Locka nya förare.

Sugen på att börja tävla? Det finns inga dumma frågor.
Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Locka nya förare.

Inläggav Kimmen » ons sep 29, 2010 7:45 pm

Vore det inte en ide att ha en "prova på gratis tävling" för att locka in nya förare?

Satsar man inget vinner man inget...
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Niklas Falk
Inlägg: 488
Blev medlem: sön apr 06, 2008 6:31 pm
Ort: Fixhult

Re: Locka nya förare.

Inläggav Niklas Falk » ons sep 29, 2010 8:41 pm

Det finns mycket man kan göra för att sänka den upplevda tröskeln att testa på.
En engångsvagnbok vore en sak, speciellt om man kan fixa den på plats (de som kör en tävling per år skulle kunna använda den lösningen).

Kunna hyra plats i tävlingsbil vore en annan idé, men det är ett ganska stort jobb att släpa med en bil extra (även om den bara väger 500kg).

Är det prova på med egen bil eller prova på med redan färdig (arrive&drive) bil du syftar på?

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Locka nya förare.

Inläggav Kimmen » ons sep 29, 2010 9:25 pm

Niklas Falk skrev:Är det prova på med egen bil eller prova på med redan färdig (arrive&drive) bil du syftar på?


Egen bil tänker jag på.
Det gäller att det tas beslut och inte bara pratas om vad som vore bra, detta togs upp i Jönköping senast (där alla verkade tycka att det var bra) och mer än så har det väl inte blivit.
OM det tas ett beslut om detta så kan man ju förbereda förare runtikring om erbjudandet och jag tror ju förr desto bättre (Februari är alldeles för långt borta).
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Mange_C5
Inlägg: 294
Blev medlem: tis feb 23, 2010 10:28 pm
Ort: Karlstad

Re: Locka nya förare.

Inläggav Mange_C5 » fre okt 01, 2010 8:42 pm

Niklas Falk skrev:Det finns mycket man kan göra för att sänka den upplevda tröskeln att testa på.
En engångsvagnbok vore en sak, speciellt om man kan fixa den på plats (de som kör en tävling per år skulle kunna använda den lösningen).

Kunna hyra plats i tävlingsbil vore en annan idé, men det är ett ganska stort jobb att släpa med en bil extra (även om den bara väger 500kg).

Är det prova på med egen bil eller prova på med redan färdig (arrive&drive) bil du syftar på?

Tror detta är ett intressant ämne för oss som funderar på att börja köra.
Engångsvagnbok tycker jag låter som en bra grej, kanske i kombination med klassfadder från den klass man ämnar deltaga i som hjälper en igenom alla turer vid en tävlingshelg (anmälan, besiktning, förarmöte osv). :idea:
Har själv sett att inte ens mer erfarna förare alltid har full koll på vad och när under en tävlingshelg. :wink:

Jag vill nog också påpeka att skall man locka in nya förare och bilar i främst roadsport (dvs registrerade gatbilar) så bör inte nuvarande bilar se ut som stock car bilar fulla med bucklor och däckmärken (tänker i första hand på roadsport C).

Funderade länge på om jag skulle göra ett ryck och fixa det sista för vagnboksbesiktning redan i år, nu tog jag beslutet att först försöka köra på en del av de olika banorna för att se hur banorna, jag och bilen trivs med varandra samt om jag skulle ha en rimlig chans att tidsmässigt platsa in i klassen vid ett framtida deltagande.
Lite av markadsundersökning om man så vill. :mrgreen:
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Waern#77
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 04, 2010 4:37 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Waern#77 » mån okt 04, 2010 9:29 pm

Tycker idén med klassfadder är grymt bra. Vet själv hur förvirrad jag var min första tävling. Jag hade då turen att Niklas var med så jag kunde hänga på honom som en igel och be om hjälp med alla frågor samt att Max med fru bjöd in till kvällen på mat och tjöt så man slapp att känna sig helt utanför.
Detta tycker jag var värt hur mycket som helst så även om jag är nybörjare i sammanhanget så skulle jag inte tveka att ställa upp som socialt sällskap samt lotsa igenom nybörjare sina första tävlingar.
Christoffer Waern
Roadsport C # 77
Mazda MX-5

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Locka nya förare.

Inläggav Kimmen » tis okt 05, 2010 9:06 pm

Lite PR för modsport här... http://www.rejsa.nu/
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Jonas Svensson
Inlägg: 45
Blev medlem: tis maj 27, 2008 11:51 am
Ort: Svenshögen

Re: Locka nya förare.

Inläggav Jonas Svensson » fre okt 08, 2010 1:20 pm

Kimmen skrev:Lite PR för modsport här... http://www.rejsa.nu/

:D :D :D
Kolla in diskussionen det blivit, Mycket bra gjort!!
Clubman #54

Fredrik H
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 07, 2010 10:53 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Fredrik H » fre okt 08, 2010 10:34 pm

Jonas Svensson skrev:
Kimmen skrev:Lite PR för modsport här... http://www.rejsa.nu/

:D :D :D
Kolla in diskussionen det blivit, Mycket bra gjort!!

Grymt bra! Helt rätt läge att få folk att få upp ögonen. Nu har dom ju hela vintern på sig att skruva! :)

Henka
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jun 05, 2010 11:25 am

Re: Locka nya förare.

Inläggav Henka » ons okt 13, 2010 12:55 pm

Hade det inte varit för Kimmen hade jag troligen inte kört Kinnekulle och med andra ord inte resten av säsongen. Jag tycker själv det var riktigt jobbigt att liksom ta sig in i den här världen - det räcker inte med svaret "jo men prata med ansvarig".... Fadder-system är ett måste! Kimmen och Jocke Unnebäck är väl de som knuffat mig kan man säga!

Jag tror Miata klubben är rätt ute här. En grund med en klubb som är engagerad och tar hand om folket. Det är inte bara racing utan verkar vara mycket glada miner och engagemang. Det blir nog mycket lättare att börja åka om man har det i botten. Att "ragga deltagare" blir extremt mycket lättare. Har vi råd i lilla Sverige att ha tex PCSR som snudd på konkurrerande verksamhet? Alfa klubben? BMW klubben? Varför kan vi inte köra under samma flagg? Alla har ju mer eller mindre samma regler/viktkrav, det borde gå att få ihop. Nu är ju det här en naiv tanke, lite som när miss world säger world peace...men Sverige är inte stort. Vi behöver engagemang från klubbar tror jag, som är med och drar folk ner i det här underbara träsket. SPVM i sig har ju ingen klubbverksamhet mig veterligen, det är bara en serie i mina ögon... Att ska driv och engagemang blir svårt - och återväxten blir ju lidande.

Det är mycket prat om vilka bilar som ska få vara med och jag tror personligen inte att det är där skon klämmer. Inte helt och fullt iaf, den är trång på flera olika sätt... Att utöka listan är väl bra, men att utöka den utan att det ger ökat deltagande är ju ingen vinst. Saknas det klasser? Streetsport hade ju varit bra om den kommit igång, här hade man ju kunnat samla en massa bilmodeller - därmed inte sagt att vi hade fångat fler deltagare dock.

Att Roadsport C är välfyllt 3 av 5 deltävlingar är ju kul, att man blir straffad poängmässigt 2 av 5 tävlingar är mindre kul. Att B gapar tomt är tråkigt....det samma gäller A.... Vi måste bli fler!

Ingen jag känner vet vad SPVM är tyvärr. Reklam är ju dyrt, men det är nog enda sättet.... Klubbar och publik drar mer folk och mer intresse!
Henka Eriksson

Porsche 944 Roadsport C 2010-2011
Porsche 944 Modsport 2013

Niklas Falk
Inlägg: 488
Blev medlem: sön apr 06, 2008 6:31 pm
Ort: Fixhult

Re: Locka nya förare.

Inläggav Niklas Falk » ons okt 13, 2010 1:31 pm

När vi hade lite driv i sprintverksamheten inom SVKG så hade vi en särskild klass för alla "salooner", dvs de som inte passade in som sportvagnar och en klass för "historic" (Saloonerna kallades i vissa fall för "Historisk Saloon NY" :)).
Effekten var att alla kunde vara med och testa på och mäta sina krafter samt ha skoj, jag tror inte jag nekade nån under de fyra år vi körde på Parkbanan (möjligen för att det var fullt).
Historiska bilar finns det god täckning för men inte modernare bilar av tveksam sportvagnsmodell.

Skulle man skissa på nåt liknande (obs, skissa, lösa tankar etc) så skulle man utan större problem kunna skapa klasserna Saloon A/B/C och köra mixat med Roadsport (tills heaten blir stora nog så man behöver dela). Samma reglemente som Roadsport, samma viktgränser, bara en annan serietabell för de annorlunda karossmodellerna.
Samma serieregler som idag, finns det inte tre anmälda i klassen vid första tävling så slås klassen ihop med den ovanför när det gäller serieräkning (så det kanske bara blir två i SaloonA första året, men det skadar ju inte så mycket).

Visst skulle vi få lite identitetskris i heaten om det blir en väldig röra och en massa Volvo 940 från VOC stör ju bildskönheten, men det skulle kunna gå att smyga igång nåt. Gatreggade bilar från andra serier skulle lätt kunna hoppa in för att testa på, utan att det måste skapas ett nytt reglemente eller nytt heat.

Att "Faddra" måste vi nog göra så gott vi kan allihop, agera lärjungar och sprid evangeliet (samt hjälp de nya när de dyker upp i depån, att bara få rådet att använda föregående klass som ledstjärna tidmässigt hjälper mycket) :)
Att locka folk till att besöka SSM under semestern är ju ett trick, vi brukar ju vara som vackrast där (men det kanske kan bli nästan lika strålande på andra tävlingar också framöver).

Anders#49
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 15, 2010 5:39 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Anders#49 » tor okt 14, 2010 2:21 pm

Jag tror inte att lösningen är att lösningen är att ta in bilar med sedankarosser. De har flera andra serier att köra i och det enda vi har att erbjuda (förutom att vi är så utomordentligt fina människor) är ett liberalt skyddsbursreglemente som fler av oss för varje år väljer att inte utnyttja utan väljer att köra med fullbur.
Nu har vi tagit in Camaron och jag tycker det är bra och att listan skall utökas med övriga liknande sportkupéer. Dock inte bilar med sedanbakdel där grundkarossen kan fås både som fyradörrars och kombi.

Jag tycker istället att vi skall nischa oss och stärka vår sportvagnsprofil för den är vi ensamma om.

När jag började köra i sportvagnsserien (sent åttital) var vi ånga tävlande och i stort sett alla tävlingar var ett sportvagnsmeeting med fokus inte bara på racing. Märkesklubbar lade sina träffar hos oss och det var alltid ett rally. SSM är den enda tävling som har detta kvar och det är fortfarande framgångsrikt. På den tiden fanns det inte alls samma utbud av trackdays som idag men på sportvagnsseriens tävlingshelger fanns det möjlighet att få prova på att köra med sin sportvagn på banan under ett pass. Jag besökte varje år tävlingen på Kinnekulle långt innan jag ens hade körkort för att jag torskat in på en speciell sportvagn och sådana kunde man titta närmare på dessa evenemang. Jag hade inget jättestort intresse av Racing i början utan det kom senare. När jag skaffat den bil jag drömt om ville jag prova den på bana och det kunde jag ju göra på sportvagnstävlingarna! När jag gjort det under säsongen 87 kom jag på att om jag körde tävlingarna istället så fick jag tre gånger så mycket bantid mot att kostnaden bara ökade från 200kr för prova på bana mot 350kr för en tävling. Så jag tog licens och började tävla… I början såg jag mer fram emot träningen än racet eftersom jag var skiträdd. Det tog en hel säsong innan detta ändrades. Hade jag varit 20 idag med det utbud av trackdays som finns nu är risken stor att jag inte besökt sportvagnstävlingarna, aldrig börjat tävla och haft ett sämre liv.

Vad vill jag säga med denna historia? Jo. att om vi kan göra våra tävlingar till sportvagnsmeeting genom att bjuda in märkesklubbarna för de modeller vi har på vår lista och erbjuda dessa en speciell parkering, möjlighet att prova på banan med debutantlicens och kanske ett enkelt rally eller varför inte ett konbanerace (som vi rutinerade INTE deltar i) skulle vi få sportvagnsägare som ännu inte vet att de egentligen är räserförare till oss och då är det mycket enklare att visa hur kul vi har. Skickar vi bara i god tid ut en inbjudan till dessa klubbar kommer de flesta att trycka den i sina medlemstidningar eftersom det är alltid svårt att fylla dessa tidningar.

Angående klassfaddrar visar Henkas exempel att vi behöver ha lokala representanter för SPVM överallt. Det blir mycket enklare om man bor nära för då kan vi hjälpa till enklare och göra garagebesök och erbjuda ett handtag om de kör fast i bygget. Därför tycker jag att telefonnummer till samtliga aktiva förare skall publiceras på hemsidan för vi har en skyldighet att hjälpa presumtiva förare i vårt närområde
________________________
Anders Eriksson
Caterham 7 #49 Roadsport B

Niklas Falk
Inlägg: 488
Blev medlem: sön apr 06, 2008 6:31 pm
Ort: Fixhult

Re: Locka nya förare.

Inläggav Niklas Falk » tor okt 14, 2010 2:54 pm

Anders, mycket vackert skrivet. :)

Vad tror du är största falskhalsen att få in nya?
  • Kunskapen om att vi finns öht
  • Krånglet att komma ut (alla smådelar som under en ganska lång tid ska på plats innan man står där med vagnbok etc)
  • Kostnaden för en tävling (upplevd eller verklig)
  • Tiden som går åt för en tävlingshelg
Jag har nog listat de jag kan komma på snabbt i ordning efter mina misstankar.

Möjligen skulle man kunna Faddra genom att locka med folk som funktionärer, det är ju ett lite annorlunda och billigare (ingen investering mer än tid) sätt att få nästan samma upplevelse under helgen (gott om tid i depån efter racen att ställa alla de frågor som tänkas kan). Funktionärer behövs ju verkligen och jag tror ingen skulle tacka nej till fler händer och fötter.

Fredrik H
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 07, 2010 10:53 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Fredrik H » tor okt 14, 2010 11:36 pm

Kul att få höra bakgrunden (bananskalet) som gjorde att du halkade in på racing Anders! :) 8)
Att bjuda in sportbilsklubbar tror jag är en jättebra idé, och det har ju bevisligen funkat tidigare. :)

Rolf Dawidzon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 23, 2008 11:30 am
Ort: Vejbystrand

Re: Locka nya förare.

Inläggav Rolf Dawidzon » fre okt 15, 2010 9:36 am

Tänkte också skriva om hur jag kom in i detta träsket på gamla dar! Inspirerad av Anders text och tankar som jag instämmer i. Kan kanske få någon att tänka kunde den gubben så kan jag också!
Vem är då jag?
Rolf Dawidzon som körde första SPVM tävlingen 2007, då var jag 53 år, är alltså aldrig försent att börja!
Blev ägare till en MGBGT någon gång rundt 1993, denna körde jag med familjen lite fågesports rally med, bl.a vid SSM. På den tiden kunde man även "prova på bana" i samband med SSM, detta gjorde jag ett antal gånger i sluter av -90 talet och fram till 2002 då jag konstaterade att MGCC körde klubbmästerskap som jag skulle kunna deltaga vid med min bil. Tog därför licens 2002 och började köra MGCC s klubbmästerskap.
Efter några år blev suget efter en bil lite mer anpassad för detta för stort så jag började bygga min nuvarande MG GTS, den blev körbar till säsongen 2006 och fick vagnbok 2007, jag har kört den i MSCC s klubbtävlingar, HyllingeMS klubbmästerskap och SPVM sedan dess, denna säsongen alla deltävlingar i SPVM.
Vill slå ett slag för att man skall prova, att tävla är något speciellt! Man behöver inte ha en värstingbil för att ha trevligt vid dessa tävlingar.

Sportvagnshälsningar Rolf

Robert Gustafsson
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:45 pm
Ort: Linköping

Re: Locka nya förare.

Inläggav Robert Gustafsson » fre okt 15, 2010 12:23 pm

Har också haft tankarna på en gratis prova på tävling. Gratis evenemanget borde vara tävling 2, så dom kommer fler en en gång.
Nog har vi väl alla ivår närhet någon som är väldigt intresserade av att börja tävla pusha på dom lite bli fadder och ta hand om dom, tänk om alla kunde få med bara en tävlande var.

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Locka nya förare.

Inläggav Kimmen » fre okt 15, 2010 8:20 pm

Har fått bekräftat att det blir minst en sjua till i Modsport 2011...en Westfield dessutom 8) .
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Michelingubben
Inlägg: 357
Blev medlem: tor maj 22, 2008 9:44 pm
Ort: Oxie

Re: Locka nya förare.

Inläggav Michelingubben » lör okt 16, 2010 11:35 am

Snälla ni som skriver i Forummet

Undertecka era inlägg

Vem vet vad alla kallar sig, antar att ni alla står för era inlägg

Undertteckna eller lägg in ert namn mm i signaturen

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Anders#49
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jul 15, 2010 5:39 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Anders#49 » lör okt 16, 2010 4:24 pm

Niklas
Jag tror att kostnaden är den största flaskhalsen. Speciellt kostnaden för den första tävlingen med kostnader för personlig utrustning och vagnbok. Om man jämför med en trackday där man bara behöver en (billig) hjälm för att komma igång blir det ett enormt stort steg att börja tävla.

Startavgiften känns nog också som väl hög för många. En snabb koll på konsumentprisindex visar att en startavgift på 350kr 1987 blir 600kr i dagens penningvärde. Som vi alla vet kostar det lite mer än 600 idag. MEN jag tror att kostnaden för att köra en säsong totalt sett ändå inte är så mycket dyrare idag. 1987 kostade ett Yokohama001 800kr för min dimension. Idag kostar ett 048 ca 1100kr. Konkurrens och internethandel har gjort det billigare att köpa delar till att preparera en bil. (dock är den personliga utrustningen dyrare). Precis som i fallet betala skatt så svider det mycket mer i plånboken när man skall betala till en gemensam pott för kostnaden att driva en tävling än om man köper en pryl till sin bil.

Tro inte att jag med detta vill klaga på för höga startavgifter. Jag har full förståelse att det kostar så här mycket att driva en tävling när vi är så få startande. Sverige är inte alls samma ideella folkrörelseland som det var för 20 år sedan (på gott och ont) och det är svårt att få fram folk som vill jobba gratis för att vi skall ha roligt. Jag har tyvärr ingen lösning på hur vi sänker kostnaderna annat än att istället för nationella tävlingar köra klubbtävlingar och det bör vi undvika så länge det inte är absolut nödvändigt.

Ett annat stort hinder för att få förare till oss är den extrema fokuseringen på varvtider som finns på exempelvis rejsa. Om någon som kör banträffar kan tänka sig att tävla med oss ser den vad vi kör för tider när vi skryter om dem på rejsa och kommer inte förrän han kan prestera en konkurrenskraftig SPVM tid på sina banträffar eftersom det är en outsäglig skam att komma sist i sin första racingtävling (för att inte tala om att bli varvad). Risken är stor att han aldrig kommer till oss.....

Jag tror inte att brist på kunskap om att vi finns är det stora problemet. Dock kan vi alltid bli bättre på att visa upp oss

Krånglet att komma till första tävlingen tror jag inte är ett stort problem. Om man tycker det är oöverstigliga problem att få till strömbrytare, stol, bälte, skyddsbåge och bogseröglor kanske man är fel person att hålla på med racing. Dock är vagnbok i roadsport något som krånglar till det och inte tillför något.
________________________
Anders Eriksson
Caterham 7 #49 Roadsport B

Användarvisningsbild
Mange_C5
Inlägg: 294
Blev medlem: tis feb 23, 2010 10:28 pm
Ort: Karlstad

Re: Locka nya förare.

Inläggav Mange_C5 » lör okt 16, 2010 7:05 pm

Anders och andra, om det inte redan framgått är jag en av de presumtiva förare ni vill locka, därför vill jag fortsätta att delge min syn i tråden.
Anders#49 skrev:Jag tror att kostnaden är den största flaskhalsen. Speciellt kostnaden för den första tävlingen med kostnader för personlig utrustning och vagnbok. Om man jämför med en trackday där man bara behöver en (billig) hjälm för att komma igång blir det ett enormt stort steg att börja tävla.

Skyddsutrustning är dyrt men liksom i ishockey så är det en investering som är nödvändig för att deltaga, en intressant reflektion från trackdays är att de med dyra bilar (främst Ferrari, Porsche och liknande) helst kör i t-shirt medans de som bygger sin egen trackdaybil och är aktiva på rejsa använder overall, skor osv i högre utsträckning.
Med det sagt så är sannolikheten relativt stor att seriösa presumtiva nya förare redan har hela eller delar av personlig utrustning.
Anders#49 skrev:Ett annat stort hinder för att få förare till oss är den extrema fokuseringen på varvtider som finns på exempelvis rejsa. Om någon som kör banträffar kan tänka sig att tävla med oss ser den vad vi kör för tider när vi skryter om dem på rejsa och kommer inte förrän han kan prestera en konkurrenskraftig SPVM tid på sina banträffar eftersom det är en outsäglig skam att komma sist i sin första racingtävling (för att inte tala om att bli varvad). Risken är stor att han aldrig kommer till oss.....
Varför mörka? Jag tycker tvärtom att det snarare är bra.
Eftersom jag hittat SPVM's hemsida så har jag också hittat tävlingsresultaten, där varvtider ger ett referensvärde för mej liksom de tider man kan hitta på rejsa.
Visst kan det vara kul att deltaga men det finns väl ingen som ärligt talat vill hoppa med i en viss tävlingsklass om man är helt chanslös och dömd till att bli evig "backmarker" på förhand oavsett förarkompetens? Skulle ens tider komma som en överaskning på första träningen så är väl sannolikheten att man inte deltar nästa tävling, kanske i bästa fall åker hem och bygger vidare men risken är stor att ni aldrig ser honom igen.
Historisk racing har en annan syn på detta men det är som sagt historisk racing.

Anders#49 skrev:Jag tror inte att brist på kunskap om att vi finns är det stora problemet. Dock kan vi alltid bli bättre på att visa upp oss
Krånglet att komma till första tävlingen tror jag inte är ett stort problem. Om man tycker det är oöverstigliga problem att få till strömbrytare, stol, bälte, skyddsbåge och bogseröglor kanske man är fel person att hålla på med racing. Dock är vagnbok i roadsport något som krånglar till det och inte tillför något.

Har inte riktigt koll på hur processen är gällande införskaffning av vagnbok men det kanske kunde arrangeras i samband med första tävling man deltar i?

//Magnus Bengtsson
Magnus
har en Corvette C5 Z06 som svängjärn, med vagnbok för Roadsport A!
Bild
avatarfoto, Thomas Pihl, Göteborg

Fredrik H
Inlägg: 13
Blev medlem: tor jan 07, 2010 10:53 pm

Re: Locka nya förare.

Inläggav Fredrik H » sön okt 17, 2010 1:46 pm

Kanonbra att du ger dina synpunkter Magnus! Det är precis den här dialogen som behövs! :)

SPVM har ett kanonkoncept men jag tror det vill till lite nytt tänk för att vi skall ha fulla i heat i alla klasser. I min värld är amatörracing med sportvagnar så kul att det borde vara kö för att få vara med! Att det nu börjar föryngras en del och att man börjat diskutera SPVM på allvar ute på nätet och i forum mm tror jag är jättebra. Medelåldern är och har varit ganska hög (inget fel i det men det skall vara en mix) och SPVM har haft en ganska låg profil ute på nätet då förarna inte tillhört "chatgenerationen".
MX-5 Cup (och roadsport C) framgång beror i mina ögon på en hemsida med ett forum och en kärna handfull entusiaster som berättar om Cupen ute i garagen och på nätet, det har visat sig att så mkt mer behövs inte. Entusiasm smittar av sig och då går inte krypa in i garaget på vintern och hålla sig för sig själv. Tala om vad ni håller på med, ta bilder och berätta i byggtrådar, dra i era kompisar, det funkar!! :)

/Fredrik


Återgå till "Börja tävla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron