Skoj att Radical nu slår hål på myten

Allt som rör RS
Atorp

Skoj att Radical nu slår hål på myten

Inläggav Atorp » mån jul 25, 2011 11:32 am

Kul att se Peter Olssons framfart i Rs klassen. Racet på Falkenberg måste stärkt egot - trotts slicks
duggregn kör han rent och snyggt förbi Mumm som troligen får spel och tappar kontrollen
efter rakan i ren frustration efter att blivit omkörd av en gröngöling.

Trotts att bilen är ny för honom och att han hitintills inte
ställt om chassit för var bana utan kör med grund set upp så
kör han ifrån klubbman bilarna både i kurvorna och på rakorna.

Detta slår definitivt hål på myten om att radical skulle vara ett övermotoriserat
halvbra chassi :shock: . Den myten som tyvärr många klubbman förare hänger fast vid. :lol:

Detta borde göra Radical till ett mer intressant bil fram över.
Den har ju alla de rätta elementen som en race bil skall ha, högvarig motor, rätt ljud, raklåda,
förhållandevis stora bromsar osv, vilket man tyvärr saknar i klubbman bilen.
Men klubbman kan ju ifs vara en bra instegs klass för de som sedan vill åka Radical och riktig fort.
Rent kostnadsmässigt så ligger troligen Radical bättre till även där om man slår ut det över en säsong.
Tycker Spvm borde lyfta fram Radical bilarna mer aktivt för att få fart på Rs klassen.

Vi syns på Atorp
Anders Mårtensson

Användarvisningsbild
Michelingubben

Re: Skoj att Radical nu slår hål på myten

Inläggav Michelingubben » tis jul 26, 2011 12:27 am

Hej, vem du nu är

I detta forum undertecknas inläggen med för och efternamn så vi alla vet vem som skriver

/ Bengt Metz
Caterham Superlight
Zetec 227hk, kanske lite till
AC
WC
2X48 Dellorto
Omregistrerad pga motorbyte, nu Cosworth 1/2 V8a

Stefan

Inläggav Stefan » ons jul 27, 2011 10:48 am

Ett intressant inlägg från en anonym person.

Om personen som skrivit inlägget i fråga var på plats eller inte framgår inte så för att undvika mytbildning så vill jag att fakta i saken är rätt. Det sägs ju att "okunskap är orsaken till myter".

Så för att få fakta på plats.

1:Din uppfattningen att Clubman på något sätt försöker motarbeta Radical bilarna är helt fel. Att Radical bilarna kan köra i RS-klassen under denna reglementsperiod utan att vikta ned bilen eller bygga om chassiet så att föraren sitter helt på ena sidan om bilens mitt linje som reglementet tidigare krävde är ett resultat av att Jan Nordgren och jag har bearbetat RS-klassen förar föreningen att släppa in Radical bilarna. Något som RS-klass föreningen inte var så intresserade av. Anledningen till att vi ville att reglementet skulle ändras var att det finns en stort antal Radical bilar som skulle passa bra i RS-klassen som under senaste åren varit, och är på väg att tyna bort.

2: När det gäller racet du refererar till så antar jag att det är race 2 och den incident du skriver om är att jag snurrade i chikanen. Förutsatt att det är så så är fakta följande:
I 4 varv stoppar Peter upp mig, Flemming och Svein på baksidan av banan fram till sista kurvan då hans avsevärt bättre acceleration ger honom ett försprång ut på rakan. På varv 4 attackerar jag honom i sista kurvan då jag antar att han sett att han fått blåflagg vid position 3 på baksidan och att han är medveten om att han är i vägen för bilarna i Clubman klassen. Och eftersom han kör i en annan klass borde släppa fram oss för att undvika onödiga risker. Jag kommer ut på rakan strax före Peter. Eftersom han tar en extrem höger linje så antar jag och Svein som ligger efter mig att han tänker ge oss utrymme vid inbromsningen i slutet på rakan. Peter gör dock inte detta utan bestämmer sig för att försöka bromsa sig in framför mig. Jag backar undan och Svein kör in i min högra bakskärm så kraftigt att två rör för bakramen slits av och vingen blir hängande i avgasrörs upphängningen och jag snurrar runt och blir stående baklänges. Jag antar att det är vad du beskriver som "får spel och tappar kontrollen".

Jag vidmakt håller att Peter på varv 4 borde släppt fram bilarna ur Clubman klassen för att undvika att skapa onödiga farliga situationer i ett läge där redan duggregnet gjorde racet extra risk fyllt. Det har jag också talat med Peter om. Svein och jag har samma bedömning av situationen. Att Svein körde på mig var en "race accident" och det har vi rett ut och skakat hand på.

Att Radicals har bättre vartider är en Clubman på ett antal banor vet vi redan, det är ingen nyhet. Var du fått dina myter från vet jag inte. Men att det finns något generellt motstånd mot Radicals får stå för dig. Radicals är mer än välkomna i SPVM:s RS-klass. Förhoppningsvis så kommer det så många Rdical/RS-bilar så att klassen åter igen kan få ett eget heat.

Vad du borde tänka på är att Clubman och RS är två skilda klasser med olika karaktär som kör i samma heat. Det har historiskt lett till flera tillbud av den typ som du refererar till i ditt inlägg.

Du skriver att "Spvm borde lyfta fram Radical bilarna mer aktivt för att få fart på Rs klassen".
Som SPVM fungerar så ligger ansvaret på RS-klassens förar förening som inte varit speciellt aktiv för att rekrytera RS bilar, både Radicals och andra märken/typer. Sedan har du helt rätt i att Radical borde vara en bra instegs klass. Där håller jag helt med dig. Så varför skaffar du inte en egen Radical och kör RS?

Till slut så undrar jag på vilket sätt du tänkte att ditt inlägg om myter och motstånd mot Radicals skulle göra att fler förare skull köpa en Radical och börja köra i RS-klassen?

Vill du diskutera vidare så är jag på Anderstorp och du är välkommen att titta över och prata om "myter" och Clubman/RS ;-)

Stefan / Clubman #71

Visst ja, jag vill tillägga att jag på fredag kvällen ringde runt till ett antal kontakter för att försöka få fram en fungerande tändbox till Peter då hans tändbox inte fungerade.
Stefan Mumm

Atorp

Inläggav Atorp » ons jul 27, 2011 6:20 pm

Stefan skrev:Ett intressant inlägg från en anonym person.

Om personen som skrivit inlägget i fråga var på plats eller inte framgår inte så för att undvika mytbildning så vill jag att fakta i saken är rätt. Det sägs ju att "okunskap är orsaken till myter".

Jag var på plats - svårt att ha åsikter annars om ett enskilt race.

Så för att få fakta på plats.

1:Din uppfattningen att Clubman på något sätt försöker motarbeta Radical bilarna är helt fel. Att Radical bilarna kan köra i RS-klassen under denna reglementsperiod utan att vikta ned bilen eller bygga om chassiet så att föraren sitter helt på ena sidan om bilens mitt linje som reglementet tidigare krävde är ett resultat av att Jan Nordgren och jag har bearbetat RS-klassen förar föreningen att släppa in Radical bilarna. Något som RS-klass föreningen inte var så intresserade av. Anledningen till att vi ville att reglementet skulle ändras var att det finns en stort antal Radical bilar som skulle passa bra i RS-klassen som under senaste åren varit, och är på väg att tyna bort.

Tyvärr är det den känslan som förmedlas så även i ditt svar, Tycker att man borde värna om de bilar som trotts allt kommer till start. Rs har så få bilar att det inte borde vara något problem. Positivt dock att ni ändrat reglementet, blir dock fundersam över tanken med viktning av bilarna - det tyder verkligen på att radicalen är snabbare :lol:

2: När det gäller racet du refererar till så antar jag att det är race 2 och den incident du skriver om är att jag snurrade i chikanen. Förutsatt att det är så så är fakta följande:
I 4 varv stoppar Peter upp mig, Flemming och Svein på baksidan av banan fram till sista kurvan då hans avsevärt bättre acceleration ger honom ett försprång ut på rakan. På varv 4 attackerar jag honom i sista kurvan då jag antar att han sett att han fått blåflagg vid position 3 på baksidan och att han är medveten om att han är i vägen för bilarna i Clubman klassen. Och eftersom han kör i en annan klass borde släppa fram oss för att undvika onödiga risker. Jag kommer ut på rakan strax före Peter. Eftersom han tar en extrem höger linje så antar jag och Svein som ligger efter mig att han tänker ge oss utrymme vid inbromsningen i slutet på rakan. Peter gör dock inte detta utan bestämmer sig för att försöka bromsa sig in framför mig. Jag backar undan och Svein kör in i min högra bakskärm så kraftigt att två rör för bakramen slits av och vingen blir hängande i avgasrörs upphängningen och jag snurrar runt och blir stående baklänges. Jag antar att det är vad du beskriver som "får spel och tappar kontrollen". skoj att man fått upp pulsen på gubben :lol:

Jag vidmakt håller att Peter på varv 4 borde släppt fram bilarna ur Clubman klassen för att undvika att skapa onödiga farliga situationer i ett läge där redan duggregnet gjorde racet extra risk fyllt. Det har jag också talat med Peter om. Svein och jag har samma bedömning av situationen. Att Svein körde på mig var en "race accident" och det har vi rett ut och skakat hand på.

Det som du beskriver är inte riktigt vad folk på läktaren upplevde - inte heller tävlingsledningen eller flagposteringen då blåflagg saknades, men allt kan ju upplevas olika...

Att Radicals har bättre vartider är en Clubman på ett antal banor vet vi redan, det är ingen nyhet. Var du fått dina myter från vet jag inte. Men att det finns något generellt motstånd mot Radicals får stå för dig. Radicals är mer än välkomna i SPVM:s RS-klass. Förhoppningsvis så kommer det så många Rdical/RS-bilar så att klassen åter igen kan få ett eget heat.

Vad du borde tänka på är att Clubman och RS är två skilda klasser med olika karaktär som kör i samma heat. Det har historiskt lett till flera tillbud av den typ som du refererar till i ditt inlägg.

Borde inte vara något problem då andra klasser i ex spvm kan köra och även internationellt blandar man allt som oftast.
tror att det är mer upp till den som sitter bakom ratten att göra rätt bedömning för att undvika framtida problem.

Du skriver att "Spvm borde lyfta fram Radical bilarna mer aktivt för att få fart på Rs klassen".
Som SPVM fungerar så ligger ansvaret på RS-klassens förar förening som inte varit speciellt aktiv för att rekrytera RS bilar, både Radicals och andra märken/typer. Sedan har du helt rätt i att Radical borde vara en bra instegs klass. Där håller jag helt med dig. Så varför skaffar du inte en egen Radical och kör RS? bra dribblat - är det inte naturligt att man vill åka snabbare och snabbare isamband med att man utvecklas som förare. Så clubbman är troligen en bra instegs klass.

Till slut så undrar jag på vilket sätt du tänkte att ditt inlägg om myter och motstånd mot Radicals skulle göra att fler förare skull köpa en Radical och börja köra i RS-klassen?
Genom att återigen bevisa att Radical är en bra och välbyggd bil med alla de rätta elementen - som idag är den snabbaste bilen på svenska banor

Vill du diskutera vidare så är jag på Anderstorp och du är välkommen att titta över och prata om "myter" och Clubman/RS ;-)

Stefan / Clubman #71

Visst ja, jag vill tillägga att jag på fredag kvällen ringde runt till ett antal kontakter för att försöka få fram en fungerande tändbox till Peter då hans tändbox inte fungerade.

kasta inte sten i glas hus - det var inget fel på bilen utan endast vatten som smygit sig in i elsystemet efter 55mil i ösregn på öppen kärra

vi syns på Anderstorp troligen.
Hoppas du får ihop bilen så du/ni kan bjuda på bra gentlemana race i Anderstorp. :P
Anders Mårtensson

Stefan

Inläggav Stefan » ons jul 27, 2011 11:22 pm

Hej Anders.

Det som fick mig att reagera på ditt inlägg var att det hade rubriken "Skoj att Radical nu slår hål på myten" och att du så tvärsäkert hävdar att det finns en myt om Radical som Clubman klassen sprider. Vad baserar du den uppfattningen på? Hur många Clubman förare har berättat den myten för dig?

För det första så är det vad jag vet ingen som sagt att Radical inte är en väldigt potent racerbil eller att den presterar bra vartider. Det är ren fakta.

För det andra så är det intressant att du kunde se blåflaggen på posteringen (nr 4) uppför backen på baksidan av banan efter svackan då du samtidigt kunde se inbromsningen efter rakan. Var stod du då?

För det tredje så tycker jag att din förklaring på hur ditt inlägg skulle gynna att det blir fler RS bilar är lite underlig eftersom ingen har sagt att en Radical är en dålig eller långsam bil. Då hade det väl varit bättre att tala om om Radicalens fördelar itället för att sprida "myter" om någon typ av motsättning mellan två olika klasser?

Du är säkert välkommen att delta i arbetet med att rekrytera fler bilar till RS klassen. Så kontakta gärna Fredrik Sigbjörnsson på fredrik.sigbjornsson@telia.com som är klass ansvarig Han tar gärna emot all hjälp med det arbetet som han sliter med.

Jag ger dig rätt i att Clubman är en bra instegsklass (vilket har bevisats i många år) och vill man sedan köra Radical så är det väl bra så länge det blir större starfält i SPVM så att återigen RS-klassen blir så stor att den kan ha egna heat. Något som skulle gynna alla. Det är precis samma mål som SPVM har för både Modsport och Roadsport. Så stora fält att varje vi kan ha egna race i Mosport 1,2 & 3 ochh Roadsport A,B och C och Clubman samt RS. Som det var för ett antal år sedan.

Till slut så undrar jag vad du menar med att "kasta sten i glashus"? Om du uppfattade att det skulle vara någon typ av kommentar om att en Radical är en dålig bil så missförstod du. Jag skrev det för att bevisa att vi i SPVM försöker hjälpa varandra fast det är olika klasser och som ett sätt att motbevisa att det finns en motsättning mellan Clubman och Radical som du verkar tro.

Jag upplever att du av någon för mig okänd anledning har "ett horn i sidan" till Clubman. Vad beror det på? Eller är det ett missförstånd från min sida?

//Stefan

PS. Mitt erbjudande att träffas på Anderstorp och pratas vid är uppriktigt och inte något försök till att verka hurtig.
Stefan Mumm

Användarvisningsbild
Josen

Inläggav Josen » tor jul 28, 2011 10:02 pm

Kanske lite off-topic men intresserad av att köra någon riktig räser bil om några år

- Är en äldre Radical billigare vs en klubbman att driva och köra ?
- Vad ligger prisbilden på en beg Radical kring ?

Kul med mångfald :)

Joachim

lockarpsgokart.se

Inläggav lockarpsgokart.se » mån sep 12, 2011 11:22 pm

Josen skrev:Kanske lite off-topic men intresserad av att köra någon riktig räser bil om några år

- Är en äldre Radical billigare vs en klubbman att driva och köra ?
- Vad ligger prisbilden på en beg Radical kring ?

Kul med mångfald :)

Joachim

Hej Josen!

Ska ge dig jättekort info som besvarar dina frågor korrekt:

En clubman är mycket, mycket billigare att hålla i drift än en radical. Radicalen är dyr på vxl, koppling, kedjor, drev, reservdelar från Radical. En Clubman är nästintill omöjlig att köra i sönder om den är sammansatt av nån som har lite tekniskt kunnande. Jag har kört i sex år utan att bryta ett enda race. Jo förlåt, ett race fick jag bryta när vi skulle börja använda kattar då den smällte ihop och satte sig som en propp i avgassystemet. Annars nada problem. Kolla om du kan hitta en radicalåkare som kört en säsong utan att behöva bryta p.g.a tekniska problem ;)

Detta är fakta sen får gärna radicalälskare snacka en massa annat.

Ciao / Petter som har en hyfsat snabb Phantom 2008 till salu ;)

Återgå till "Racersport (RS)"