Modsport Reglemente 2016-2018

Allt som rör Modsport
Per Gustavsson
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 22, 2013 6:54 pm

Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Per Gustavsson » tor okt 22, 2015 8:36 pm

Varför får "originalmotor" 5% påslag? känns ju jätte fel då det slår väldigt olika beroende på om motorn har 100 hk eller 400hk. borde lösas på något "linjärare" sätt!
samt om det finns en max vikt varför finns det ingen minimivikt?? känns ju lite fel att blanda 1450 kg monster med flugskitar på 500 kg. Undrar också varför man inte överväger belysningskrav framåt vid regn, av säkerhetsskäl, då vissa bakomvarande bilar inte syns alls i vattenspray som dras upp.Finns ju lättplacerade led-lampor för dom som har "platsbrist".
Bara en stilla undran så här i höstmörkret...

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Kimmen » fre okt 23, 2015 4:22 pm

Allt du tar upp har diskuterats.

Jag har pratat med flera "motor-gurus" och om ursprungseffekten är 100 eller 400 spelar ingen roll, om man skulle gör någon skillnad så var det isåfall beroende på original trimgrad, men det skulle bli komplicerat.

Framljusen är att rekommendera men vi kom fram till att inte sätta ett måste på det.
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

stenjarl
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 25, 2015 11:41 am

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav stenjarl » mån okt 26, 2015 8:06 am

Hej Spvm förare ! Klargörande från mej dels som förare Sponsor och teamansviarig Jarls Bilservice och Team For Food ! Inför 2016 kommer vi att deltaga med 5 bilar 4 i modsport , Alla känner troligen till mina förslag till regel ändringar , tyvärr det enda som gått igenom är att vikten höjts till 1450 kg, däremot förbjuds ABS vilket jag anser , utesluter moderna bilar , värt att notera dom 4 bilar vi kommer med i modsport har inte Abs, så det är inte i egen sak jag lobbar både för loggern o behålla Abs, är övertygad om att det lockat fler till att köra, men nu är det som det är troligen tillväxten rejält hämmad, se bara på modsport 1 hur många som var anmälda , och hur många som verkligen körde serien , glömde att vi har 2 bilar till dels hyrbilen m3 , och Bmw m3 V8 Alsm återställd med racemotor . Den sistnämnda kommer inte att gå i Modsport, på grund av reglerna mot Abs, jag personligen har kört utan Abs med Abs i torrt spelar det ingen större roll i blött nja , vi körde med den gul m3 utan Abs på 59 någonting under raceweek
Kinnekulle 2015 i regn det var den snabbaste varvtiden 2013 Anderstorp regn gul m3 ingen Abs kolla tiden , så rädslan för Abs är rätt överdriven

Per Gustavsson
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 22, 2013 6:54 pm

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Per Gustavsson » mån okt 26, 2015 6:58 pm

Kimmen skrev:Allt du tar upp har diskuterats.

Jag har pratat med flera "motor-gurus" och om ursprungseffekten är 100 eller 400 spelar ingen roll, om man skulle gör någon skillnad så var det isåfall beroende på original trimgrad, men det skulle bli komplicerat.

Framljusen är att rekommendera men vi kom fram till att inte sätta ett måste på det.


ursprungseffekten Spelar ingen roll?? varför sätter ni då till 5%?

100 hk*3,2=320
med 5% 105hk*3,2=336
Differens 16 kg= hanterbart!

400hk*3,2=1280
med 5% 420*3,2=1344
Differens 64Kg= spelar ingen större roll! ?

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Kimmen » fre nov 27, 2015 11:37 pm

Per Gustavsson skrev:
ursprungseffekten Spelar ingen roll?? varför sätter ni då till 5%?

100 hk*3,2=320
med 5% 105hk*3,2=336
Differens 16 kg= hanterbart!

400hk*3,2=1280
med 5% 420*3,2=1344
Differens 64Kg= spelar ingen större roll! ?


Hur menar du att det slår olika? Prestandamässigt eller bara rent praktiskt?
I min bil som väger ca 700 kg med mig i så märks 25 kg på varvtiderna (har testat detta).
Tror du att det märks mer med 5% extra vikt i en stor motorstark bil?
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Per Gustavsson
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 22, 2013 6:54 pm

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Per Gustavsson » sön nov 29, 2015 11:15 am

Kimmen skrev:
Per Gustavsson skrev:
ursprungseffekten Spelar ingen roll?? varför sätter ni då till 5%?

100 hk*3,2=320
med 5% 105hk*3,2=336
Differens 16 kg= hanterbart!

400hk*3,2=1280
med 5% 420*3,2=1344
Differens 64Kg= spelar ingen större roll! ?


Hur menar du att det slår olika? Prestandamässigt eller bara rent praktiskt?
I min bil som väger ca 700 kg med mig i så märks 25 kg på varvtiderna (har testat detta).
Tror du att det märks mer med 5% extra vikt i en stor motorstark bil?


Prestandamässigt. Jag har också testat!! jag har en (enligt er) motorstark bil, men 20 kg sänker även mina varvtider! detta har provats vid ett flertal tillfällen och med /utan vikt vid samma test tillfälle. så 5% kommer att märkas rejält! det känns ju egendomligt att höja bilens vikt när man jobbar röven av sig för att få ner vikten. höjd vikt litar dessutom på bromsar och däck (jag vet!) så 60 kg blir svettigt!

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Kimmen » lör dec 05, 2015 8:53 pm

Är nog inte riktigt med vad du menar?

Menar du att en bil som väger 1300 kg och som får vikta på 65 kg förlorar mer än en bil som väger 650 kg och som får vikta på 30 kg?
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors

Användarvisningsbild
Kimmen
Inlägg: 260
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:59 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modsport Reglemente 2016-2018

Inläggav Kimmen » fre jan 15, 2016 5:56 pm

Är nog inte riktigt med vad du menar?

Menar du att en bil som väger 1300 kg och som får vikta på 65 kg förlorar mer än en bil som väger 600 kg och som får vikta på 30 kg?
Ingen kommer ihåg en fegis...


/Joakim Granfors


Återgå till "Modsport"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron