Ett intressant inlägg från en anonym person.
Om personen som skrivit inlägget i fråga var på plats eller inte framgår inte så för att undvika mytbildning så vill jag att fakta i saken är rätt. Det sägs ju att "okunskap är orsaken till myter".
Så för att få fakta på plats.
1:Din uppfattningen att Clubman på något sätt försöker motarbeta Radical bilarna är helt fel. Att Radical bilarna kan köra i RS-klassen under denna reglementsperiod utan att vikta ned bilen eller bygga om chassiet så att föraren sitter helt på ena sidan om bilens mitt linje som reglementet tidigare krävde är ett resultat av att Jan Nordgren och jag har bearbetat RS-klassen förar föreningen att släppa in Radical bilarna. Något som RS-klass föreningen inte var så intresserade av. Anledningen till att vi ville att reglementet skulle ändras var att det finns en stort antal Radical bilar som skulle passa bra i RS-klassen som under senaste åren varit, och är på väg att tyna bort.
2: När det gäller racet du refererar till så antar jag att det är race 2 och den incident du skriver om är att jag snurrade i chikanen. Förutsatt att det är så så är fakta följande:
I 4 varv stoppar Peter upp mig, Flemming och Svein på baksidan av banan fram till sista kurvan då hans avsevärt bättre acceleration ger honom ett försprång ut på rakan. På varv 4 attackerar jag honom i sista kurvan då jag antar att han sett att han fått blåflagg vid position 3 på baksidan och att han är medveten om att han är i vägen för bilarna i Clubman klassen. Och eftersom han kör i en annan klass borde släppa fram oss för att undvika onödiga risker. Jag kommer ut på rakan strax före Peter. Eftersom han tar en extrem höger linje så antar jag och Svein som ligger efter mig att han tänker ge oss utrymme vid inbromsningen i slutet på rakan. Peter gör dock inte detta utan bestämmer sig för att försöka bromsa sig in framför mig. Jag backar undan och Svein kör in i min högra bakskärm så kraftigt att två rör för bakramen slits av och vingen blir hängande i avgasrörs upphängningen och jag snurrar runt och blir stående baklänges. Jag antar att det är vad du beskriver som "får spel och tappar kontrollen".
Jag vidmakt håller att Peter på varv 4 borde släppt fram bilarna ur Clubman klassen för att undvika att skapa onödiga farliga situationer i ett läge där redan duggregnet gjorde racet extra risk fyllt. Det har jag också talat med Peter om. Svein och jag har samma bedömning av situationen. Att Svein körde på mig var en "race accident" och det har vi rett ut och skakat hand på.
Att Radicals har bättre vartider är en Clubman på ett antal banor vet vi redan, det är ingen nyhet. Var du fått dina myter från vet jag inte. Men att det finns något generellt motstånd mot Radicals får stå för dig. Radicals är mer än välkomna i SPVM:s RS-klass. Förhoppningsvis så kommer det så många Rdical/RS-bilar så att klassen åter igen kan få ett eget heat.
Vad du borde tänka på är att Clubman och RS är två skilda klasser med olika karaktär som kör i samma heat. Det har historiskt lett till flera tillbud av den typ som du refererar till i ditt inlägg.
Du skriver att "Spvm borde lyfta fram Radical bilarna mer aktivt för att få fart på Rs klassen".
Som SPVM fungerar så ligger ansvaret på RS-klassens förar förening som inte varit speciellt aktiv för att rekrytera RS bilar, både Radicals och andra märken/typer. Sedan har du helt rätt i att Radical borde vara en bra instegs klass. Där håller jag helt med dig. Så varför skaffar du inte en egen Radical och kör RS?
Till slut så undrar jag på vilket sätt du tänkte att ditt inlägg om myter och motstånd mot Radicals skulle göra att fler förare skull köpa en Radical och börja köra i RS-klassen?
Vill du diskutera vidare så är jag på Anderstorp och du är välkommen att titta över och prata om "myter" och Clubman/RS

Stefan / Clubman #71
Visst ja, jag vill tillägga att jag på fredag kvällen ringde runt till ett antal kontakter för att försöka få fram en fungerande tändbox till Peter då hans tändbox inte fungerade.