Icke intern diskussion

Allt som rör Roadsport
Jakesta

Icke intern diskussion

Inläggav Jakesta » fre feb 24, 2012 3:26 pm

Eftersom man inte skulle diskutera detta på rejsa och inte kan vara med i någon intern diskussion på spvm så gör jag ett nytt inlägg här. Ni får väl flytta det om det inte passar.
Jag har länge velat köra roadsport men har inte förrän helt nyligt byggt klart min bil och därför inte tidigare kunnat köra någon tävling. Jag har tidigare kört några enstaka träningar med mgcc i roadsport-C för flera år sen men bilen var inte så snabb och är nu såld. Sen dess har jag renoverat en av mina drömbilar som också skulle passa bättre in i B-klassen. Det har tagit ca 4 år att renovera och även om den kanske inte är någon topp-bil så passar den ganska hyffsat in i klassen.
Om gränsen nu flyttades från 5,2 till 4,8 kg/hk så det skulle innebära att min bil (180hk alfa bertone) skulle stå sig ännu sämre mot de betydligt modernare och snabbare bilarna som då kan klassa in och det känns mindre motiverat att delta.
Har planerat att köra någon av de sista tävlingarna 2012 men beroende på vad ekonomin tillåter kanske det blir först 2013.
Jag vet inte hur diskussionerna går och därför kanske det här inlägget är opassande.
Jakob Hultkvist

Niklas Falk

Re: Icke intern diskussion

Inläggav Niklas Falk » fre feb 24, 2012 5:06 pm

Jättebra med feedback av alla sorter, det gäller ju att kunna ta ett samlat beslut.

"Trimma mera" eller "byt motor" är ju inga bra svar när man filat på ögonstenen i flera år och att kasta ur 70 kilo är ju inte lätt det heller om man vill ha föraren kvar i bilen.

Anledningen att försöka fiska info från många olika håll gällande en sån här ändring är att få upp så många saker som möjligt till ytan. Det kan ju finnas många anledningar både för och emot som vi inte tänkt på hittills.

ps Innan Bengt kommenterar det, kan du lägga fullständigt namn i signaturen, så blir det lite lättare att kommunicera. ds

Jakesta

Re: Icke intern diskussion

Inläggav Jakesta » fre feb 24, 2012 7:35 pm

Sign fixad;)

Jag tror de bilar som befinner sig en bit från klassgränsen är de som kommer förlora på ännu lägre vikt/effekt-gräns.
De som redan har 150kg övervikt blir ganska långt efter om man höjer nivån ytterligare. Som det ser ut nu är det ändå en ganska rolig klass tycker jag, medelsnabba bilar och ett väldigt blandat startfält (50 års ålderskillnad mellan bilarna). De som tjänar på det blir nog främst supersjuor och bilar som i dagsläget är lite för snabba för B-klassen.
Jakob Hultkvist

Återgå till "Roadsport"