Eftersnack Kinnekulle

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Michelingubben
Inlägg: 357
Blev medlem: tor maj 22, 2008 9:44 pm
Ort: Oxie

Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Michelingubben » ons maj 18, 2011 5:45 pm

Helt tyst här

Blev tävlingen inställd??

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Fredrik Henriksson
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jun 03, 2008 7:04 pm
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Fredrik Henriksson » ons maj 18, 2011 7:59 pm

Nä då Bengt, det var inte inställt. Roadsport C hade ett stort startfält. :) Tyvärr så var det lite skralt med bilar i övriga fält men det hänger kanske ihop med att alla inte hunnit få ihop sina bilar till premiären...

Porschedennis
Inlägg: 32
Blev medlem: tis sep 21, 2010 6:45 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Porschedennis » ons maj 18, 2011 8:41 pm

Jag var med och körde min första tävling :D

Jag körde i roadsport b med min Porsche 944 och märkte att mitt chassi är för dåligt så nu ska det fixas.

Annars var det jätte kul att vara med, jag ska försöka köra alla tävlingar i år.

MVH

Dennis

Fredrik Henriksson
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jun 03, 2008 7:04 pm
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Fredrik Henriksson » ons maj 18, 2011 9:48 pm

Porschedennis skrev:Jag var med och körde min första tävling :D

Jag körde i roadsport b med min Porsche 944 och märkte att mitt chassi är för dåligt så nu ska det fixas.

Annars var det jätte kul att vara med, jag ska försöka köra alla tävlingar i år.

MVH

Dennis


Det är lätt att fastna för tävlandet när man väl provat! :D 8) :P

Användarvisningsbild
Michelingubben
Inlägg: 357
Blev medlem: tor maj 22, 2008 9:44 pm
Ort: Oxie

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Michelingubben » tor maj 19, 2011 5:38 pm

Hej Dennis

Kul med din rapport

Var är Frediks Niklas mfls rapporter??

Alla hinner väl skriva en snutt ni bägge har väl kört nya klasser eller??, hur va det??

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Michelingubben
Inlägg: 357
Blev medlem: tor maj 22, 2008 9:44 pm
Ort: Oxie

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Michelingubben » tor maj 19, 2011 9:41 pm

Roadsport A

Film från Henric Månssons bil, Race 1

http://www.youtube.com/watch?v=6QyxN99HB7I

Tar friheten att klipper in Henrics Racerapport från Westfieldforumet

Inklippt

SPVM deltävling1 på Kinnekulle Ring

I helgen var Micke och jag uppe på Kinnekulle för att köra första deltävlingen för SPVM.
Det var 8st anmälda i roadsportA och flera av förarna hade många varv i ryggen på Kullen.
För mig så var det första gången där så man har ju haft fjärilar i magen några veckor, dels för att jag äntligen skulle få köra där men även för att jag hört att det är en tekniskt svår bana med nära till armcoräckena.

Körde den extra fria träningen på lördagsmorgonen som varade i 15min för att försöka hitta ett vettigt spår.
Start/Mål rakan var inga problem men sen när man ska köra under bron där man i bästa fall har 6500varv på 4:an och ett blint turnout är liiite speciellt.
När man passerar apex och bilen driftar ut till högerkanten för att sen ta sig in mot mitten av banan när man kör in i kvarnkurvan, en lång högersväng som aldrig verkar ta slut.
Men när den väl gör det är det i en nerförsbacke in under bron igen och en vänstersväng där man inte ser apex därefter Molins knäpp som är skarpt krön som övergår i en högerväng ut mot vad jag tycker är banans svåraste sväng, Tv-svängen.
En vänster sväng som också slutar över ett krön som måste tas i banans västra kant för att inte komma utanför banan efter krönet.
Sen en högersväng och en liten raksträcka innan högern ut på Start/Målrakan, som egentligen inte är rak. Den svänger svagt åt höger.

Bästa tiden på fria träningen blev strax under minuten, 59,8 något har jag för mig.
Med tanke på att det var mina första var på banan så var jag nöjd.

Efter ca 1h var det dags för den andra fria träningen, ut på banan och körde några varv, sen kom Johan ifatt med sin Opel speedster turbo, släppte förbi honom och hakade på.
Han hjälpte mig att få bättre fart runt banan. På baksidan var han snabbare med det tog jag igen på start/målrakan.
Bästa varvtiden sjönk till en låg 59:a

När när det var dags för tidskval kom jag bakom några B-bilar i uppliningen vilket iofs inte gjorde något de första varven, då jag höll samma tempo som dem till det blivit lite värme i däcken.
Men det tog några varv att passera dem så att jag kunde få fria varv och då gulflaggades det i kvarnkurvan. Det var Tommy Falk som stog i vänster kant i utgången på kurvan.
Jag körde 2 varv till men när jag insåg att de inte skulle bärga bilen så körde jag i depå.
Även om de tog in gulflaggan så bedömde jag att han stod så illa att det inte var värt att fortsätta försöka pressa tiderna.
Bästa varvtiden blev därför inte så bra, den blev på över minuten och med det så fick jag 7:e bästa tid.

Tommy falk bröt pga motorhaveri så det var fem bilar framför mig i race1.
Det första racet var mycket roligt med mycket tight racing och lite kontakt faktiskt men inget farligt.
Fick till racets 2:a bästa tid efter AC-cobran med BMW V8:a.
Ska lägga ut en film på tuben så jag behöver inte berätta om racet här.

Med min 58:8 tid i race i, fick jag starta bredvid Cobran i race2 på söndagen.
Det regnade från och till innan racet så vi satte på regndäcken vilket de andra också hade valt.
Nervös och taggad till tusen körde vi ut på formationsvarvet, körde fram mot de röda lamporna.
Både Kent i Cobran och jag skuttade till när gula lampor under de röda tändes.
Tydligen hade inte alla hunnit ut på startrakan.
Jaha, ett varv till i med nerverna utan på kroppen, okay ut på rakan igen mot lamorna, tvåans växel i ca 4000varv, de röda lamporna släcks och Cobran får ett lite försprång, men bara tills han måste växla, då kommer jag förbi och skickar i 3:an.
Jag kan lova att en speciell känsla infinner sig när man närmar sig bron på kullen i det blöta i en fart som förmodligen hade känts ok när det är torrt, men när det är blött....
In under bron och det släpper på alla fyra, glider ända ut till gräskanten på högersidan innan det greppar så mycket så att jag kan styra bort in mot kvarnkurvan, mer eller mindre drifting genom hela kvarnen, även rakan ner mot bron går på tvären.
Jag är som sagt mer taggad än fokuserad så galenkörningen fortsätter över Molins knäpp, men när tv-kurvan närmar sig kör jag av till vänster ner i gräset och ser på när de andra passerar.
Jag får problem med att komma upp på banan igen, för om det var halt på banan så är det inget emot en blöt gräsmatta.Hahahaha!

Nu var det lite tur i oturen för 2 olyckliga förare körde i hop i kvarnkurvan så de tog ut saftycar i några varv.
Sist men nära klungan, SC kör in och galenskapen börjar igen..
Tar mig om b-bilarna och när vi kommer in i kvarnkurvan, försöker jag köra om Camaron på insidan.
Det hade nog gott bra om inte bakhjulen inte tappat greppet, då jag inte ville styra emot och riskera köra på honom spinner jag ut i gräset på högersidan och får se en bekant syn, bilar som passerar när jag sitter ute på gräset...

Upp igen, börja jaga.
Tog in på Falk i sin miata ,så i slutet på start rakan kom jag ifatt otroligt bra men inbromsningen vid kvarnen lämnade några meter över att önska så där var det dags igen, rakt ut i sandfållan,
närmar mig räcket på andra sidan,vänder och tar sats över sandlådan ut på bana igen och efter något varv lyckas passera Falk innan mållinjen med några hundradelar tillgodo och 23sek efter vinnaren i A

Kinnekulle är en rolig och krävade bana men ingen bra bana att testa gränserna på när det är blött.
Närheten till räcken gör att det kunde gått illa, så framöver ska jag tagga ner och fokusera mer.
_________________
Henric Månsson

Stig-Helmer

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Användarvisningsbild
Josen
Inlägg: 252
Blev medlem: lör jun 14, 2008 7:49 pm
Ort: Askim/Göteborg

Re: Eftersnack Kinnekulle

Inläggav Josen » fre maj 20, 2011 8:09 pm



Återgå till "Roadsport"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron