Vilka fabrikstillverkade sportvagnar tillåts i Modsport?

Allt som rör Modsport
D_J

Vilka fabrikstillverkade sportvagnar tillåts i Modsport?

Inläggav D_J » fre jun 07, 2013 4:09 pm

Reglementet skrev:Tillåtna bilar är modifierade sportvagnar ej ursprungligen byggda för tävlingsbruk samt
kitcar/amatörbyggda sportvagnar. Även vissa fabrikstillverkade sportvagnar för tävlingsbruk som
uppfyller modsportsreglementet, t ex TVR Tuscan, är tillåtna men enbart i klass 1 och klass 2.

Hur avgörs det vilka som ryms under "vissa"?
Finns det nån lista med godkända Cup-bilar?

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Re: Vilka fabrikstillverkade sportvagnar tillåts i Modsport?

Inläggav Fredrik Henriksson » fre jun 07, 2013 9:18 pm

Sportbil/sportvagn är ett godtyckligt begrepp. En lista är därför upprättad. Finns din bil med på listan är det ok att köra, finns den inte med kan du ansöka om att få med den på listan genom att ta kontakt med reglementesansvarig. Bilen måste dock vara bygd ursprungligen för gata och vara en sportbil, inte en "sportig bil", så sedaner och bilar med baksäte med rimliga benutrymmen går ex-vis bort.
Här är listan: http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar

D_J

Inläggav D_J » fre jun 07, 2013 9:37 pm

Fredrik Henriksson skrev:Sportbil/sportvagn är ett godtyckligt begrepp. En lista är därför upprättad. Finns din bil med på listan är det ok att köra, finns den inte med kan du ansöka om att få med den på listan genom att ta kontakt med reglementesansvarig. Bilen måste dock vara bygd ursprungligen för gata och vara en sportbil, inte en "sportig bil", så sedaner och bilar med baksäte med rimliga benutrymmen går ex-vis bort.

Bilmodellen finns med på listan, men exemplaret jag kollar på är en slags "Cup"-bil och har aldrig varit gatreggad. Fast bilmodellen som sådan fanns också gatreggad. Som jag läste reglementet fanns det en begränsning för " fabrikstillverkade sportvagnar för tävlingsbruk ". Eller tänker jag fel? Är det OK med alla Cup-bilar så länge som bilmodellen också fanns för gatan?

/Daniel

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » fre jun 07, 2013 9:46 pm

D_J skrev:
Fredrik Henriksson skrev:Sportbil/sportvagn är ett godtyckligt begrepp. En lista är därför upprättad. Finns din bil med på listan är det ok att köra, finns den inte med kan du ansöka om att få med den på listan genom att ta kontakt med reglementesansvarig. Bilen måste dock vara bygd ursprungligen för gata och vara en sportbil, inte en "sportig bil", så sedaner och bilar med baksäte med rimliga benutrymmen går ex-vis bort.

Bilmodellen finns med på listan, men exemplaret jag kollar på är en slags "Cup"-bil och har aldrig varit gatreggad. Fast bilmodellen som sådan fanns också gatreggad. Som jag läste reglementet fanns det en begränsning för " fabrikstillverkade sportvagnar för tävlingsbruk ". Eller tänker jag fel? Är det OK med alla Cup-bilar så länge som bilmodellen också fanns för gatan?

/Daniel

I Modsport ja. Har bilen en godkänd förlaga och bilens mått stämmer med förlagan enligt reglementet, hjulbas enligt förlaga (+-2%) samt siluett enligt förlaga (endast karossmoddar enligt reglemente) så är det bare å åk...

Återgå till "Modsport"