Finaldramatik på Kinnekulle Ring

Starten i första racet före Roadsport C med #77 Christoffer Waern före #64 Marcus Larsson.

Sportvagnsmästerskapet körde sin final på Kinnekulle Ring tillsammans med SSK-Serien. I tabellen var det ganska givet vilka som skulle bli mästare, men på banan fick vi se en och annan överraskning.

Roadsport C var som vanligt det största heatet med 22 bilar på startlinjen. Christoffer Waern ledde mästerskapet stort och han inledde med att sätta pole direkt i kvalet. Dock körde han inte så många varv, för det började läcka olja från bakaxeln på avgasröret. Han bytte packbox och olja och räknade med att allt var ok inför racen. Waern ledde stort i första racet när han började höra oljud från bakaxeln. Han slog av på tempot bara för att ta sig i mål, men oljuden blev bara värre och värre samt att bilen började gå tungt. Den gick så tungt att när han frikopplade för att växla låste sig hjulen och han kanade av banan. Bakaxeln hade svetsat ihop sig så illa att han inte kunde ta sig därifrån! Han kunde bara sitta och se på när Lars Olsson tog sin första seger någonsin före Marcus Larsson och Daniel Nyman.

Slutåkt för Christoffer Waern, men han vann Roadsport C mästerskapet ändå…

Starten för andra racet i Roadsport C med #85 Lars Olsson i pole före #70 Daniel Nyman.

Lars Olsson tog sina första segrar i Roadsport C före Marcus Larsson och Daniel Nyman.

Waerns bakaxel var skrot och han kunde inte köra det andra racet där vi fick se samma trio på pallen. Trots detta bakslag hade Waern skrapat ihop tillräckligt med poäng för att vinna Roadsport C före Hans Drangel och Marcus Larsson.

Henrik Månsson vann båda finalracen i Roadsport A i stor stil.

Peter Andersson blev mästare i Roadsport A.

Pallen i Roadsport A där Henric Månsson vann finalerna medan tvåan Peter Andersson vann både klassen och SPVM totalt. Till höger ser vi trean Torbjörn Isaksson.

I Roadsport A klippte Peter Andersson till med ett riktigt drömvarv under sitt sista varv på kvalet och tog pole precis framför näsan på Henric Månsson. Under racen regnade det och det gillade inte Andersson. Månsson hade inga problem i regnet och han vann båda racen i överlägsen stil där han varvade Andersson i båda racen! Andersson kom ändå tvåa och Torbjörn Isaksson tog två tredjeplatser. Andersson vann mästerskapet före Isaksson och Månsson.

Andreas Ekvall blev mästare i Verktygsboden Modsport III.

I Verktygsboden Modsport III körde Gustav Larsson mycket inspirerat i regnet och han vann första racet före Andreas Ekvall och Anders Björnson. I andra racet var det Ekvall som vann före Larsson, som hade problem med växellådan. Björnson kom trea i gen. Ekvall vann mästerskapet före Larsson och Björnson.

Samuel Johansson vann båda finalracen i Verktygsboden Modsport I.

Lars Macklin blev mästare i Verktygsboden Modsport I.

Fredrik Olsson blev mästare i Verktygsboden Modsport II.

I Verktygsboden Modsport I var Samuel Johansson i toppform. Han vann första racet före Bengt Johansson och Lars Macklin. I klass II vann Peter Eriksson första racet före Fredrik Olsson medan Björn Axelsson tvingades bryta redan på uppvärmningsvarvet sedan en drivaxel gått sönder. Samuel Johansson tog kommandot även i andra racet före Bengt Johansson. Eriksson låg trea men uppvaktades av Sten Jarl. Tyvärr stötte de ihop på startrakan och Jarl gick hårt i räcket under bron. Det tog tid att bärga Jarls bil och under tiden körde fältet bakom säkerhetsbilen tills 75% av racet hade körts så att man kunde rödflagga heatet. Samuel vann klass I före Bengt Johansson och Lars Macklin. Eriksson vann klass II före Olsson.

I mästerskapet vann Lars Macklin klass I före Thomas Larsson och Bengt Johansson. I klass II vann Olsson före Eriksson och Axelsson. Peter Andersson blev årets Sportvagnsmästare då han plockade ihop hela 316 poäng under säsongen med fyra vinster och fyra andraplatser.

Bengt-Åce Gustavsson