Vagndeklaration - Programmerbar styrbox

Allt som rör Roadsport
Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Vagndeklaration - Programmerbar styrbox

Inläggav Per Hammarsjö » mån maj 26, 2008 9:43 pm

Lite förvirrad av detta i vagndeklarationen. Jag som har en orginaldatabox i min bil har lagt på 5% i vagndeklarationen för detta. Men samtidigt fick jag i helgen höra att Leif inte behövde göra det i sin MR2:a enligt vår kära besiktningsman.

Hur är det egentligen med detta? Vore ju trevligt om vi alla tolkade detta på samma sätt...

Mvh,
Per

shasselg
Kontakt:

Re: Vagndeklaration - Programmerbar styrbox

Inläggav shasselg » mån maj 26, 2008 9:48 pm

Per Hammarsjö skrev:Lite förvirrad av detta i vagndeklarationen. Jag som har en orginaldatabox i min bil har lagt på 5% i vagndeklarationen för detta. Men samtidigt fick jag i helgen höra att Leif inte behövde göra det i sin MR2:a enligt vår kära besiktningsman.

Hur är det egentligen med detta? Vore ju trevligt om vi alla tolkade detta på samma sätt...

Mvh,
Per

Har haft denna diskussion med Jan Brolund som "äger" reglementet och där är det utom tvivel, vare sig du kan programmera om eller inte (eller har gjort det) får du 5%. Det är nämligen omöjligt att kontrollera det....i princip får därmed alla med moderna bilar detta tillägg.
Stefan Hasselgren

Användarvisningsbild
Per Hammarsjö
Kontakt:

Inläggav Per Hammarsjö » mån maj 26, 2008 10:13 pm

Det är så jag resonerat tidigare också...

Då borde ju Kjell Löf informera om det. I Leif's fall spelar det kanske mindre roll då han inte modiferat sin bil så mycket men det vore ju synd om det börjar fajtas om sånt här mitt i säsongen.

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » mån maj 26, 2008 11:03 pm

Den absolut enklaste tolkningen är att en styrdator alltid är omprogrameringsbar, annars blir gränsdragningen i det närmaste komiskt svår.
Jag tror att det endast är en fråga om att Kjell inte tragglat just den delen av reglementet lika länge som en del andra av oss, man blir ju så lätt hemmablind (jag kan tex väldigt lite om bedömningen av olika fördelare och förgasare).

På samma tema tycker jag skulle det vara lite intressant att förtydliga tolkningen av alternativ styrdator till omodifierad motor. Skulle det fortfarande tolkas vara en omodiferad motor om original spjällhus och insug (el. plenum) används (dvs samma luftbegränsande hårdvara som original)?
På en del motorer är det vad som behövs för att komma i närheten av de 5% som tillägget ger (dvs styrprogrammet är inte "knäckt" än).
I mitt eget fall vet jag att det skulle vara bränslebesparande och därmed en miljöåtgärd, det kan vi väl inte förhindra :)

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » ons maj 28, 2008 11:08 pm

Vore det inte enklare att man istället gav bilar med elektronisk/datorstyrd insprutning högre beäkningseffekt direkt (typ 130hk/l) istället för att alla ska få en massa tillägg? Eller om mekanisk insprutning kanske ska likställas med förgasare, är väl nästan tveksamt om man lyckas få mer mos med med mekanisk insprutning än med förgasare :?:
Ingen kommer ihåg en fegis...

/Joakim Granfors

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons maj 28, 2008 11:41 pm

Kimmen skrev:Vore det inte enklare att man istället gav bilar med elektronisk/datorstyrd insprutning högre beäkningseffekt direkt (typ 130hk/l) istället för att alla ska få en massa tillägg? Eller om mekanisk insprutning kanske ska likställas med förgasare, är väl nästan tveksamt om man lyckas få mer mos med med mekanisk insprutning än med förgasare :?:
Läs om Modifierade motorer lite framlänges, baklänges och på tvären så märker du att utan programerbart sprut så har du 5% avdrag. Dvs 125 för programerbart och 118.75 för mekaniskt sprut. Fuggar med ett spjäll per cylinder ger 120, så mycket riktigt är beräkningseffekten för mekaniskt sprut lägre än med fuggar (allt detta på "c"-motorer) :)
Kasta in Mikusis och liknande i kalkylen så är skillnaden i maxeffekt minimal.

Tillägget för programerbart sprut gäller bara omoddad motor

shasselg
Kontakt:

Inläggav shasselg » ons maj 28, 2008 11:48 pm

Kimmen skrev:Vore det inte enklare att man istället gav bilar med elektronisk/datorstyrd insprutning högre beäkningseffekt direkt (typ 130hk/l) istället för att alla ska få en massa tillägg? Eller om mekanisk insprutning kanske ska likställas med förgasare, är väl nästan tveksamt om man lyckas få mer mos med med mekanisk insprutning än med förgasare :?:

Ja, eller varför inte faktisk effekt....är inte så dyrt idag att köra rototest....
Stefan Hasselgren

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » sön mar 15, 2009 10:30 am

Försöker att "lura" en kille att prova på Roadsport med sin se7en. Nu har han en icke orginal mc-motor i sin bil så då blir det ju + 20% påslag direkt, men det är väl oxå allt som jag kan tolka det. Eftersom trimmad mc-motor inte verkar gå under dom normala trimreglerna så borde han inte drabbas av t.e.x. 5% för programerbart sprut, eller vad tycker ni?
Kan tillägga att han förmodligen inte ens kommer nå upp till den effekt han blir tilldelad enligt reglementet.

/Joakim Granfors

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » sön mar 15, 2009 7:46 pm

Kimmen skrev:Försöker att "lura" en kille att prova på Roadsport med sin se7en. Nu har han en icke orginal mc-motor i sin bil så då blir det ju + 20% påslag direkt, men det är väl oxå allt som jag kan tolka det. Eftersom trimmad mc-motor inte verkar gå under dom normala trimreglerna så borde han inte drabbas av t.e.x. 5% för programerbart sprut, eller vad tycker ni?
Kan tillägga att han förmodligen inte ens kommer nå upp till den effekt han blir tilldelad enligt reglementet.
Det står originaleffekten +20%, dvs inga andra tillägg/avdrag.

En modifierad motor får ju inget tillägg för programerbart sprut, den missar ett avdrag :)

Vad har Mickes R1a som originaleffekt (det är ju alltid lite kul definerat på MCmotorer, original som MC, på regbeviset som bil, "tillverkarspecat" (caterham/westfield) i bil)?

Nästa år hoppas jag detta kommer att bli något bättre när vi har möjlighet att räkna med varvtal..

Användarvisningsbild
Kimmen
Kontakt:

Inläggav Kimmen » sön mar 15, 2009 9:17 pm

Det är samma som i hojen dvs 150 hk. Skulle tippa på att han kanske får ut 165-170hk nu, men det är bara en gissning.

/Joakim Granfors

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » sön mar 15, 2009 11:08 pm

Kimmen skrev:Det är samma som i hojen dvs 150 hk. Skulle tippa på att han kanske får ut 165-170hk nu, men det är bara en gissning.
Då är ju 180hk inte enormt fel (576kg plus ev tillägg).

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » fre okt 23, 2009 3:32 pm

oolicks_rNb skrev:av alternativ styrdator till omodifierad motor. Skulle det fortfarande tolkas vara en omodiferad motor om original spjällhus och insug används dvs samma luftbegränsande hårdvara som original. På samma tema tycker jag skulle det vara lite intressant att förtydliga tolkningen.
Det är den tolkning som jag försökt att lyfta fram i det tillväxande tolkningsdokumentet.
Mordernare motorer är ju svåra att få att fungera i amatörbyggen mm och man måste ta med original box, specieltl om det är en modernare baserad på CAN-BUS där det inte är otänkbart att det krävs hela elsystemet för att få den att fungera utan modifikation (om man skulle kräva allt original dvs).
Då är det mycket lättare att fokusera på den luftstyrande hårdvaran gasspjäll till avgaspackning. Det har ju även framkommit önskemål om att få ett tufft men fixt tillägg för modifierad luftkanal mellan spjäll och topp (alltså inte i toppen), detta för att möjliggöra modifierade plenum av platsskäl. Men då blir det joxigt eftersom det i princip ger fritt innan toppen (återigen för att slippa gränsdragningar) och hur mycket kan det ge i grova drag (+10% till?)...

Man får ju tänka på att en beräknad trimmad motor som ger 150hk skall gärna vara jämn med en omodifierad som räknas om 150hk (oavsett hur man kommit fram till det). Detta maxeffektmässigt, den otrimmade har sannolikt en körbarhetsfördel med en snällare vridmomentskurva.

Återgå till "Roadsport"