Vattenfestivalen på Ring Knutstorp

Äntligen fick Tommy Brorsson göra debut i F1!

När 34:e upplagan av Svenskt Sportvagnsmeeting kördes på Ring Knutstorp blev det rena rama vattenfestivalen. Det var ett ihållande regn i dagarna tre. På söndagen började det äntligen torka upp, men publiksuccén uteblev. 250 bilar kom till start. Det är den här tävlingen och Velodromloppet i Karlskoga som är Sveriges i särklass två största racertävlingar. Dessutom kördes ett familjerally för 150 bilar med målgång på Ring Knutstorp. Svenskt Sportvagnsmeeting är Sportbilarnas Mecka och det fanns mycket fint att beskåda även i depån. Nostalgin flödade och låg som bomull runt hela dalgången vid foten av Söderåsen.

Det mest spektakulära man fick se var när Tommy Brorsson luftade vinnarbilen från Formel 1 tävlingen på Monza 1976. Det var Ronnie Petersons March 761. Brorsson fick äntligen göra Formel 1 debut vid 61 års ålder. Brorsson var en jättetalang som vann Europaserien i Formel Vee 1972 efter 32 segrar i 34 lopp. Det blev en andraplats och en bruten också det året. Efter ett framgångsrikt år i Super Vee 1973 strulade det till sig för Brorsson som tvingades ta några sabbatsår. Han återkom efter några år och vann ytterligare fem EM-guld i Historisk Racing.

Tävlingen delades upp i 12 heat med sportvagnar och historiska racerbilar från 1920-talet till dagens moderna bilar. I klassen för Racersportvagnar blev det en historisk helg. Entusiasten Ulf Bolumid från Falköping har byggt en egen Racersportvagn tillsammans med Marcus Winborg som de kallar Acid R2. De byggde först en R1:a som de testkörde ett par år själva. – Jag är absolut ingen racerförare så när vi ny byggde en ny version behövde vi någon som kunde köra bilen, sa Bolumid. Före detta Radicalföraren Hans Karinen fick uppdraget. I helgen kunde Karinen köra hem den första segern någonsin för bilen. Acid R2:an har lånat drag från Audi R8. – Det tog fyra år att bygga R1:an och tre år att bygga R2:an, sa Bolumid som har byggt både chassi och kaross. Motorn kommer från en Suzuki Hayabuza, alltså samma motor som sitter i en Radical. – Skillnaden är att jag har insprutningen kvar, sa Bolumid. Chassiet har varit bra hela tiden, men en massa konstiga elfel har ständigt spökat. – Det är så många som har idiotförklarat mig under alla år, men nu när vi äntligen vann var det tyst i depån, avslutar Bolumid som alltid trott på sin bil och nu fick han äntligen visa alla att det går att bygga en egen bil med enkla medel.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se