Roadsportreglementet 2010-2012

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Michelingubben

Re: Roadsportreglementet 2010-2012

Inläggav Michelingubben » tor feb 11, 2010 11:33 am

Ännu ett inlägg

Jag anser att man i denna diskussion skall skilja på Modifierade och Omodifierade motorer
dvs att mina inlägg gäller omodifierade motorer

Klarläggande!

CSR200 har en Cosworthmodifierad Duratecmotor(Ford / Mazda) med effekt / vridmomentintyg från Cosworth,
inget annat

Samma motor finns med 220 resp 260 hästkrafter, vem ser skillnad??

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tor feb 11, 2010 8:01 pm

Michelingubben skrev:Jag anser att man i denna diskussion skall skilja på Modifierade och Omodifierade motorer
dvs att mina inlägg gäller omodifierade motorer
Jo, jag har märkt det. Men om då typen inte måste vara samma för trimmade motorer (eller har ett annan bedömningsgrund) så står det inte en bokstav om det.
Om trimning av motorn anses innebära skapandet av ny typ (och därmed korssluter kravet på samma typ) så blir ju motorn total fri. Om "typ" inte skall vara samma i ditt fall, vad i reglementet begränsar ditt motorval, endast Ford?
Michelingubben skrev:Klarläggande!

CSR200 har en Cosworthmodifierad Duratecmotor(Ford / Mazda) med effekt / vridmomentintyg från Cosworth,
inget annat

Samma motor finns med 220 resp 260 hästkrafter, vem ser skillnad??
Optiskt med alla kåpor på är det ingen skillnad (förutom att spjällösningen skiljer). Finns det nån reggad CSR260 i Sverige så skulle det förvåna mig om det står nåt annat än 150hk i regbeviset (dvs identisk med min uppfattning om CSR200)

CSR200 är ju ett exempel med motor utbytt till en med annan specifikation (mekanisk skillnad och effektskillnad) från den motor som finns hänvisad i regbeviset (förmodligen, det kanske endast står bensinmotor). Cosworth beöms i detta fall vara en motorbyggare som är tillräckligt stor för att vara trovärdig så man kan tro på specen.
Byte till en annan Cosworthmotor med annan specifikation (och intygspapper från Cosworth, deklaration samt tävlingsvikt därefter) bör inte vara nån skillnad.
Alternativet hade varit att beräkna den som en trimmad motor och det fungerar inte så bra till den moderata trimgraden för CSR200 (och det just detta som var avsikten när det tillägget infördes 2007, som jag fått det förklarat för mig)
Sportvagnsreglementen 2007-2009 skrev:6.20 Grundeffekt
A. Ej modifierade motorer
Om motorn helt överensstämmer med en standardmotor används denna effektuppgift. För kitcars/amatörbyggd sportvagn och andra med utbytt motor krävs motorspecifikation från motortillverkaren. För småseriebilar (mer än 100 bilar/år) gäller motorspecifikation och effektintyg från bilfabrikanten/motorbyggaren. (På marknaden finns mindre biltillverkare som använder motorer från stora motortillverkare, modifierar dessa och EU-klassar motorn, effektuppgift och motorspecifikation (se första meningen detta stycke) som visar hur motorn är byggd gäller som intyg)
Den gröna biten var grön i ursprungsförslaget som förklarande text, detta rörde naturligtvis SBF till och gjorde den röd (dvs tillägg).
Årets preliminära text (ej klubbat av SBF än) har samma lydelse (men förklaringstexten är borttagen för att inte förvirra)
Sportvagnsreglementen 2010-2012, prel skrev: 6.20.1 Ej modifierade motorer
Om motorn helt överensstämmer med en standardmotor används denna effektuppgift. För kitcars/amatörbyggd sportvagn och andra med utbytt motor krävs motorspecifikation från motortillverkaren. För småseriebilar (mer än 100 bilar/år) gäller motorspecifikation och effektintyg från bilfabrikanten/motorbyggaren.
Så kanske är Fredrik Henriksson en "mindre biltillverkare" som tar en redan EUklassad motor från Mazda (rimligt stor motortillverkare) och baserar tävlingseffekten på Mazdas papper.
Det stupar ju naturligtvis på 100+ bilar/år för att kalla det "småserie" (men har Caterham sålt 100+ CSR200 nåt år?)

"och andra med utbytt motor" står fortfarande kvar under Ej modifierade.
Vilka "andra" syftas det på?
"utbytt motor", från vad till vad (det borde ju mena bytt från vad som står i regbevis, annars hade det inte behövts hänvisas till annat än regbevis)?
Detta har stått ganska länge:
Sportvagnsreglementen 2001-2003 skrev:A. Ej modifierade motorer
Om motorn helt överensstämmer med en standardmotor används denna effektuppgift. För Kitcars/amatörbyggd sportvagn och andra med utbytt motor krävs motorspecifikation från motortillverkaren.
Om nu "andra med utbytt motor" redan fanns så kanske det bara var småserietillverkarnas nytypade modifikationer på motorerna som hindrade bilar likande CSR200 (dvs intyget kommer från Cosworth, inte från Ford).
Möjligen kan vi få fram intentionen ur historien på Jönköpingsmötet.
Det är ju detta "utbyte", avsaknad av definition av "typ" samt förekomsten av trimmade motortyper som öppnar för tolkningsutrymme (som kan behöva krympas eller förklaras).

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre feb 12, 2010 2:58 pm

Som sagt jag är nyfiken på hur beslutet blir här utifrån att en Duratec kanske vill komma ner i Elisen längre fram.
Dvs är det OK med 1.6 <-> 1.8 swaps i miata byten ( helt olika motorer) är det OK med Duretec utan om reggandet i Elise m.a.o :) Även om det inte känns helt sjysst mot andra Roadsport B bilar med tanke på hur lätt det är att hosta upp Duratec med bolt on prylar ( ej öppnad motor)

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » fre feb 12, 2010 6:01 pm

Känns som att bromsning i bänk och plombad motor snart är den enkla vägen att gå.
Mycket politik om det ena och det andra, ingen vill bli missgynnad.
Ju fler regler, ju mer tolkningar som det kommer tjafsas om.
Hur kommer det sig att Modsport kan klara sig med sitt simpla reglemente? Där verkar det mer som att om man inte hänger med så får man åka hem och träna/trimma/justera, men hänger man inte med i Roadsport så är det för att man är missgynnad...(enligt vissa) :roll:

Trevlig Helg
/Kimmen
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre feb 12, 2010 6:35 pm

Kimmen skrev:Känns som att bromsning i bänk och plombad motor snart är den enkla vägen att gå.

Kan vara en väg att gå men det känns som en omständig process. Är det en massa procedurer som skall till (bänkning)så kostar det mer och krånglar till det vilket inte lär gynna nyrekryteringen. Som jag ser det så är det ingen stor fråga.
Det är några få som hojtar högt och vill hårdtolka reglementetAlltid samma, som säger sig tala för nån tyst massa även om dom inte kör i klassen. Men kan man bakgrund/historik så vet man varför det sitter en vagel i ögat. :roll:
Kör vi efter kg/hk som grund vare sig det är beräkningshästar på trimmad motor eller Reg-pappershästar på OEM-motorer så bör det funka även i framtiden då det funkat i ett halvt sekel tidigare (hur länge nu Roadsport har funnits). Är man osäker om ens konfiguration är godkänd eller om man undrar över någon annans lösning så får man fråga dom som håller i trådarna (vilket är det jag gjort), det borde räcka... :|

Trevlig Helg du med Kimmen, ses nästa helg! :)

kerra

Inläggav kerra » fre feb 12, 2010 6:57 pm

håller med Fredrik att det borde funka med dom reglerna ,det måste vara enkla regler och inga saker
som kan tolkas på olika sätt då blir det bara en massa jobbiga debatter.

jag kör för att det är kul och inte för att vinna (VM) :D
Kent Johansson
Modsport 2
BMW Z4 GTR

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » fre feb 12, 2010 7:39 pm

Tycker också det skall hållas enkelt, nyrekryteringen tror jag inte gynnas av allt för fria tyglar. Också att det skall vara skillnad på Modsport och Roadsport. Modsport är väl den klassen som är tänkt att vara friare ?

- Den motor som bilen reggades med gäller, annars får det reggas om via SFRO eller likande.

Vill du rocka loss med motor/chassi byten utan att fundera du kör du modsport.
Kan inte ser varför inte det skulle fungera ?

Annars tror jag det måste till rullbänkar. Elise Thropy har rullbänk fungar kanon, 151 bhp gäller oavsett hur du tar dig dit. 1 hk över och du får straff. Enkelt och begripligt för alla.

Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Inläggav Per Hammarsjö » lör feb 13, 2010 12:24 am

Börjar kännas lite larvigt det här. Det är ju inte en helt främmande motor man byter till. Modellen finns och i övrigt så skiljer det inte mycket mellan bilarna. Det är snarare en nackdel att ha en 1,6 bil med 1.8l motor som har mindre bromsar etc...
Samma bil med två olika motorer.
Vad är problemet om det deklareras rätt? Det är ju ingen som försöker dölja att man kör med en 1.8.

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » lör feb 13, 2010 8:39 am

Vad är problemet om det deklareras rätt?

Som jag förstår det är det väl en formalitet, är bilen blå enl. registreringsbeviset kan du inte komma med den i rött (alla vet ju att en röd bil är snabbare än en blå...) .

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Inläggav Per Hammarsjö » lör feb 13, 2010 8:47 am

Då får alltså inte jag delta med min bil eftersom den är helbilsgodkänd / eu-typad och måste fuska mig genom besiktning varje år. Dvs skruva ur bur, stol för att sedan sätta tillbaka allt igen så att bilen är godkänd enligt reglementet?

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör feb 13, 2010 9:16 am

Frågan är om alla regnbågens färger skall finnas i alla varianter :) Pride-bilar ;)

I fallet 1.8 till 1.6 så är det saker som måste ändras, throttle husen fråm 1.8 måste flyttas över, du måste labba med bränsletrycket, helst köra eftermarkandssprut, inte använda OEM AFM. Visst inte stora grejor men ändå.
"Been there done that"
Och skall det vara petnoga får det väl throttel-hus inte ändras på oröd motor ?

Det är snarare en nackdel att ha en 1,6 bil med 1.8l motor som har mindre bromsar etc...

Eftersom det rockas loss med flyttande av dessa detaljer är det ingen skillnad längre.
Men varje bil har sin karaktär. I fallet 1.6 så har den lättare chassi, 4.3 utväxling ( som aldrig har funnits i 94-97) så den blir helt klart snabbare än 94-97 bilarna som bara sålts 4.1. Nu går det att byta iofisg 94-97 till annan utväxling

Och med en frisk 1.8 motor alla bolt on prylar, mappad sprut i 1.6:an chassi så är det en potent B-bil, jag lär inte hänga med på rakan med Elisen i alla fall :D :D

Jag ser i Elise att om det är OK med Mazda byte droppar jag i en Duratec, annat sprut, inlusgslöning och avgas.
På oröd motor har jag ~200 hk ( vedertagen effekt för Duratec) och kör Roadsport B, inga problem va ?

Som sagt jag ser att det skall vara skillnad på Modsport och Roadsport.
Och om vi vänder på det vad är problemet köra bilarna på OEM motorn varför byta på bilar som går bra ?
Det lär ju Mazda fallet inte brist på motorer, det är snarare Elisens problem om några år eftersom Rover har KK.

Då får alltså inte jag delta med min bil eftersom den är helbilsgodkänd / eu-typad och måste fuska mig genom besiktning varje år. Dvs skruva ur bur, stol för att sedan sätta tillbaka allt igen så att bilen är godkänd enligt reglementet?

Säkerhet är väl klart undantaget i reglemente ?

/Joachim

Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Inläggav Per Hammarsjö » lör feb 13, 2010 10:02 am

Så länge man kan styrka att att bilmodellen gått med exakt den motorn tycker inte jag det spelar någon roll. Så länge vikt/effekt bibehålls.

När du körde Miata Josen så var detta inget problem och alla utom Bengt Metz var nöjda. Jag förstår att du jagar upp dig nu när du valt en annan bil är rädd att hamna på efterkälken.

Jag lämnar diskussionen och låter saken klubbas på SPVM's årsmöte.

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » lör feb 13, 2010 11:32 am

I fallet 1.8 till 1.6 så är det saker som måste ändras, throttle husen fråm 1.8 måste flyttas över, du måste labba med bränsletrycket, helst köra eftermarkandssprut, inte använda OEM AFM. Visst inte stora grejor men ändå.
"Been there done that"

Jag är förvisso inte så insatt i dessa Mazdor men byter man från 1,6 till 1,8 så lär väl insug, avgas och sprut som hör till 1,8:an oxå hänga med för att den ska kunna anses som orginal.

/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör feb 13, 2010 12:48 pm

Så länge man kan styrka att att bilmodellen gått med exakt den motorn tycker inte jag det spelar någon roll

Japp och det har inte Miata 90-93 med dess config någonsin gjort.

När du körde Miata Josen så var detta inget problem och alla utom Bengt Metz var nöjda. Jag förstår att du jagar upp dig nu när du valt en annan bil är rädd att hamna på efterkälken.

Kan du hålla dig till sakfrågor är jag tacksam och jag är inte uppjagad - tror på det fira ordet :D
Bytte som sagt bil då det inte kändes rätt och nej jag är inte rätt för att hamna på efterkälken, det finns alltid de som har mera stålar och resurser, fabriskstall och tidningar som backar upp ;) Kör för att det kul att utvecklas som förare.

Ser också fram emot beslut - anden kommer ur glaset kanske ;)

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » lör feb 13, 2010 12:53 pm

Josen skrev:Frågan är om alla regnbågens färger skall finnas i alla varianter :) Pride-bilar ;)

"Been there done that"

Det är snarare en nackdel att ha en 1,6 bil med 1.8l motor som har mindre bromsar etc...

Eftersom det rockas loss med flyttande av dessa detaljer är det ingen skillnad längre.
Men varje bil har sin karaktär. I fallet 1.6 så har den lättare chassi, 4.3 utväxling ( som aldrig har funnits i 94-97) så den blir helt klart snabbare än 94-97 bilarna som bara sålts 4.1. Nu går det att byta iofisg 94-97 till annan utväxling

Och med en frisk 1.8 motor alla bolt on prylar, mappad sprut i 1.6:an chassi så är det en potent B-bil, jag lär inte hänga med på rakan med Elisen i alla fall :D :D

Jag ser i Elise att om det är OK med Mazda byte droppar jag i en Duratec, annat sprut, inlusgslöning och avgas.
På oröd motor har jag ~200 hk ( vedertagen effekt för Duratec) och kör Roadsport B, inga problem va ?

Som sagt jag ser att det skall vara skillnad på Modsport och Roadsport.
Och om vi vänder på det vad är problemet köra bilarna på OEM motorn varför byta på bilar som går bra ?
Det lär ju Mazda fallet inte brist på motorer, det är snarare Elisens problem om några år eftersom Rover har KK.

Säkerhet är väl klart undantaget i reglemente ?

/Joachim

Jag vill egentligen inte späda på denna diskussionen med bränsle men när det skrivs uppenbara felaktigheter så får det vara nog.

1. Jag vet inte varför det pratas om eftermarknadssprut som något negativt? Det är helt OK enligt reglementet och har alltid varit.

2. Trottelhuset måste inte flyttas över ifrån 1.6ans motor. Det gör man bara om man kör med 1.6ans styrbox. Man kan också flytta över 1.8ans styrbox eller köra med ett eftermarknadsprut. Vilket är OK, se punkt 1.

3. Man behöver inte röra bränsletrycket. Men vill man justera bränsletrycket så är det också helt OK. Det var det i alla fall på 1.8orna förra året Joakim? :roll:

4. Man kör naturligtvis med den AFM som passar med styrboxen. En detalj som också är fritt enligt reglementet. Kör man med ett eftermarknadssprut så kan man utelämna hela punkten. Vilket är helt OK, se punkt 1.

5. 1.6an har aldrig haft ett lättare chassi och kommer aldrig att få (förutom i forumsvärlden). Flyttar man över drivlinan från en 1.8a till en 1.6a så kommer de att väga exakt lika mycket. Det enda som skiljer är att det står 85kw eller 96kw i papperna.

6. Slutväxel är också fri enligt reglementet. Du kan bygga precis samma bil på de olika chassina. Man får t.o.m byta till slutväxel som aldrig suttit i en Mazda. Det fick man i alla fall förra året, Joakim?

Hur eller varför en bil med ett 1.8 liters 133bhp motor skulle vara en potent B-bil försår jag inte. Det enda som skiljer klasserna åt är ju vikt/effekt förhållandet. Den skulle då behöva väga 715kg?! :shock: Lycka till!

Sluta sprida massa nonsens speciellt om man vet bättre och håll diskussionen saklig. Falska påståenden förstör hela möjligheten att föra en vettig diskussion.

För att förtydliga:

Anlednignen till att man skulle vilja byta motor från 1.6 till 1.8 är just för att hålla nere kostnaderna och tävla på lika vilkor. Något som rimmar väl med roadsports huvudsyfte.

Citat:
Reglerna har tre huvudsyften, säkerhetsmässiga aspekter, undvikande av kostnadsdrivande
modifieringar och sportslig rättvisa mellan bilar av olika konstruktion.

Så har du idag en bil som såldes med 1.6 liters motor så har du 3 alternativ för att tävla på lika vilkor.

Alt 1.
Att byta motor till 1.8. Enkelt och billigt och du har samma förutsättningar att tävla som dina konkurrenter.

Alt 2
Att lätta 1.6an till 850kg. Vilket det också gnälls på när man försöker?! Det bryter mot minst 2 av huvudreglerna då det definitivt är kostnadsdrivande och säkerligen lifsfarligt när krockbalkar etc måste bort. Dessutom är det väl inte särskilt rättvist mellan bilarna då det krävs både kunskap och tid för att bygga en sådan bil.

Alt 3
Att kasta/sälja/skrota bilen och börja om på nytt bara för att få ett annat papper på bilen. Och detta för att tillgodose önskemålen ifrån de som inte ens kör i klassen. :roll:
Henrik Pihl
Modsport

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör feb 13, 2010 1:03 pm

1. Jag vet inte varför det pratas om eftermarknadssprut som något negativt? Det är helt OK enligt reglementet och har alltid varit.
2. Trottelhuset måste inte flyttas över ifrån 1.6ans motor. Det gör man bara om man kör med 1.6ans styrbox. Man kan också flytta över 1.8ans styrbox eller köra med ett eftermarknadsprut. Vilket är OK, se punkt 1.
3. Man behöver inte röra bränsletrycket. Men vill man justera bränsletrycket så är det också helt OK. Det var det i alla fall på 1.8orna förra året Joakim? :roll:
4. Man kör naturligtvis med den AFM som passar med styrboxen. En detalj som också är fritt enligt reglementet. Kör man med ett eftermarknadssprut så kan man utelämna hela punkten. Vilket är helt OK, se punkt 1.

OK du har rätt här, kör du med eftermarknadssprut så kan du ta bort OEM AFM och throttle-husen, bränsletrycket
höjer du via styrboxen (ökar PWM perioden på spridarna) i stället insuget bättre än via tryckregulator ? Insuget kan du göra om helt.
Så du har hittat runt det hela snyggt ;)

Vilket tror du mer mera möjligheter till effekt Civinco-sprut eller använa OEM prylar ?

Och Jo en 1.6 med den lättare drivlinan(diff, drivaxlar) blir betydlig lättare en 1.8 prylar....

Sen får du gärna förklara varför du anser dig behöva 'big'-bloc'k motorn när du kör 1.02.xx tider på Kullen med 1.6:an ? Eller är detta nonsens också ;) ?

Alt 3
Att kasta/sälja/skrota bilen och börja om på nytt bara för att få ett annat papper på bilen. Och detta för att tillgodose önskemålen ifrån de som inte ens kör i klassen. :roll:

Är du klass-representant eftersom du anser att alla andra C-åkare (om jag fattar det rätt) tycker det är OK ?

Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Inläggav Per Hammarsjö » lör feb 13, 2010 1:44 pm

Josen skrev:
Så länge man kan styrka att att bilmodellen gått med exakt den motorn tycker inte jag det spelar någon roll

Japp och det har inte Miata 90-93 med dess config någonsin gjort.

Jo! Som Henrik skriver så skiljer det inte bilarna någonting. Inte något som folk ändå byter ut på 1,6 modellen.

Josen skrev:

Kan du hålla dig till sakfrågor är jag tacksam och jag är inte uppjagad - tror på det fira ordet :D
Bytte som sagt bil då det inte kändes rätt och nej jag är inte rätt för att hamna på efterkälken, det finns alltid de som har mera stålar och resurser, fabriskstall och tidningar som backar upp ;) Kör för att det kul att utvecklas som förare.

Dito.

Josen skrev:

Ser också fram emot beslut - anden kommer ur glaset kanske ;)

Det vore ju synd om vi ska behöva lyfta ur mx-5:orna från roadsport för att kunna fortsätta köra. Det gagnar ju knappast roadsportserien.

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » lör feb 13, 2010 1:56 pm

Josen skrev:Och Jo en 1.6 med den lättare drivlinan(diff, drivaxlar) blir betydlig lättare en 1.8 prylar....

Men man kan/får bygga exakt samma bil (1.6 slutväxel i en 1.8a) bara det står 96kw i papperna.

Josen skrev:Sen får du gärna förklara varför du anser dig behöva 'big'-bloc'k motorn när du kör 1.02.xx tider på Kullen med 1.6:an ? Eller är detta nonsens också ;) ?

Det här handlar inte om mig personligen. Det handlar om är att alla ska få tävla på lika vilkor.

Josen skrev:
Alt 3

Är du klass-representant eftersom du anser att alla andra C-åkare (om jag fattar det rätt) tycker det är OK ?

Jag kan bara tala för mig själv precis som alla andra. Men som du märker så kommer inte klagomålen ifrån de som faktiskt berörs av besluten. Har man åsikter som berör reglementet så kan man väl betala medlemsavgiften och komma till årsmötet och framföra detta?
Henrik Pihl
Modsport

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » lör feb 13, 2010 4:07 pm

Det här handlar inte om mig personligen. Det handlar om är att alla ska få tävla på lika vilkor.

Du får ursäkta men vilket BULLSHIT !! :lol: :lol:

Det vore ju synd om vi ska behöva lyfta ur mx-5:orna från roadsport för att kunna fortsätta köra. Det gagnar ju knappast roadsportserien.

Finns ingen anledning att lyfta ut dem, men väljer man att köra efter ett reglemente får man nog äta hela kakan och inte plocka russin hur man vill ur det :shock:

Men bilarna är ju hyffsat jämna nu även om vissa bilar tenderar att vara väldigt överlägsna. Finns ingen anledning att låta det växa fram freaks gynnar inte någon i det långa loppet tror jag - men kan ha fel :roll:

Oavsett är vi tillbaka till att SVPM får svara OK med 1.8 i 1.6 chassi ( olika motorer(koder )) öppnar för predujuakt för andra bilar i A.B,C ex Eliser med Duratec;Toyota config - same same.
Miator kan inte ha gräddfil på något sätt eller ? Om inte, ut med 1.8:or i 1.6 bilarna. Bara att gilla läget oavsett vad man tycker :)

Användarvisningsbild
Cyberoid

Inläggav Cyberoid » lör feb 13, 2010 5:01 pm

Josen skrev:

Du får ursäkta men vilket BULLSHIT !! :lol: :lol:

Vad jag försöker förklara för dig är att diskussionen gäller ett reglemente som berör alla som åker i Roadsport. Det är inte en diskussion om vad jag "behöver". Man kan inte tänka så kortsiktigt. Jag vet att du inte vill ha mig på startlinjen ö.h.t men det får du hålla för dig själv och hålla diskussionen saklig. Inte så krångligt men du har tydligen valt att inte förstå. :roll:

Josen skrev:Finns ingen anledning att lyfta ut dem, men väljer man att köra efter ett reglemente får man nog äta hela kakan och inte plocka russin hur man vill ur det :shock:

Om reglementet inte passar deltagarnas önskemål så finns det ju ALL anledning att lyfta ut dom. Varför ta död på ett vinnande koncept genom att tvinga in dom i ett reglemente som föder fram race med halvtomma prispallar? Då kan man antingen skriva ett eget reglemente eller söka sig någon annanstans.
Henrik Pihl
Modsport

Återgå till "Roadsport"