Roadsportreglementet 2010-2012

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Michelingubben

Re: Roadsportreglementet 2010-2012

Inläggav Michelingubben » mån feb 22, 2010 10:53 am

OK ett beslut är fattat

Bra eller dåligt får framtiden utvisa

För egen del tror jag att detta var ett dåligt beslut, hur många av dessa sju mångåriga förare kör Miata??

Jag tror som Joachim Osbeck att proppen är utdragen ur badkaret och att motorbytena samt därefter följande bedrägeri vad gäller likhet med registreringsbevisen kommer att göra att Roadsport klassen totalt kommer att spåra ur
kanske tom försvinna

Beslutet gäller ju Alla bilar inte bara Miata

Det finns många förare som lagt ner ett stort och dyrt jobb på att registreringsbesiktiga sina bilar vid motorbyten
men det är tydligen detta som man menar är kostnadsdrivande i Roadsport och att i första hand Miataåkare skall undantas

Kul att veta att alla fyrcylindriga motorer är lika samt att en BMW V8 kanske är lika med en Chevrolet V8, vem ser skillnad, V8 som V8

Sänder per omgående en förfrågan till regelkommitén om det är OK för mig att stoppa i en Duratec i stället för Zetecen

/ Bengt Metz
Senast redigerad av 1 Michelingubben, redigerad totalt 0 gånger.
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Robert Gustafsson

Inläggav Robert Gustafsson » mån feb 22, 2010 11:12 am

Hade inte möjlighet att närvara på årsmötet eller under diskutionen för att tala för eller emot. Hade jag varit med skulle jag röstat för, och beslutet fortfarande varit enhälligt.
/robban

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 22, 2010 2:02 pm

Michelingubben skrev:Kul att veta att alla fyrcylindriga motorer är lika samt att en BMW V8 kanske är lika med en Chevrolet V8, vem ser skillnad, V8 som V8
Alla motorer med samma cylinderkonfiguration har inte samma tillverkare... BMW och Chevrolet stavas iaf lite olika.

Observera att inte en enda bokstav i reglementet har ändrats, bara en fråga om att vi inom förarföreningen kommit överens om en liberal tolkning av ordet "motortyp".
Andra tävlingsorganisationer som kör efter Roadsportreglementet (diverse klubbracing) kan göra sina egna bedömningar (ned till decimal i tillverkarkod och packningsmaterial om de vill).

Vill man få tydliga beslut som rymmer den flexibilitet som önskas så blir oftast ramen ganska rymligt tilltagen.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån feb 22, 2010 2:39 pm

Observera att inte en enda bokstav i reglementet har ändrats, bara en fråga om att vi inom förarföreningen kommit överens om en liberal tolkning av ordet "motortyp".
Andra tävlingsorganisationer som kör efter Roadsportreglementet (diverse klubbracing) kan göra sina egna bedömningar (ned till decimal i tillverkarkod och packningsmaterial om de vill).

Ursäkta men är det upp till varje tävlings-org att tolka ett reglemete hur man vill ? Kan väl inte vara rätt ?
Dvs ex MCSS/SVKG eller andra kör en variant och SPVM en helt annan av, blir lite skumt ? Är det inte bättre att skriva in denna liberala tolking se det blir lika rakt över och tydligt (behovet finns ju uppenbart) - tror du inte det blir mest rättvit mot aktiva oavsett var det körs ? Aktiva är ju oftast i båda seirer och kör enstaka tävlingar i respektive serie.
Sen får man som aktiv gilla läget oavsett vad man tycker :roll:

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån feb 22, 2010 3:06 pm

Hej alla

Håller med Joachim även att jag får gilla läget

Niklas argumentation är tunn vad gäller fabrikat på motorer

Duratec = Ford = Mazda eller??
Sigma = Ford = Yamaha eller ??
eller hela GM segmentet

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 22, 2010 3:44 pm

10:58 fick jag positivt besked från SPVMs styrelse:
"Ok med motorbytet."

"Motorfabrikat" kan vara lite luddigt ibland, visst. Dyk upp med ditt exempel så får vi se om du får köra inom tävlan.

Att olika organisationer gör olika bedömningar utgående från samma text är väl inget konstigt?
Om alla varianter som skall möjliggöras skall specas i varje detalj (för att undanröja tolkningsutrymme) så blir det en ganska lång text, eller en text per bilmodell/variant.
Den gamla "Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning." är ju en sådan underbar tolkningstext som två personer alltid kommer att ha olika åsikter om, varför skulle då två, tre, fyra frikopplade organisationer nödvändigtvis vara 100.0% överens?

Tom tighta reglementen som GrpN och AppK är ju ganska tolkningsbart och tillämpningen varierar från land till land. Jämförelsevis är ju Roadsportreglementet väldigt löst definierat för att kunna rymma de olika lösningar vi vill kunna ha med.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån feb 22, 2010 4:17 pm

Nu gör du det lite för lätt för dig Niklas och bollar tillbaka till den aktiva som skall stå med osäkerheten inför vilken arrangör han kör för i en så central sak som vilken motor han får köra med ? Vilket annat motorreglemete finns den tolkningsfriheten ? Tror ingen vill ha den friheten att tolka detta hur man vill :shock:

Lägg in denna raden med några exempel
"Motortillverkare och cylinderkonfiguration enligt registreringshandlingar"

Men denna raden kan väl inte vara så tolkningsbar på olika sätt ?
"Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning

Sen för att vara personlig så lägger jag gärna in en Toyota i Elisen om några år och åker A men om jag fattar det rätt är det inte OK för jag har Rover som ursprungs-config (Lotus blandar mellan dessa motorer) - då kan jag tycka det är märkligt att en Miata -90 får lägga en en NB 2005 sport motor ( eller t.o.m en NC motor även om det blir svårt) men jag får inte m.a.o köra min hobby vidare med en Toyota ? Tror det finns fler exempel som detta

För att vara rättvist borde denna raden ändras till (förslag) - eller ?

"Motortillverkarna inom modellen och cylinderkonfiguration enligt registreringshandlingar"

Bra att denna dikussionen är igång nu så det klaras ut :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 22, 2010 4:51 pm

Josen skrev:Nu gör du det lite för lätt för dig Niklas och bollar tillbaka till den aktiva som skall stå med osäkerheten inför vilken arrangör han kör för i en så central sak som vilken motor han får köra med ? Vilket annat motorreglemete finns den tolkningsfriheten ? Tror ingen vill ha den friheten att tolka detta hur man vill :shock:
Jo, det är simpelt att komma framåt om man ska ta full hänsyn till de klubbar som hänvisar till delar av reglementet (som fö är inskickat till SBF sen flera månader tillbaka).
Tänk på att tex MSCC inte använder 100% av Roadsportreglementet, skulle texten ändrats så finns det absolut ingen garanti att bedömningen hade blivit densamma i alla fall. Det är lite olika målsättningar/syften och det behöver inte vara en nackdel generellt.

Nuvarande reglementestext i 6.3 har fungerat länge både för Omodifierade och trimmade motorer och kommer göra det länge till.

Nyckelordet är ju "får köra med", det är ju inte "måste köra med". Dvs du kan fortfarande hitta lösningar som fungerar inom flera olika tolkningar (som tex helt original).

"Fritt om godkänt av AB Svensk Bilprovning" syftar till kontrollbesiktning (som ju är det som bilarna skall klara i tävlingsskick med några avsteg). Vad är "godkänt" eller inte "godkänt" i det avseendet är inte solklart som jag ser det?
Dämpare/fjädrar verkar vara friare i de flestas ögon än bromsar, trots att det är samma text, är inte det en skillnad i tolkning?

Att Lotus har använt lite diverse motorer i sina modeller igenom åren kan ju ses som ett dilemma/orättvist men eftersom det är en tolkning (och inte ett omskrivet reglemente) så finns det ju alltid en möjlighet att skicka in en förfrågan när det bli aktuellt. Nu ses det säkert inte så av alla men jag ser exakt detta som ett exempel där flexibiliteten som önskas är jättesvårt att skriva ner i text eftersom det alltid finns fall som faller utanför en vacker text men som man vill ha med.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån feb 22, 2010 5:17 pm

Jo, det är simpelt att komma framåt om man ska ta full hänsyn till de klubbar som hänvisar till delar av reglementet (som fö är inskickat till SBF sen flera månader tillbaka).

Ja men vem säger att saker skall vara simpla ? Här har ju uppståt ett spörsmål om otydligheter då måste det väl klaras ut även om ett dokument har skickats till SBF - är väl inte huggit i sten för det. Bara att skicka in ett nytt ?

Tänk på att tex MSCC inte använder 100% av Roadsportreglementet, skulle texten ändrats så finns det absolut ingen garanti att bedömningen hade blivit densamma i alla fall. Det är lite olika målsättningar/syften och det behöver inte vara en nackdel generellt.

Nej men ett reglemete sätter väl målsttningen vart man vill ? Här är det ju klockrent tiderna förändras, saker utvecklas då får man utveckla målsättningen mot det ? Vad skall man ha regalement till annars ?

Nyckelordet är ju "får köra med", det är ju inte "måste köra med". Dvs du kan fortfarande hitta lösningar som fungerar inom flera olika tolkningar (som tex helt original).

Vad menar du ?
Nuvarande reglementestext i 6.3 har fungerat länge både för Omodifierade och trimmade motorer och kommer göra det länge till.

Tycker du det efter detta tjafset och ständiga frågorna om vilka motorer som får användas ?

...så finns det ju alltid en möjlighet att skicka in en förfrågan när det bli aktuellt.

Just detta som ett klart reglemete hjälper till med. Vad vill regelmetet över tid ?
- Skall det frågas varje gång ?
- Vad är ansatsen ?
- Vågar jag köpa en Toyota (kanske duratec) motor - får jag köra med den i SPVM och MGCC ?
- Ändras detta mellan åren ?

Du ser det håller inte Niklas - uppdatera dokumentet/reglemete där detta klargörs är det rätta
Jag har inte råd att testa mig fram vilka drivlinor om gäller på årsbasis baserat på dags-humör hos SPVM/MGCC :shock:

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån feb 22, 2010 6:53 pm

Hai

Håller med Joachim O igen

För egen del har jag sen åravis tillbaka sagt att man måste skriva in i reglementet de faktiska tolkningarna ex att byte av hjulupphängningar med tillhörande annordningar, bromsar, uppstyvningar av schassier med fullburar och nu motorer

En viss feghet insmyger sig härvidlag, är det månne för att det på alla dessa punkter tummas på Roadsporttanken dvs att man åker med en gatbil på banan??

Tom jag har blivit så avtrubbad att jag vid senaste besiktningen glömde att påpeka för besiktningskillen att jag inte längre har de ursprungliga bromsarna på SNO766, fy skäms Bengt

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Dennis K

Inläggav Dennis K » mån feb 22, 2010 7:02 pm

Josen: MSCC kör klubbracing enligt egna regler där man - nu - till stor del använder Sportvagnsreglementet som grund, men en hårdkodad tolkning i Sportvagnsreglementet innebär inte att MSCC inte kan göra undantag - som t ex att de omdiskuterade motorbytena inte accepteras av MSCC. Ta t ex texten om att passagerarstol får demonteras.

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån feb 22, 2010 7:03 pm

Hej igen

Jag måste även kommentera Niklas argumentation att MSCC inte har SPVMs reglemente

Detta gäller eftermonterad vinge och diffusor samt att passagerarsätet måste finnas på plats
Men detta visste säkert Niklas sedan tidigare, i övrigt gäller SPVMs reglemente

Blir väl lite surt för SPVM åkare som bytt motortyp om de vill köra MSCC och MSCC bestämmer sig för att inte tillåta detta iheller

Åka utom tävlan brukar dock vara OK

Tiden får visa hur det blir med detta

Följden KAN ju bli att MSCC åkare inte anser att det är lönt att deltaga i SPVM då man inte har bytt motortyp i sin bil
jag menar att beslutet kan bli kontraproduktivt i stället för tvärtom

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån feb 22, 2010 7:20 pm

Josen: MSCC kör klubbracing enligt egna regler där man - nu - till stor del använder Sportvagnsreglementet som grund, men en hårdkodad tolkning i Sportvagnsreglementet innebär inte att MSCC inte kan göra undantag - som t ex att de omdiskuterade motorbytena inte accepteras av MSCC. Ta t ex texten om att passagerarstol får demonteras.

Detta gäller eftermonterad vinge och diffusor samt att passagerarsätet måste finnas på plats

Detta är enkla saker att plocka av/på men när det gäller skiljelinjen mellan vilka motorer som får komma i måste väl detta klargöras i reglementets texten eller så får praxis i SPVM gälla andra men det kan i alla fall inte ändras på årsbasis/tyckande/humör - kan väl inte vara rimligt att jag som aktiv skall få två olika besked från SPVM eller MGCC i så central fråga ? Är inte SPVM klubb-racing ? Vad skiljer dessa åt per definition ?

Nä Niklas får nog vara så snäll och uppdatera reglementet texten/se till att praxis används och inte skjuta över det på användaren. MGCC är ju central arrangör stark sportvagnstradition så det känns märkligt om det skulle skilja här :shock: Samma folk i dessa kretsar eller ?

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 22, 2010 9:07 pm

Michelingubben skrev:Jag måste även kommentera Niklas argumentation att MSCC inte har SPVMs reglemente

Just det, inte till 100.0%
Har du koll på hur Alfaklubben och Porscheklubben använder Roadsportreglementet?

Bedömningar kan vara olika precis som du säger Bengt.

Vill man ha med textändringar till reglementet så finns det en process för det, nästa deadline borde vara under andra halvåret 2012.

Och nä, SPVM är ingen klubb ansluten SBF, det är en förarförening som sköter Sportvagnsserien, som består av tävlingar som arrangeras av diverse klubbar, en av dem är MSCC.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » mån feb 22, 2010 9:38 pm

Jaha för att sammanfatta detta då

I SPVM serien gäller tolkningen
Motortillverkare och cylinderkonfiguration enligt registreringshandlingar

Hur länge gäller denna tolkningen - och var/hur dokumenteras detta ?

Har du en Elise eller annan bil där det blandas av motorfabrikat i modellen är det "tuff shit" och det fråga till SPVM som gäller för ev motorbyte

Miator ( el likande ) kan köra på med vilken motor som helst i vilket chassi bara det är samma antal cylindrar i SPVM serien.

SPVM serien struntar i hur andra arrangörer tolkar reglementet. Speciellt aktuellt för oss som åker med MGCC elller SVKG tävlingar. Den enskilde för själv dra fram info från respektive arrangör sörja för att motor configen är OK.

Något intresse att förtydliga nuvarande reglementet rörande motorbyten finns inte från SPVM sida. Innebär det att 2012 finns inte det intresset heller ?

Som sista fråga vem ställer jag mina frågor till i SPVM om motorbyten rörande Elisen - är det du Niklas som är representant eller någon annan ?

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån feb 22, 2010 10:28 pm

Josen skrev:Som sista fråga vem ställer jag mina frågor till i SPVM om motorbyten rörande Elisen - är det du Niklas som är representant eller någon annan ?
Så länge som jag sitter som Klassrepresentat för Roadsport inom SPVM så är jag en av kanalerna, direkt till SPVMs styrelse går också (tex ordförande Jan Nordgren).

Bedömningen kommer med i protokollet från Jönköpingsmötet men förvänta dig inte en extrem marknadsföring av denna bedömning (precis som alla andra bedömningar/praxis tidigare). Men med i en nyhet kan det ju bli när protokollet är klart.

Den förändring som däremot förhoppningsvis kommer att marknadsföras lite är Modsports införande av standardmotorer (i reglementet), det kan vara en vitamininjektion (dvs Modsportbilar som håler en hel säsong).

Diskussionerna runt denna bedömning har breddat min kunskap om historiken om reglmentet ytterligare och det är inte lätt (ju mer man vet desto svårare blir det). Vi får väl se om det dyker upp nån 3,6L Boxster i A (1200kg med ABS)

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » ons feb 24, 2010 6:24 pm

Va f*n, inget tillägg för lustgas? Måste skaffa...*springer till affären*... :lol:
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons feb 24, 2010 8:45 pm

Kimmen skrev:Va f*n, inget tillägg för lustgas? Måste skaffa...*springer till affären*... :lol:
Lite mer realistiskt så är det ju inget tillägg för 4WD...
Din klumpeduns till Westfield kan ju behöva drivning fram också? :D

Men då får du inte köra Modsport (alla mynt har minst två sidor).

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » ons feb 24, 2010 8:45 pm

Kimmen skrev:Va f*n, inget tillägg för lustgas? Måste skaffa...*springer till affären*... :lol:

Kanske kommer det en störtskön tolking av reglementet här ;)

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » ons feb 24, 2010 9:31 pm

4-hjulsdrift ser jag inte som trimmning utan som viktning...
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Återgå till "Roadsport"