara att SPVM blir så stort att varje klass kör ett eget heat (dvs minst 15bilar i varje klass) och att vi då kör som är huvudattraktion på racinghelgerna, kanske med en stödklass. Drömma är ju gratis...

Användarvisningsbild
Mange_C5

Inläggav Mange_C5 » lör aug 31, 2013 2:13 pm

Torkel K skrev:Jag ser inte två race på samma bana under en sommar som ett problem alls. Det kan vara Kinnekulle två gånger, Falkenberg två gånger eller gärna(!) Knutstorp två gånger. Jag visste inte att det stod i stadgarna att det skulle vara 5 olika banor! Det får vi sudda ut, för sådana begränsningar har vi inte råd med.

**

Det ultimata skulle såklart vara att SPVM blir så stort att varje klass kör ett eget heat (dvs minst 15bilar i varje klass) och att vi då kör som är huvudattraktion på racinghelgerna, kanske med en stödklass. Drömma är ju gratis...

Jag ser inga problem med 2 x Mantorp, 2 x Anderstorp och 2 x Falkenberg heller :wink: men skall vi hålla drömmen om egna heat för varje klass vid liv, attrahera fler, behålla nuvarande så behövs nuvarande variation. När klasserna är välfyllda så antar jag att SPVM har råd och ekonomiskt förtroende att satsa på egna helger (vilket borde ge mer körtid).
Å andra sidan, vill alla ha mer körtid? Möjlighet att testa vid fler testpass kan jag förstå men det betyder inte per automatik att alla vill köra alla testpass, eller?

Martin, kan du utveckla bakomliggande förutsättningar och matematik till Porsche, BMW osv startavgifter. Porsche tex är ju inte så många startande vad jag vet, Alfa är väl bara bilar för ett eller två heat eller hur?
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Torkel K

Inläggav Torkel K » sön sep 01, 2013 11:38 am

Mange_C5 skrev:Jag ser inga problem med 2 x Mantorp, 2 x Anderstorp och 2 x Falkenberg heller :wink:
Men Magne, det blir ju 6 race på en sommar! Det hinner vi inte med! :wink:

Vi får snacka mera på Falkenberg och se vad våra SPVM-maestros kokat ihop för 2014.

Återgå till "SPVM Allmänt"