Miata NC med 2.3 Duratec - OK ?

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Josen

Miata NC med 2.3 Duratec - OK ?

Inläggav Josen » ons aug 24, 2011 10:32 pm

Har en förfrågan från en som vill vara anonym om det är OK att lägga i en 2.3 Duratec i en NC och rejsa med ? (B bil..) och mappa om med annat avgas ~ 200 hk och bra med moment :) Blir tuff att slå med Elisen ;)
Som jag tolkar det ja utifrån vilken 4:a som helst av samma märke ?

Niklas Falk

Re: Miata NC med 2.3 Duratec - OK ?

Inläggav Niklas Falk » ons aug 24, 2011 10:49 pm

Vilken Mazdaradfyra som helst. Precis som du kan ha vilken Roverradfyra som helst.

2,5L finns ju också (och är en bättre motor än 2,3 men inte lika vanlig på skrotar).

Men! Specad effekt är ju med specat plenum, inte NCns plenum (orörd mellan gasspjäll och avgaspackning).
Jag har inte 100 koll men det brukar skilja på plenum för fwd och rwd.

Niklas Falk

Mazda MZR 2.3, dvs med variabel kam är OK!

Inläggav Niklas Falk » tor aug 25, 2011 9:33 am

Vill man köra med moddad Mazdafyra så borde dessa finnas att få tag på med nån racetimme kvar till renovering:
http://www.cosworthusa.com/news/article.asp?idpage=56

Men eftersom Roadsport tar med varvtalet så beräknas den till 274hk om den varvas till 9k, så de 300 Cosworth plockar ur den är knappt 10% mer (så man vinner inte så mycket, förutom ett trevligt ljud).

Jag har inte hittat bra bilder på plenum/insug-designen i Mazda6 och Mazda3 så jag har inte bilden klar för mig om de skulle fungera i motorrummet på en NC. Att tex ha gasspjället där bromsservot sitter är ju inte så praktiskt.
Men det verkar som om gaspjället sitter i bakkant av motorn.
Bild

Men, en moddad 2,3 som bara varvar 7000 ska väga 1160kg i B innan (ABS/TC etc), så med det bortkopplat så kanske det passar.
Då är ju insug (individuella trottlar för att skoja till det?), portning, kammar etc fritt och kan vara en resa på många år innan man tröttnar (eller blir nöjd, varför man nu skulle bli det). NCns topp (2,0 har samma borr som 2,3), kammar och insug ska tydligen vara en uppgradering tex.

Nu kanske detta redan var planen, men det är lika bra att svara på en massa frågor som inte är ställda, annars finns risken att nån annan (som missat några av de krångliga avvägningarna) kommer med en bil nästa år som blir placerad i A istället.

Innan ni shoppar en 200hk 2.3 Duratec från Cosworth, tänk på att en Ford Duratec inte är en Mazda MZR. MZR har alltid variabel insugskam. Men vad en Mazda MZR är om man sätter på en Duratec topp (sk VVT delete) vette katten. Detta belyser ju lite att det är svårt även med tillverkare, men vi drog linjen där.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor aug 25, 2011 8:13 pm

Frågor på det ? ;)

Duratec 23
Applications:

23EW — FWD/AWD
2003–2007 Ford Focus
2005–2008 Ford Escape/Mazda Tribute[citation needed]
2005–2009 Ford Fusion

23NS — RWD
2001– Ford Ranger
2001– Mazda B-Series

Ja det ser ut att bli lite pyssel med insuget - bäst om det får användas ett MX-5 är det OK ?
Om inte och man år all way-out hamnar den i A med TB ?

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tor aug 25, 2011 8:35 pm

Josen skrev:Ja det ser ut att bli lite pyssel med insuget - bäst om det får användas ett MX-5 är det OK ?
Om inte och man år all way-out hamnar den i A med TB ?
Det har varit frågor om nåt tillägg för omoddad motor men med justerat mellan trottel och topp (Tex Caterhams insug på en Ford Sigma för placering i en Seven). Men eftersom lågvarvig moddad motor hamnar i samma härad så ser jag inte behovet som så stort.
En tanke skulle kunna vara 10% för ändring innan topp (inklusive allt möjligt från enskild skruv till annat antal trottlar), men det är lite svårt att kalla det omoddat då. Motorreglementet blir ju inte direkt enklare med en sån variant.

Men som moddad med 7000rpm som max blir det som sagt 1160kg (223hk) utan tillägg. Då kan du gå all out hur mycket du vill förutom överladdning (trottlar, portning, ventiler, kammar, etc etc etc.).
Men trimmar du 2,0an som redan sitter i NCn så blir det 1014kg utan tillägg (1115kg med ABS+TC), detta med samma 7000rpm som är dumt att gå över med gjuten vev (2009 blev det smidd vev i NCn så den tål att varvas lite mer).

Men att trimma motorer är ju en rätt omfattande hobby i sig själv. Styrkan med standardmotorer är ju att kunna konsumera dem oöppnade (kör tills det rasar och kasta sen i nästa motor).

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor aug 25, 2011 10:15 pm

Men att trimma motorer är ju en rätt omfattande hobby i sig själv. Styrkan med standardmotorer är ju att kunna konsumera dem oöppnade (kör tills det rasar och kasta sen i nästa motor).

Japp vi vill hålla oss till std-motorer, möjligen andra kammar och insug-lösning men inget lyfta av toppen/röra blocket.
Det är melodin :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tor aug 25, 2011 10:22 pm

Josen skrev:
Japp vi vill hålla oss till std-motorer, möjligen andra kammar och insug-lösning men inget lyfta av toppen/röra blocket.
Det är melodin :)
Funderar du på kammar så är handsken kastad sas. Då ska ju ändå mycket som skall kollas och fixas.
Men du kan ju lämna bottendelen orörd (det var ju min plan tills jag fick "hjälp" över till den mörka sidan).
Beroende på hur mycket ni ökar lyftet kan ju urtagen i kolvarna behöva justeras (det behöver ju kollas och det gör du inte utan att plocka av toppen). Sen är det ju ingen idé att lyfta mer än toppen flödar (med allt monterat).

Finns det några katalogkammar till MRZ (med VVT)?

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor aug 25, 2011 10:51 pm

Finns det några katalogkammar till MRZ (med VVT)?

Inte vad jag vet men det finns kammar som sätts i orörd 2.3 Duratec, Eliserna tar ut ca 230 hk på orörd motor, men det skall vara 2007 och framåt på Duratec 2.3 då toppen gjordes om och flödar tillräckligt. Detta med TB det sägs ~ 200 hk med OEM insug. Men motorn lämnar ett fantastiskt moment som jag tror kommer ge lätt-körd bil och riv ur kurvorna :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tor aug 25, 2011 11:09 pm

Bästa tipset är nog MRZ 2,3 med MX-5 2,0 topp+kammar om ni ska hålla dig till Mazdadelar. 210-220 borde nog vara möjligt med MX5ans plenum och förbättrad avgassida.

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor aug 25, 2011 11:11 pm

Niklas Falk skrev:Bästa tipset är nog MRZ 2,3 med MX-5 2,0 topp+kammar om ni ska hålla dig till Mazdadelar. 210-220 borde nog vara möjligt.

Ja man höjer tydligen komp med en 2.0 topp mot 2.3 botten

/Joachim

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » mån okt 17, 2011 6:21 pm

Hai pojkar

Dessa inlägg kanske skall ligga i den interna delen

Motivet som bar fram beslutet att få byta en 1,6 liters Mazdamotor till en 1,8 liters var att motorn förekom i samma bil, med något år imellan

Var befinner vi oss nu, väldigt lik modsportbilar om jag får uttrycka mig så

Nästan Inga originalgrejer kvarstår i den modifierade bilen

Motor bytt hela eller delar
Bromsar bytt
Stötdämpare bytt
Fjädrar bytta
Hjulvinklar långt ifrån möjliga med originaldibedutter
Bredare spårvidd
Ljusinsatser fram bytta
Dörrar bytta
Motorhuv bytt
Bagagelucka bytt
Förstyvningar av schassie
Helbur för att förstärka vridstyvhetan
mm mm

Liknar inte detta en modsportbil

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån okt 17, 2011 11:20 pm

Michelingubben skrev:Liknar inte detta en modsportbil
Det är fortfarande ett chassinummer som bes U.A och är i trafik.

Användarvisningsbild
Michelingubben

Inläggav Michelingubben » tis okt 18, 2011 7:04 pm

Hai Niklas

E du helt säker på detta :roll:

Även nummer går att byta

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC