SSM Knutstorp eftersnack Racerapport

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Michelingubben

SSM Knutstorp eftersnack Racerapport

Inläggav Michelingubben » sön jul 11, 2010 2:01 pm

Race rapport MSCC SSM Sportvagnsmeeting Knutstorp 2-4 Juli 2010

Började semestern redan på torsdagen för att traila upp bilen till knutstorp på torsdagen 2 Juli
Fick en bra plats att ställa bilen på bredvid Joachim Granfors och Kent "smörgåsnisse" Hellqvist

Fredagens fria träning gick bra men tiderna var inte på topp åkte på 1.10 tider men bilen gick bra

Till tidsträningen på lördagförmiddagen fylldes i stort sätt bara på bränsle

Iväg gick det men sedan började bilen att missa för att stanna helt ute på banan på NGK krönet, snabbt ur bilen, tänk-tänk, lyckades putta bilen ut i det mjuka gräset bredvid banan innan övriga bilar åkt varvet

In i säkerhet bakom räcket, ganska snart dyker en bärgare upp och tänker bärga bilen under pågående tidsträning, lite stress men bärgarna drar mig under dödsförakt av banan in i depå

Bensinpumpen hade stannat, hade samma problem efter Hyllinges KM två veckor tidigare men jag trodde att jag fixat problemet men tji fick jag

Finner felat, en svag plusledning till pumpen var problemet (hoppas jag)

Jag fick alltså ingen tid för racet och anhöll hos tävlingsledaren att få starta sist, fick OK av Robin Wachman

Race 1
Lördagen 3 Juli ca 14.00

Startade som nummer 15 av 16, en bil var efteranmäld, blandad klass med både Roadsport A och B

Varmt som tusan, så jag sänkte hjultrycken ca 1hg dvs ner till 1kg kalltryck

Fick en kanonstart, åker förbi tre ev fyra bilar innan Ronny Petterson kurvan

Åker förbi ytterliggare fyra bilar och går i mål strax bakom de villt fajtande Roadsport B Caterhammarna med Anders Eriksson och Magnus Dahlin bakom rattarna, kul att se deras fajt med ständigt växlande positioner framför mig
Jag nådde desvärre inte ända fram till dessa gentlemän men tog in 15-20 meter per varv, saknade två meter till Magnus och fem sex meter till Anders vid målgång
Min kamera funkade dessvärre inte, handhavandefel

Skitkul race då jag fick göra många omkörningar, fick dessutom till en hyfsad tid ca 1.09.5 (Pb 1.07.8 SSM 2009)

Race 2

Söndagen 4 Juli ca 11.30

Varmt

Får till en hyfsat bra start, dock med hjulspinn, lite het på gröten

Åker förbi Bo Johansson före Ronni Petterson och blir strax omåkt av Magnus Dahlin

Ökar snabbt farten så jag passerar Magnus igen, minns inte exakt var, Bo ligger bakom och pressar och efter två varv passerar han mig dessvärre i slutet på rakan, Bo kör minst sekunden snabbare än mig
Håller min åttonde plats i mål men Magnus och Anders kryper nära, de åker fort i Roadsport B, eller så åker jag långsamt i Roadsport A ;-)

Nisse vinner förtjänstfullt Race 2 på en bra tid

Kanonhelg Varmt Varmt var helt matt efter Race 2 men åkte ändå ner och körde publik en halvtimma

Förbrukade åtta 1.5 liters flaskor med dricka torsdag till lördag

Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Återgå till "Roadsport"