Svenskt Sportvagnsmeeting med växlande väder

Lars Olsson tog en dubbelseger i Roadsport C by Nankang.

MSCC håller liv i en lång tradition när det gäller att arrangera Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Nästa år är det 50 år sedan första tävlingen. Årets upplaga lockade drygt 200 förare av sportvagnar och historiska racerbilar inklusive inbjudningsheatet för BMW och Alfa Romeo. Fredagen inleddes med fria träningar och lagom ljuvligt sommarväder. Lördagen kördes kval och första racet och då började regnet komma. Söndagen kördes andra racet och då växlade det mellan regn och sol hela dagen, vilket gjorde det svårt att planera däcksvalen.

Roadsport

Roadsport C by Nankang tillsammans med MX-5 Standard Cup bildade helgens största startfält med 34 bilar på griden. Det fanns en viss oro att det skulle bli för trångt med krascher som följd, men förarna visade sig från sin bästa sida och bjöd på tät spännande racing utan krascher! Torkel Kristensson tog pole, men han tvingades snart släppa ledningen i första racet till Lars Olsson som drog ifrån och vann före Petter Sångberg och Kristensson. I MX-5-klassen ledde Christoffer Waern från start till mål, men han skuggades hela racet av David Stomberg, som närmar sig mer och mer Waerns fart. Tommy Finell tog tredjeplatsen. Olsson trivdes i regnet och tog direkt kommandot i andra racet där han ledde från start till mål och han vann före Sångberg och Kristensson. Waern tog kommandot i MX-5-klassen och han vann före Hans Drangel och Stomberg.

Christoffer Waern tog en dubbelseger i MX-5 Standard Cup by Apex.

I heatet för Roadsport A & B + Verktygsboden Modsport III var det Gustav Larsson som startade i pole, men det var Magnus Mårtenson som var kvickast iväg i starten. Han tog ledningen och höll den i precis ett varv. När han skulle bromsa efter den långa rakan på andra varvet gjorde han det för sent. Han kanade av banan och tvingades parkera i sandfållan. Larsson lurades med i fallet då även han bromsade för sent. Han lyckades dock komma igång igen. Det blev i stället Håkan Månsson som övertog taktpinnen. Han vann Modsport III före Fredrik Åkerman och Karl-Arne Källström. Lars Macklin vann Roadsport A före Johan Westerberg. Max Lindblom vann B före Ola Åkesson och Stefan Kaiser. Larsson tog ledningen i andra racet, men efter halva racet körde han in i depån och bröt med motorproblem. Då klev Karl-Arne Källström fram och övertog ledningen och han vann sin första seger någonsin före Mats Olsson och Fredrik Åkerman! Mårtenson startade sist efter sin fadäs i första racet. Han körde upp sig genom fältet till en total tredjeplats och seger i Roadsport A före Westerberg och Macklin. Lindblom vann B före Åkesson och Kaiser.

Karl-Arne Källström tog sin första seger någonsin när han vann Verktygsboden Modsport III.

Modsport I & II

Jonas Jansson tog ledningen från pole i Verktygsboden Modsport I. Jansson körde mycket kontrollerat och snabbt i regnet. Jan Brunstedt är en erkänt skicklig regnförare, men inte ens han orkade följa med i Janssons tempo. Jansson vann före Brunstedt och Samuel Johansson. Daniel Palma vann klass II före Björn Axelsson och Peter Andersson. När de startade andra racet stod alla på slicks och banan var torr, men det ändrades snabbt när det kom en häftig regnskur. Tävlingsledningen tog det kloka beslutet att rödflagga heatet innan någon kanade av. Förarna fick möjlighet att byta till regndäck innan man återstartade racet. Dock slutade det regna och solen började titta fram innan man hann återstarta racet, men banan var fortfarande mycket våt. Johansson vann det andra racet före Jansson och Brunstedt. Palma vann återigen i klass 2 före Andersson och Andreas Ekvall.

Jonas Jansson var omutlig i regnet i Verktygsboden Modsport I.

RS & Clubman

Stefan Deleuran Mumm startade från pole i heatet för RS och Clubman, men det var Erland Berggren som tog starten och ledde ett par varv. Mumm visade dock sin rutin i regnet och återtog ledningen och han var först i mål, men han tilldelades straff för ojuste körning varför segern gick till Thomas Larsson. Mumm fick andraplatsen i Clubman före debutanten Daniel Holm Sipinen. Karl-Johan Berggren kom tvåa totalt och han vann RS 1. Erland Berggren kom trea totalt och han vann RS 2. Mumm fick revansch i andra racet när han vann Clubman före Larsson och Robin Wachmann. Erland Berggren kom trea totalt och han vann RS 2. Karl-Johan Berggren kom fyra totalt och han vann RS 1.

Thomas Larsson i ledning i Clubman före RS-förarna Erland och Karl-Johan Berggren.

Alfa & BMW

Återigen var Alfa Romeo och BMW-klubbarna inbjuda att köra på SSM.

Hugo Bjurman stod i pole i det gemensamma heatet för Alfa Romeo och BMW klubbarna, men det var Ola Håkansson som var kvickast iväg i starten. Det blev dock safetycar redan på första varvet efter att Dag Aronsson kanat av i första kurvan och fastnat i sanden. Claes Hoffsten jobbade sig snabbt upp genom fältet till en andraplats, men han flyttades tillbaka ned i fältet efter racet sedan han hade gjort en omkörning under gulflagg. Håkansson vann racet före Bjurman och Markus Moberg. I det andra racet var det inget snack, Hoffsten tog starten direkt och han ledde hela vägen till målet. Han vann före Bjurman och Håkansson.

#19 Ola Håkansson tog starten i det första racet för Alfa Romeo och BMW.

Nu väntar lite sommaruppehåll innan hösttävlingarna i Karlskoga och Falkenberg.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se