Miata i Modsport?

Allt som rör Modsport
Fredrik Henriksson
Kontakt:

Miata i Modsport?

Inläggav Fredrik Henriksson » mån okt 20, 2008 4:29 pm

Hej!
Jag kör idag en Miata i roadsport C men har fått tipset att titta på modsport då det ger mer möjligheter att utveckla bilen utan att folk tittar snett även om man håller sig inom reglementet.
En avgörande fråga är ju om man öht får köra med en Miata. På frågan om godkända bilar i Modsport hänvisas det till dom märken som körs idag eller har körts tidigare, tyvärr finns inte Miata med på den listan. Är en Miata OK?

/Fredrik

Robert Gustafsson

Inläggav Robert Gustafsson » mån okt 20, 2008 7:30 pm

Hej
Jag tillhör inte modsportåkarna ännu.
Just nu åker jag Roadsport A med en Ginetta G27, men jag håller på att sätta ihop en G27:a till för att åka Modsport.
På din undran började jag kolla under Modsport fliken och där finns en hänvisning till Godkända Sportvagnar samma som Roadsport andvänder sig av, där finns både din och min bil med så det skall väl inte vara några problem varken för dig eller mig.

/robban

pelo1

Miata Ginetta i modsport inga problem

Inläggav pelo1 » mån okt 20, 2008 8:29 pm

Hej
Kul att vi kanske får fler bilar med i klassen. Läs gärna på i sportvagnsreglementet under modsport så blir allt rätt från början. Klassen är väldigt fri, mycket är upp till dig själv att bygga, förbättra.

Per Löveryd Alfa GTV modsport 900 kg/380 hk = snabb,

Niklas Falk

Re: tillåtna bilar

Inläggav Niklas Falk » mån okt 20, 2008 11:33 pm

Fredrik"Ludde" skrev: Är en Miata OK?
Skoj att du funderar Fredrik.
Miatamotorn (1839cc) med Turboladdning passar fint i ModsportII med 1000kg. Nöjer du dig med 250hk så blir ju startpunkten inte så blodigt komplicerad (behöver ju inte ens öppna motorn), det tar ju ett tag att lära sig sätta upp allt med slicksens bättre grepp.
Men 350+ är ju inte okörbart det heller (påstås det) men då blir det byggd motor och byte till sexväxlat (den håller bättre). Med rejält med effekt och grepp så kommer slitaget som ett brev på posten. För att samla poäng så ska man först komma i mål.

Vindrutelöst är ju ett sätt att minska luftmotståndet när det går för långsamt.
Bild
Men om jag fattat det rätt så ska även burens främre båge vara i "fullhöjd", bur enligt bilden finns det inget stöd för i TR.

Rimligare inspirationskälla som startpunkt
Bild

Men om man vill bygga mycket så kan ju en bra trimmad Toyota AGE4 (1600cc) få plats och då ligger ModsportIII inte illa till (970kg).

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis okt 21, 2008 12:03 am

Tack för tipsen Niklas! :)
Min fundering låg kring att att stoppa i 140hk 1,8 från 98-00 och lätta ner till strax under 800kg. Det borde väl bli en hyggligt konkurenskraftig Modsport 3 bil?
Som sagt, vem behöver tung framruta... 8)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis okt 21, 2008 12:08 am

Fredrik"Ludde" skrev:Tack för tipsen Niklas! :)
Min fundering låg kring att att stoppa i 140hk 1,8 från 98-00 och lätta ner till strax under 800kk. Det borde väl bli en hyggligt konkurenskraftig Modsport 3 bil?
Observera att det endast är beräkningseffekter i Modsport. 1839cc med 4ventilad insprutning räknas som 202hk oavsett.
Motorn behöver ju inte komma från Mazda heller, Volvo går fint, lixom V8or av ihopsatta MCmotorer. Modsport är klassen för de som gillar egna koncept. :)

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis okt 21, 2008 12:38 am

Niklas Falk skrev:
Fredrik"Ludde" skrev:Tack för tipsen Niklas! :)
Min fundering låg kring att att stoppa i 140hk 1,8 från 98-00 och lätta ner till strax under 800kk. Det borde väl bli en hyggligt konkurenskraftig Modsport 3 bil?
Observera att det endast är beräkningseffekter i Modsport. 1839cc med 4ventilad insprutning räknas som 202hk oavsett.
Motorn behöver ju inte komma från Mazda heller, Volvo går fint, lixom V8or av ihopsatta MCmotorer. Modsport är klassen för de som gillar egna koncept. :)

Läste igenom reglementesbiten som rör motorerna precis efter att jag skrev det senaste inlägget och såg att jag missat att dom inte tittar på orginaleffekt... :oops: Det förändrar ju en del, blir lätt fel när fantasin skenar iväg utan fulla fakta... :roll: Ska lura lite på d, du kom ju med en del tips men min grej e lite att få till en superlätt Miata... :)

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis okt 21, 2008 1:07 am

Kan inte sova, har influensa så man får väl fundera på modsportprojekt...

En turbomatad 1.6a i modsport2 skulle väl funka för min lättningsönskan?

1.600 * 150 = 240hk ---> 3.2 * 240 = 768kg

Om nu 1.6an är 1.6 och jag inte fått allt om bakfoten så innebär det att man kan lätta bilen ner till 768kg... :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » tis okt 21, 2008 10:04 am

Fredrik"Ludde" skrev:En turbomatad 1.6a i modsport2 skulle väl funka för min lättningsönskan?

Om nu 1.6an är 1.6 och jag inte fått allt om bakfoten så innebär det att man kan lätta bilen ner till 768kg... :)
170 hk/liter blir det om du inte tänker konvertera till 2ventilstopp :)
Det är Mazda B6 det gäller (1597cc 78x83.6mm BorrxSlag)

Dvs 1.597*170*3.2=869kg

Nu är B6an lite jobbigare att få ut litereffekterna ur än BPn vill jag minnas så beräkningeffekten kan bli lite jobbig att nå.

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tis okt 21, 2008 10:51 am

Niklas Falk skrev:
Fredrik"Ludde" skrev:En turbomatad 1.6a i modsport2 skulle väl funka för min lättningsönskan?

170 hk/liter blir det om du inte tänker konvertera till 2ventilstopp :)
Det är Mazda B6 det gäller (1597cc 78x83.6mm BorrxSlag)

Dvs 1.597*170*3.2=869kg

Nu är B6an lite jobbigare att få ut litereffekterna ur än BPn vill jag minnas så beräkningeffekten kan bli lite jobbig att nå.

OC 170... :oops:

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » ons okt 22, 2008 12:55 pm

Funderat lite. En superlättad miata (och då menar jag allt bort inkl elsystem, framruta mm) kring ca 790 kg (har räknat baklänges på vikt) med turbomatning och ca 300hk borde passa rätt bra i modsport 1... :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons okt 22, 2008 9:26 pm

Fredrik"Ludde" skrev:Funderat lite. En superlättad miata (och då menar jag allt bort inkl elsystem, framruta mm) kring ca 790 kg (har räknat baklänges på vikt) med turbomatning och ca 300hk borde passa rätt bra i modsport 1... :)
Tja, en 1.8a och snigel på det, sen är det bara att lätta i omgångar hela vägen ner från tonnet du börjar på.

Kom ihåg att du inte måste ha en "vinnarbil" på pappret för att nöta asfalt och ha skoj. Du behöver ju "bara" vara 5 sekunder snabbare än idag på Kinnekulle för att inte vara ivägen och kunna fajtas om placeringar i heatet. Sen är det bara att fila på konceptet år efter år efter år. :)

Att få till effektiv användning av slicksen är nog ett större framgångkoncept och för det jobbet kan du börja med samma bil i ModsportII med 1000kg och uppgradera till ModsportI om andan faller på (samma motor men då med 220kg möjlig lättning).
220kg är ca 40m2 stålplåt med 0.7mm tjocklek, är det så mycket plåt i miatan öht?. Jag vet vad tomkarossen väger ungefär och det är inte så jättemycket (tredelad så bärs varje del av två man). Att göra röram och plasta bakdelen skulle ta bort mest, men då får du lite knepig viktbalans att tänka på.

Du kan ju ta tillfället i akt att rådfråga de erfarna Modsportpiloterna under 2009, man får ju ta vara på tiden i depån :)

Detta känns för övrigt som ett mycket bättre ställe att diskutera detta, här finns det ju en chans att det upplevs positivt.

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » ons okt 22, 2008 11:33 pm

Niklas Falk skrev:
Fredrik"Ludde" skrev:Funderat lite. En superlättad miata (och då menar jag allt bort inkl elsystem, framruta mm) kring ca 790 kg (har räknat baklänges på vikt) med turbomatning och ca 300hk borde passa rätt bra i modsport 1... :)
Tja, en 1.8a och snigel på det, sen är det bara att lätta i omgångar hela vägen ner från tonnet du börjar på.

Kom ihåg att du inte måste ha en "vinnarbil" på pappret för att nöta asfalt och ha skoj. Du behöver ju "bara" vara 5 sekunder snabbare än idag på Kinnekulle för att inte vara ivägen och kunna fajtas om placeringar i heatet. Sen är det bara att fila på konceptet år efter år efter år. :)

Att få till effektiv användning av slicksen är nog ett större framgångkoncept och för det jobbet kan du börja med samma bil i ModsportII med 1000kg och uppgradera till ModsportI om andan faller på (samma motor men då med 220kg möjlig lättning).
220kg är ca 40m2 stålplåt med 0.7mm tjocklek, är det så mycket plåt i miatan öht?. Jag vet vad tomkarossen väger ungefär och det är inte så jättemycket (tredelad så bärs varje del av två man). Att göra röram och plasta bakdelen skulle ta bort mest, men då får du lite knepig viktbalans att tänka på.

Du kan ju ta tillfället i akt att rådfråga de erfarna Modsportpiloterna under 2009, man får ju ta vara på tiden i depån :)

Detta känns för övrigt som ett mycket bättre ställe att diskutera detta, här finns det ju en chans att det upplevs positivt.

Tänkte så här med vikten... (uppskattning så det slår säkert fel en del)

Vikt idag inkl förare ca 1025kg med soppa ett race.

Bil: 1025kg
- 12kg dörrar(gjuter nya superlätta utan rutram och ruta)
- 6kg hardtopp
- 45kg ruta och A-stolpar/rutram.
- 40kg Plastrumpa med tillhörande rör.
- 20kg underedsmassa ( bilen är megabehandlad undertill)
- 30kg Elkablage (Varenda elkabel,relä mm skall väck, drar nytt, endast det nödvändigaste, MS, bromsjus mm)
- 8kg fram och bakljusinsatser (lätta dioder till bromsljus eller annan lätt insats)
-6kg Fram och bak plastbalja
-6kg Flippfront(lätt flippfront gjuten i en form)
-10kg Icke bärande plåt som skall väck (delar av innerskärm fram,skydsplåtar mm)
-8kg Styrservo med tillbehör
-20kg Instrumentpanel
-5kg Mindre tank
-10kg övrigt (colcanister, spolarvätskebehållare,plastgrunkor, vindrutetorkare mm

Detta lägger bilen kring 800kg. Buren kommer inte göra så mkt skillnad har vi konstaterat då min båge idag är nåt djävulskt tung och bättre material ur viktsynpunkt kommer användas till buren...

Håller med om att detta är rätt forum... :)

Niklas Falk

Inläggav Niklas Falk » ons okt 22, 2008 11:57 pm

Fredrik"Ludde" skrev:- 30kg Elkablage (Varenda elkabel,relä mm skall väck, drar nytt, endast det nödvändigaste, MS, bromsjus mm)
Ursäkta att jag asgarvar :D :D
Jag har en HEL härva till en NB i en kartong, 3kg (5kg max om du tar med varenda liten tåt som sitter ut till varje del).

20kg underedsmassa har jag svårt att förstå att man kladdat dit extra, det är inte mer än ungefär 5 från början.

Men det finns ju billiga karosser att börja med, riv och bygg upp från grunden, hastjobba inte på nätterna ;)

Fredrik Henriksson
Kontakt:

Inläggav Fredrik Henriksson » tor okt 23, 2008 12:18 am

Niklas Falk skrev:
Fredrik"Ludde" skrev:- 30kg Elkablage (Varenda elkabel,relä mm skall väck, drar nytt, endast det nödvändigaste, MS, bromsjus mm)
Ursäkta att jag asgarvar :D :D
Jag har en HEL härva till en NB i en kartong, 3kg (5kg max om du tar med varenda liten tåt som sitter ut till varje del).

20kg underedsmassa har jag svårt att förstå att man kladdat dit extra, det är inte mer än ungefär 5 från början.

Men det finns ju billiga karosser att börja med, riv och bygg upp från grunden, hastjobba inte på nätterna ;)

Hehehe ja där har man för att man lyssnar på folk. Snackade med en kille kring hur mkt ett helt elsystem väger, vi kanske pratade äpplen och päron. Han kan ju ha tagit med batteri och lampinsatser mm...*huvudlkli*

Vet bara att underedsmassa väger bly och att min bil inte lär rosta de närmsta 40 åren... :wink:

Yepp, blir ett "från scratch bygge" isf... 8) Lovar inte att det sker dagtid...

Återgå till "Modsport"