Roadsportreglementet 2010-2012

Allt som rör Roadsport
Niklas Falk

Roadsportreglementet 2010-2012

Inläggav Niklas Falk » lör nov 01, 2008 4:43 pm

Arbete har pågått för att testa fram ett alternativt sätt att beräkna motoreffekter för trimmade motorer.
Bifogade dokument är situationen 2009-03-07 och det finns många småsaker som man kan diskutera inför kommande period.

Det är dock helt klart att effektberäkningen har blivit riktigt bra med väldigt små avvikelser till kända effekter. Tom högvarviga MCmotorer får riktigt rimliga värden.

Att vi dessutom lagt till laddtryck i formeln gör att vi öppnar för fler lagomtrimmade turbomotorer utan att man ska vara rädd för "300 litershästar".

Maximalt varvtal och Maximalt laddtryck skall intygas på vagnsdeklarationen, loggning kan ske om det blir tveksamheter och om det blir riktigt hård strid så kan varvstopp och övertrycksventiler införas. Ingen av dessa lösningar är direkt komplicerade eller dyra. Att börja med intygade tror jag räcker långt.

Wankel har ändrats till volymfaktor 1.5 och räknas som en flerventilsmotor, enkelt och rakt. Tillåten trimning är endast modifierade original portar (s.k Streetportning), inga nya portar mao ("bridge" eller "monster").
Bilagor
Beräkningseffekter,Roadsport 2010-12.xls
Excelark med beräkningsmall och exempel
(92 KiB) Nerladdad 579 gånger

Niklas Falk

Re: Roadsportreglementet 2010-2012

Inläggav Niklas Falk » mån sep 14, 2009 8:39 pm

Nu finns det ett renskrivet förslag till reglemente för 2010-2012
Slutförslag skickat till SBF 2009-11-30

Det finns även ett påbörjar tolkning/förklarings-dokument som kan hjälpa oss att kontinuerligt förtydliga det vi vill med reglementet (men det är fortfarande texten i reglementet som styr formellt)
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/R ... kument.doc

Jag har även försökt att få till en vagdeklarationsmall, men den är inte 100% färdig än (webbsideinfon är inte klar, men resten fungerar, tror jag)
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2010.xls
Tanken här är att man ska kunna deklarera två medeldäcksbredder om man så önskar, detta för att kanske förenkla.
Men avsikten är inte att tvinga fram dubbla däcksuppsättningar och barlastvikter till det, vi testar på tok för lite för att optimera på det viset.

Robert Gustafsson

Inläggav Robert Gustafsson » tor sep 17, 2009 5:39 pm

Hur ska man hantera om man andvänder den gamla Ginetta G20 cup motorn?
Det är en orginal 115hk 1800 Zetec med ett Ginettabyggd plenum med ett orginal Ford gasspjäll.
Enligt både gamla och nya reglementet ska den räknas som trimmad eftersom den är ändrad efter gasspjället.
Den ger mer effekt än 115+5% men betydligt mindre än när det räknas som trimmad.
Jag tror det kan vara intressant med en beräkningsmodell där man andvänder en orginal modern motor med bara ombyggt insprutnings system.
/robban

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån sep 21, 2009 12:45 pm

Robert Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara intressant med en beräkningsmodell där man andvänder en orginal modern motor med bara ombyggt insprutnings system.
Jo, det finns ganska många fall där det finns intresse att ändra lite grand för att knö ner motorer i trånga motorrum. Det finns tom viss acceptans från SFRO att ändra tex plenum för att få plats med motorn (flytta spjället tex för att slippa suga kupéluft).

Men det blir lite krångligt om man öppnar den möjligheten eftersom man får tänka på att det skall gälla generellt. Att då en plenumoptimerad motor (eller byte till individuella spjäll) ska få nåt specat tillägg blir lite knepigt. Vi har iaf inte tittat på det denna gången.
Det finns ju dessutom så många olika sätt man kan göra det på men kanske 20% för att få pilla fritt på utsidan toppen (insprutning, förgasare, whatever) istället för innan gasspjäll? Men sen ska man få in överladdade motorer också...

Jag tror detta får vänta tills nästa treårsperiod (men glöm inte bort det), det är tillräckligt trevande att börja med använt varvtal och laddtryck (som det skall tas fram loggningsutrustning till).
Men om det finns nån rimligt reproducerbart tillägg för modifierade luftkanaler mellan spjäll och insugspackning (för allt från Ford Crossflow till MC-motor till V8or) så kanske man kan fundera på det under de kommande åren.
Men man får tänka på att det skall vara rimligt jämnt mellan en trimmad motor beräknad till "180hk" och en omodifierad som med tillägg tilldelas "180hk".

Har du räknat på vad motorn ger med sitt nuvarande varvtal i det nya reglementet? Insprutningen ställer naturligtvis till det men det kanske går att hitta kammar som ger lite mer moment hela vägen som det inte blir så långt ifrån (men jag antar att det inte bara är effekten du vill ska vara rätt, det kanske är låg vikt i B du är ute efter)?

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » mån sep 21, 2009 7:15 pm

Går det inte att lägga in i reglementet att specialfall kan hanteras individuellt?
Lösningar som utan tvekan inte gynnar bilen borde väl ändå kunna godkännas, att som i detta fall kanske behöva såga sönder bilen (huven) för att kunna åka när alla vet att att han inte gynnas av sitt nuvarande system känns knappast smart?
Borde kanske klassas in under "undvikande av kostnadsdrivande modifieringar" som är en av huvudsyftena.
Senast redigerad av 2 Kimmen, redigerad totalt 0 gång.
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Robert Gustafsson

Inläggav Robert Gustafsson » mån sep 21, 2009 7:25 pm

Målet är att klassa ner till B.
Enligt det nya, 1800cc 6500rpm ger 166,5 hk vikt 866kg 40 kilo mer än vad jag väger idag.
Det gamla modifierat 179,8 hk och 935 kg det är ännu sämre
Orginal 115+5% 120,8 hk 628 kg det är bra men det är inte troligt att man kan komma ner i den vikten.

Jag tror att enligt obekräftad källa gav den motorn i Ginetta G20 136 hk.
Skulle man räkna enligt 115+20% för ett modifierat insug med orginal spjäll 138 hk och 718 kg vilket är bra.
20% är ett rätt stort påslag för att bara ändra efter spjället.

/robban

Robert Gustafsson

Inläggav Robert Gustafsson » mån sep 21, 2009 7:50 pm

Niklas Falk skrev:Jag tror detta får vänta tills nästa treårsperiod

Nja, det är ett nytt tänk i reglementet, och nya infallsvinklar bör nog diskuteras vidare.

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis sep 22, 2009 7:51 pm

* Hur är det med Ginettaspecen, finns den nedskriven så man kan kontrollera mot den?
* Finns effektuppgiften från opartisk källa (helst nån med lite större trovärdighet än "Bosse Bildoktorn", dvs enkel egen dyno räcker inte)?

Om de två ovan är uppfyllda så kan man ju diskutera om man vill ta det som en specifikation likande de från Cosworth och Caterham som används idag. Det skulle fungera så länge som det Ginettabyggda plenumet är nåt som man kan anse vara specat (dvs de är alla lika och det går att se om de maskinbearbetats, helst egen gjutning mao).
Att den verkliga effekten i Ginettorna verkade variera en hel del är ju "charmigt Brittiskt" och inget vi kan ge varken avdrag eller tillägg för. :)

Att ge 10% eller 15% extra för modifiering mellan spjäll och topp (skulle täcka modifieringar på överladdade motorers trycksida också) kanske är nåt att fundera över. Men 180hk skall ju helst ge liknande prestanda oavsett vilken variant det är (och med detta blir det ännu fler).

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån okt 26, 2009 9:05 pm

Hai Niklas

Ser att Ginettamotorn är en 115 hästarsmotor, har en sån under bänken
Får väl kolla kammarna som sitter i den

Ett originalsprut på den och ett styrsystem skulle bli en perfekt Roadsport B motor för mig, 628kg

Ginettas insprut är ett grovt tillyxat insprut, liknar mest nån svetsövning med överblivna rördetaljer, en fläns och fyra gummislangar

O du

Fick du sänt in dispansansökan för Katten för 2010, ser inget i Tekniska nämndens protokoll från den 10/10 2009

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis okt 27, 2009 8:21 am

Michelingubben skrev:Fick du sänt in dispansansökan för Katten för 2010, ser inget i Tekniska nämndens protokoll från den 10/10 2009
Tekniska är påminnt, ansökan skickades in innan Falkenberg.
Jag har iofs inte fått nåt kvitto på att de tagit emot mailen (skickat till ordförande och sekreterare i nämnden).

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån nov 30, 2009 12:26 pm

Hej Niklas

Brådskande

Har försökt telefonera dig några gånger

Tekniska utskottet har INTE fått in nån dispensansökan vad gäller katalysator
Till vem har du sänt denna ansökan
Hultqvist Teknik Kansliet är bortrest, går inte att nå på telefon

Ser till min förvåning att jag nästa år endast får åka på 185or mot tidigare 195or, tävlingsvikt 638kg
Kanske vartalet 7000 på motorn ändrar på detta faktum??

Verkar vara ett gamalt beräkningsark utan varvtal som du lagt ut??

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » ons jan 06, 2010 10:21 pm

Diskussion!!

Skriv gärna genmäle

Har haft ett LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅngt samtal med Niklas Falk som är pappa eller nåt till de ändringar somnu genomförs i reglementet

Hela första delen i Roadsportreglementet har tjänat ut
Jag frågade Niklas om hur många av Roadsportbilarna i SPVM som körs till och från banorna på egna hjul, det är totalt en 3-4 stycken av ett 30tal bilar

Roadsportklassen har mer och mer blivit en Racingklass i stället för tvärtom som jag ser det

Om vi tar Dogboxlådan först så kan jag väl hålla med att man inte växlar sådär mycket snabbare med en dogboxlåda än en synkad låda och de beräkningsmässigt bör vara lika MEN dogboxlådor är dyrare än synkade lådor i inköp och därför kostnadsdrivande

Niklas är till och med inne på att öppna upp reglementet vad gäller motorer i standardbilarna så att man skulle få sätta in 1,8 liters Mazdamotorer i stället för 1,6 liters UTAN att registreringsbesiktiga om bilarna (registreringsbesiktning av en sådan bil är troligen omöjlig)

Om han öppnar upp här så öppnar man också upp för att andra bilar skulle kunna byta motorer utan regbesiktning ex Sevenbilar

Om du hade en 1,6a och du hade övervikt så bara släng i en större motor, bara du anger den nya effekten i vagndeklarationen (och volymen i vagnboken)

Jag kan se det vattnas i munnen på många Roadsportåkare

Niklas talar hela tiden i termer av att om man öppnar upp reglementet så får man fler åkare i klasserna, jag anser att det blir precis tvärtom, tuffare klasser (och dyrare) blir färre deltagare

Kom gärna med synpunkter på mitt inlägg

Mera kommer

/ Bengt Metz, nu med 2 liters Zetec men vete fan om det inte blir en 2 liters Hondamotor om Niklas tolkningar vinner gehör
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tor jan 07, 2010 10:01 am

Jag frågade Niklas om hur många av Roadsportbilarna i SPVM som körs till och från banorna på egna hjul, det är totalt en 3-4 stycken av ett 30tal bilar

Varför ska man köra till tävlingen? Var ska fru och barn sitta då?

Om vi tar Dogboxlådan först så kan jag väl hålla med att man inte växlar sådär mycket snabbare med en dogboxlåda än en synkad låda och de beräkningsmässigt bör vara lika MEN dogboxlådor är dyrare än synkade lådor i inköp och därför kostnadsdrivande

Tror att en ny tätstegad drevasts till den synkade lådan ger mer i tid och kostar mer och kommer vara godkänt ändå...

Niklas är till och med inne på att öppna upp reglementet vad gäller motorer i standardbilarna så att man skulle få sätta in 1,8 liters Mazdamotorer i stället för 1,6 liters UTAN att registreringsbesiktiga om bilarna (registreringsbesiktning av en sådan bil är troligen omöjlig)

Vad är det för dåligt med det? Är väl bara en skrivbordsprodukt. Jag är ganska övertygad om att det går att regga om en Miata med 1,6 till 1,8l, men som du skriver ska man försöka hålla borta kosnadsdrivande modifieringar och det talar för att man borde kunna slippa regbesiktning i ett sådant fall.
Du har väl bytt motor själv, och kanske varit mer gynnad än en Miata ägare vad gäller vilka regler som gäller vid regbes.

Frågan är väl kanske, vad är viktigast? Att alla bilar till punkt och pricka stämmer med regbeviset (även rätt bromsok) eller att angiven effekt överensstämmer med vagndeklarationen?

Tror man ska vara öppen inför framtiden, min gissning är att det kommer komma fler gatbilsklasser som kanske inte bara tillåter sportbilar.

O du Bengt, du vet väl att 100 Honda hästar är 140 Fordhästar... 8)

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » tor jan 07, 2010 5:55 pm

Tar sista frågan först nämligen vad det är för dåligt med att peta i en annan motor och låtsas som det regnar

Ett sådant tilltag ger ALLA roadsportåkare möjlighet att byta motorer hejvilt, anser vi / du att det är helt ok??
Helt plötsligt kanske alla sevenbilar åker med Honda S2000 motor eller ännu modernare motor med ännu högre litereffekt

Antar att du som jag har registrerat din bil med den motor som du tävlar med??

Var tar då den vägregistrerade bilen vägen??

Roadsportklassen är INGEN racingklass

Resonomanget kring Doggbox / Synkad låda har med kostnadsdrivningen att göra, skillnaden i pris mellan en ny synkad Type 9 5 petad Fårdalåda och en Dogboxad är ca 15000kr, kanske en spottstyver för dig men i min Racebudget ger dessa pengar MINST 3 uppsättningar däck ca 1.5 års tävlande i mitt fall

De Miataförare som önskar åka med 1,8 liters motor får ju köpa en sådan bil, på köpet får man högre vikt
och kanske bättre bromsar??

Och varför skall du och frugan och ungarna kunna åka till banan i bilen, jo just för det är en Roadsportbil
och inte Racingbil

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » tor jan 07, 2010 10:41 pm

Alla behöver naturligtvis inte tycka lika.
Hur stor fördel anser du att det är med dogbox? Bara för att man inte straffas behöver man inte ha en.

Och varför skall du och frugan och ungarna kunna åka till banan i bilen, jo just för det är en Roadsportbil
och inte Racingbil

Menar du att jag ska skjutsa ner en i taget? Det är ingen 4-sitsig bil vet du.

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » tor jan 07, 2010 10:50 pm

VA!!

Inte fyrsitsig :lol:

Trodde det var en Westfield fourseater

Tycker du att det är helt OK att hinka i vilken mölla man vill, bara att skriva in det i vagndeklarationen??

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Fredrik H

Inläggav Fredrik H » tor jan 07, 2010 11:43 pm

Vet inte riktigt vad jag skall svara annat än att jag är förbryllad! :shock:

Jag har köpt in en miata årsmodell 92 som är reggad med 1.6a men den har idag en trimmad 1.8 under huven.
Vidare har jag redan en Miata från 94 med en orginal 1.8:a under huven (den bilen jag tävlat med 08 samt 09).
Min tanke inför sommaren är att svitcha motorer mellan dessa två bilar och låta den svarta 94:an gå i Roadsport B samt den röda 92:an gå i Roadsport C, detta då den svarta har ett bättre chassi och därmed lämpar sig bättre för Roadsport B.
Detta innebär att 92:an där regpapperna säger 1.6 skulle få en orginal 1.8 under huven. Det enda av betydelse som skiljer mellan en 92:a 1.6 och 94 1.8 är drivlinan, så detta motorbyte blir ju som att fysiskt förvandla 92:an till en godkänd MX5:a från 94-97.

Innan jag bestämde mig för att göra detta motorbyte frågade jag SPVM om det var ok och fick då ett positivt besked eftersom motorerna tillhör samma familj och man utan problem rinner igenom bilprovingen då motorerna ser i princip identiska ut. Detta förutsatt att jag skriver 1.8 i vagndeklarationen.

Nu vill jag !#!¤¤%¤&%&/()= veta vad det är som gäller!! :evil:

Vet att det förutom min bil finns minst en 1.6-bil som skall köras med 1.8:a nästa år, så rent konkret tappar SPVM 2 bilar om ni helt plötsligt inte tillåter detta.

/Fredrik Henriksson

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre jan 08, 2010 12:02 am

Hai Frerik

Var i reglementet finner du att du kan byta motorer utan att registreringsbesiktiga??

Isåfall finns det massor av Sevenåkare som regat om sina bilar helt i onödan

Skiljer det inte 2 generationer mellan din 1,6 motor och 1,8an, kan du byta ex vevaxlar mellan dessa motorer, finns det några gemensamma mekaniska delar intern??

Jag vet att Niklas har underförstått nickat godkännande till dessa motorbyten i samtal men det finns inget stöd för detta i reglementsförslaget som är inlämnat till SBF

Jag är inte ute efter att ställa till skit för dig eller någon annan men jag tror inte att någon sagt till dig att det är helt OK att skyffla i vilken motor du vill i en registreringsbesiktigad bil

Att som Niklas mfl gör luta sig på att man för Bilprovningen bakom ljuset genom att inte deklarera att man bytt motor i sin bil handlar ju inte bara om Gentlemens agreement utan det är ju ett direkt bedrägeri

Jag anser i alla fall att byter man motortyp så skall bilen registreringsbesiktigas med den utbytta motorn inskriven i registreringspappern

Om tolkningen att det är OK att byta motor utan regbesiktning skulle bli regel då tror jag att man dödar Roadsportklasserna

Man kan ju köra Racing i många andra klasser

eller??
O du Henrik

Fattar ingenting av ditt resonomang ang motorbytena,
du kan väl köra med 1,6 i Roadsport C och 1,8an i Roadsport B kanske med trimmad motor

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Fredrik H

Inläggav Fredrik H » fre jan 08, 2010 12:51 am

Michelingubben skrev:
Fattar ingenting av ditt resonomang ang motorbytena,
du kan väl köra med 1,6 i Roadsport C och 1,8an i Roadsport B kanske med trimmad motor

/ Bengt Metz

Nu har jag ingen 1.6motor liggandes utan endast två 1.8:or dvs de som sitter i respektive bil. Och jag tänker inte köpa en motor till, isf kör jag inte bilen alls i år.

Nej, det skiljer inte 2 generationer på 1,6 motorn och min 1.8:a då 94:an var den första med 1.8 och därmed var den första generationens 1.8. Designmässigt är de två motorerna lika förutom att allt är några mm större/längre i 1.8:an. En motor som likaväl kunde sålts med bilen skiljer sig stort mot en Seven när det gäller att rulla igenom besiktningen. En seven har ju ingen "standard" motor och det är svårt att jämföra med ett motorbyte i den.

De tillhör samma serie enligt Wikipedia i alla fall. B-series. http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre jan 08, 2010 1:17 am

Hai igen Henrik

Jag är bedrövad över att Niklas tycker att det är OK att byta motorer

Om nu regeltolkarna tycker att detta är OK så skall det stå i reglementet annars kan man ju gör vad man vill
och detta gäller då förståss alla Roadsportbilarna även sjuor

Kan riktigt se det vattnas i munnen på Fieroåkare (som har 150-200kgs övervikt) kanske MR2 åkare, det lär väl finnas Toyotamotorer som lätt kan glida ner i en sådan bil så vikt effekt förhållandena blir ideala, Porcheåkare har väl en del att välja på också

Standardtolkning är väl alltid att står det inte att det är tillåtet så är det förbjudet

Ha de

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Återgå till "Roadsport"