Dum fråga

Allt som rör Roadsport
rcm
Inlägg: 17
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:56 pm

Dum fråga

Inläggav rcm » mån dec 24, 2012 2:34 pm

Hur konkurens kraftig är en 1.6 l motor åker alla 1.8 ?? roadsport 3 ?

Torkel K
Inlägg: 183
Blev medlem: sön mar 13, 2011 10:42 am

Re: Dum fråga

Inläggav Torkel K » tis dec 25, 2012 9:31 am

Vill man hänga med i en 1.6a måste man ägna sig åt i det närmaste absurt ambitiös lättning. Har man en bra racebil med en 1.6a i kan man peta i en 1.8 motor från skroten eller eBay istället.

Niklas Falk
Inlägg: 488
Blev medlem: sön apr 06, 2008 6:31 pm
Ort: Fixhult

Re: Dum fråga

Inläggav Niklas Falk » tis dec 25, 2012 1:04 pm

Om man utgår från MX-5 med Mazdamotor så blir det lite kämpigt med en omodifierad Mazda B6-motor (kämpigt att komma under 100kg över minvikt (som är 853kg med förare)).

Annars är en 1600ccmotor inte så fel, om den har lite högre effektivitet. :)

Vi kom överens om en rymlig tolkning av "motortillverkare och typ samma som regbeviset" till samma tillverkare och cylinderconfiguration. Dvs mazda radfyra i MX-5ans fall,
Volvo radfyra (B16 va B3230),
Ford radfyra (x-flow, Zetec, Duratec,...)
....

Bara en jättedum idé; Maxtrimad B6 med en/två plenumförgasare och max 7500rpm => 1006kg minvikt
Nu finns det säkert ingen bra plenumförgasare för 150-160hk, och kammar, komp etc får man ju pilla med. Men att slå de 144 beräkningshästarna borde inte vara svårt.

Eftersom vi räknar spjällen så kanske individuella förgasare med ett plenumspjäll utanför kunde vara en idé :D

rcm
Inlägg: 17
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:56 pm

Re: Dum fråga

Inläggav rcm » lör jan 05, 2013 6:52 pm

Nu står det en vit mx-5 91a på gården ! Så nu motages tips o råd !

Användarvisningsbild
Michelingubben
Inlägg: 357
Blev medlem: tor maj 22, 2008 9:44 pm
Ort: Oxie

Re: Dum fråga

Inläggav Michelingubben » sön jan 06, 2013 1:01 pm

Kolla MX5s hemsida, massor med tips

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Torkel K
Inlägg: 183
Blev medlem: sön mar 13, 2011 10:42 am

Re: Dum fråga

Inläggav Torkel K » sön jan 06, 2013 1:05 pm

rcm skrev:Nu står det en vit mx-5 91a på gården ! Så nu motages tips o råd !

Grattis till en absolut fantastisk liten bil. Du kommer inte bli besviken.

Steg 1: Bli medlem i MX5Racingclub
Steg 2: Gå in på forumsdelen som heter "Våra banåka och racebilar" - http://www.mx5racingclub.se/forum/viewf ... e7c230c66f
Steg 3: Läs tills ögonen blöder :P Jag vågar gissa att en stooor del av dina frågor kan besvaras genom att läsa och söka på det forumet.

Om man är intresserad i Mx-5 cup (3 race av de 5 SPVM kör räknas i cupen) så är den uppdelad i 2 klasser, vilket du kan läsa om här: http://www.spvm.se/kontakt-4.html

Det finns vissa vedertagna sanningar om Miatan (Motorn vill ha re-route för bättre kylning t ex.) och så finns det områden där åsikterna går isär: vilka hjulvinkar måste man ha, hur stor skillnad en programmerbar insprutning egentligen gör mot original, är hjuldistanser bra eller dåligt, osv. Vad vissa svär vid funkar inte alls för andra. Men gänget i Roadsport C är väldigt öppna och hjälpsamma, så du kommer inte ha några som helst problem att få svar eller att få kolla hur andra gjort med sina bilar.

rcm
Inlägg: 17
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:56 pm

Re: Dum fråga

Inläggav rcm » sön mar 03, 2013 7:11 pm

Hur är det i roadsport får man byta insprutning ? ex jenvey och motorn orginal bilen är en mx-5 att den inte klassar in i mx-5 cupen förstår jag

Niklas Falk
Inlägg: 488
Blev medlem: sön apr 06, 2008 6:31 pm
Ort: Fixhult

Re: Dum fråga

Inläggav Niklas Falk » mån mar 04, 2013 11:15 am

rcm skrev:Hur är det i roadsport får man byta insprutning ? ex jenvey och motorn orginal bilen är en mx-5 att den inte klassar in i mx-5 cupen förstår jag
Omodifierad innebär inom spec enligt verkstadshandbok mellan och inklusive gasspjäll och avgaspackning. Dvs identiskt plenum och trottelhus som satt på motorn från Hiroshima.
Elektroniken (inklusive sensorer) är fri (bortsett från hybridlösningar med massiv startmotor etc).

Som moddad motor är det inga problem med Jenvey eller Weber, men då blir man beräknad därefter.


Återgå till "Roadsport"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster