Roadsportreglementet 2010-2012

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Michelingubben

Re: Roadsportreglementet 2010-2012

Inläggav Michelingubben » fre jan 29, 2010 8:10 am

Till Kerra

Kan inte din motortyp alls men

Antar att vi talar OMODIFIERAD motor

Byte av motor som är identisk men har större volym lär väl aldrig varit nåt problem

Det nya är att man diskuterar byte till annan typ, dvs motor som inte har utbytbara delar

Du måste ange den nya effektsifran i din vagndeklaration och gör en ny beräkning

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre jan 29, 2010 8:11 am

Glassätaren skrev:För övrigt bör personer som inte tävlar aktivt vara de som är tongivande i reglementesförändringar / diskussioner

Förare skall bara användas som referenspersoner / bollplank

Kan hålla med om det, men vem betalar det kalaset?
Kan inte heller se att dom som varit med och satt ihop det nya reglementet tagit någon fördel av det, eller?
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre jan 29, 2010 8:38 am

Hej Joakim

Its not the Point

För övrigt undanber jag mig tillnamn, är bara måtligt förtjust i glass

Michelingubben är kanske ett mer OK tillnamn om nu mitt dopnamn inte duger

Bild från 2003
Bilagor
P1010014.JPG
Michelingubben
P1010014.JPG (214.63 KiB) Visad 3642 gånger
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre jan 29, 2010 7:21 pm

Michelingubbe eller GB-Gubbe... :roll: :wink:
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre jan 29, 2010 8:46 pm

Michelingubben skrev:Om vi tar Miatorna som exempel så kan man ju faktiskt hur enkelt som helst välja en årsmodell som har det vikt / effektförhållande som man vill ha, inte ta en tidigare lättare modell och sätta i en större motor
"Ta en tidigare lättare modell och sätta i en större motor"? Om du syftar på byte av 1.6 till 1.8motor i modellen NA (första generationens MX-5:a) så är det ju samma bil där endast motorn skiljer mellan 1.6 NA och 1.8 NA. (Visst bromsar och bakaxel skiljer med det är ju bättre grejer på 1.8:an så det ger ju en nackdel och knappast nån fördel vid motorbyte)
DET ÄR SAMMA BILMODELL DÄR BYTE AV DRIVLINA GER LIKA BIL OCH LIKA VIKT!!!

Och Bengt, du talar om farhågor. Jag ska dela med mig av mina...

Mina farhågor är att tjafs likt det du håller på med (och dess värre även jag när jag känner mig tvingad att bemöta dina argument då jag anser att du läser reglementet likt en fundamentalist läser religös text) verkligen är något som får aktiva att tappa sugen och nytillkomna att backa.

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » fre jan 29, 2010 9:42 pm

Hej Fredrik

Hoppas verkligen att reglementes diskussioner inte får aktiva att tappa sugen eller att nytillkomna backar

Jag har blivit klok på att denna fråga ang motorbyten på Miator är en "politisk" fråga och ingen reglementsfråga

Tjafs o Tjafs
Läsa reglemente som ??
Menar du att jag läser reglementet eller att jag inte läser det??
Är det inte bättre att från början köpa en 1,8 Miata om det nu är det man vill ha??
Varför tröttnar du och andra för man måste följa ett regelverk??

Mina farhågor är att tjafs likt det du håller på med (och dess värre även jag när jag känner mig tvingad att bemöta dina argument då jag anser att du läser reglementet likt en fundamentalist läser religös text) verkligen är något som får aktiva att tappa sugen och nytillkomna att backa.

Jag vet att min argumentering inte går hem i vissa Miatakretsar, de som ev håller med mig är nog tysta i ledet

Först vill jag annonsera att jag anser at Miatan och andra modernare bilar platsar kanon i Roadsport och är ett kanoninslag som en del i Roadsportåkandet och detta vill jag hemskt gärna att det skall fortsätta

Tycker att det gett ett driv åt Roadsport C och jag önskar att andra moderna bilar (Sport) skall följa efter

Dock är det så att Inga andra Roadpsortförare i Roadsport C än Miataförare har framfört att man vill byta till annan större motortyp för att det passar klassgänsen bättre eller??

Man får som jag ser det, banta ner bilen man har så gått det går

Byta bromsar, fjädring mm är ju OK så vitt jag förstår (även om det inte framgår av det tekniska reglementet)

Dennis K har i alla år sagt att det inte går att komma ner till klassgränsen med vikten, men Dennis är ju ofta långt fram på prispallen med sin överviktiga 1,6a

Vandra gärna vidare till Roadsport B, om du vill åka fortare, som kanske snart blir en klass med fler åkare

Finns några härnere som filar på bilar för Roadsport B, även Joachim filar på en (engelsk 8) Roadsport B bil

/Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre jan 29, 2010 10:12 pm

Jag har inga problem att följa ett regelverk. Det är precis det jag gör och därför vill jag ha klarhet när jag insett att du med stortrumman anser att jag, och de jag diskuterat frågan med tidigare, har fel.

Som jag nämnt tidigare i denna tråd så är min avsikt att köra både roadsport B och C då jag har två bilar. Men även om jag bara haft min 92:a (med 1.6 i regpapper men med 1.8:an i) hur skulle det hjälpa att "Vandra över i B" med den? Tolkar du inte Roadsportreglementet på samma sätt i Roadsport B? Är det helt plötsligt tillåtet enligt din tolkning att köra i B med 1.8:an?

Och vadå "om du vill köra fortare"? Min 92:a skulle inte ha potencial att gå fortare än min 94 som jag vann MX-5Cupen med förra året eller någon av de andra NA med 1.8:or i sig. Mina båda bilarna skulle ju ha samma förutsättningar(fast det står 1.8 i regpapper på den svarta).

kerra

Inläggav kerra » lör jan 30, 2010 7:59 pm

Tack för svaren ang motor , :D
det är både borr och slag som skiljer motorerna och då anser man väl att delarna inte är utbytbara med varandra?
så i mitt fall så blir det nog bäst att ta en 3l motor som bilen är reggad med och gå över till trimmat för då
kan det inte bli några problem med olika tolkningar av reglementet.

MVH
Kent Johansson
AC Cobra
Kent Johansson
Modsport 2
BMW Z4 GTR

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis feb 09, 2010 7:26 pm

Vi kan ta mycket av det i Jönköping men ska man vara petig när det gäller reglementet (och inte titta på tidigare bedömningar och acceptans):
* Punkten 6.3 har exakt samma bokstäver oavsett klass eller om det är modifierad eller omodifierad.
* Det står typ enligt "registreringsbevis", ska man då behöva andra papper för att avgöra vilken motor som hör hemma? Det kan ju tex finnas fler motorer med samma effektuppgift (vilket är enda siffrorna som står ibland)
* Vart i reglementet står det en enda bokstav att det är tillåtet att mixa delar från olika motortyper bara för att "de passar"?

Om man leker lite med ovanstående och drar "typ" så extremt att det är tillverkarens motorkod som avses så blir det problem med många av de lösningar som används idag.
* Trimmad motor med delar som inte hör hemma på motortypen går inte (tex förgasarkonvertering, oavsett om den är reggad i det skicket, detta eftersom det då är en egen ny "typ").
* Trimmad motor genom att mixa delar från flera motortyper går inte heller (kolvar från en och topp från en annan osv) eftersomd et på samma sätt också blir en ny "typ".
Men fri trimning innebär ju att du får modifiera din motortyps delar så mycket du vill, men frågan är vad som händer om man börjar närma sig specen för en annan "typ" (tex eftermarknadskolvar som har liknande spec som en annan motortyp). Vilken motortyp har man då utgått ifrån?
Det står ju "Fri trimning, dock ska motorfabrikat och typ överensstämma med registreringsbeviset", då borde typen vara överordnad trimningen.

Anledningen till att dra upp dessa konstrade exempel är att belysa att dagens reglemente är lika vattentätt som ett durkslag när det gäller motortyper, i alla fall om man jämför texten och den anda som råder i depån.
Min syn är att utgående från Reglementet så kan SPVM acceptera olika lösningar (fall för fall).
Så länge som rättvist tävlande inte rubbas (dvs korrekt bedömnt kg/hk) så gäller det frågan i mina ögon om bilarna kan anses vara i gatdugligt skick (med de undantag som listas i början av reglementet).
Är Chevrolet LS6 istället för LS1 ok?
Byte av en BMW V8 till annan BMW V8 (ta exemplet mellan de olika 286hkvarianterna tex)?
Är en förgasarkonverterad Zetec silvertop ok? Naturligtvis, eftersom den är reggad så, men finns den motortypen från Ford?
Får man mixa ihop typer, tex ta ett Honda Civicblock och fylla den med delar från S2000? (Om detta är trimmning så kan ju "motsvarande motor" inte vara en S2000 utan en Civicmotor...)
B23 och delar från B230 (eller tvärt om) är ett annat exempel.
Vi tillåter att småseriebilar har en annan motortyp än i regbeviset (tex Caterham CSR200 som har en 150hk motortyp i regbeviset och en Cosworth 200hk i motorummet, vagnboken och vagndeklarationen). Detta om vi inte hittar på en egen defintion av "typ" så att dessa två olika specifikationer anses vara samma "typ".

Det är mao inte så svartvitt som man kan tro (oavsett från vilket håll man närmar sig detta ämne).
Min syn på det hela är att jag tror Roadsport tjänar på att inte enbart bli en klass för Ombyggda och Amatörbyggda fordon (samt de få modeller som passar bra rakt av). Motorbyten går ju numera endast att registrera i bilar som tagits i bruk innan 1/1 1993, och då med endast 10% vridmomentökning, annars är det ombyggt/amatörbyggt som gäller. Vilka motorbyten man kan gå med på bör nog tas var för sig, men visst är det ett sluttande plan med Modsport i ena ändläget. Modsport som nu med möjligheten för standardmotor är betydligt mer attraktivt än förr.

Vill man hitta en definition av "motortyp" så är det lite knöligt. Möjligen finns det definitioner i tekniska handböcker men det enda jag hittar elektroniskt som är vettigt är en EU-text om traktormotorer. Där handlar det naturligtvis om avgaser etc och då blir ju "motortyp" samma som tillverkarens motorkod, dvs i stort sett unik för varenda liten variant.

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis feb 09, 2010 8:17 pm

Du belyser problematiken/situationen väldigt väl i dina exempel Niklas.

Proffesionella motorbyggare jag talat med säger att motortyp inte har med motorkod att göra. En motortyp är snarare tex en bensindriven rak sexa, en annan motortyp är en bensindriven V4:a, en tredje en rak diesel 4:a osv osv. Man kan också definiera motortypen noggrannare genom att ta hänsyn till antal ventiler, om det är över eller underliggande kamaxel osv...

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis feb 09, 2010 9:23 pm

Eftersom det finns lagtexter med defnition av motortyp i avgastypningshänseende (där de landar på motorkod) så kan man nog inte komma ifrån att det är tillverkarnas koder man landar på till slut. Vill man mena nåt annat så får man definera det själv (och då tänka på att täcka ett drygt sekels tillverkning av otto, diesel, tvåtakt och wankelmotorer).

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis feb 09, 2010 9:39 pm

Det blir absurt om man hårdrar det åt vare sig det ena eller andra hållet. Det enda rimliga är som sagt att de som "äger" reglementet (i detta fall SPVM) beslutar vad som ska gälla...

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » ons feb 10, 2010 12:53 pm

Har fått frågor från utomstånde om detta eviga tragglande kring 1.8 vara eller inte vara i < 93 miatan.
Även om jag var den största syndaren med den vita tycker jag i linje ned Niklas, om jag nu tolkar det rätt dvs ;)

Att det är inte OK att lägga i en 1.8 utan att regga om via SFRO - det är görbart och inte svårt. Henriks bil med bytta bromsar osv är klockren. Bara att bita i det och göra. Att släppa det fritt kommer göra att det spårar ur, snart dröjer det inte längen förren en 1.8 NB motor ligger i en -90:a och med fritt styr, och allt bolt on du kan lägga på är det vass B-bil snarare.

Och där är en klockren generations-växling mellan Mazda 1.6:a och 1.8, helt olika design av motorn internt. Hur motortrimmarna Fredrik talat inte ser detta fattar jag inte alls :roll:

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » ons feb 10, 2010 2:21 pm

Hai Joachim

Du tolkar nog Niklas uttalande precis tvärtom vad han menar

Han är FÖR motorbytena i Miatorna dvs 1,6 till 1,8 utan varesig SFRO besiktning eller registreringsbesiktning

Precis det senario du visar på kommer naturligtvis att uppträda nämligen att man tar ännu senare Mazdamotorer med fler hästkrafter(141??) och skohornar i (eller kanske även dessa är bolt on)

Frågor har redan kommit här i forumet ang andra motorer

Hur gör jag som har en helt suverän beskrivning i mitt nya registreringsbevs (omregistrerad pga motorbyte 4 cylinder till 4 cylinder bensin) av motorn i min bil nämligen

Motoreffekt 100KW
drivmedel Bensin

Med denna beskrivning kan jag ju stoppa i i stort sätt vad jag vill

Jag anser att när det gäller OMODIFIERADE motorer så skall inte motorbyten tillåtas medan det blir svårare att förbjuda byten av delar på en modifierad motor

Jag skriver ner dessa tankar och sänder dem till SPVM, jag sitter hemma och är nyopererad så jag dessvärre inte deltaga personligen på mötet i Jönköping

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
AC
WC
2X48 Dellorto

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » ons feb 10, 2010 8:05 pm

Josen skrev:Har fått frågor från utomstånde om detta eviga tragglande kring 1.8 vara eller inte vara i < 93 miatan.
Även om jag var den största syndaren med den vita tycker jag i linje ned Niklas, om jag nu tolkar det rätt dvs ;)
Att det är inte OK att lägga i en 1.8 utan att regga om via SFRO - det är görbart och inte svårt. Henriks bil med bytta bromsar osv är klockren. Bara att bita i det och göra. Att släppa det fritt kommer göra att det spårar ur, snart dröjer det inte längen förren en 1.8 NB motor ligger i en -90:a och med fritt styr, och allt bolt on du kan lägga på är det vass B-bil snarare.
Och där är en klockren generations-växling mellan Mazda 1.6:a och 1.8, helt olika design av motorn internt. Hur motortrimmarna Fredrik talat inte ser detta fattar jag inte alls :roll:

Det handlar inte om att stoppa i en 141hk NB motor och skapa en hybrid alltså en konfiguration som aldrig funnits(Skohorna är ju att måla kraftigt med språket då även 1.8NB motorn passar rakt av). Det handlar om att en 1.8 NA motor sitter i en NA som är registrerad med 1.6motor, denna konfigurationen existerar 1994 till 1997 varpå ingen hybrid eller konkurensfördel skapas genom motorbytet.
Du är välkommen till Jönköping Josen och tala för din och Bengts sak. Tycker bara det är konstigt att när jag hade uppe frågan i min biltråd på MX-5-forumet så visade du inte denna åsikt utan verkade snarare positiv: http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... 73&start=0
Josen skrev:
Blir nog jobb nog att svitcha motor och kabelpaket mm, sen lär det bli en resa att få den röde besiktningsklar. Efter det blir det att få ordning på den rödes chassi, sittställning osv osv...

Jo men det är ju bara till att skruva på :up: - motobyten och kabel pyssel är inte svårt bara massa traggel
Men varför göra det svårare - gör den röda till B-räser istället (SPVM som jag fattar det är ju OK med att byta motor - rätta Niklas), så slipper du motorflyttandet och kladda med motormattor.

Det viktiga är i mina ögon 7kg/hk. Om någon skulle vilja sätta i en 141hk NB-motor i en NA så inte mig emot (men det blir en hybrid då den modellen aldrig byggts så jag köper att det är att tänja lite) men det vore dumt då de måste vikta upp bilen ordentligt för att klara 7kg/hk så det blir en sämre bil eftersom tyngre bil med samma vikt/hk förhållande lär gå långsammare i kurvorna. Jag lär inte sätta i en 141hk motor om dom så kastade den efter mig! :mrgreen: Så jag tror inte det kommer vara köer till Mazdabutiken för att köpa specialskohorn som gör att man får ner 141hk i NA-modellen. :wink:
Hur som, det blir minst 3 bilar mindre i Roadsport C i år om detta inte godkänns. Dessa tre förare har bestämt sig för att köra samtliga 5 SPVM-tävlingar. Så stå på er, med den riktiga renläran, som exemplen i Niklas inlägg visar på, kan vi nog få ner deltagarantalet så bronspallen blir tom igen... :roll:

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons feb 10, 2010 8:41 pm

Mitt syfte var att belysa hur knasigt det blir om man drar bokstavstolkningen ända in i kaklet.
Vill man få med de lösningar som accepteras i många år så måste man inse att det behövs nåt rimligt avstånd till "kaklet", men med en medvetenhet att det inte skulle fungera på STCCnivå (eftersom motorbyten och större trimningar då inte skulle vara möjliga om man kastar en hög jurister på texten)

Josen skrev:Att det är inte OK att lägga i en 1.8 utan att regga om via SFRO - det är görbart och inte svårt.
Nope, det går inte. 10% vrid är allt du får öka på bil tagen i bruk innan 1/1 1993, utöver detta är det ombyggt och amatörbyggt som gäller (och då känns rörram och plastkaross som rätt väg istället).
Om jag fattat det rätt efter lite tragglande med SFRO så borde det mao vara stop för även minimala motorbyten även på flyttgods, och 3e-lands-importer som tagits i bruk i urspungslandet efter 1/1 1993, men det kan vara en felaktig extrapolering.

Hur var det med din 100Kw bensinmotor Bengt? Om man gör "kakelanalys" på den, sålde Ford någonsin Silvertopen med förgasare, mer specifikt med den förgasartillverkare/modell som du kör med?
Jag har ingen koll på alla fords marknader och visst kan det finnas förgasarvarianter i nån världsdel. 100Kw får iofs mig att tänk på den insprutade varianten (2.0 från tidig Mondeo?).

Sen kan jag väl nämna att mina papper säger 103KW (men om jag utökar regbeviset med CoC dessutom "BP"), är effekten en typbeteckning, om inte kan jag välja mellan fyra olika Mazdamotorer (BP med 131, 133, 140 eller 147Hk) beroende på vilken tävlingsvikt jag vill uppnå.
6.21 Ej modifierade motorer skrev:Om motorn helt överensstämmer med en standardmotor används denna effektuppgift. För kitcars/amatörbyggd sportvagn och andra med utbytt motor krävs motorspecifikation från motortillverkaren.
Texten finns om man vill använda den (och det görs tex för CSR200).

Det är en snårskog, och det går att välja vart man lägger rågången. Jag vill gärna vara liberal till "osynliga" motorbyten som ger möjlighet för jämnare tävlingsförutsättningar för fler koncept (har lite svårt att överblicka om det även förenklar för nyare sportvagnar att närma sig klassgränser). Allt utgår naturligtvis från att motor och spec klart deklareras.
Hur vi skall hantera allt annat där vi lutar oss mot SBP framöver är ju en debatt som gärna bör föras under de kommande 2,5 åren (dvs under arbetet med nästa reglementesperiod).

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » ons feb 10, 2010 8:48 pm

Du är välkommen till Jönköping Josen och tala för din och Bengts sak. Tycker bara det är konstigt att när jag hade uppe frågan i min biltråd på MX-5-forumet så visade du inte denna åsikt utan verkade snarare positiv

Japp men det är jag inte längre så du kan sluta driva din sak genom att jaga folk via alla forum-inlägg som finns. Har ändrat mig och det hoppas jag är tillåtet ?

Det handlar om att en 1.8 NA motor sitter i en NA som är registrerad med 1.6motor, denna konfigurationen existerar 1994 till 1997 varpå ingen hybrid eller konkurensfördel skapas genom motorbytet.

Same same, fel motor i fel bil, regga om den som amatörbyggt fordon och det är OK. Som tidigare olika motorkoder gäller mellan 1.6 och 1.8
Däremot skulle väl en NB 1.8 motor bättre i så fall passa in en 94-97 som har samma motorkod/block om jag fattar det rätt. Toppen skiljer och borde gå som trimmad bil ?

Men oavsett så får SPVM representanter svara på vad som gäller i detta fall och så får väl det bli prejudikat för övriga också ? Inte hela världen vilket det blir bara ett beslut kommer, då detta kan läggas till handlingarna.

Nope, det går inte. 10% vrid är allt du får öka på bil tagen i bruk innan 1/1 1993, utöver detta är det ombyggt och amatörbyggt som gäller (och då känns rörram och plastkaross som rätt väg istället).

Är det så stor skillnad 1.6 vs 1.8 i vrid > 10 % alltså ?
/Joachim

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons feb 10, 2010 9:23 pm

Josen skrev:
Är det så stor skillnad 1.6 vs 1.8 i vrid > 10 % alltså ?
B6RS (85kW 135Nm), BP (96kW 152Nm). 152/135=1.126 dvs 12,6% ökning dvs > 10%. Kreativ källval och avrundning av värden kanske kan få ner det till 10% men det bör inte gå (tex 136/151 börjar ju närma sig).
Men det är svårt att uttala sig om vridmomentsiffror, de varierar en del i material och det finns kanske nån 323 med BP som råkar ha ett lägre värde i sin försäljningsbroshyr.

Men som alltid är det "enklast att köpa rätt bil från början".
Men om man vill titta på svensksåld bilpark av sportvagnar så finns det ju drösvis av Miator från 90 och 91 som skulle passa bättre med en BP från 323 med komfortabla 960kg som tävlingsvikt (jämfört med att kapa ur 100kg till). Svensksålda 94-97 är väldigt få. Men att få till 2-300 tävlingsbilar är det nog inte frågan om :D
Nu dräller det av importerade (av alla varianter) så det spelar ingen roll men ett motorbyte kan ju "förlänga livet" på en tävlingsbil som inte "passar in" längre (jämfört med att kasta och bygga nytt).

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » ons feb 10, 2010 9:57 pm

Josen skrev:
Du är välkommen till Jönköping Josen och tala för din och Bengts sak. Tycker bara det är konstigt att när jag hade uppe frågan i min biltråd på MX-5-forumet så visade du inte denna åsikt utan verkade snarare positiv

Japp men det är jag inte längre så du kan sluta driva din sak genom att jaga folk via alla forum-inlägg som finns. Har ändrat mig och det hoppas jag är tillåtet ?

Förstår att man kan ändra sig men att gå från extremvänster till extremhöger på ett par veckor känns lite underligt. Inlägget du skrev i min biltråd för bara ett par veckor sedan är ju en uppmaning att köra med 1.8 i min 92:a. Inlägget visar ju också tydligt att din drivkraft i denna fråga rör sig om något helt annat än rättspatos ur ett reglementesperspektiv... :roll:
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... &start=550
Josen skrev:Vad kul detta är, tror fn... jag skall protestera på dig och Henrik :twisted: Speciellt om ni kör ifrån mig eller sätter snabbare miata tider ;) ;) Ni får helt enklet sluta att fuska ;) Jag bet ju i dets sura och fick byta bil lika för alla ! ;) Komiskt denna lekstuga/ankdam. :mrgreen: :mrgreen:

Kör på med motorn nu ingen som kommer bry sig :up: Tjafsas lite i olika forum inget att bry sig om. Skulle man dra det till sin spets skulle > 50 % av Roadsportsbilarna bli diskade :burnout: :up:

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » ons feb 10, 2010 10:21 pm

Förstår att man kan ändra sig men att gå från extremvänster till extremhöger på ett par veckor känns lite underligt.

Visst förstår jag att du tycker men som sagt jag har ändrat mig och ser gärna att ni reder ut denna fråga på års-mötet så det blir klarlagt :)

B6RS (85kW 135Nm), BP (96kW 152Nm). 152/135=1.126 dvs 12,6% ökning dvs > 10%. Kreativ källval och avrundning av värden kanske kan få ner det till 10% men det bör inte gå (tex 136/151 börjar ju närma sig).
Men det är svårt att uttala sig om vridmomentsiffror, de varierar en del i material och det finns kanske nån 323 med BP som råkar ha ett lägre värde i sin försäljningsbroshy

Hm mera fördelar än 16 friska pollar m.a.o ;) vid bytet "Nothing beats cubic inches" var det va ?
Var nog därför den vita gick så bra :)

Återgå till "Roadsport"