Många nybörjarfrågor om Roadsport A och C..

Sugen på att börja tävla? Det finns inga dumma frågor.
Limmet

Många nybörjarfrågor om Roadsport A och C..

Inläggav Limmet » tor maj 25, 2017 6:55 pm

Hej!
Efter att ha kört i ett antal år nu med Legends Cup så är jag sugen på att testa något annat.
Jag har sedan innan tittat lite på Roadsport C o Miata, fördelen med det vore ju att det nästan är en enhetsklass då de flesta kör med mx-5 som jag förstått det som, så att det blir tighta och roliga race.
Sen så kan man väl få tag på delar och hjälp i princip vart som helst då det är en Miata..

Men annars så är ju inte den bilen något snabbare o roligare att köra en en Legends direkt, därför har jag blivit väldans sugen på roadsport A och en Caterham!
Kikat på en som är till salu nu, han ska ha kört i MSCC, som kör med samma reglemente så jag antar att samma vagnsbok och reglemente gäller hos er..
Har nämligen alltid velat ha en caterham annars bara för gatan också..
Nackdelen är väl dock att det är ju ingen vanlig bil direkt, så mycket svårare att få hjälp om man behöver, och att få tag på delar..

Så vad skulle ni ha valt?:)

Så då är ju frågan kostnader..
Vad ligger startavgift/serieavgift för roadsport C och A på?
Debutlicens räcker?
Hur är det med träningsmöjligheter?
Hur många startande är det en helg i respektive klass?
Är det jämn och rolig racing i a klassen? (syftar på att det är väl ganska olika bilar som kör)

Mvh Jimmy

Torkel K

Re: Många nybörjarfrågor om Roadsport A och C..

Inläggav Torkel K » mån jun 26, 2017 2:29 am

Hej,

Jag kör tyvärr inte i SPVM längre, men det är endast(!!) för att jag flyttat till USA och det är lite långt att pendla till banorna hemma i Svedala.

Svaret på dina frågor är tyvärr "det beror på". Jag började med en Miata i Roadsport C och bytte sedan till en Westfield i Modsport II. Vad som passar dig beror lite på vad du anser är viktigast. En sjua kommer vara roligare att träna med och köra track days med. Roadsport C i Miatan kommer vara tightare racing.

Mina omkostnader i form av däck, bromsar, etc var lägre i Westfielden än i Miatan. Men omkostnaderna beror väldigt mycket på hur du närmar dig tävlingarna. Om du är nöjd med att "deltaga" och tycker det var jättekul med en 15e plats (jag önskar jag var den typen av deltagare) kommer Miatan vara billig att köra. Om du siktar på pallen kommer du behöva spendera mera.

Så då är ju frågan kostnader..
Vad ligger startavgift/serieavgift för roadsport C och A på?
Serieavgiften är på 1000kr och en anmälningsavgift är på 2500kr-3000kr.
Debutlicens räcker?
Ja
Hur är det med träningsmöjligheter?
Man får typiskt ett pass (20min) träning innan kval under en racinghelg. Men båda bilarna är välkomna på de allra flesta track days, så det är inga problem att träna.
Hur många startande är det en helg i respektive klass?
Gå in på "Resultat" längre upp på sidan, så kan du kolla resultaten från tävlingarna ett par år bakåt i tiden. De som fått poäng var på plats, såklart.
Är det jämn och rolig racing i a klassen? (syftar på att det är väl ganska olika bilar som kör)
Det ser ballt ut från läktarplats i alla fall! :D

Som sagt: Kom till Knutstorp under SSM, snacka med lite folk, kolla på lite racing!

Återgå till "Börja tävla"