[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 590: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 646: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1068: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1068: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5133: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5133: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
Upprop "RS 2010" Vägen tillbaka... - SPVM.SE

Upprop "RS 2010" Vägen tillbaka...

Allt som rör RS
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1107: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Peter J
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1107: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Upprop "RS 2010" Vägen tillbaka...

Inläggav Peter J » sön okt 04, 2009 6:52 pm

Hej på er alla RS vänner.
Som många av er säkert håller med om är att har man en gång kört racing så är det svårt å hålla sig ifrån och inte vilja komma tillbaka å köra igen. Problemen brukar vara typ familje situation som ändras, pengar som saknas osv. Men förr eller senare så brukar bitarna falla på plats, å det är ungefär som cykler med ca 10 års intervaller då en klass når sitt klimax, lite som en sinus kurva. RS befinner sig just nu på botten av en sådan. Men nu borde det vara läge "dags" för ett uppsving.
Sen frågan var får/kan RS klassen köra. Den frågan är jag inte orolig för, självklart finns det lösningar på den frågan. SPVM och ihop med Clubman har ju kört ihop tidigare, och med rätt inställning/anpassning från vår sida så tror jag att Clubman är mer än villig och hjälpa till så att RS klassen får nånstans å köra fram tills nästa ev problem uppstår, att vi är för många. Just nu är det RS som har kris, nästa gång kan vara det omvända å då ska vi komma ihåg å inte vända dom ryggen.

Själv har jag kört Clubman ett antal år för att sen gå över till RS. Jag lämnade Clubman efter att ha vunnit klassen totalt i tre år i följd, 2000-2002. Jag kände själv att jag skulle vilja gå vidare till RS och att lämna plats för andra och kämpa om klass segern. Det jag då ville ta med mig över till RS var den härliga stämningen å kamratsskapen som fanns å jag tror finns än idag.
Jag är väldigt sugen på och iordning ställa min bil igen, en ny kaross finns framme som bara måste justeras samt bygga insugskanal i glasfiber, Katalysator, brandsläckare å diverse annat.

Men jag inser att det måste till ett upprop nu och en kraftsamling kring RS 2010, så att vi får ut de bilar och förare som likt jag somnat in lite och som bara väntat på nästa "våg". Jag skulle vilja veta vilka som kan tänka sig vilja jobba för att leta reda på alla som har en RS bil och som kan tänka sig och komma ut på banan igen. Jag kan tänka mig och hjälpa till. Vi skulle kunna ordna en kick off "Nostalgi träff" så att dom önskar kan komma och få lite inspiration och vi kan bolla idér på hur vi ska kunna boosta på sinuskurvan å vägen tillbaka för RS 2010.
Jag har massor av idér själv som jag skulle vilja bolla med er på en sådan träff.
Here we go RS RS RS RS.
MVH // Peter Johansson

sode

Re: Upprop "RS 2010" Vägen tillbaka...

Inläggav sode » ons okt 07, 2009 6:28 pm

I'm game....
Det fins jo ennda en tävling at køre denne helg på knutstorp.

VH/Sode
LM3000

Bo Johansson

Inläggav Bo Johansson » tor okt 08, 2009 8:44 am

Hejsan.
Har precis köpt en PRC, åker Modsport Europa sedan ngra år tillbaka. Hjälper gärna till med träff/söka bilar/reglemente osv. Det står väldigt mycket RS bilar parkerade både PRC och Radical, uppskattningsvis 30-40 bilar, så det borde gå att få igång RS klassen igen. Bästa Hälsningar Bo Johansson, borace@telia.com.

lockarpsgokart.se

Inläggav lockarpsgokart.se » tis okt 13, 2009 9:24 pm

Hej rs-snubbar!

Om det är nån som behöver lite inspiration för att dra fram kärran till våren så bjuder jag på lite onboard-film från Knutstorp och Falkenberg. Tyvärr är det ditt varvrekord som flyger Peter J men det var väl dags... :wink:

Kolla på Clubmanforumet för knutstorpfilmen. Här finner ni från Falkenberg:

http://www.youtube.com/watch?v=oSvBBfqb2Vs

Mvh Petter Berger

(hoppas ni blir många och snabba så vi får jaga, jaga, jaga)

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tis nov 03, 2009 2:36 pm

En väg tillbaka....

Att få köra riktiga räserbilar lockar grymt, några års rejsande med miata och jag funderar på nästa steg.
Bortskämd med driftsäkerhet och enkelhet :)

Jag ser att det finns äldre Radical bilar i IK till vettiga pengar, får dessa vara med ? Modellen heter 1100 tror jag
får dessa vara med i RS ?

http://pistonheads.com/sales/1297786.htm

Saker jag frågar mig
- Går det sönder ständigt ( tycker mig se del av RS/Clubman ) skruvar mycket
- Klarar en lekman att hantera en äldre Radical, (självklart mera mek) ?
- Kan kan rodda en tävling själv eller måste man ha mek med ( gör det svårare med familjen....)

Inbillar mig att det står många äldre Clubman/RS bilar som gärna skulle köras på gräsrots-nivå :)

/Joachim

lockarpsgokart.se

Inläggav lockarpsgokart.se » tis nov 03, 2009 7:38 pm

Angående tillförlitlighet....

Jämnfört med en Mazda Miata så blir det mesta blekt även alla andra standard sportbilar det kan man slå fast direkt.

Vad det gäller prototypbilar såsom clubman, rs-bilar med bilmotorer och radicals så tror jag bestämt att en clubmankärra är det som har bäst tillförlitlighet. Mer eller mindre otrimmad motor tillsammans med stark Quaife vxl-låda. Att vissa skruvar hela tiden beror på att de inte rättar till det egentliga felet på rätt sätt utan oavbrutet brottas med samma fel. Exempelvis har Mallockbilarna med stelbakaxel svårt att hålla tätt i packboxar. Kör själv Phantom och har kört ca 20-25 tävlingar d.v.s 30-40 heat med två dnf:er som berodde på trasig soppapump och lossnad pluskabel. Kunde inträffat på vilken bil som helst med andra ord.

Om du tänker på Radicals så är det en väldigt enkel konstruktion både chassimässigt och motormässigt. 1100:an har Kawamotor vilket inte är det bästa men de håller hyfsat. Kawa har av tradition skitkassa vxl-lådor så det brukar vara ett aber. Modernare Prosport med Suzukimotorer pallar för mer men det är fortfarande en vxl-låda gjord för ca 200 kg mc. Chassina är oerhört enkelt uppbyggda med endast plastbussningar istället för uniballs. Tidiga modeller har inte ens krängningshämmare. I mina ögon den mest sköra konstruktionen sett till motor/vxlåda/chassi jämfört med Rs/clubman/radical.

Rs-bilar i övrigt bstår av en massa olika slags bilar. Den vanligaste i Sverige är (österrikiska?) Pedrazza racings bilar (PRC) Dessa är vanligen med Opel 2 liters 16 v motor och den fungerar hyfsat bra. Har några vanliga fel med läckande p-box på utgående axeln men annars helt ok. Sen finns det en mängd olika kärror på kontinenten; Juno, lola, Tiga, Luccini, Nemesis, Mallock, Ligier m.fl.

När du ska köpa en racersportvagn är det helt klart som så att den/de förra ägarna som spelar störst roll för hur kul du kommer ha. Förare som kör stenhårt över kurbs och utan att släppa en tum på gasen vid växlingar frestar enormt mycket på materialet. Ofta är dessa bilar även med om en krasch då och då.

Annars är tipset att ta med någon kunnig när du ska köpa bil. Lycka till.

Mvh Petter Berger :D

lockarpsgokart.se

Inläggav lockarpsgokart.se » tis nov 03, 2009 8:27 pm

Satt och funderade på att du ser att många skruvar på sina racersportvagnar under en raceweek...

Jag har kört en del roadsport A innan och den stora skillnaden mellan standardbilsracing och prototyper är att prototypen är konstruerad för att endast gå så fort som möjligt på bana. Konstruktionen möjliggör också att det oftast är väldigt lätt att justera camber, toe, rideheight, vingar mm. Detta utnyttjar de flesta genom att söka bästa inställningen under helgen. Sen är det väldigt olika hur mycket tid man lägger på det hela. Detta kan också ha bidragit till att du upplever att de kräver mycket skruvande. Men denna biten bestämmer du själv hur mycket du vill utforska.

Sen kan jag lova dig att det är närmast omöjligt att jämföra känslan att köra standardbil med racerportvagn. Det är sååååååå mycket häftigare med downforce och den klaustrofobiska känslan av att klämma ner sig i en bunke rör och fiber.

Ciao Petter

Ernestus Racing
Kontakt:

Inläggav Ernestus Racing » tor nov 05, 2009 5:25 pm

Heisann

Liten hilsen fra Norge.

Stå på, om det blir flere deltakere i klassen stiller jeg opp med en Juno SSE CN.

Bilen er egentlig bygd for endurance racing men vi får se hvordan den hevder seg!

Sjekk ut min Facebookgruppe for litt info! (den er åpen for alle)

http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 462&ref=mf

Håper alle som har biler stiller opp!

Mvh

Andreas Ernestus

Återgå till "Racersport (RS)"