Prenumerera på Nyheter, Racerapporter
GT5 Ginetta Challenge

KALENDER: 2017

Tävling/bana/möteDatum
Årsmöte Jönköping21-22 jan
Mantorp 6- 7 maj
Kinnekulle27-28 maj
Knutstorp 7- 9 jul
Karlskoga11-13 aug
Falkenberg16-17 sep

SPONSORER

BILDGALLERI

Samarbetspartners

Svensk Racing

ATT KÖRA BANRACING MED MG

Roligt? Svårt? Dyrt?

Text Gert Assermark

Personer som har ett motorsportintresse har nog många gånger ställt sig frågan om det inte vore roligt att köra racing. Frågor som kommer upp är då: vilken bil kan jag köra med och vad får jag göra med bil en, personlig utrustning, licens och vad kostar det att tävla.

Behöver det vara stora team med stora transportbilar, många mekaniker? Självfallet kan det vara så, men det kan göras mycket enklare och till betydligt lägre kostnader. Jag vill med denna artikel ge en inblick i vad som krävs för att köra racing. Racerhistoriska Klubben (RHK) och Sportvagnsmästerskapet (SPVM) organiserar banracing enligt Svenska Bilsportförbundets (SBF) regler.

"Jag kör Historisk Racing med min MG för att det är en fantastisk upplevelse att få känna hur den blir levande när hjulupphängningar, stötdämpare, motoreffekt och bromsar arbetar tillsammans, Det är också fantastiskt att få vara med bilen hemma i garaget och preparera den. Det är också dubbelt så kul att dessutom kunna kvittera resultatet under säkra former på en tävlingsbana", säger Per Roxlin från Helsingborg som nu kör den MG Midget GT som också Reine Wisell körde 1965 på Ring Knutstorp

Historisk Racing med RHK

l Sverige körs en serie historiska tävlingar i RHK-Cupen , som är en tävlingsserie. RHK-Cupen genomförs i flera klasser som är uppdelade i olika heat, beroende på bilarnas cylindervolym, ålder och om det är en Standard, GT/GTS eller Förkrigsbil. I Historisk Racing är det viktigt att bevara bilarna i ett autentiskt skick.

"Historisk motorsport är den gren inom FIA som växer mest i Europa. l Sverige har vi också under många år haft samma utveckling. Vårt tema i klubben är 50% racing och 50% social samvaro. Vi hoppas och tror att vi under 20 14 kommer att ha samma positiva utveckling och tema", säger RHKs ordförande Pähr Svensson.

Vad krävs för Historisk Racing

För att tävla inom Historisk Racing krävs att bilen följer det internationella historiska reglementet, "Appendix K", för att säkerställa att bilen överensstämmer med det utförande som den hade på dåtidens tävlingar. I stort sett är de enda moderna eftergifterna som du får göra de säkerhetsmässiga, till exempel burbåge, bensintank, säkerhetsbälten och personlig säkerhetsutrustning. För att anpassa bilen till Historisk Racing krävs en homologeringshandling. "Appendix K" är ett dokument som biltillverkaren utfärdade och som beskriver bilens tekniska specifikationer och bilens tillåtna förändringar och extra utrustning. Denna handling kan beställas från SBF När bilen är klar skall den  registreringsbesiktigas och får då ett FIA Historical Technical Passport (HTP), som är bilens legitimationshandling vid tävlingar. Besiktningen inklusive HTP-handlingen kostar 4500 kr och kan göras av RHKs besiktningsmän som är utsedda av SBF. För information om "Appendix K" www.sbf.se

Aktuella MG-bilar

  • MG förkrigsbilar
  • MG Midget 948- 1491 cc
  • MGA 1500 cc- 1588 cc/ Twin Cam
  • MGB/MGB GT 1800 cc

Klasser

  • Förkrigsbilar tom 1946
  • GT/GTS -1965
  • GT/GTS 66-71
  • GTT-65

För information om klasserna se rhkswe.org

Att tävla i historisk racing kostar, men det går att styra det till viss del genom val av bil. MG-bilarna är inte de dyraste att köpa eller att bygga som tävlingsbil. Ett råd: kolla först om det inte finns någon HTP-godkänd bil till salu, innan du funderar på att bygga en. Det finns god tillgång på delar till 60-tals MGB, MGA och Midget i Sverige. MGs förkrigsbilar kostar som regel mer än en 60-tals MG. Det kan nog vara lite svårare att få tag på delar i Sverige, här gäller det att kontakta företag i England som har inriktat sig på MGs förkrigsbilar "Jag har tidigare tävlat med BMC Cooper S, men sålde den och köpte en formelbil som också är såld. Min fru tyckte att jag blev rastlös utan tävlingsbil och tyckte att jag borde skaffa en. Köpte en MGB 1964, som jag har byggt om för racing med en nybyggd motor på ca 150 hk, växellåda och bakaxel. Bilen har kostat lite över 200 000 kr" säger Bengt Allo från Stockholm, som planerar att köra sin första tävling på Ring Knutstorp Revival 23-25 maj .

"Efter att jag sålt min MGA Twin Cam köpte jag en MG Midget TC 1947 som jag har börjat att tävla med. Jag märker att skillnaden blir särskilt stor när det gäller reservdelar och däck. Köpte nyligen en aluminiumkylare från England, den kostade lite över tiotusen. Det är roligt att köra racing" säger Björn Almström från Tingsryd.

"Jag har kört Historisk Racing över tio år och nu kör jag en blå MG K l 1934 Vi har ett handicapsystem där en 750 cc bil kan vinna över en bil med betydligt större motor. Det är så jävla roligt att köra och träffa kamrater och besökare i depån", säger Roy Palm.

 

Roadsport och Modsport SPVM

Roadsport är klassen för sportvagnar som är vägregistrerade. Klassen indelas i tre underklasser A, B och C, beroende på relationen mellan bilens beräknade hästkrafter och vikten. Roadsport är en klass där det finns utrymme för nybörjare, men också för förare som tävlat en längre tid med sportvagnar. En fördel emd Roadsport är att det enda du behöver göra för att tävla med en sportvagn är att montera en störtbåge, fyrpunktsbälte och en huvudströmbrytare som kan användas från utsidan av bilen. I Roadsport körs också Mazda Miata MX-5 Cup. Tanken med Roadsport var från början att amn skulle kunna köra sin bil till och från tävlingen. De flesta använder dock släp idag.

Modsport är en klass för modifierade sportvagnar, som ursprungligen är byggda för att köras på vanliga vägar, men sedan modifierats så mycket att bilarna inte längre går att registrera för vanlig trafik. Här finns det ett stort utrymme för "bilbyggarglädje" Modsport är indelade i tre klasser, l ,2 och 3 beroende på hästkrafter per kilo vagnvikt. En av fördelarna med Modsport är att man kan börja med en bil i den lägsta Modsport 3-klassen och sedan testa nya saker och bygga om och trimma bilen tills den platsar i Modsport l. l övrigt gäller säkerhetsregler som för Roadsport med tillägget att hel burbåge krävs. www.spvm.se

Vad krävs för Roadsport och Modsport

För att tävla i Roadsport och Modsport krävs att bilen följer det nationella Sportvagnsreglementet 2013-2015. Bilen skall registreringsbesiktigas och får då en vagnbok. Detta görs av SBF:s besiktningsmän till en kostnad av 2 150 kr. www.sbf.se

Aktuella MG-bilar i SPVM

  • MG Midget
  • MGA
  • MGB
  • MGB V8/MGC/MG RV8
  • MGF/MGTF

För att tävla i Roadsport och Modsport med MG så är tillgången till trimningsdelar god i Sverige och särskilt i England, där många serier körs med trimmade MG-bilar, vilket har lett till att det finns många företag som har det som sin specialitet på respektive bilmodell.

"Jag tävlar med en MGF i Roadsport i klass C. Bilen är besiktigad med vagnbok, men jag har den också vägbesiktigad så jag kan använda min MGF i trafik. När jag tävlade nu senast på Ring Knutstorp åkte jag hem på kvällarna, då jag bara har ca fem mil till Bjärred där jag bor. Om man har en MGF så tror jag man kan komma igång och tävla om man investerar 10 000 till 15 000 kr i utrustning", säger Anders Johansson.

"Jag ville ha en annan bil än Miata som dominerar Roadsport C. Hade läst mycket om MG TF och att den går bra i England, där jag också köpte min. Det har kostat c:a 50 000 kr att uppgradera den för tävling. Går inte bilen sönder, vilket hände på Ring Knutstorp förra året, så tror jag att jag kan tävla till en rimlig kostnad", säger Magnus Carlsson från Gävle.

 "Jag kör Modsport l. Det passar mig bra, jag kan trimma motorn och bygga om väghållningen och i princip göra vad jag vill med min gula MGB V8 1967. Den har nog kostat mig under åren 200 000 till 300 000 kr att bygga och jag kör lika snabbt som Porsche-bilarna, som kostar 500 000 kr och uppåt".

"MSCC, som arrangerar Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp, har även ett klubbmästerskap där alla är välkomna att köra. Detta är en endagstävling och reglementet är i princip samma som SPVMs fem deltävlingar" säger SPVMs ordförande Jan Nordgren.

 

Långloppsracing

 Är en form av racing där "standardbilar" tävlar i olika klasser. Kostnaderna kan hållas nere då flera förare kan dela på samma bil. En tävling kan som regel variera från fyra till tolv timmar. Tävlingarna arrangeras av klubbar som hyr en motorbana. Det körs många tävlingar varje år på landets banor. Lämpliga MG-bilar kan vara MG ZT, MG ZS och MG ZR.

 

Skaffa dig en licens för racing

Det krävs att du har en SBF licens för racing för att köra tävlingar som RHK och SPVM arrangerar och du måste vara medlem i en SBF-ansluten motorklubb. Licenskurser genomförs vid de flesta motorbanor, kontakta företrädare för motorbanan/klubben eller SBF under rubrik "kalender". Licenskursen för "Bilsportlicens Debut Racing" innehåller både teori och praktisk körning, som genomförs under en dag och kostar mellan 2000 kr och 2500 kr. Licensavgiften för 2014 är 540 kr.

"Det krävs också en licens för att deltaga i bankörning som motorklubbar och märkesklubbar arrangerar. Klubbar arrangerar också bankörning enligt SBF:s regler, varvid du köper en tillfällig licens och använder en standardbil och hjälm under en engångskörning", säger Kenneth "Kåge" Gustafsson, SBF-instruktör vid Östergötlands Bilsportförbund och ansvarig för MG Motorsports bankörning.

Personlig utrustning för racing

Motorsportföretag marknadsför FIA-godkända startpaket för racing för ca 8 500 kr. Där ingår racingoverall, skor, handskar, underkläder och hjälm. Det finns ett stort utbud av personlig utrustning.

Kostnader för att köra tävling

Anmälningsavgiften för en tävling varierar från 2000 till 3500 kr. Transportkostnaderna till och från tävlingarna varierar beroende på hur långt det är till tävlingen. Några förare väljer de tävlingar som ligger nära hemorten och kör vid träningstillfällen på någon nära hemmabana. 2013 arrangerade RH K sex tävlingar och SPVM fem tävlingar

 

Depålivet är en stor del i racing

2013 års stora tävling var när MSCC firade 40-årsjubileum på Ring Knutstorp, där RHK och SPVM körde en av sina deltävlingar. Tävlingen började torsdagen den4 juli med besiktning av bilarna, på fredagen var det fri träning, på lördagen var det tidsträning och tävlingen fortsatte på söndagen. En tävling tar två-fyra dagar. Det finns förare som har stora transportbussar med möjligheter att bo i och förare som har husvagn, husbil, tält eller sover i dragbilen och ett enkelt depåtält för tävlingsbilen. Många förare har valt att ha ett gemensamt depåtält för sina bilar. Vid flera motorbanor finns det depå/garageplatser alt hyra.

"Vi i Healey Racing Team ser ett stort värde i att vi kan samlas under tävlingarna. Vi förare har satsat på att ha likadana depåtält till våra bilar, det stärker kamratskapet bland oss i teamet och höjer stämningen i depån. Det är bara när vi kör, somt vi är stora konkurrenter Austin Healey är en lättmekad bil som vi klarar själva under tävlingarna. Skulle det vara något större fel så fixar Healey-experten Mats Svanberg det, han älskar att skruva" säger Nils-Fredrik Nyblaeus från Nyköping, som kör Austin Healey 3000 1959 och en Austin Healey 100 M från 1955. Mats Svanberg håller för övrigt på att bygga sin egen Austin Healey 3000 som han skall raca med, förhoppningsvis redan 2014 i RHK-Cupen.

 

Banracing ger såväl förare, mekaniker, funktionärer som publik en upplevelse. Detta kommer du att märka när du går runt i depån och pratar med förare och mekaniker om bilarna. Jag tror att många förare tävlar i racing för att de vill stå på pallen, men jag tror också att det är lika många som tävlar för au det är så roligt att vara med och köra. Om du nu funderar på att börja tävla i Historisk Racing, sök då tidigt medlemskap i RHK, och gäller det Roadsport eller Modsport, sök då medlemskap i SPVM, så får du information om vad som gäller för att förverkliga ditt intresse att köra racing.

 

Besök årets (2014 red anm) tävlingar

RHK

  1. Ring Knutstorp Revival 23-25 maj
  2. Velodromloppet Karlskoga Gelleråsen 13-15 juni
  3. Svensk Sportvagns Meeting Ring Knutstorp 4-6 juli
  4. Mantorp Park 22-24 augusti
  5. Falkenberg Classic 12-14 september

SPVM

  1. Karlskoga Gelleråsen 3-4 maj
  2. Kinnekulle Ring 24-25 maj
  3. Svensk Sportvagns Meeting Ring Knutstorp 4-6 juli
  4. Karlskoga Gelleråsen 16-17 augusti
  5. Falkenberg Classic 13-14 september